Kirjasto
Oppiaihe 28: Pelastuksen työtä joudutetaan


Oppiaihe 28

Pelastuksen työtä joudutetaan

Johdanto

Viime vuosina kirkon johtajat ovat korostaneet Herran profetiaa siitä, että Hän ”jouduttaa työtään” (ks. OL 88:73). Pelastuksen työhön kuuluu jäsenlähetystyö, käännynnäisten aktiivisena pitäminen, vähemmän aktiivisten jäsenten aktivointi, temppeli- ja sukututkimustyö sekä evankeliumin opettaminen. Tämä oppiaihe auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin omaa vastuutaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseninä osallistua tähän työhön.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 138:53–56

Herra jouduttaa työtään

Kerro oppilaille, että vähän ennen kuolemaansa presidentti Joseph F. Smith sai henkimaailmaa koskevan näyn, joka on nykyään muistiin merkittynä Opin ja liittojen lukuna 138. Hän sai tietää, että viimeisen taloudenhoitokauden johtajia ja ”monia muita” oli valmistettu kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa heidän maanpäällisen elämänsä aikaisiin vastuullisiin tehtäviin. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:53–56, samalla kun luokan jäsenet seuraavat mukana ja panevat merkille vastuullisia tehtäviä, joita näille johtajille annettiin kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa.

  • Mitä vastuullisia tehtäviä näille johtajille annettiin kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa? Millä tavalla heitä valmistettiin siellä?

  • Mitä vastuullisia tehtäviä teille on saatettu antaa kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa? Millä tavalla teitä ehkä valmistettiin? (Kun oppilaat kertovat ajatuksiaan, auta heitä tunnistamaan tämä periaate: Meitä valmistettiin kuolevaisuutta edeltävässä elämässä tulemaan maan päälle aikojen täyttymisen aikakaudella tekemään työtä ihmissielujen pelastamiseksi.)

Laita näkyville presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Tiedättekö, että kesti 98 vuotta ennen kuin palautetussa kirkossa oli sata vaarnaa? Mutta vain vajaat 30 vuotta myöhemmin kirkossa oli perustettu jo toiset sata vaarnaa. Ja vain kahdeksan vuotta myöhemmin kirkossa oli yli 300 vaarnaa. Nykyään [2014] meillä on yli 3 000 vaarnaa.

Miksi tämä kasvuvauhti kiihtyy? Johtuuko se siitä, että meidät tunnetaan paremmin? Johtuuko se siitä, että meillä on kauniita seurakuntakeskuksia?

Nämä seikat ovat tärkeitä, mutta syy siihen, miksi kirkko kasvaa tänä aikana, on se, että Herra ilmoitti niin käyvän. Opissa ja liitoissa Hän sanoi: ’Katso, minä joudutan työtäni aikanaan’ [OL 88:73].

Meidät taivaallisen Isämme henkilapset lähetettiin maan päälle tänä aikana, jotta osallistuisimme tämän suuren työn jouduttamiseen.” (”Työn jouduttaminen”, Liahona, kesäkuu 2014, s. 4.)

  • Miksi meidät presidentti Thomas S. Monsonin mukaan lähetettiin maan päälle tänä aikana? (Kun oppilaat kertovat vastauksiaan, auta heitä ymmärtämään tämä periaate: Meillä on vastuu osallistua taivaallisen Isän työn jouduttamiseen.)

  • Mitä esimerkkejä Jumalan työn jouduttamisesta olette nähneet? (Tähän kysymykseen on monia vastauksia, mm. lähetystyössä palvelemisen ikärajojen muuttaminen, lähetyssaarnaajien määrän lisääntyminen, temppelien määrän lisääntyminen sekä sukututkimustyötä helpottavien välineiden lisääntyminen.)

Tuo esiin, että nämä vastaukset tarjoavat todisteen siitä, että Herra jouduttaa työtään verhon kummallakin puolella. Selitä, että kirkon johtajat painottavat nykyään viittä pelastuksen työn osa-aluetta. He pyytävät, että jokainen meistä palvelee näillä osa-alueilla Jumalan työn jouduttamiseksi näinä myöhempinä aikoina. Laita näkyville seitsemänkymmenen koorumin johtokunnan jäsenen, vanhin L. Whitney Claytonin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen. Pyydä luokan jäseniä nimeämään pelastuksen työn viisi osa-aluetta:

Kuva
Vanhin L. Whitney Clayton

”Elävät profeetat ja apostolit opettavat meille, että ’Jeesuksen Kristuksen kirkon jäseniä lähetetään maailmaan ”tekemään työtä hänen viinitarhassaan ihmissielujen pelastamiseksi” (OL 138:56). Tähän pelastuksen työhön kuuluu jäsenlähetystyö, käännynnäisten aktiivisena pitäminen, vähemmän aktiivisten jäsenten aktivointi, temppeli- ja sukututkimustyö sekä evankeliumin opettaminen.’ [Käsikirja 2: Johtaminen ja palveleminen kirkossa, 2010, 5.0].” (”Pelastuksen työ ennen ja nyt”, Liahona, syyskuu 2014, s. 23.)

Kun oppilaat mainitsevat nuo viisi osa-aluetta, kirjoita taululle seuraavat asiat:

Jäsenlähetystyö

Käännynnäisten aktiivisena pitäminen

Vähemmän aktiivisten jäsenten aktivointi

Temppeli- ja sukututkimustyö

Evankeliumin opettaminen

Oppi ja liitot 88:73

Jokainen meistä voi osallistua Herran työn jouduttamiseen

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan OL 88:73 samalla kun muut luokan jäsenet seuraavat mukana. Selitä sitten oppilaille, että jokaisen meistä tulisi pyrkiä kasvattamaan omaa osuuttamme Herran työn jouduttamisessa. Jaa oppilaille oppiaiheen lopussa oleva moniste ja selitä, että tämä moniste auttaa heitä ajattelemaan, kuinka he voivat kasvattaa omaa osuuttaan. Kehota oppilaita valitsemaan ja lukemaan itsekseen ainakin yksi monisteen lausunnoista ja valmistautumaan vastaamaan monisteessa oleviin kysymyksiin.

Kuva
moniste: Pelastuksen työtä joudutetaan

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa lukea ja valmistautua, voisit pyytää yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen lainauksen. Pyydä sitten muutamia oppilaita antamaan vastauksensa kolmeen monisteen kysymykseen, jotka keskittyvät jäsenlähetyssaarnaajan työhön. Toista tämä toiminta kunkin viiden lainauksen kohdalla.

Auta oppilaita tuntemaan pelastuksen työhön osallistumisen totuus ja tärkeys esittämällä heille seuraavat kysymykset:

  • Mitä siunauksia olette saaneet osallistuessanne pelastuksen työhön yhdellä tai useammalla näistä osa-alueista? Mitä kokemuksia teillä on ollut palvellessanne jollakin itsellenne erityisen tärkeällä osa-alueella?

Laita näkyville ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

”Kun meidän aikamme kuolevaisuudessa on päättynyt, mitä kokemuksia me voimme kertoa omasta osallistumisestamme tähän elämämme merkittävään aikakauteen ja Herran työn edistämiseen? Pystymmekö me sanomaan, että me käärimme hihamme ja työskentelimme koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme? Vai täytyykö meidän myöntää, että meillä oli enimmäkseen havainnoijan rooli?” (”Nukutteko te läpi palautuksen?”, Liahona, toukokuu 2014, s. 59.)

Kehota oppilaita suunnittelemaan, miten he voisivat täydemmin osallistua pelastuksen työhön, kysymällä heiltä:

  • Millä tavoin olette nähneet muiden auttavan Herran työn jouduttamisessa?

  • Millä tavoin itse suunnittelette osallistuvanne Herran työn jouduttamiseen?

  • Millä tavalla tietomme ja todistuksemme palautuksesta saa meidät osallistumaan täydemmin pelastuksen työhön?

Kehota muutamia oppilaita kertomaan ja todistamaan siitä, mitä he ovat oppineet evankeliumin palautuksesta tällä oppikurssilla. Päätä oppiaihe todistamalla, että evankeliumin palautus profeetta Joseph Smithin kautta on totta.

Oppilaan lukutehtävät

Pelastuksen työtä joudutetaan

Palautuksen perustukset – oppiaihe 28

Pohdi seuraavia kysymyksiä pelastuksen työn viiden osa-alueen yhteydessä:

  • Miten omat ponnistelusi Jumalan työn tällä osa-alueella tuovat muita lähemmäksi pelastuksen siunauksia?

  • Mitä kokemuksia sinulla on ollut ja mitä siunauksia olet saanut osallistuessasi Herran pelastuksen työhön tällä osa-alueella?

  • Mitä voit tehdä nykyisestä kirkon tehtävästäsi riippumatta osallistuaksesi pelastuksen työhön tällä osa-alueella?

Jäsenlähetystyö

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Veljet ja sisaret, yhtä varmasti kuin Herra on innoittanut entistä useampia lähetyssaarnaajia palvelemaan, Hän on myös herättänyt useamman hyvän ja rehellisen ihmisen mielen ja avannut heidän sydämensä ottamaan vastaan Hänen lähetyssaarnaajansa. Te tunnette heidät jo, tai tulette tuntemaan. He ovat sukulaisianne tai he asuvat lähitienoillanne. Heitä kävelee ohitsenne kadulla, istuu vieressänne koulussa ja on teihin yhteydessä internetin välityksellä. Teilläkin on tärkeä osa tässä alkavassa ihmeteossa.

Jos te ette ole kokoaikaisia lähetyssaarnaajia, joilla on lähetyssaarnaajan nimikyltti takkiin kiinnitettynä, nyt on aika maalata sellainen sydämeenne – maalata se Paavalin sanoin ’ei – – musteella vaan elävän Jumalan Hengellä’ [2. Kor. 3:3]. – – Meillä kaikilla on oma panoksemme annettavana tässä ihmeteossa.” (”Se on ihme”, Liahona, toukokuu 2013, s. 78.)

Käännynnäisten aktiivisena pitäminen

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on julistanut:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Teidän ja minun on tehtävä kaikki voitavamme huolehtiaksemme siitä, että jokainen kirkon jäsen perehdytetään täysin ja että jokainen kirkon jäsen saa osakseen kaikki ne siunaukset, joita evankeliumilla on tarjottavana.

Presidentti Gordon B. Hinckley on muistuttanut teitä ja minua vastuustamme olla Herran työtovereita Hänen suunnitelmiensa toteuttamiseksi kirkon hyväksi. Presidentti Hinckley sanoi eräässä satelliittilähetyksessä:

’Herra on antanut meille käskyn opettaa evankeliumia jokaiselle luodulle. Jokaisen lähetyssaarnaajan – niin kokoaikaisen kuin vaarnalähetyssaarnaajankin – on tehtävä tässä parhaansa. Jokaisen piispan, jokaisen piispan neuvonantajan, jokaisen seurakuntaneuvoston jäsenen on tehtävä tässä parhaansa.’ (’Etsikää karitsoita, ruokkikaa lampaita’, Liahona, heinäkuu 1999, s. 121–122.) Jokaisen jäsenen on tehtävä tässä parhaansa.” (”Jäsenet ovat avain”, Liahona, syyskuu 2000, s. 14.)

Vähemmän aktiivisten jäsenten aktivoiminen

”Roolimme [jäseninä] on paneutua rakastamaan ja palvelemaan lähellämme olevia – lohduttaa apua tarvitsevaa työtoveria, kutsua ystäviämme kastetilaisuuteen, auttaa iäkästä naapuria hänen pihatöissään, kutsua vähemmän aktiivinen jäsen aterialle tai auttaa naapuria sukututkimustyössä. Nämä kaikki ovat luontevia, mukavia tapoja kutsua vähemmän aktiivisia jäseniä ja niitä, jotka eivät kuulu kirkkoomme, tutustumaan elämäämme ja sen seurauksena evankeliumin valoon. Se, että jaamme heidän kanssaan niin elämämme hauskat kuin pyhätkin hetket, voi itse asiassa olla vaikuttavin tapa, millä kuka tahansa meistä voi tehdä työtä Jeesuksen Kristuksen viinitarhassa ihmissielujen pelastamiseksi (ks. OL 138:56).” ”Pelastuksen työtä joudutetaan”, Liahona, lokakuu 2013, s. 30.)

Temppeli- ja sukututkimustyö

Vanhin Quentin L. Cook kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Quentin L. Cook

”Kirkon johto on esittänyt nousevalle sukupolvelle kaikuvan kutsun johtaa teknologian käyttöä Elian hengen kokemiseksi, esivanhempiensa etsimiseksi ja temppelitoimitusten suorittamiseksi heidän puolestaan. Te nuoret kannatte suuren osan raskaasta taakasta pelastuksen työn jouduttamiseksi sekä elävien että kuolleiden puolesta.” (”Juuria ja oksia”, Liahona, toukokuu 2014, s. 46.)

Evankeliumin opettaminen

”Vastuu evankeliumin opettamisesta ei kuulu vain niille, joilla on virallinen tehtävä opettajina. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenenä sinulla on velvollisuus opettaa evankeliumia. Vanhempana, poikana, tyttärenä, aviomiehenä, vaimona, veljenä, sisarena, kirkon johtohenkilönä, luokan opettajana, kotiopettajana, kotikäyntiopettajana, työtoverina, naapurina tai ystävänä sinulla on tilaisuuksia opettaa. Joskus voit opettaa avoimesti ja suoraan sillä, mitä sanot, ja todistuksella, jonka lausut. Ja esimerkillä opetat aina.” (Opettaminen, kutsumuksista suurin – evankeliumin opettamisen lähdeteos, 2000, s. 3–4.)

Tulosta