Institutt
Leksjon 10 Lærermateriell: Omvendelse og tilgivelse


“Leksjon 10 Klassens forberedelsesmateriell: Omvendelse og tilgivelse Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 10 Lærermateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 10 Lærermateriell

Omvendelse og tilgivelse

Mormons bok gir unik innsikt i læren om omvendelse og tilgivelse. Det Enos, kong Benjamins folk og Alma den yngre opplevde, illustrerer at Frelseren til syvende og sist er kilden til vår tilgivelse og fred i samvittigheten. I denne leksjonen vil elevene få anledning til å drøfte spørsmål om omvendelsesprosessen og lære å forstå bedre når Frelseren har tilgitt dem. Elevene skal også overveie hvordan de kan fortsette å omvende seg og bli mer lik Jesus Kristus.

Undervisningsforslag

Alma forklarer hvordan han mottok Frelserens tilgivelse.

Vis følgende tre spørsmål i forskjellige områder av klasserommet: Sett noen stoler i en sirkel i nærheten av hvert spørsmål. Påpek at disse spørsmålene ligner dem fra del 1 av forberedelsesmateriellet.

  • Hva vil det egentlig si å omvende seg? Hvilket råd ville du gi noen som har gått gjennom omvendelsens trinn, men ikke føler seg annerledes?

  • Hvordan kan vi finne styrke til virkelig å forandre oss? Hva ville du si til noen som er motløs fordi han eller hun virkelig har prøvd å gjøre det bedre, men bare fortsetter å gjøre de samme feilene?

  • Hva om noen føler at de er et håpløst tilfelle? Hvordan kan du hjelpe noen som føler at det ikke nytter å omvende seg fordi de har syndet så alvorlig at de aldri kan bli tilgitt?

Be elevene forestille seg at de er misjonærer som forbereder seg til å svare sine undersøkere på ett av de ovennevnte spørsmålene, eller at de forbereder seg til å hjelpe en av sine nærmeste som strever med å omvende seg. Be så elevene sette seg i en stol i nærheten av spørsmålene de ønsker å drøfte. Oppfordre elevene til å bruke Almas erfaring og andre skriftsteder fra Mormons bok som kan bidra til å besvare deres spørsmål.

Utpek en leder for drøftingen i hver gruppe, og gi hver leder en kopi av instruksjonene som finnes på slutten av dette leksjonsmateriellet. Gi gruppene tilstrekkelig tid til meningsfylte drøftinger.

Når elevene har fått tid til å drøfte, kan det være lurt å be en eller flere frivillige fra hver gruppe om å gi korte sammendrag av hva gruppene lærte og følte under drøftingene.

Enos, kong Benjamins folk og Alma opplever gleden ved tilgivelse.

Be elevene overveie om de eller noen de kjenner, har lurt på hvordan de kan vite om Frelseren har tilgitt dem for deres synder. Be elevene granske Enos 1:4–8; Mosiah 4:1–3 og Alma 36:19–21 for å se etter hvordan vi kan vite at vi har blitt tilgitt.

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Forstå hvilken kraft som ligger i Kristus-sentrert undervisning. Chad H Webb, administrator for Seminar og Institutt, sa til lærere: “Den viktigste måten vi kan bidra til å øke troen i den oppvoksende generasjon på, er ved i større grad å sette Jesus Kristus i sentrum for vår undervisning og læring ved å hjelpe våre elever å lære ham å kjenne, å lære av ham og arbeide med flid for å bli ham lik” (“We Talk of Christ, We Rejoice in Christ” [tale holdt under den årlige opplæringssendingen for Seminar og Institutt, 12. juni 2018], ChurchofJesusChrist.org). Når du forbereder deg til å undervise, kan du spørre deg selv: Hvordan kan jeg hjelpe elevene å bli bedre kjent med, mer glad i og i større grad følge Frelseren ved hjelp av denne læringsopplevelsen?

  • Hvilke ord eller uttrykk i disse versene skilte seg ut for deg? Hvorfor tror du disse ordene eller uttrykkene vekket din oppmerksomhet?

  • Hvorfor er det viktig å tro og erkjenne at Jesus Kristus er villig, i stand til og ivrig etter å tilgi våre synder og fjerne vår skyld? (Vurder å be elevene gjennomgå del 3 av forberedelsesmateriellet.)

  • Hvordan kan vi vite at Frelseren har tilgitt våre synder? (Hjelp elevene å identifisere et prinsipp omtrent som dette: Når vi oppriktig omvender oss og har tro på Jesus Kristus, tilgir han oss og velsigner oss med glede og fred i samvittigheten.)

  • Når har du opplevd glede og fred ved tilgivelse fra Herren, og hvordan påvirket denne opplevelsen deg? (Oppfordre elevene til å snakke om sine følelser med hensyn til tilgivelse og ikke detaljene i sine synder.) Hvilke tanker og følelser gjør du deg om Frelserens evne til og ønske om å tilgi deg?

Under diskusjonen kan du finne det nyttig å presentere følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Til de som virkelig har omvendt seg, men ikke synes å føle lindring, fortsett å holde budene. Jeg lover at lindringen vil komme i Herrens beleilige tid. Helbredelse tar også tid. (“Omvend dere så jeg kan helbrede dere”, Liahona, nov. 2009, 42)

Merk: Hvis noen elever føler seg motløse med hensyn til omvendelsesprosessen fordi deres innsats ennå ikke har ført til lindring, kan du gi dem oppmuntrende ord og be dem fortsette å vende seg til Herren og kanskje dele sine konkrete bekymringer med biskopen.

Gi elevene tid til å vurdere sitt liv og finne ut hva de trenger å omvende seg fra. Be elevene skrive ned eventuelle inntrykk de mottar.

Bær vitnesbyrd om læren om omvendelse og tilgivelse. Vurder også å be elevene bære vitnesbyrd.

Til neste gang

Spør elevene hvordan deres dåpspakter og andre pakter har velsignet dem. Be dem tenke på sin paktssti og hvordan det å overholde pakter knytter dem til Frelseren og hans kraft, mens de studerer forberedelsesmateriellet til neste leksjon.

Drøfting om omvendelse i små grupper

Mormons boks læresetninger – Lærermateriell – Leksjon 10

Merknad til lederen av drøftingen: Bruk disse instruksjonene til å legge til rette for en drøfting med gruppens medlemmer. Oppfordre alle gruppens medlemmer til å delta. Men ikke legg press på noen. Ingen skulle føle seg presset til å dele.

Be gruppemedlemmene bruke noen minutter på å gjennomgå del 1 av forberedelsesmateriellet og de tilhørende skriftstedene (se Mosiah 27:35; Alma 36:12–13, 17–21, 24). Be elevene se etter prinsipper som er relevante for gruppens spørsmål. Be også gruppemedlemmene være forberedt på å dele eventuelle andre skriftsteder de kan ha funnet mens de forberedte seg til denne leksjonen.

Finn sammen ut hvilke av følgende spørsmål som vil være viktigst for gruppen å drøfte. For å forstå disse temaene dypere kan det være bedre å drøfte ett eller to spørsmål grundigere enn å prøve å dekke alle spørsmålene overfladisk.

  • Hvilke prinsipper vi kan lære av Almas opplevelse, er relevante for spørsmålet vårt? Hvordan har du blitt velsignet ved å følge disse prinsippene?

  • Hvilke andre skriftsteder eller læresetninger fra Mormons bok kan bidra til å besvare dette spørsmålet? Hvordan har sannhetene i disse skriftstedene hjulpet deg å oppleve omvendelsens kraft?

  • Hvilken rolle spiller Jesus Kristus i vår omvendelse? Hva føler du med hensyn til Frelserens villighet til å tilgi deg for dine synder?

  • Hvordan forholder budet om å gi Frelseren “et sønderknust hjerte og en angrende ånd” (3 Nephi 9:20) seg til spørsmålet vårt? (Hvis dere drøfter dette siste punktmerkede spørsmålet, kan det være nyttig å gjennomgå 3 Nephi 9:19–20 og uttalelsen av eldste Bruce D. Porter i del 2 av forberedelsesmateriellet.)

Drøfting om omvendelse i små grupper

Bilde
lærerens utdelingsark

Skriv ut