Institutt
Leksjon 17 Lærermateriell: Tilhørighet til Herrens kirke


“Leksjon 17 Lærermateriell: Tilhørighet til Herrens kirke”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 17 Lærermateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 17 Lærermateriell

Tilhørighet til Herrens kirke

Slik han gjorde blant sine tilhengere i Palestina, organiserte Jesus Kristus sin kirke blant nephittene og lamanittene. Han kalte tolv disipler og ga dem prestedømsmyndighet til å lede hans kirke. Denne leksjonen vil gi elevene anledning til å fokusere på nadverdens ordinans og finne ut hva de kan gjøre for å gjøre den til en mer meningsfylt og Kristus-sentrert opplevelse. Elevene skal også finne ut hva de kan gjøre for å hjelpe andre å føle tilhørighet og fellesskap i sine egne menigheter eller grener.

Undervisningsforslag

Jesus Kristus innstifter nadverden og befaler folket å møtes ofte og ikke forby noen å delta i sin tilbedelse.

Vis følgende bilde, og minn elevene på at som en del av sin tjenestegjerning blant nephittene og lamanittene overdro Jesus Kristus prestedømsmyndighet til sine tolv disipler og organiserte sin kirke (se 3 Nephi 11:18–22; 12:1; 18:5, 37; 26:17–21).

Bilde
Christ with Three Nephite Disciples [Kristus og tre nephittiske disipler], av Gary L. Kapp

Påpek at selv om det er mange aspekter ved Kirken vi kan lære mer om, vil denne leksjonen bare fokusere på to aspekter. Vis følgende spørsmål, og be elevene velge spørsmålet de ønsker å utforske nærmere:

  • Hva kan jeg gjøre for at nadverden kan bli en mer meningsfylt del av min opplevelse i kirken?

  • Hvordan kan jeg bidra til å skape en mer innbydende og inkluderende opplevelse i kirken for alle mennesker?

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Drøftinger og oppgaver i små grupper kan hjelpe elevene å lære dypere. Å danne små grupper kan gjøre det mulig for et større antall elever å delta og kan gi et trygt miljø hvor de kan utveksle tanker, følelser og erfaringer. Små grupper kan også hjelpe elevene å utvikle sosiale ferdigheter og kommunikasjonsferdigheter. For å hjelpe elevene å få en meningsfylt opplevelse i små grupper kan det være nyttig å sørge for følgende: (1) ressurser som sitater, kopier av generalkonferansetaler eller andre utdelingsark, (2) tydelige instruksjoner og tankevekkende spørsmål og (3) rikelig med tid til drøfting.

Be elevene danne små grupper (tre til fire personer per gruppe) sammen med dem som har valgt det samme spørsmålet. Gi hver gruppe utdelingsarket som hører til deres spørsmål. (Begge utdelingsarkene finnes på slutten av denne leksjonen.) Be elevene bruke spørsmålene og ressursene på utdelingsarket til å fremme en meningsfylt samtale. Mens gruppene snakker sammen, kan det være lurt å gå rundt i rommet og gi veiledning og støtte etter behov.

Når gruppene har fått god tid til å snakke om emnet sitt, kan du be dem fortelle klassen om noen av prinsippene de lærte av Frelserens læresetninger til folket. Det kan være nyttig å fokusere på ett emne i noen minutter og deretter ta opp det neste emnet.

Elevene kan nevne prinsipper som ligner på følgende:

  • Når vi tar del i nadverden, vitner vi for vår himmelske Fader om vår villighet til alltid å minnes Jesus Kristus og adlyde hans bud.

  • Når vi tar del i nadverden og gjør vårt beste for alltid å minnes Jesus Kristus, vil Den hellige ånd være med oss.

  • Herren befaler oss å være imøtekommende og inkluderende med alle Guds barn og hjelpe dem å komme til ham.

Etter hvert som prinsipper nevnes, kan du be elevene skrive dem på tavlen. Vurder å be elevene dele eventuelle tanker eller spørsmål de har om noen av disse prinsippene.

Vis følgende spørsmål, og be elevene velge ett eller begge å grunne på. Du kan gjerne oppfordre elevene til å skrive ned eventuelle tanker og inntrykk de får.

  • Hva vil jeg gjøre for å forberede meg til å ta del i nadverden og gjøre den til en mer meningsfylt og Kristus-sentrert opplevelse?

  • Hva vil jeg gjøre for å hjelpe andre å føle seg velkommen og føle tilhørighet i Jesu Kristi Kirke?

Til neste gang

Be elevene tenke på noen av forholdene i verden rundt seg som kan gjøre det utfordrende å etterleve evangeliet. Be elevene studere forberedelsesmateriellet til neste leksjon for å finne ut hva de kan lære av eksemplene til personer i Mormons bok som arbeidet med flid for å leve rettskaffent, til tross for at de levde i ugudelige omgivelser.

Nadverdens velsignelser

Mormons boks læresetninger – Lærermateriell – Leksjon 17

Instruksjoner for ledere av drøftinger

Bruk følgende instruksjoner til å legge til rette for en drøfting med gruppens medlemmer. Oppfordre alle gruppens medlemmer til å delta. Ingen skulle imidlertid føle seg presset til å dele sine tanker med de andre.

Hva kan jeg gjøre for at nadverden kan bli en mer meningsfylt del av min opplevelse i kirken?

Gjennomgå 3 Nephi 18:6–12; 20:8–9 og læresetningene fra eldste David A. Bednar og eldste D. Todd Christofferson i del 2 av forberedelsesmateriellet. Drøft deretter følgende spørsmål:

  • Hva vitner vi om for vår himmelske Fader når vi tar del i nadverden?

  • Hvordan kan nadverden bringe oss nærmere Frelseren? Hvordan er livet ditt annerledes når du er mer fokusert på Jesus Kristus og når du føler deg nærmere ham?

  • Hva sier eldste Bednar og eldste Christofferson om hvordan nadverden skulle påvirke vårt liv og vår karakter hver uke? Er det noen som er villig til å vitne om disse velsignelsene ut fra egen erfaring?

  • Hva har hjulpet deg mest med å gjøre nadverden til en meningsfylt og Kristus-sentrert opplevelse?

Nadverdens velsignelser

Bilde
lærerens utdelingsark

Ønsk alle mennesker velkommen til kirken

Mormons boks læresetninger – Lærermateriell – Leksjon 17

Instruksjoner for ledere av drøftinger

Bruk følgende instruksjoner til å legge til rette for en drøfting med gruppens medlemmer. Oppfordre alle gruppens medlemmer til å delta. Ingen skulle imidlertid føle seg presset til å dele sine tanker med de andre.

Hvordan kan jeg bidra til å skape en mer innbydende og inkluderende opplevelse i kirken for alle mennesker?

Du kan gjerne innlede drøftingen med å nevne noen vanlige grunner til at noen kanskje ikke føler seg inkludert i menigheten eller grenen. Bruk litt tid på å gjennomgå 3 Nephi 18:22–25 og uttalelsen av søster Carol F. McConkie fra del 3 av forberedelsesmateriellet. Drøft deretter følgende spørsmål:

  • Hvilke læresetninger og prinsipper fra disse versene tror du er viktige for alle medlemmer av Kirken å forstå? Hvorfor?

  • Hva betydde mest for deg ved søster McConkies uttalelse? Hva tror du det vil si å “se [andre] med Kristus-lignende øyne”? (Carol F. McConkie, “Lifting Others” [video], ChurchofJesusChrist.org).

  • Hvilke eksempler fra Frelserens liv illustrerer hans ønske om å være imøtekommende og inkluderende med alle Guds barn uavhengig av deres omstendigheter?

  • Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel for å bli mer inkluderende og imøtekommende med medlemmer og besøkende som kommer til våre menigheter eller grener? Hva har noen gjort som har hjulpet deg å føle deg inkludert og velkommen i kirken?

Ønsk alle mennesker velkommen til kirken

Bilde
lærerens utdelingsark 2

Skriv ut