2023
Profetiska lärdomar för vår tid – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan
Oktober 2023


Endast digitalt

Profetiska lärdomar för vår tid – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan

Se vad kyrkans ledare nyligen har undervisat om på sociala medier om hur Jesus Kristus leder och välsignar sin kyrka genom de tjänare han kallat.

Bild
Kristus undervisar lärjungarna

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar, av Harry Anderson

President Russell M. Nelson har sagt att om återställelsen har åstadkommit något så är det att den ”skingrade … den urgamla myten att Gud har slutat tala till sina barn. Inget är längre bort från sanningen. En profet har stått som överhuvud för Guds kyrka i alla tidsutdelningar, från Adam till vår tid. [se Handledning för skriftstudier ”Tidsutdelningar”]. Profeter vittnar om Jesus Kristus – om hans gudomlighet och om hans jordiska mission och verksamhet. Vi hedrar profeten Joseph Smith som den sista tidsutdelningens profet. Och vi hedrar varje man som efterträtt honom som president för kyrkan.”

President Nelson, som då talade som medlem i de tolv apostlarnas kvorum, tillade: ”Ofta sjunger vi ’Tack, Gud, att profeter du sänder’ [Psalmer, nr 10]. Förstår ni och jag verkligen vad det betyder? Tänk vilken förmån det är att Herren låter oss stödja hans profet, vars råd är obesudlat, ofördärvat, omotiverat av personlig ambition och fullständigt sant!”1

På vilka andra sätt välsignas vi genom de profeter och apostlar som representerar Herren i sina ämbeten i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum? Nyliga lärdomar från kyrkans ledare på sociala medier har handlat om den roll som profeter har och om budskap från kyrkans ledare på generalkonferensen. Du kan också läsa mer om det här ämnet i tidigare generalkonferenstal om profeter.

Ett förslag på hur man lyssnar på generalkonferensen

Bild
Äldste David A. Bednar

”Ännu en generalkonferens står för dörren. Jag vill bara ge dig ett förslag att fundera över som avsevärt kan förstärka den inverkan som den här konferensen kan få på ditt liv. Ha frågor i ditt sinne och hjärta. Genom att utöva tro på Herren till att formulera och begrunda de frågorna, och i det att du aktivt lyssnar genom den Helige Andens kraft, kommer du att få de svar du behöver.”

Äldste David A. Bednar, Facebook (video), 31 mars 2022, facebook.com/davida.bednar.

Immunitet och en trygg hamn

Bild
Äldste Quentin L. Cook

”I kyrkans lära är tro och sökandet efter kunskap inte oförenliga, de är förenliga och kompletterar varandra. I dag … på Brigham Young University, talade jag om några av de lärdomar och initiativ som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas presidenter har gett oss de senaste 100 åren.

De lärosatser jag valde att ta upp är betydelsefulla på så sätt att de ger oss immunitet som skydd mot specifika utmaningar och plågor, inte bara för den tid då uppenbarelserna mottogs utan också för att skydda framtida släktled.

År 1922, till exempel … var Heber J. Grant kyrkans profet och president. En princip som han ständigt betonade var Visdomsordet.

President Grant inspirerades under sin verksamhet som profet att göra efterlevnad av Visdomsordet till ett krav för erhållandet av en tempelrekommendation. Vi minns honom även för hans ständiga undervisning om Visdomsordets principer under de många år han verkade som profet.

Vi lever i en tid när många säger att de följer vetenskapen vad gäller frågor om hälsa. De hemska effekterna av både rökning och alkoholkonsumtion har nu tydligt fastslagits av vetenskapen. Jag är tacksam för att profetiska uppenbarelser och förkunnelser har berett kyrkans trofasta medlemmar både immunitet och en trygg hamn. Att efterfölja profetisk uppenbarelse från de profeter som Herren har kallat har skänkt oss trygghet och frid.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 16 aug. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Joseph Smiths roll i att leda oss till Jesus Kristus

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Jag fick äran att representera Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i går vid världsfredsmonumentet i Pune i Indien, där en staty av profeten Joseph Smith har rests i den här majestätiska salen som uppförts för att främja världsfreden. 

Vi hyllar Joseph Smiths fortsatta goda inflytande i världen, de uppenbarelser han frambringade, hans exempel på uppoffringar och tjänande och hans hängivenhet mot och vittnesbörd om den levande Guden.

Även om vi vördar Joseph Smith som profet, står det bortom allt tvivel att den mest framstående statyn för mig och för alla medlemmar i Jesu Kristi återställda kyrka är statyn av Frälsaren Jesus Kristus som står i det här monumentet.

År 1820 sökte den unge Joseph avskildhet i en skogsdunge i närheten av sitt hem för att be om svar. När han åkallade Gud fick han se två förhärligade personer – Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus – stå ovanför honom i luften i ’en ljuspelare’. De talade med Joseph och lät honom veta att evangeliets fullhet skulle återställas till jorden genom honom i framtiden.

Sedan dess har vi kallat denna ojämförliga teofani ’den första synen’, och den utgör grunden till allt som därefter skett enligt den Guds plan som uppenbaras för att vi alla, hans barn, ska kunna återlösas.

Som ett särskilt vittne om Jesu Kristi namn vittnar jag om att han är den huvudperson som gör Guds återlösningsplan möjlig för oss var och en.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 23 nov. 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Sanningens röster

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Vem lyssnar du på?

Svaret på den frågan kommer att forma din framtid och din eviga bestämmelse. Formas du till stor del av dygdiga, motiverande, rättfärdiga, insiktsfulla och andligt finstämda röster, eller påverkas du mer av negativa, klagande, smickrande, cyniska och köttsliga röster?

Lyssna till dem som verkligen älskar dig och uppriktigt vill att du ska få evigt liv i Guds närhet.

Lyssna till Herrens profets och apostlars ord.

Lyssna till den Helige Andens röst.

Lyssna till Jesu Kristi ord genom att studera dem och ta hans bud till ditt hjärta.

Jag lovar dig att om du ständigt lystrar till sanningens röster, håller du dig andligt trygg och blir mer än vad du är i dag.”

Äldste Neil L. Andersen, Facebook, 14 apr. 2022, facebook.com/neill.andersen

Beslutet att alltid följa den levande profeten

Bild
Äldste Ronald A. Rasband

”Melanie och jag njöt av att få prata med missionärer i en utsändning till missionärsskolor runt om i världen nyligen. Budskapet och löftet jag gav dessa missionärer gäller oss var och en: Om vi följer de profeter som Herren har kallat, kommer vi närmare Frälsaren och får veta att han är den levande Kristus.

Beslutet att alltid följa den levande profeten har påverkat mitt och min familjs liv mer än något annat beslut. Jag vet att det här valet får samma inflytande även på dig och dina nära och kära.

Äldste Ronald A. Rasband, Facebook, 27 okt. 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Ett råd för nästan vilken svår omständighet som helst

Bild
Äldste Ronald A. Rasband

”Om jag måste välja ett enda råd att ge dig som skulle gälla nästan vilken svår omständighet som helst som vi ställs inför i dag, skulle mitt råd vara: välj att följa Guds levande profet.

Jag var tacksam över att kunna dela med mig av det här budskapet under en direktsänd andakt med unga sista dagars heliga i områdena Afrika Syd och Centralafrika. När vi besvarade frågor från de här ungdomarna, föreställde jag mig frågeställarnas ansikten. Jag vet att Herren är medveten om alla våra olika svårigheter och frågor, och vill hjälpa oss att finna frid.”

Äldste Ronald A. Rasband, Facebook, 19 nov. 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Att lära sig vandra med Herren

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Det finns verkligen ingen större, mer spännande och mer själsförädlande utmaning än den att lära sig vandra med Herren och samtidigt ta emot den storslagna välsignelsen att låta honom vandra med oss …

Tänk på följande när du fortsätter att lära dig att vandra med Herren:

För det första, be Gud om inspiration om hur du kan balansera ditt hektiska schema så att du kan ägna tid åt att regelbundet studera Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus. Sanningarna i Jesu Kristi evangelium undervisas allra tydligast och mest kraftfullt i Mormons bok.

För det andra: ägna mer tid åt Herren i hans tempel. Templet är bokstavligen Herrens hus. Och när vi är där kan vi tydligt känna att vi har lämnat den öde och dystra världen bakom oss.

För det tredje: följ våra levande profeters ord. När du vandrar med och lyssnar till nutida profeter och apostlar, kommer du att finna att du vandrar mer med Jesus.

Jesus Kristus lever och … ger av sin fullkomliga kärlek till alla som kommer till honom. Han är alltid nära och väntar tålmodigt på oss när vi är trötta längs vägen, och vandrar ständigt med oss var vi än befinner oss.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 8 dec. 2022, facebook.com/soares.u.

Kärl till att dela med sig av det levande vattnet

Bild
Syster Susan H. Porter

”Jag älskar generalkonferensen! För mig är generalkonferensen en av de stora manifestationerna av det levande vatten som Frälsaren erbjuder oss. När lördagens förmiddagsmöte börjar känner jag mig som den samariska kvinnan vid brunnen som, när Herren erbjöd henne levande vatten, svarade ’Herre, ge mig det vattnet, så att jag slipper bli törstig’ (Johannes 4:15).

När Tabernacle Choir sjunger och vittnesbörd om den levande Kristus förkunnas, känner jag mig som en tvättsvamp som suger upp livgivande vatten med en önskan om att ta till mig de budskap som en kärleksfull himmelsk Fader har för mig. Vad vill han att jag ska förstå? Vad vill han att jag ska göra?

Jag är djupt tacksam för de oräkneliga timmar som profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan ägnar åt bön, så att de kan vara kärl med vilka de delar det levande vatten som våra förtorkade själar söker.

’Den som dricker av det vatten jag ger honom ska aldrig någonsin törsta’ (Johannes 4:14).”

President Susan H. Porter, Facebook, 31 mars 2023, facebook.com/PrimaryPresident.

En förlängning av vår himmelske Faders kärlek till oss

Bild
Syster Susan H. Porter

”Syster Amy A. Wright, syster Tracy Y. Browning och jag hade den heliga förmånen att avskiljas av första presidentskapet för några veckor sedan. När vi kom in i rummet hälsade president Nelson på oss var och en med ett handslag och för ett ögonblick såg han oss djupt in i ögonen. Min son, som var med mig, berättade senare hur han kände djup kärlek och värme när han tryckte president Nelsons hand.

Jag vet att president Nelson känner denna kärlek till var och en av kyrkans medlemmar! Den är en förlängning av den kärlek som vår himmelske Fader känner för oss. På generalkonferensen den här helgen får vi höra budskap om kärlek och hopp från vår käre profet, liksom av så många andra inspirerade och hängivna ledare som älskar dig och älskar Herren. Snälla, lyssna på dem tillsammans med mig!”

President Susan H. Porter, Facebook, 30 sept. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

Samlade för att höra vad Herren vill lära oss

Bild
Syster J. Anette Dennis

”Jag älskar generalkonferensen! För mig har den alltid varit ett tillfälle att samla familjen för att få höra vad Herren vill lära oss genom sina profeter och andra ledare. Det ger en speciell känsla att veta att människor över hela världen samlas samtidigt för att lyssna till en profets röst.

Jag älskar också berättelsen om kung Benjamin, en profet och kung i Mormons bok, när han kallade sitt folk att samlas vid templet för att lyssna på hans lärdomar innan han dog. I skrifterna står det att de alla kom och ’slog … upp sina tält runt omkring, varje man efter sin släkt’ (Mosiah 2:5) med sina tältöppningar mot templet så att de kunde sitta i sina tält och höra vad Herren hade att lära dem genom deras profets ord. En så stor skara samlades att ett torn byggdes så att det blev lättare för dem att höra kung Benjamins ord. Ändå fanns det de som fortfarande inte hörde honom, så han gav anvisningar om att hans ord skulle nedtecknas och skickas vidare till dem som inte var inom hörhåll.

Vi gör något liknande i dag. Var sjätte månad kallar vår profet oss att samlas för att höra vad Herren vill lära oss genom sina tjänare. Relativt få kan samlas på plats där profeten och andra ledare talar. Men tack vare välsignelsen av modern teknik kan de flesta av oss samlas i våra egna hem för att se eller lyssna på profetens röst. Och sedan, precis som på kung Benjamins tid, skrivs alla dessa lärdomar ner på vårt eget språk och skickas vidare till oss så att vi har dem att studera och minnas. Vilken välsignelse det är att kunna lyssna till en profets röst och höra Guds ord!”

Syster J. Anette Dennis, Facebook, 2 apr. 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Han riktar våra blickar mot vår himmelske Fader och Jesus Kristus

Bild
Syster Amy A. Wright

”En syn jag aldrig kommer att glömma var något som hände under generalkonferensen i oktober 2022. Jag hade förmånen att sitta nästan rakt bakom talarstolen. Jag hade därför den unika fördelen att få se ut och iaktta hur talarnas ord återspeglades i åhörarnas ansikten.

Mot slutet av söndagens eftermiddagsmöte talade vår älskade profet, president Russell M. Nelson, och det var uppenbart att varenda person i konferenscentret hade blicken stadigt fäst på honom. Men plötsligt, nästan som ledda av en orkesterdirigent, flyttade hälften av åhörarna blicken snett upp mot höger medan resten av dem flyttade blicken snett upp mot vänster.

Först kändes det lite oroväckande att se att ingen längre tittade på profeten. Varför gjorde de inte det? För att han hade riktat deras uppmärksamhet mot två stora skärmar som visade Kristi besök i det forntida Amerika. Han hade riktat deras blickar mot Jesus Kristus!

Den djupa betydelsen av den här synen gick mig inte obemärkt förbi. Profeters, siares och uppenbarares roll är alltid att rikta vår blick uppåt, mot vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Jag vittnar om att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Jesu Kristi kyrka och att president Russell M. Nelson är Jesu Kristi profet. Lyss till profeten, han känner Gud!”

Syster Amy A. Wright, 29 mars 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

De stödjer lärosatser och sanningar som profeter undervisar om

Bild
Syster Tracy Y. Browning

”Hur många av er minns de där arbetsbladen i skolan där man skulle dra linjer som visade samband mellan bilder, personer eller föremål i två olika kolumner? En kolumn innehöll kanske en bild av en vas och i den andra kolumnen fanns en bild av en blomma. Genom att dra en linje mellan de två visade man sambandet mellan dem.

De här övningarna var avsedda att hjälpa eleverna känna igen samband, tillhörighet eller likheter. På ett uppdrag i Litauen nyligen kom jag att tänka på de här övningarna under mina första år i skolan när en tankfull missionär som verkade där frågade mig hur jag förbereder mig för generalkonferensen.

Jag berättade att när generalkonferensen närmar sig fokuserar jag noggrant mina studier på budskap från första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum. Och det känns ganska tryggt att göra det för jag inser att alla de omgivande budskapen från generalauktoriteter och generalämbetsmän stödjer lärdomar och sanningar som profeter, siare och uppenbarare undervisar om.

När jag har studerat de här talen under året har det känts som om jag bildligt talat kunnat dra linjer från de här ledarnas budskap till talen som hållits av första presidentskapet och de tolvs kvorum. Och när generalkonferensen närmar sig bereder mina fokuserade studier av profeternas ord bördig jord i vilken jag planterar de ytterligare lärdomar jag får veckan därpå.”

Syster Tracy Y. Browning, 30 mars 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Skriv ut