2023
Att andligen och timligen föra Herrens får på bete
Oktober 2023


”Att andligen och timligen föra Herrens får på bete”, Liahona, okt. 2023.

Att andligen och timligen föra Herrens får på bete

Som Jesu Kristi lärjungar förkunnar vi vår kärlek till honom genom vårt sätt att föra hans får på bete.

Bild
Jesus håller ett svart får

Hitta den enskilde, av Matt Warren

Vid ett tillfälle ställde Herren Jesus Kristus denna fråga till Petrus: ”Älskar du mig?” Petrus svarade: ”Ja, Herre. Du vet att jag har dig kär.” Jesus frågade två gånger till: ”Älskar du mig?” Varje gång svarade Petrus ja. Och varje gång svarade Jesus med att säga ”för mina lamm på bete” eller ”för mina får på bete” (Johannes 21:15–17).

I mitt kontor på kyrkans huvudkontor finns det flera bilder på väggen som skildrar hur Herren tjänade, välsignade och botade sina får. De påminner mig om hans djupa omsorg om alla sin Faders barns välfärd. Han är den gode herden. Han känner och älskar sina får. Det var därför han gav Petrus uppdraget att föra hans får på bete.

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och lärjungar till Herren Jesus Kristus är också vi inbjudna att delta i Herrens verk att ta hand om och vårda andra. Vi är kallade att föra Herrens får på bete både andligen och timligen.

Andliga behov, timliga behov

”Jag är världens ljus”, sa Jesus (Johannes 8:12). Men när enskilda individer och familjer har trängande timliga behov kan det vara svårt för dem att se hans ljus och känna hans Ande. För dem kan det kännas som om de lever i mörker.

Kyrkan har många resurser till att hjälpa Herrens får att förbättra sin fysiska och känslomässiga hälsa, skaffa sig utbildning och jobb och bli timligt förberedda.1 Ofta vet de behövande inte vart de ska vända sig eller vilka resurser som finns tillgängliga. Ibland kan de vara för blyga eller generade för att be om hjälp. När vi håller Herrens bud att föra hans får på bete kan vi hjälpa människor att hitta de här resurserna.

Alla kyrkans resurser bygger på evangeliets principer. När enskilda individer tillämpar de här andliga principerna på sina timliga behov stärker det deras tro på Jesus Kristus. På så sätt kan de känna Frälsarens ljus i sina liv, tillväxa i andlig styrka och fortsätta längs förbundsstigen som leder tillbaka till vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Enighet genom fasta, tionde och offergåvor

Två viktiga sätt som Herren har gett oss att hjälpa till att föda hans får är att fasta och betala tionde och offergåvor.

När den utförs i rätt anda innebär fastan mycket mer än att gå utan mat och dryck. Den handlar om gudsdyrkan som stärker våra relationer med våra familjer, vänner och grannar, och i slutändan med Herren. Jag vet att när jag har fastans anda är jag mer lyhörd för andras behov. Jag förstår bättre hur jag kan hjälpa dem.

Att betala tionde kräver stor tro, men det stärker också tron. När vår tro växer manar Anden oss att ge ett generöst fasteoffer. Fasteoffer är en möjlighet att anonymt ge av våra medel för att hjälpa våra syskon med andliga eller timliga behov. Genom att fasta och betala tionde och offergåvor uppnår vi enighet med Herren, våra familjer och dem vi tjänar i kyrkan.

Bild
tre kvinnor som pratar med varandra

Tjäna för att finna den enskilde

Jesus Kristus tjänade alla omkring sig. Han sökte särskilt efter den som behövde honom mest. När vi går ut som stödbröder eller stödsystrar kan vi finna och tjäna de behövande. Och när de du tjänar vet att du verkligen bryr dig om dem, känner de evangeliets ljus och kärlek från dig och Herren. De blir också mer benägna att be om stöd från dig och kyrkan om de behöver det.

Om du vill föra Herrens får på bete är det en underbar början att tjäna andra, dela Herrens ljus med dem och, om det behövs, hänvisa dem till de resurser de behöver under dina stödverksamhetsbesök.

Var öppen för inspiration

En söndag när jag verkade som biskop i Mexiko satt jag på förhöjningen just före sakramentsmötet och lade märke till en syster som kom in i möteslokalen. Hon var nyomvänd och verkade alltid blyg. Anden manade mig att ta reda på hur församlingsrådet kunde hjälpa henne att känna sig mer bekväm i kyrkan. Jag bad Hjälpföreningens president att kontakta den här systern.

En tid senare sa Hjälpföreningens president till mig: ”Den här systern behöver verkligen byta ut några tänder.”

Det var en av anledningarna till att den här systern var så blyg. Hon pratade eller log inte för att hon inte ville att någon skulle se hennes tänder. Hjälpföreningens president frågade vad vi borde göra. Jag bestämde mig för att låta en tandläkare undersöka henne och ta reda på vad som behövde göras.

”Är du säker?” frågade Hjälpföreningens president. ”Det kan bli dyrt.”

Jag sa att vi skulle följa den planen. Som församling hittade vi ett sätt att hjälpa den här systern. När jag såg henne igen pratade och log hon. Jag hade aldrig sett henne le förut!

Från och med den dagen förändrades den här systerns liv. Hon blev mer aktiv som medlem i församlingen och besökte så småningom templet. I dag är hon tempeltjänare. Jag är säker på att om jag någonsin besöker templet där hon tjänar så får jag se henne le.

Jag har märkt att när vi uppmärksammar andras behov kan vi stärka dem, hjälpa dem att övervinna sina utmaningar, ge dem andlig näring och hjälpa till att föra dem till Jesus Kristus. Vi bör aldrig anta vad som kan eller inte kan göras. Med Herrens hjälp kan vi finna många tillfällen att tjäna och vara till välsignelse för hans får.

Bild
bild på Jesus Kristus från en av kyrkans videor

Vänd dig till Jesus Kristus

I Nya testamentet läser vi om kvinnan som led i tolv långa år av blödningar. Hon utövade stor tro på Herren när hon tog sig fram till honom i en folkmassa. Hon trodde av hela sitt hjärta att om hon bara rörde vid hans kläder så skulle hon bli frisk. När hon rörde vid hörntofsen på Herrens mantel blev hon genast botad. (Se Lukas 8:43–44.) Jesus sa till henne att hon skulle vara vid gott mod och sa: ”Din tro har frälst dig. Gå i frid” (Lukas 8:48).

Om du behöver andlig eller timlig hjälp, följ då den här trofasta kvinnans exempel och vänd dig till Jesus Kristus. Räck andligen ut din hand och närma dig Herren mer än du någonsin har gjort tidigare. Genom dina egna ansträngningar och Jesu Kristi kraft kan du arbeta för din andliga och timliga välfärd. Herren tillhandahåller de underverk du behöver för att livets andliga och praktiska behov ska uppfyllas enligt hans egen vilja, hans sätt och hans tidsplan.

Älskar vi honom?

Herrens fråga till Petrus är en fråga som han skulle kunna ställa till oss var och en: ”Älskar du mig?” Om vårt svar är ja måste vi omsätta våra ord i handling. Som Jesu Kristi lärjungar förkunnar vi vår kärlek till honom genom vårt sätt att föra hans får på bete.

Oavsett om det händer här eller på andra sidan slöjan, utgjuter Herren sina välsignelser över oss när vi tillämpar hans lärdomar och tjänar andra enligt Andens vägledning. Många av de välsignelserna finns i hans kyrka i dag. Om vi är trofasta lovar han att ”allt vad min Fader har ges åt [dig]” (Läran och förbunden 84:38).

Du kommer att känna Herrens kärlek till dig och finna glädje i ditt liv genom att ägna dina dagar åt att föra hans får på bete på det sätt som han skulle ha gjort om han levde ibland oss i dag.

Slutnot

  1. Se Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 22.1, JesuKristiKyrka.org.

Skriv ut