Avhengighet
Trinn 7: Ydmykhet


“Trinn 7: Ydmykhet,” Overvinn Avhengighet: En veiledning til å overvinne og helbrede avhengighet (2005), 41–46

“Trinn 7,” Overvinn Avhengighet, 41–46

Trinn 7

Ydmykhet

Hovedprinsipp: Be Gud ydmykt om å fjerne dine svakheter.

Alle trinnene krever ydmykhet, men trinn 7 uttrykker det tydeligst: «Be Gud ydmykt om å fjerne dine svakheter.» Det ydmyke hjertet vi utviklet i trinn 6 bragte oss ned på kne i trinn 7 for å be Herren fjerne våre svakheter. Da vi hadde kommet til dette punktet, var vi klare til å be uten noe annet motiv enn vårt ønske om å bli ett i hjerte og sinn med vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus. Vi var ikke lenger tilfreds med en forandring i vaner eller til og med i livsstil. Vi var endelig klare til å la Gud forandre selve vår natur.

Trinn 7 innebar en så total overgivelse til Frelseren at mange av oss måtte rope ut i vårt hjerte, slik Alma gjorde: «O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg» (Alma 36:18). Oppriktig anger fylte vårt hjerte, ikke bare fordi vi hadde lidd eller påført andre lidelser, men fordi vi beklaget at selv i vår rehabilitering klarte vi fremdeles ikke å fjerne våre egne svakheter.

Etter å ha følt litt av Guds kjærlighet, ønsket vi å forsake alle våre synder, selv enhver tilbøyelighet til å synde, slik at vi kunne lære ham bedre å kjenne. Til slutt tilbød vi frivillig Gud vår sjel, av hele vårt hjerte, og ba ham tilgi oss og forme oss etter sitt bilde. Vi hadde omsider innsett at intet annet navn eller middel, ingen annen vei, kan gi oss full tilgivelse for våre synder. Vi holdt ingenting tilbake, vi bønnfalt Faderen om at han, i sin uendelige barmhjertighet, ville tilgi oss for all vår stolthet, våre overtredelser og våre svakheter. Vi ba om at han måtte gi oss nåde, så vi gjennom ham kunne opprettholde denne nye måten å leve på.

Herren bevirket ikke en slik revolusjonerende forandring i hele vår karakter før vi lot ham gjøre det. Trinn 7 var vår beslutning. Vi måtte bevisst ydmyke oss. Vi måtte oppgi ethvert snev av selvgod stolthet og innrømme at våre anstrengelser for å frelse oss selv hadde vært utilstrekkelige. Vi måtte føle og etterleve den sannhet kong Benjamin forkynte – nemlig at vi alle er tiggere for Gud og ikke har noe håp om frelse ved egen innsats, men kun ved Jesu Kristi barmhjertighet og nåde (se Mosiah 2:21; 4:19-20).

Trinn 7 markerte for oss alle det øyeblikk da vi endelig, uten forbehold, bøyde oss for den evige sannhet som forkynnes i Mosiah 16:4: «Slik ble hele menneskeheten fortapt, og se, de ville for alltid ha vært fortapt hvis ikke Gud hadde forløst sitt folk fra deres fortapte og falne tilstand.» Vår erfaring hadde lært oss at når vi skulle ta trinn 7, var vi ikke fritatt for det arbeide vi måtte gjøre. Vi måtte fremdeles være tålmodige og «streve fremover med standhaftighet i Kristus» (2. Nephi 31:20).

Vi hadde ikke helt blitt kvitt ønsket om å synde. Vi måtte lære å godta livet på Guds betingelser og vente på hans hensikter og hans tidsskjema – selv når det gjaldt å fjerne våre svakheter. Ved å ta trinn 7 lærte vi å leve med den samme ydmykhet og tålmodighet overfor Gud som Alma og hans brødre viste da deres byrder ble lettet, men ikke fjernet: «De underkastet seg hele Herrens vilje med glede og tålmodighet» (Mosiah 24:15). Vi skrinla endelig tanken om at vi kunne bli fullkomne på egen hånd, og vi godtok den sannhet at Gud ønsker at vi skal overvinne våre svakheter i dette livet ved å komme til Kristus og bli fullkommengjort i ham. Vi oppdaget at han ved sin nåde gjorde oss istand til å nekte oss all ugudelighet og forstå at frelse ikke kommer ved vår egen kraft, men ved hans (se Moroni 10:32).

Med hvert trinn følger imidlertid en advarsel, og trinn 7 er intet unntak. Vi som har tatt til oss disse prinsippene, må advare deg og si at du ikke kan forvente å ta dette trinnet uten å ofre – og det med rette. I Lære og pakter 59:8 befaler Herren: «Du skal gi Herren din Gud et offer i rettferdighet, ja, et sønderknust hjerte og en angrende ånd.» Dette offeret er kjernen i trinn 7. Selv mens du føler smerten av din egen gjenfødelse, må du huske at hans lidelse, ikke din, gir deg forløsning fra synd. Ditt offer er bare en ydmyk påminnelse om hans «store og siste offer» på dine vegne (Alma 34:14).

Når du legger alt i Guds hender, har du endelig gjort alt du kan for å motta hans umiskjennelige vitnesbyrd om at dine synder er tilgitt, at din fortid virkelig tilhører fortiden. I likhet med de menneskene som ble omvendt i Mormons bok, kan du vitne om at du har «mottatt av Guds Ånd og kraft som [er] i Jesus Kristus» (3. Nephi 7:21). Sammen med Alma kan du utbryte: «[Jeg kunne] ikke lenger huske mine smerter, ja, jeg ble ikke lenger opprevet ved tanken på mine synder. Hvilken glede og hvilket strålende lys jeg så! Ja, min sjel ble fylt med glede, like stor som min smerte hadde vært» (Alma 36:19-20).

Konkrete tiltak

Tilstreb å få Frelserens forsoning til å tre i kraft i ditt eget liv ved å meditere over nadverdsbønnene

Én effektiv form for meditasjon er å tenke på et vers eller en formulering fra Skriftene mens du ber om hjelp til å forstå hva det betyr og hvordan du kan anvende det på deg selv. Ettersom vi alle må inngå den pakt som gjentas i nadverdsbønnene, kan det være på sin plass å meditere over dem.

Når du følger profetenes oppfordring om å anvende Skriftene på deg selv, kan du gjerne lese Moroni 4:3 og 5:2 som om de kom fra din egen munn, og ydmykt overveie disse hellige ordene. For eksempel: «O Gud, du evige Fader, [jeg] ber deg i din Sønns Jesu Kristi navn, å velsigne og hellige dette brød for [min sjel] som nyter av det ... og holde hans bud som han har gitt [meg], så hans Ånd alltid kan være hos [meg].»

Be ydmykt om at Gud må gjøre for deg det du ikke kan gjøre selv

Ved stadig å ha en enkel bønn i ditt hjerte, som for eksempel «Herre, hva vil du at jeg skal gjøre?» eller «Skje din vilje», vil du alltid bli minnet om din totale avhengighet av Herren. Din kjærlighet til Gud og hans kjærlighet til deg vil hjelpe deg å skape et forhold som du han hengi deg til uten forbehold. Du søkte denne kjærligheten alle de årene du var fanget i avhengighet. I trinn 7 vil du lære å finne fred idet du går inn til «Herrens hvile» (Moroni 7:3; se også Alma 58:11; Ezra Taft Benson: «Jesus Kristus – Gaver og forventninger», Lys over Norge, des. 1987, s. 5).

Studium og forståelse

Følgende skriftsteder og uttalelser fra Kirkens ledere kan hjelpe deg å gjennomføre trinn 7. Bruk disse skriftstedene og spørsmålene til meditasjon, studium og skriving. Vær ærlig og spesifikk i det du skriver.

Velg å være ydmyk

«Selv om jeg sa til dere at dere var velsignet fordi dere var tvunget til å være ydmyke, tror dere ikke at de er mer velsignet som virkelig ydmyker seg på grunn av ordet?» (Alma 32:14).

  • De fleste av oss kom til rehabiliteringsmøtene av fortvilelse, drevet av konsekvensene av vår avhengighet. Vi var tvunget til å være ydmyke. Den ydmykhet som beskrives i trinn 7, har imidlertid en annen årsak. Den er frivillig. Den er resultatet av ditt eget valg om å ydmyke deg. Hvordan har din ydmykhet forandret seg siden du begynte rehabiliteringen?

Fylt med glede

«De hadde sett seg selv i sin egen kjødelige tilstand – ja, mindre enn støvet på jorden, og de ropte alle høyt i kor og sa: Ha barmhjertighet med oss og anvend Kristi sonende blod, så vi kan få tilgivelse for våre synder og våre hjerter kan bli renset, for vi tror på Jesus Kristus, Guds Sønn, som skapte himmel og jord og alle ting, og som skal komme ned blant menneskenes barn.

Og det skjedde at etter at de hadde talt disse ord, kom Herrens Ånd over dem, og de ble fylt med glede, for de hadde fått forlatelse for sine synder og hadde fred i samvittigheten på grunn av den sterke tro de hadde på Jesus Kristus, som skulle komme» (Mosiah 4:2-3).

  • Kong Benjamins folk holdt den slags bønn som vi holder når vi tar trinn 7. De følte fred og glede da Herrens ånd kom over dem og ga dem forlatelse for deres synder. Reflekter over erfaringer du har hatt med disse følelsene. Skriv om hvordan det ville ha vært om disse følelsene ble en del av hverdagen.

Tro på Gud

«Tro på Gud, tro at han er til og at han skapte alle ting, både i himmel og på jord. Tro at han har all visdom og all makt både i himmel og på jord. Tro at mennesket ikke fatter alt som Herren fatter.

Og videre, tro at dere må omvende dere fra deres synder og forsake dem og ydmyke dere for Gud, og be i hjertets oppriktighet om at han må tilgi dere. Og hvis dere tror alt dette, se til at dere gjør det.

Og igjen sier jeg dere som jeg har sagt før, at ettersom dere har kommet til kunnskap om Guds herlighet – eller hvis dere har kjent hans godhet og har smakt hans kjærlighet og har fått forlatelse for deres synder, som forårsaker så umåtelig stor glede i deres sjel – vil jeg dere skal huske og alltid bevare i erindringen Guds storhet og deres egen ubetydelighet, samt hans godhet og langmodighet mot dere uverdige skapninger, og ydmyke dere i den dypeste ydmykhet, daglig påkalle Herrens navn og være standhaftige i troen på det som skal komme og som ble uttalt ved engelens munn.

... Hvis dere gjør dette, skal dere alltid fryde dere og fylles med kjærlighet til Gud og alltid bevare en forlatelse for deres synder. Og dere skal vokse i kunnskapen om hans herlighet som skapte dere, eller i kunnskapen om det som er rettferdig og sant» (Mosiah 4:9-12).

  • Lag med bønnens hjelp en liste over de ting kong Benjamin sa vi må gjøre. Hvordan forholder disse tingene seg til å ta trinn 7?

  • Hvilke løfter fikk de som ville gjøre som kong Benjamin sa? (Se det siste verset.)

  • Hvis du mottok disse løftene, hva ville ha forandret seg i ditt liv?

Etterlev loven og befalingene

«I denne hensikt ble loven gitt. Derfor er loven blitt død for oss, og vi er levendegjort i Kristus på grunn av vår tro, men vi holder loven på grunn av befalingene» (2. Nephi 25:25).

  • Vi blir «levendegjort i Kristus på grunn av vår tro» på ham. Hva vil det si at loven er død for oss? Hvorfor fortsetter vi å holde loven eller etterleve befalingene?

  • Hva føler du i dag når det gjelder å holde loven?

  • Hvordan er det å holde befalingene et uttrykk for din kjærlighet til Gud?

Kjærlighet til Gud

«Når vi setter Gud først, faller alt annet inn på sin rette plass, eller det glir ut av vårt liv. Vår kjærlighet til Herren vil bestemme fordringene på vår kjærlighet, kravene på vår tid, interessene vi arbeider videre med, samt vår prioritering.» (Ezra Taft Benson: «Det store bud – elsk Herren», Lys over Norge, juli 1988, s. 3.)

  • Den barmhjertighet og godhet Gud har vist deg så langt, har trolig ført til at du har begynt å føle kjærlighet til Gud og hans kjærlighet til deg. Reflekter over og skriv om enhver økning i kjærlighet du har følt mens du har arbeidet deg gjennom trinnene.

  • Hvordan kan trinn 7 karakteriseres som det største bevis på din kjærlighet så langt?

Påta deg Kristi navn

«Hver den som gjør dette, skal finnes ved Guds høyre hånd, for han skal kjenne det navn han kalles ved, for han skal kalles ved Kristi navn» (Mosiah 5:9).

  • De fleste av oss ser det å påta oss Kristi navn i sammenheng med dåpen og nadverden, og det med rette. Tenk litt på hva det kan bety å bli kalt ved Kristi navn og å ha hans omdømme som ditt eget.

  • Hva trenger du å gjøre for å bli funnet ved Guds høyre hånd? Hva lover du å gjøre når du blir døpt og når du tar del i nadverden?

  • Skriv om hva du føler når du tenker på hans villighet til å gi deg sitt navn eller omdømme i bytte for alle dine svakheter.

Overgi dine svakheter

«En religion som ikke krever at man ofrer alt, har aldri tilstrekkelig kraft til å frembringe den tro som er nødvendig for liv og frelse» (Joseph Smith, red: Lectures on Faith (1985), s. 69).

  • Noen leser disse ordene og tror at «alt» viser til alle eiendeler. Hvordan har det å overgi alle dine svakheter til Herren styrket din forståelse av hva det vil si å ofre alt?

Skriv ut