Institutt
Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell: Kom til Kristus


“Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell: Kom til Kristus”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell

Kom til Kristus

Bilde
Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hofmann

President Russell M. Nelson har sagt: “Et studium av Mormons bok [er] mest givende når man fokuserer på dens primære formål – å vitne om Jesus Kristus. Sammenlignet med det er alt annet underordnet” (“Et vitnesbyrd om Mormons bok”, Liahona, jan. 2000, 82). Hvordan har ditt studium av Mormons bok hjulpet deg å komme nærmere Jesus Kristus? Når du studerer, spør deg selv hva du kan gjøre for mer fullstendig å komme til ham.

Del 1

Hvilken kraft er jeg berettiget til dersom jeg bygger min grunnvoll på Jesus Kristus?

Innen 30 år f.Kr. hadde nephittene “sunket ned i en tilstand av vantro og fryktelig ugudelighet” og var “[modne til ødeleggelse” (Helaman 4:25; 5:2). Trett på grunn av folkets ugudelighet trakk Nephi seg tilbake fra dommersetet, og sammen med sin bror Lehi viet han resten av sitt liv til å forkynne evangeliet (se Helaman 5:4). Før de reiste på misjon, husket de viktige råd de hadde fått av sin far, Helaman.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Helaman 5:9–12, og se etter hva Helaman underviste sine sønner om hvorfor de trengte å bygge sitt liv på Jesu Kristi grunnvoll.

Bilde
tornado
Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Helaman beskrev livets utfordringer ved hjelp av billedlige stormer. Hvilke stormer møter du som du kan ha bruk for Herrens hjelp til?

Da hun virket i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, underviste søster Sheri L. Dew om hvorfor Jesus Kristus er vår eneste sikre grunnvoll:

Bilde
Søster Sheri L. Dew

Hvis det naturlige mennesket er overlatt til [sine] egne veier, vil det uunngåelig gi etter for Satan (se Mosiah 3:19), som forlater sitt bytte så snart han har lurt dem bort fra den rette og smale sti. Men Frelseren vil lede dem som følger ham hele veien hjem …

Herren vet veien fordi Han er veien og vår eneste sjanse til å bestå jordelivets prøve. Hans forsoning gjør all makt, all fred, alt lys og all styrke tilgjengelig som vi trenger for å klare livets utfordringer – alt som spenner fra våre egne feiltrinn og synder til prøvelser som vi ikke har noen kontroll over, men likevel føler smerte ved…

Han lovet at hvis vi vil bygge vårt liv på hans klippe, vil ikke djevelen ha noen makt over oss [se Helaman 5:12]. Og han har forsikret at han aldri vil forlate oss eller støte oss bort [se Hebreerne 13:5]. Det finnes ganske enkelt ikke noe jordisk ekvivalent. Ikke når det gjelder forpliktelse, makt eller kjærlighet. Han er vår eneste sjanse. (“Vår eneste sjanse”, Liahona, juli 1999, 77–78)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan har det å bygge din grunnvoll på Jesus Kristus hjulpet deg å motstå stormene som har kommet inn i ditt liv?

Del 2

Hva kan jeg gjøre for å komme til Jesus Kristus?

I det siste kapittelet av Mormons bok, innbyr Moroni alle mennesker til å komme til Jesus Kristus.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Moroni 10:30, 32–33, og se etter hva Moroni sa blir resultatet av vårt valg om å komme til Jesus Kristus.

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum forklarte hva det vil si å “komme til Kristus” (Moroni 10:30, 32):

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Å komme til Kristus er en forkortelse, en måte å beskrive frelsesplanen med tre ord på. Det innebærer å motta fruktene av hans forsoning og oppstandelse – til sist evig liv. Evig liv avhenger av at vi utøver vår handlefrihet, men det er bare mulig ved Jesu Kristi nåde. Å komme til ham betyr å gjøre det som er nødvendig for å gripe denne nåden – den tilgivende, helliggjørende, forvandlende, forløsende kraften i hans altomfattende sonoffer. (“Hvorfor deler vi evangeliet med andre?”, Liahona, aug. 2014, 37)

Bilde
hånd som strekker seg mot lys

President Tad R. Callister, tidligere Søndagsskolens generalpresident, forklarte Frelserens nåde på denne måten:

Bilde
President Tad R. Callister

På grunn av hans forsoning har Frelseren styrkende kraft, noen ganger kalt nåde, [se Bible Dictionary, “Grace”; se også veiledning til Skriftene, “Nåde”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org], som kan hjelpe oss til å overvinne våre svakheter og ufullkommenheter, og på den måten bistå oss i vår streben etter å bli ham mer lik.

Moroni forklarte: “Ja, kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham, … så dere ved hans nåde kan bli fullkomne i Kristus” [Moroni 10:32]. Det synes å være minst to kanaler eller måter hvorved vi kan nyttiggjøre oss denne styrkende kraften som kan foredle – til og med fullkommengjøre – oss.

For det første, de frelsende ordinanser … Noen ganger tenker vi på ordinanser som en sjekkliste som er nødvendig for opphøyelse, men i virkeligheten utløser hver av dem guddommelig kraft som hjelper oss til å bli Kristus mer lik …

En annen kanal for denne styrkende kraften er Åndens gaver. På grunn av Kristi forsoning er vi kvalifisert til å motta Den hellige ånds gave og dens tilhørende åndelige gaver. Dette er guddommelige egenskaper, derfor blir vi mer lik Gud hver gang vi tilegner oss en Åndens gave.. (“Jesu Kristi forsoning”, Liahona, mai 2019, 87)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Tenk på hva du kan oppnå med Herrens styrkende kraft, eller nåde. Hva gjør du for å innby Herrens nåde og hjelp i ditt liv?

Del 3

Hvordan har Mormons bok bragt meg til Jesus Kristus og hjulpet meg å holde meg trofast til ham?

Da Moroni forkortet jaredittenes opptegnelse som nå er en del av Mormons bok, uttrykte han sin bekymring for at fremtidige lesere ville “gjøre narr av disse ting fordi vi er ukyndige i å skrive” (Ether 12:23). Herren trøstet Moroni ved å erklære: “Min nåde er tilstrekkelig for de saktmodige så de ikke skal utnytte deres svakhet” (Ether 12:26). Moroni ba for hedningefolkene, vitnet om at han hadde sett Jesus, og ga en viktig innbydelse til alle som en gang ville lese Mormons bok (se Ether 12:36–41).

Bilde
ung kvinne leser Mormons bok
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Ether 12:41, og tenk over hvordan du har respondert på Moronis innbydelse under dette kurset.

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Når du forbereder deg til den siste klassen, tenk på hvordan ditt studium av Mormons bok har hjulpet deg å komme til Kristus og bli mer lik ham. Identifiser konkrete tanker, følelser, inntrykk eller erfaringer som har styrket ditt vitnesbyrd og gjort din omvendelse dypere. Skriv ned tankene dine.

For å forberede deg til din siste dag i klassen, velg og gjennomfør en av følgende aktiviteter:

  • Alternativ 1: Velg et skriftsted eller en læresetning fra Mormons bok som har vært spesielt mektig for å hjelpe deg å komme til Kristus, og skriv ned hvordan det har påvirket deg.

  • Alternativ 2: Finn en person i Mormons bok hvis eksempel har hjulpet deg å forstå bedre hva det vil si å komme til Kristus, og skriv ned det du har lært.

  • Alternativ 3: Grunn på hvordan ditt nylige studium av Mormons bok har inspirert deg å komme til Kristus. Skriv ned hvordan ditt vitnesbyrd har vokst og hvordan din omvendelse til Frelseren har blitt styrket.

Når du har skrevet ned dine tanker og følelser, overvei med bønnens hjelp hvem som kan bli velsignet ved det du har skrevet, og del det med dem. Vær også forberedt på å dele dine tanker i klassen.

Skriv ut