Institutt
Leksjon 27 Lærermateriell: Tro, håp og kjærlighet


“Leksjon 27 Lærermateriell: Tro, håp og kjærlighet”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 27 Lærermateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 27 Lærermateriell

Tro, håp og kjærlighet

President Dieter F. Uchtdorf, da i Det første presidentskap, underviste: “Tro, håp og kjærlighet supplerer hverandre, og når én vokser, gjør de andre det samme” (“Håpets uendelige kraft”, Liahona, nov. 2008, 23). I denne leksjonen vil elevene kunne forklare hvordan de kan utvikle og øke sin tro og sitt håp på Frelseren Jesus Kristus og hans evangelium. De vil også kunne identifisere hva de kan gjøre for mer fullstendig å utvikle den Kristus-lignende egenskapen kjærlighet.

Undervisningsforslag

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Bruk passende variasjon. For å forbedre elevenes læringsopplevelse, bruk forskjellige undervisningsmetoder, for eksempel spørsmål, klassedrøftinger, historier, skriftlige oppgaver, eksempler fra det virkelige liv, passende humor, gjenstander, bilder, sitater, gruppearbeid, lærerpresentasjoner og tavle- eller audiovisuelle presentasjoner. Husk alltid at undervisningsmetoder er et middel til å øke læringen og ikke bør bli mål i seg selv. (Se Læring og undervisning i evangeliet: En håndbok for lærere og ledere i Seminar og Institutt [2012], 66.)

Mormon underviser om sammenhengen mellom tro og håp.

Vis det tilhørende bildet av et flerfarget tau og stablede klosser. Forklar at de forskjellige fargene i disse gjenstandene representerer tro, håp og kjærlighet.

Bilde
tau og lekeklosser
  • På hvilke måter kan tro, håp og kjærlighet være mer som sammenflettede tråder av et tau enn klosser som er stablet sammen?

Vis følgende uttalelse av eldste Chi Hong (Sam) Wong i De sytti:

Bilde
Eldste Chi Hong (Sam) Wong

Tro, håp og kjærlighet … er sammenvevd i hverandre. Vi blir ikke ferdige med å utvikle tro, for så å få håp, og vi utvikler ikke til slutt kjærlighet etter at vi har oppnådd håp. De virker sammen. Og når de blir sammenflettet, bidrar de sammen til å danne vår karakter og vårt vitnesbyrd. (“Tro, håp og kjærlighet – sammenflettede dyder”, Liahona, des. 2016, 19)

Be elevene gjennomgå Moroni 7:33, 38, 40–43, og se etter hva disse versene lærer oss om sammenhengen mellom tro og håp.

  • Hva kan vi lære fra disse versene om sammenhengen mellom tro og håp? (Elevene kan uttrykke flere sannheter, herunder følgende: Når vi utvikler tro på Jesus Kristus, får vi håp om at gjennom hans forsoning og oppstandelse kan vi bli oppreist til evig liv.)

  • Hvorfor er håp nært knyttet til tro på og tillit til Jesu Kristi forsoning og hans oppstandelse?

Be elevene gjennomgå uttalelsen av president M. Russell Ballard i del 1 av forberedelsesmateriellet.

  • Kan du komme på eksempler du kan ha sett i noens liv som gjenspeiler sannhetene president Ballard underviste om?

Vurder å dele følgende utdrag av et brev som ble sendt til president Russell M. Nelson fra en venn som strevde med et personlig problem:

“Den skyld og fiasko jeg føler gjør det nesten umulig for meg å omvende meg. Jeg holder på å miste min tro. Syndene kom først, så fulgte tvilen …

Min smertefulle ubesluttsomhet, min vaktsomhet, min mangel på retning, min handlingslammelse, min mangel på selvtillit, har forårsaket lidelse og depresjon. Min familie, min fremtid og min tro står på spill. Jeg holder på å miste håpet.” (“A More Excellent Hope”, Ensign, feb. 1997, 60)

Be elevene gjennomgå Ether 12:4, 32 og uttalelsen av president Uchtdorf i del 2 av forberedelsesmateriellet, og drøft hva forfatteren av dette brevet kan gjøre for å få tilbake håpet.

  • Hva har hjulpet deg mest til å gjøre håp til en aktiv del av ditt daglige liv?

  • Basert på det du har tenkt og følt i løpet av denne leksjonen, hvilke endringer føler du deg inspirert til å gjøre for å øke din evne til å oppleve håp? (Du kan gi elevene tid til å skrive ned tankene og følelsene sine.)

Mormon underviser om betydningen av å søke kjærlighetens gave.

Still elevene følgende spørsmål:

  • Ut fra ditt studium og din erfaring, hvordan ville du forklare hva kjærlighet er?

Be en elev lese Moroni 7:43–44, 48, og spør:

  • Hvordan tror du tro på og håp i Jesus Kristus er knyttet til kjærlighetens gave?

  • Hva rådet Mormon oss til å gjøre hvis vi virkelig ønsker kjærlighetens gave? (Hjelp elevene å identifisere et prinsipp som ligner på følgende: Hvis vi ber med all hjertets iver og følger Jesus Kristus, kan vi bli fylt med kjærlighet.)

Vurder å gi elevene noen minutter til å grunne på når de har bedt om hjelp til å ha kjærlighet og hva som skjedde som et resultat av dette.

Be klassen danne små grupper, og gi hver gruppe følgende utdelingsark.

Eksempler på kjærlighet i dagliglivet

Mormons boks læresetninger – Lærermateriell – Leksjon 27

Som gruppe, søk å øke deres forståelse av kjærlighet ved å gjennomføre en eller to av følgende aktiviteter:

  1. Gjennomgå Moroni 7:45–47, og identifiser ord eller uttrykk som beskriver kjærlighet. Besvar deretter etter tur følgende spørsmål: “Hvordan ser kjærlighet ut når …” (For eksempel: “Hvordan ser kjærlighet ut når du er uenig med noen? Når noen har såret deg?”) Bruk læresetningene i Moroni 7:45–47 til å svare på spørsmålene dere utformer.

  2. Gjennomgå uttalelsen av president Jean B. Bingham i del 3 av forberedelsesmateriellet, og gi eksempler på hvordan Jesus Kristus er “det fullkomne eksempel på kjærlighet” (“Jeg vil bringe evangeliets lys inn i mitt hjem”, Liahona, nov. 2016, 6). Når dere drøfter forskjellige eksempler, still hverandre spørsmål som kan hjelpe dere å anvende det dere lærer av Frelserens eksempel.

  3. Gjennomgå uttalelsen av president Thomas S. Monson i del 3 av forberedelsesmateriellet, og del eksempler på kjærlighet som du har vært vitne til i livet til personer du kjenner. Drøft hva disse eksemplene lærer oss om kjærlighet og hvordan disse eksemplene kan hjelpe oss å bli mer som Kristus i vårt daglige liv.

Eksempler på kjærlighet i dagliglivet

Bilde
lærerens utdelingsark

Etter tilstrekkelig tid, be noen av elevene dele det de har lært i sine grupper.

Vis følgende spørsmål, og be elevene om å velge det de føler er mest relevant i sine gjeldende omstendigheter. Oppfordre elevene til å skrive ned eventuelle følelser de har eller inntrykk de mottar.

  • Hvem trenger å føle Frelserens kjærlighet gjennom meg? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe denne personen å føle hans kjærlighet?

  • Hvordan har jeg blitt velsignet ved andres Kristus-lignende ord eller handlinger?

  • Når har det å vise Kristus-lignende kjærlighet bragt meg nærmere Jesus Kristus og vår himmelske Fader.

  • Hva gjør jeg nå (eller gjør jeg ikke) som holder meg borte fra å søke (eller oppnå) kjærlighetens gave?

Oppfordre elevene til å sette seg et mål for hvordan de kan arbeide for å oppnå de Kristus-lignende egenskapene tro, håp og kjærlighet, slik at de kan bli mer som Jesus Kristus.

Til neste gang

Be elevene komme til neste leksjon forberedt på å snakke om hvordan Mormons bok leder folk til Jesus Kristus. Oppfordre elevene til å tenke på opplevelser de har hatt med Mormons bok i dette kurset som har styrket deres vitnesbyrd og deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Skriv ut