Primærhåndbøker og samlingsstund
Mai: Jeg velger det rette når jeg blir døpt og bekreftet som medlem av Kirken


Mai

Jeg velger det rette når jeg blir døpt og bekreftet som medlem av Kirken

«Omvend dere, og la dere alle døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave» (Apostlenes gjerninger 2:38).

Sang: «Når jeg døpes»

(BS, 53)

Suppler ideene som gis her med noen av dine egne. Hver uke skulle du planlegge hvordan du vil (1) identifisere læresetningen, (2) hjelpe barna å forstå den og (3) hjelpe dem å anvende den. Spør deg selv: «Hva skal barna gjøre for å lære, og hvordan kan jeg hjelpe dem å føle Ånden?»

Uke 1: Når jeg omvender meg, kan jeg bli tilgitt.

Oppmuntre barna til å forstå (ved å delta i en konkretisering): Gi hvert barn en liten stein. Be barna legge steinen i skoen, og oppfordre dem til å reise seg og gå. Spør barna hvordan det føles å gå med en stein i skoen. Spør hvordan synd er som en stein. (Det føles ikke godt. Det gjør oss ulykkelige.) Be dem fjerne steinen, og spør hvordan det å omvende seg og motta vår himmelske Faders tilgivelse er som å fjerne steinen fra skoen. Forklar at på grunn av Jesus Kristus kan vi omvende oss og få tilgivelse for våre synder. Bær vitnesbyrd om at omvendelse er en fantastisk velsignelse fra vår himmelske Fader, og at den gjør oss lykkelige.

Uke 2: Når jeg blir døpt og bekreftet, følger jeg Jesu eksempel.

Oppmuntre barna til å forstå (ved å spille et «memory»-spill og lese skriftsteder): Vis bilder av døperen Johannes som døpter Jesus og et barn som blir døpt. La barna se på bildene i 20 sekunder. Dekk så bildene, og be barna fortelle deg så mye de kan som er det samme i de to bildene. Det kan gjerne skrive svarene deres på tavlen.

Bilde
John Baptizing Jesus
Bilde
father baptizing child

Be barna lese Lære og pakter 20:72–74 for å finne ut hvem som kan døpe en annen og hvordan en dåp skulle utføres. Oppmuntre barna til å fortelle hva de har funnet ut. Understrek at personen som utfører dåpen, må ha prestedømsmyndighet, og at personen som blir døpt, må bli nedsenket, eller være fullstendig dekket av vannet. Vis begge bildene igjen. Forklar at både Jesus og barnet blir døpt ved nedsenkning av en som har prestedømsmyndighet.

Oppmuntre til å anvende (ved å fargelegge og synge en sang): Ta en kopi av side 111 i barnestueboken, Se deres små, så hvert barn kan fargelegge den. Syng «Dåp» (BS, 54–55), og oppfordre barna til å bli døpt slik Jesus ble. Be et barn som nylig har blitt døpt, fortelle de andre barna om sin dåp.

Bilde
nursery manual page

Barnestue-boken er tilgjengelig på sharingtime.lds.org

Uke 3: Den hellige ånd kan hjelpe meg.

Identifiser læresetningen (ved en konkretisering): Få et barn til å stå ved døren. Knytt bind rundt øynene til barnet, og la ham eller henne prøve å finne stolen sin og sette seg uten hjelp. Gjenta aktiviteten, men denne gangen ber du et annet barn lede barnet med bind for øynene ved å røre ved hans eller hennes arm og lede veien. Drøft med barna hvorfor det var lettere for barnet å finne stolen den andre gangen. Forklar at Den hellige ånd kan hjelpe oss ved å gi oss veiledning gjennom livet. Be barna si: «Den hellige ånd kan hjelpe meg.»

Bilde
blindfolded child

Å bruke barn i demonstrasjoner vil fange deres oppmerksomhet og oppmuntre dem til å lære.

Oppmuntre barna til å forstå (ved å synge en sang og spille et «Hva hører det sammen med»-spill): Skriv ordet hjelpe på tavlen. Syng «Den hellige ånd» (BS, 56), og be barna telle det som nevnes i sangen som Den hellige ånd gjør for å hjelpe oss.

Bilde
CTR shield

VDR-logoen er tilgjengelig på sharingtime.lds.org

Før Primær tegner du et VDR-skjold på 10 papirark. På baksiden av hvert ark skriver du en av følgende 5 setninger som beskriver hvordan Den hellige ånd hjelper oss: Den hellige ånd trøster oss, Den hellige ånd vitner om Jesus Kristus, Den hellige ånd underviser oss, Den hellige ånd forteller oss hva vi skal gjøre og ikke skal gjøre, og Den hellige ånd hjelper oss å gjøre godt (hver setning vil finnes på to forskjellige ark). Plasser papirene på tavlen i tilfeldig rekkefølge med VDR-skjoldene mot barna. Be et barn vende et av papirene. Si ordene på baksiden sammen. Velg et annet barn til å vende et annet papirark og prøve å finne samme setning. Si ordene på baksiden sammen. Hvis papirene er like, tar dere dem bort fra tavlen. Hvis ikke, vender dere dem igjen. Fortsett til alle like er funnet.

Oppmuntre til å anvende (ved å drøfte skriftsteder): Del barna i grupper. Gi hver gruppe én av følgende skriftstedhenvisninger: Johannes 14:26; Johannes 15:26; 2 Nephi 32:5; L&p 11:12. Be hver gruppe lese sitt skriftsted og drøfte hve det betyr. Be barna og deres lærere fortelle eksempler på hvordan de har følt Den hellige ånds innflytelse.

Uke 4: Når jeg tar nadverden, fornyer jeg min dåpspakt.

Oppmuntre barna til å forstå (ved å drøfte pakter og lese skriftsteder): Forklar at en pakt er et hellig to-veis løfte mellom oss og vår himmelske Fader. Vi lover å gjøre bestemte ting, og når vi gjør det, lover han å velsigne oss. Minn barna om at vi inngår en pakt med vår himmelske Fader når vi blir døpt, og forklar at vi fornyer denne pakten når vi tar nadverden. Lag ordstrimler med ord fra nadverdsbønnene som forklarer hva vi lover når vi tar nadverden og hva vår himmelske Fader lover oss (se Lære og pakter 20:77, 79). Gi ordstrimlene til noen barn, og be dem stille seg i riktig rekkefølge mens du leser versene høyt.

Skriv ut