2023
Velsignelsene og betydningen av slektshistorie – nyere budskap fra profeter og apostler
Februar 2023


Bare digitalt

Velsignelsene og betydningen av slektshistorie – nyere budskap fra profeter og apostler

Se hva levende profeter nylig har undervist på sosiale medier om slektshistorie.

Bilde
Jesus Kristus forkynner i åndeverdenen

President Russell M. Nelson har ofte undervist om betydningen av å hjelpe til med å samle Israel på begge sider av sløret. Deltagelse i slektshistorie er avgjørende i dette store arbeidet. President Nelson har undervist:

“Alle mennesker som kommer til denne jord, er et produkt av generasjoner av foreldre. Vi har en naturlig lengsel etter å assosiere oss med våre forfedre. Dette ønsket bor i vårt hjerte, uansett alder.

Tenk på de åndelige båndene som dannes når en ung kvinne hjelper sin bestemor å skrive inn slektsopplysninger på en datamaskin, eller når en ung mann ser sin oldefars navn i en folketelling. Når vi vender vårt hjerte til våre forfedre, er det noe inni oss som forandrer seg. Vi føler oss som en del av noe større enn oss selv. Vår medfødte lengsel etter familiebånd innfris når vi knyttes til våre forfedre gjennom hellige ordinanser i tempelet …

Profeten Joseph Smith sa: ‘Det største ansvar Gud har pålagt oss her i denne verden, er å søke etter våre avdøde forfedre’. Ny teknologi gjør det lettere enn noensinne å ivareta dette ansvaret …

Hva med dem som ikke har tilgang til en datamaskin eller foretrekker å ikke bruke denne teknologien? Ta det med ro! Ta ett trinn om gangen. Begynn hjemme. Begynn med en tom pappeske, slik president Boyd K. Packer foreslo. I denne esken legger dere viktig informasjon om dere selv og familien. Legg så til data andre har innhentet om deres familie. Be så om hjelp fra menigheten eller grenens [tempel- og] slektshistoriekonsulent …

Dette er et gledefylt arbeid …

Tempelarbeid og slektshistorie kan velsigne personer bak sløret, men det kan også velsigne de levende i like stor grad. Det har en foredlende virkning på dem som deltar i det. De bidrar bokstavelig talt til å opphøye sine familier.”1

Følgende uttalelser fra Kirkens ledere på sosiale medier kan hjelpe oss å lære mer om velsignelsene og betydningen av slektshistorie.

Eksempler på dem som handlet ifølge sin tro på Frelseren

“‘Fortell meg en historie’ er en hyppig anmodning fra barn. Selv om oppdiktede historier og eventyr kan være morsomme å dele, kan du i stedet vurdere å fortelle barna historier som viser tro på Jesus Kristus og historier som knytter dem til deres edle forfedre. For mange år siden bestemte Kristen og jeg oss for å lage vår egen slektshistoriebok, fylt med beretninger fra vår utvidede familie og slekt. Vi elsker å lese fra den sammen med familien.

Vi oppfordrer deg til å lage din egen samling av eksempler fra din slektshistorie av dem som handlet ifølge sin tro på Frelseren, hans ledere og på prinsippene i hans evangelium. Du kan gjerne hente historier fra taler eller slektshistorier, eller til og med bare historier du hørte i oppveksten. Dokumenter dem, og del dem. Dette kan hjelpe deg og familien din å vende deres hjerter til deres forfedre.”

Dallin H. Oaks, Facebook, 14. jan. 2021, facebook.com/dallin.h.oaks.

Din rolle i dette store verk

“Vi har alle en rolle å spille i dette store verket. Å engasjere seg i slektshistorie og tempelarbeid viser Gud at du bryr deg om ham, hans familie og hans hensikter. Når du knytter et bånd til din Fader i himmelen, vil han knytte et bånd til deg.”

Jeffrey R. Holland, Facebook, 7. feb. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Få kontakt med vår egen familie

“Takket være min hustru Mary, har musikk alltid vært en viktig del av vårt hjem og vår familie. Under RootsTech-konferansen for noen år siden delte Mary og noen av mine barnebarn en sang som kombinerer både vår kjærlighet til musikk og vår kjærlighet til familien.

Sangen deler et budskap om å ‘vende barnas [hjerte til deres] fedre’ (se Lære og pakter 110:15), noe som ble spesielt viktig for våre barnebarn. RootsTech-konferansen vekket interesse blant våre barnebarn for å bli mer involvert i å finne og knytte seg til sine egne forfedre.

Vi har alle et ansvar overfor generasjonene som gikk forut for oss og for generasjonene som vil følge oss. Jeg ber om at hver enkelt av oss må fortsette å finne en måte å få kontakt med vår egen familie på.”

Quentin L. Cook, Facebook, 19. feb. 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Små og enkle ting

“Frelseren har ofte beskrevet sitt verk som ‘stort og vidunderlig’ (Lære og pakter 12:1) eller som ‘et underlig og forunderlig verk’ (2 Nephi 27:26). Likevel er det fascinerende for meg hvordan han utfører dette arbeidet gjennom små og enkle ting – også deg og meg.

Uansett hva våre andre ansvarsoppgaver er, har vi alle anledning til å innby vår himmelske Faders barn til å binde seg til Frelseren ved å inngå og holde pakter.

President Russell M. Nelson sa at ‘hver gang du gjør noe som hjelper noen’ å inngå og holde pakter på hver side av sløret, samler du Israel (‘Sions ungdom, kom nå alle’, verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018). Det er den største saken på jorden, men den er også gjennomførbar. Den strømmer naturlig fra å være bundet til Frelseren selv.

Du tror det kanskje ikke, men hver enkelt av oss kan virkelig ha enorm innflytelse på å hjelpe andre å øke sin tro på Jesus Kristus. Jeg inviterer deg til å overveie hva du kan gjøre i dag.”

Quentin L. Cook, Facebook, 19. juli 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Velsignelser ved å finne enkeltpersoners historier

“I 1999 var jeg så heldig å kunne delta i lanseringen av Kirkens nettsted FamilySearch. Gordon B. Hinckley, som da var Kirkens president, ga noen råd som jeg alltid har funnet bemerkelsesverdige. Han sa: ‘Læren om familiens evige natur er en av de viktigste og helligste av våre læresetninger. Å prøve å forstå vår slektshistorie kan forandre liv. Det bidrar til å bringe enhet og samhold til familier. Det er noe ved å forstå fortiden som bidrar til å gi våre unge noe å leve opp til, en arv å respektere.’

Disse ordene er fortsatt sanne i dag, og i de 22 årene siden jeg hørte dem, har jeg undret meg over de sosiale og åndelige fordelene vi alle har hatt av å finne våre forfedre, ikke bare ved å finne slektshistoriske fakta, men av å oppdage enkeltpersoners historier. Disse historiene vil gjøre mye for å etablere i oss alle en følelse av tilhørighet, hensikt og tilknytning til dem som har banet vei for oss.”

D. Todd Christofferson, Facebook video, 23. feb. 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Fra hvor og hvem du kom

“Når du søker å finne ut og videreføre hvem du er, og fra hvor og hvem du kom, vil du få vite hvem han er – din Frelser Jesus Kristus, og jeg lover deg at du vil finne renhet og fred, perspektiv og hensikt, og du vil finne kraft og plass i Guds familie.”

Ulisses Soares, Facebook, 5. mars 2022, facebook.com/soares.u.

En kombinasjon av fortid og nåtid

“Hvilke familiehistorier henter du styrke fra? Hvilke tradisjoner holder du fast ved? Hvis du ikke kommer på noen, trenger du ikke å bli motløs. Vi oppfordrer deg til å oppdage dem, og husk at slektshistorie ikke handler om fortiden langt borte. Det er en kombinasjon av fortid og nåtid som gjør deg unik.”

Ulisses Soares, Facebook, 2. mars 2022, facebook.com/soares.u.

Skriv ut