2023
Lyssnar du på konferensen med öronen – eller med hjärtat?
Oktober 2023


”Lyssnar du på konferensen med öronen – eller med hjärtat?”, Liahona, okt. 2023.

Unga vuxna

Lyssnar du på konferensen med öronen – eller med hjärtat?

Personlig uppenbarelse handlar helt och hållet om att lyssna till Anden med hjärtat.

Bild
man som tittar över axeln på konferensen på teve

Jag känner att generalkonferenstal hjälper mig att känna den Helige Anden. XXX Genom att lyssna på konferensen får vi möjlighet att känna Guds kärlek och få andlig inspiration.

Och eftersom talarna vittnar om sanningen inbjuds Anden till alla närvarandes hjärta och sinne (se Alma 31:5) och låter oss förstå Gud och hans avsikter lite bättre (se Läran och förbunden 76:5–10).

Men ibland kan distraktioner eller andra utmaningar göra det svårt att ta emot andliga intryck under konferensen. Kanske känner man sig besviken över att ens tro inte stärktes eller att ens frågor inte besvarades.

Vad gör man då?

Vi kan börja med att fundera över om det finns något som gör det svårt för oss att fokusera. Vi kan se till att inte bara lyssna med våra öron, utan begrunda de maningar och känslor som vi får i vårt sinne och hjärta. För att lyssna med hjärtat kan vi be om hjälp med att förstå hur budskapen kan gälla oss personligen (se Läran och förbunden 8).

Att förstå personlig uppenbarelse och hur den förhåller sig till budskap från Guds tjänare kan hjälpa oss veta vad det innebär att lyssna med sinne och hjärta.

Guds plan – din lycka

Personlig kommunikation mellan dig och din himmelske Fader är vad vi kallar personlig uppenbarelse. Och den är personlig. Som äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Personlig uppenbarelse hör med rätta hemma hos den enskilde. Du kan till exempel få uppenbarelse om var du ska bo, vad du ska jobba med eller vem du bör gifta dig med. Kyrkans ledare undervisar om läran och delger inspirerade råd, men ansvaret för dessa beslut vilar på dig. Det är din uppenbarelse att få.”1

Gud kan tala direkt till ditt sinne och hjärta om personliga angelägenheter, men du måste vara villig att höra honom (se Jakobs brev 1:5). Du har fortfarande handlingsfrihet. Men hans plan för din lycka kan bara göra dig lycklig om du väljer att komma närmare honom.

President Russell M. Nelson frågade oss nyligen: ”Är du villig att låta Gud vara det viktigaste inflytandet i ditt liv? Vill du låta hans ord, hans bud och hans förbund påverka det du gör varje dag? Vill du låta hans röst få prioritet över alla andra?”2

Din villighet att lyssna till Guds röst avgör till stor del hur mycket du faktiskt kan höra honom. Även om du bara vill vara villig just nu, ”så låt denna önskan verka i [dig]” (Alma 32:27) för att förändra ditt hjärta.

Bild
man som fångar ett hjärta från teven

Profeter talar sanning

Det finns de som felaktigt läst in lite för mycket i den ”personliga” delen av personlig uppenbarelse. De hävdar felaktigt att profeternas och apostlarnas lärdomar inte gäller alla – att vi själva kan avgöra vad som är tillämpligt på oss och att ”sanningen är relativ – att var och en själv ska avgöra vad som är sant för honom eller henne”. Som president Nelson har varnat är ”en sådan övertygelse … bara önsketänkande hos dem som felaktigt tror att de inte heller ska stå till svars inför Gud”.3

Gud kallar profeter och apostlar att stå som vittnen om Jesus Kristus, att tala sanning och att leda sitt rikes angelägenheter på jorden. Och de har tagit på sig dessa ämbetens ansvar. (Se Läran och förbunden 107:23.)

Sanningen är Andens språk, så när vi hör frimodiga och tydliga vittnesbörd om eviga sanningar, kommer den Helige Anden för att se till att fullkomligheten och skönheten i dessa sanningar gör avtryck på oss. Anden kan också hjälpa oss förstå hur sanningen i våra ledares ord kan tillämpas på oss personligen.

Äldste Renlund har sagt: ”Jag uppmanar dig att ha självförtroendet att påkalla personlig uppenbarelse för dig själv, förstå det Gud har uppenbarat, i harmoni med skrifterna och de bud han har gett genom sina tilldelade profeter, och inom ditt ansvarsområde och din handlingsfrihet.”4

Deras största önskan

Ibland känner du dig kanske osäker på vad profeten och apostlarna undervisar om. Eller så har du kanske svårt att förstå hur deras ord gäller dig. Kom i dessa stunder ihåg att deras kall är att vägleda dig, ett dyrbart barn till vår himmelske Fader, tillbaka till honom.

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi ska inte bli oroliga när Herrens tjänares ord går tvärt emot världens tänkesätt, och ibland vårt eget tänkesätt … Deras högsta önskan är att behaga Herren och hjälpa Guds barn tillbaka till hans närhet.”5

Ett fokus på profeternas och apostlarnas kärleksfulla önskan förändrar vårt sätt att ta emot deras ord. Genom att förstå hur mycket de älskar och är hängivna mot vår himmelske Fader, Frälsaren och din frälsning kan du bli villigare att låta deras ord nå ditt hjärta.

Att vara en Jesu Kristi lärjunge i de sista dagarna kan vara svårt. Det kan vara svårt att höra maningar från talarstolen som vi inte alltid vill eller känner oss beredda att höra, särskilt när världens röster ofta tolkar profeternas råd som ännu en lista över regler eller restriktioner.

Men Herren ger oss verkligen profeter och apostlar att vägleda oss så att vi kan leva så bra och glädjerikt som möjligt. De tvingar oss inte att följa deras råd. I stället ger de oss uppmaningar, hjälper oss förstå varför Herren har höga normer för sina lärjungar och hjälper oss fördjupa vår tro på Gud.

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum sa nyligen: ”Är det fel att ha regler? Naturligtvis inte. Vi alla behöver dem varje dag. Men det är fel att fokusera enbart på regler i stället för att fokusera på Frälsaren. Ni behöver veta varför och hur och sedan beakta konsekvenserna av era val …

Viktiga timliga och andliga val bör inte baseras endast på personliga preferenser eller på vad som är bekvämt eller populärt. Herren säger inte: ’Gör som du vill.’

Han säger: ’Låt Gud råda.’”6

Jesus Kristus är vår styrka och hans profeter och apostlar leder oss tillbaka till honom. De hjälper oss att söka honom efter bästa förmåga så att vi kan få alla välsignelser som Gud har i beredskap åt oss.

Vandra på förbundsstigen med tillförsikt

Med tro på Jesus Kristus och ett villigt hjärta kan du få veta sanningen om allting (se Moroni 10:4–5). När du lyssnar på profeterna och apostlarna kan du förstå Andens viskningar genom personlig uppenbarelse.

Du har ledare som är utvalda av Gud och som är kvalificerade att hjälpa dig. De kan leda dig tillbaka till förbundsstigen om det behövs. De kan hjälpa dig att hålla dig kvar om det är svårt just nu. Och oavsett ditt förflutna kan de hjälpa dig att vända dig till Jesus Kristus och vandra på förbundsstigen med tillförsikt.

Äldste Andersen har sagt: ”Det finns en skatt av himmelsk vägledning i generalkonferensens budskap som väntar på att ni ska upptäcka den. Provet för oss alla är hur vi låter oss påverkas av det vi hör, det vi läser och det vi känner.”7

Om du lyssnar på Guds budskap med vidöppna öron och ett öppet hjärta, växer du i ditt vittnesbörd. Du får veta att evangeliet är sant och kommer till tro på Herrens profets och apostlars myndighet. Du kommer verkligen att finna och leva det bästa livet – det liv som din himmelske Fader vill att du ska leva eftersom han älskar dig.

Skriv ut