2023
Innrettet etter Herrens vilje
Februar 2023


“Innrettet etter Herrens vilje”, Liahona, feb. 2023.

Kom, følg med meg

Matteus 7

Innrettet etter Herrens vilje

Vi blir mer Kristus lik når vi følger hans eksempel på å gjøre hans Faders vilje.

Bilde
Frelseren og hans etterfølgere går

Noen av de viktigste avgjørelsene vi tar i livet, er avgjørelser som påvirker andre. Dette er ofte tilfelle når vi bestemmer oss for å ta imot kall i Kirken.

For eksempel, da jeg ble kalt som misjonspresident, ble min hustru Lucie kalt som min ledsager. Vi ønsket å være forenet i vår tjeneste. Vi visste at det betydde at det var viktig for oss som ektepar å være innrettet etter Herrens vilje. Dessuten ville våre barn også bli påvirket av vårt kall siden de skulle være med oss. De var unge, 14, 11 og 7 år gamle. Å være borte hjemmefra i tre år ville bli en stor tilpasning i deres liv, så å være innrettet etter Herrens vilje ville også være viktig for dem.

Vi bestemte oss som familie for at vi ønsket å tjene Herren sammen. Som min hustru sier: “Vi ønsket alle å bli ledet i samme retning.” Som familie ble vi velsignet da vi virket sammen i Den republikanske republikk Kongo Mbuji-Mayi misjon.

Tjeneste sammen styrket vår enhet og evne til å møte utfordringer knyttet til en ny kultur, i en ny by, med et nytt lokalt språk. Det hjalp oss å være mer tilpasningsdyktige da vi responderte på behovet for å delta på lederskapsseminarer og sonekonferanser og likevel være i stand til å dekke våre barns behov. Våre familiebønner og vårt skriftstudium ble mer meningsfylt, og vårt vitnesbyrd ble sterkere da vi så konvertitter, medlemmer og misjonærer elske og ta imot evangeliet.

Gjør Faderens vilje

Hvorfor er det så viktig for oss å søke å kjenne og gjøre vår himmelske Faders vilje?

I dette, som i alt annet, setter Herren Jesus Kristus et eksempel. Han sa:

  • “Jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg” (Johannes 6:38).

  • “Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Faders vilje” (Matteus 7:21).

  • “Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv” (Johannes 7:17).

Med andre ord:

  • Vi blir mer Kristus lik når vi følger hans eksempel på å gjøre Faderens vilje.

  • Vi må være lydige for å være verdige.

  • Når vi følger Kristi eksempel på å prøve å gjøre Guds vilje, lærer vi ved vår lydighet at evangeliets prinsipper er sanne.

Ved å følge Frelseren blir vi ham mer lik. Etter hvert som vi blir ham mer lik, blir vi Faderen mer lik. Vi kan lære å gjøre Faderens vilje ved å være lydige mot Sønnens læresetninger.

Bygg på en klippe

Jesus Kristus sa også at de som hører hans ord og gjør etter dem, han blir lik “en forstandig mann som bygde huset sitt på fjellgrunn:

Og regnet skylte ned, og flommen kom, og vindene blåste og kastet seg mot dette huset. Men det falt ikke, for det var grunnlagt på fjell (Matteus 7:24–25).

På lignende vis underviste Helaman sine sønner: “Husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektige vinder, ja, sine piler i virvelvinden, ja, når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle” (Helaman 5:12).

Dette betyr at når vi innretter vår vilje etter Guds vilje og adlyder hans vilje, vil vi få den styrke vi trenger for å takle livets stormer. Vår tro vil vare.

Bilde
Eldste Kyungu og hans familie

Foto gjengitt med tillatelse fra artikkelforfatteren

Som familie som virket sammen på misjonsmarken, var vi vitne til den sannhet – for oss selv og andre – at vi blir kjent med Jesus Kristus ved å gjøre hans vilje. Vi så hva som skjer i livet til dem som hører hans røst, adlyder hans bud og aksepterer hans vilje i sitt liv. Vi mottok velsignelser da vi utførte våre egne kall, og vi så misjonærenes og Kirkens lokale medlemmers åndelige vekst, herunder nye konvertitter, som tok imot kall, delte hans evangelium med hverandre og betjente hverandre. Vi lærte at det er enkelt å gjøre hans vilje. Det betyr å gjøre det vi er ment å skulle gjøre for å hjelpe vår Fader i hans gjerning og hans herlighet som er “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39).

Vi så at i likhet med kong Benjamins folk, er de som innretter seg etter Herrens vilje, “villige til å inngå en pakt med vår Gud om å gjøre hans vilje og være lydige mot hans befalinger i alt han befaler oss” (Mosiah 5:5).

Del Hans løfte

Da vi tok imot kallet som ble gitt oss av president Russell M. Nelson til å virke som misjonsledere, visste min hustru og jeg at vi gjorde det Herren ønsket at vi skulle gjøre. Vi ble glade da våre barn ble med oss i denne tjenesten. Vi reiste ifra alt, men vi visste at det lå fantastiske velsignelser foran oss. Vi var ivrige etter å dele Frelserens løfte: “For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv. Og jeg skal reise ham opp på den siste dag” (Johannes 6:40).

Skriv ut