Primærhåndbøker og samlingsstund
April: Jesus Kristus lærer meg å velge det rette


April

Jesus Kristus lærer meg å velge det rette

«For jeg har gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg har gjort mot dere» (Johannes 13:15).

Sang: Valgfri sang om Jesus Kristus fra Barnas sangbok

Suppler ideene som gis her med noen av dine egne. Hver uke skulle du planlegge hvordan du vil (1) identifisere læresetningen, (2) hjelpe barna å forstå den og (3) hjelpe dem å anvende den. Spør deg selv: «Hva skal barna gjøre for å lære, og hvordan kan jeg hjelpe dem å føle Ånden?»

Uke 1: Jesus Kristus er det fullkomne eksempel for meg.

Oppmuntre barna til å forstå (ved å lese skriftsteder og tegne bilder): På et stort papirark skriver du setningen: «Jesus Kristus er det fullkomne eksempel for meg.» Klipp papirarket i fire enkle puslespillbiter. Skriv en av følgende setninger på baksiden av hver puslespillbit:

Bilde
children holding up pictures

Når dere underviser om prinsipper i evangeliet, hjelper dere barna å finne måter de kan anvende dem på.

Syng «Jeg prøver å ligne Jesus» (BS, 40–41). Be barna forklare hva sangen lærer oss. Vis et bilde av Kristus, og fortell barna at han lærte oss mange ting ved sitt fullkomne eksempel. Del barna i fire grupper, og gi hver gruppe en av puslespillbitene og noen blanke papirark. Be dem lese skriftstedet sammen og deretter tegne bilder av hvordan de kan følge Kristi eksempel. Oppfordre hver gruppe til å forklare skriftstedet og bildene sine, og plassere puslespillbiten sin på tavlen. Når puslespillet er ferdig, repeterer dere sammen: «Jesus Kristus er det fullkomne eksempel for meg.»

Uke 2 og 3: Jesus Kristus lærte meg hvordan jeg skal leve.

Identifiser læresetningen (ved å synge en sang): Syng «Jeg må alltid velge rett» (BS, 82–83), og be halvparten av barna lytte etter hvordan vi kan bli velsignet, og den andre halvparten lytte etter hva som vil hjelpe oss og vise oss veien. Drøft hva barna lærte av sangen.

Oppmuntre barna til å forstå (ved å leke en gjettelek og lese skriftsteder): Lag ordstrimler som inneholder følgende ord og skriftstedhenvisninger: hungrer (Matteus 5:6); skinne (Matteus 5:16); elsk (Matteus 5:44); og be (Matteus 6:6). Vis et bilde av Bergprekenen. Forklar at Jesus gikk opp på et fjell for å undervise sine disipler. Det han lærte dem, kalles nå Bergprekenen. Vis én av ordstrimlene til halvparten av barna, og be dem vise ordet ved hjelp av bevegelser og la de andre barna gjette. Les det tilhørende skriftsted sammen, og hjelp barna å forstå hva Kristus underviste om og hvordan vi kan følge hans eksempel. Gjenta med de andre ordene og skriftstedene.

Bilde
boy with hands as if praying
Bilde
april wordstrips

Ordstrimler er tilgjengelige på sharingtime.lds.org

Oppmuntre til å anvende (ved å drøfte situasjonsstudier): På fire papirlapper skriver du følgende av Jesu læresetninger: (1) Hungre og tørste etter rettferdighet, (2) La ditt lys skinne, (3) Elsk dine fiender, (4) Be til din himmelske Fader. (Overvei å bruke bilder som illustrerer disse læresetningene for de yngste barna.) Still ut papirene på forskjellige steder i rommet. Lag situasjonsstudier (se UISK, 177) som hjelper barna å forstå hvordan de kan anvende disse læresetningene. For eksempel: «Noen på skolen erter deg og gir deg klengenavn. Hva ville du gjøre?» Les om igjen skriftstedene fra gjetteleken beskrevet over, og forklar at papirene som er vist rundt om i rommet, passer sammen med skriftstedene. Les en situasjonsstudie for barna, og be dem reise seg og se på papiret med den læresetningen som ville hjelpe dem å velge det rette. Be noen barn fortelle hva de ville velge.

Uke 4: Jeg føler min Frelsers kjærlighet når jeg prøver å ligne Jesus Kristus.

Oppmuntre barna til å forstå (ved å synge en sang og ta valg): Syng «Min Frelsers kjærlighet» (BS, 42–43). Skriv noen situasjonsstudier som illustrerer hvordan et barn kan følge en av Kristi læresetninger. Inkluder også en skriftstedhenvisning der denne læresetningen finnes. Nedenfor er noen eksempler.

Sara hadde bedt sin yngre søster om ikke å bruke hennes fargestifter, men søsteren brukte dem likevel. For å ligne Jesus kunne Sara:

  1. Bli sint på søsteren.

  2. Gjemme fargestiftene.

  3. Tilgi søsteren.

    Matteus 18:21–22.

John spiller fotball med vennene sine, og han legger merke til en annen gutt som står for seg selv og ser på. For å ligne Jesus kunne John:

  1. Erte gutten fordi han er alene.

  2. Ignorere gutten og fortsette å spille sammen med vennene.

  3. Spørre om gutten har lyst til å spille fotball med dem.

    Johannes 13:34.

Be et barn lese en av situasjonsstudiene. Be ham eller henne deretter om å lese svarene ett om gangen. Be de andre barna reise seg når de hører svaret som ville være å følge Jesu eksempel. Be noen barn lese skriftstedet høyt, og drøft hva Jesus lærte oss. Drøft hvordan det å følge Jesu eksempel i disse situasjonene kan hjelpe oss å føle Frelserens kjærlighet. Gjenta for hver situasjonsstudie.

Bilde
girls reading scriptures

La barna lese høyt fra Skriftene. Vær klar over hvert barns ferdighet, og hjelp alle å lykkes med å delta.

Oppmuntre til å anvende: Be barna gjøre det som Jesus ville ønske de skullle gjøre denne uken. Fortell dem at neste gang vil du be noen av dem fortelle hva de gjorde og hvordan de følte Frelserens kjærlighet.

Hjelp for musikklederen

Bilde
teacher holding up three fingers

For å hjelpe barna å lære en ny sang kan du overveie følgende:

  • Be barna gi tegn når de synger et spesielt ord eller telle på fingrene hvor mange ganger de synger et ord. Syng for eksempel «Han sendte Sønnen» (BS, 20–21), og be dem telle på fingrene hvor mange ganger de synger ordet «Sønnen».

  • Velg et bilde og et ord som forestiller hvert uttrykk i sangen, og sett dem på et stykke papir. Når dere for eksempel synger «Han sendte Sønnen» (BS, 20-21, kan du illustrere setningen «Har Faderen vår verden lært om godhet, kjærlighet?» med et bilde av et hjerte og ordet godhet. For setningen «Han sendte Sønnen nyfødt ned med fred og hellighet» kan du vise et bilde av Jesus i krybben og ordet fred. Du kan involvere barna ved å la dem holde bildene mens de synger.

Skriv ut