Yleiskonferenssi
Mikä on totta?
Lokakuun 2022 yleiskonferenssi


Mikä on totta?

Jumala on kaiken totuuden lähde. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko hyväksyy kaiken totuuden, jonka Jumala välittää lapsilleen.

Rakkaat veljeni ja sisareni, kiitos kaikille tästä innoittavasta kokouksesta! Viime huhtikuussa pidetyn konferenssimme jälkeen olemme nähneet monia maailman tapahtumia, jotka vaihtelevat sydäntäsärkevistä yleviin.

Olemme ilahtuneita, kun meille on kerrottu suurista nuorisokonferensseista, joita on järjestetty eri puolilla maailmaa.1 Näissä konferensseissa jalot nuoremme oppivat, että tapahtuipa heidän elämässään mitä tahansa, heidän suurin voimansa tulee Herralta.2

Iloitsemme siitä, että eri puolille maailmaa rakennetaan lisää temppeleitä. Jokaisen uuden temppelin vihkimisen myötä maailmaan tulee lisää jumalallista voimaa vahvistamaan meitä ja torjumaan vastustajan voimistuvia pyrkimyksiä.

Väkivalta mukaan lukien hyväksikäyttö on vastustajan vaikutusta. Se on vakava synti.3 Kirkon presidenttinä vahvistan Herran Jeesuksen Kristuksen opetukset tässä asiassa. Saanen tehdä täysin selväksi: kaikenlainen naisiin, lapsiin tai kehenkään kohdistuva väkivalta on iljetys Herralle. Hän on murheissaan ja minä olen murheissani aina, kun ketä tahansa vahingoitetaan. Hän suree ja me kaikki suremme jokaista, joka on joutunut minkäänlaisen väkivallan uhriksi. Ne, jotka syyllistyvät näihin kauhistuttaviin tekoihin, ovat paitsi tilivelvollisia ihmisten lakien mukaan myös joutuvat kohtaamaan kaikkivaltiaan Jumalan vihan.

Kirkko on nyt jo vuosikymmenien ajan ryhtynyt laajamittaisiin toimiin suojellakseen varsinkin lapsia väkivallalta ja hyväksikäytöltä. Kirkon verkkosivuilla on monenlaista apua. Kehotan teitä perehtymään siihen.4 Nämä ohjeet on laadittu viattomien suojelemiseksi. Kehotan meitä jokaista olemaan valppaana, jotta huomaamme, jos joku saattaa olla vaarassa joutua väkivallan tai hyväksikäytön uhriksi, ja toimimaan nopeasti hänen suojelemisekseen. Vapahtaja ei suvaitse väkivaltaa eikä hyväksikäyttöä, emmekä mekään Hänen opetuslapsinaan voi.

Vastustajalla on muitakin häiritseviä taktiikoita. Niiden joukossa on hänen pyrkimyksensä hämärtää rajaa sen välillä, mikä on totta ja mikä ei ole totta. Ironista on, että ulottuvillamme olevan informaation tulva tekee yhä vaikeammaksi määrittää, mikä on totta.

Tämä haaste muistuttaa minua kokemuksesta, jonka sisar Nelson ja minä saimme, kun vierailimme erään arvovaltaisen henkilön luona maassa, jossa suhteellisen harvat ihmiset ovat kuulleet Jeesuksesta Kristuksesta. Tämä rakas iäkäs ystävä oli hiljattain ollut varsin sairaana. Hän kertoi meille, että monina vuoteessa viettäminään päivinä hän oli usein tuijottanut kattoa ja kysynyt: ”Mikä on totta?”

Maan päällä on nykyään monia, ”jotka ovat erossa totuudesta vain siksi, että eivät tiedä, mistä sen löytäisivät”5. Jotkut haluaisivat meidän uskovan, että totuus on suhteellista – että jokaisen ihmisen pitäisi itse päättää, mikä on totta. Tällainen uskomus on vain niiden toiveajattelua, jotka virheellisesti luulevat, etteivät he ole myöskään tilivelvollisia Jumalalle.

Rakkaat veljet ja sisaret, Jumala on kaiken totuuden lähde. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko hyväksyy kaiken totuuden, jonka Jumala välittää lapsilleen, olipa se sitten opittu tieteellisessä laboratoriossa tai saatu suorana ilmoituksena Häneltä.

Tältä puhujakorokkeelta kuulette totuutta edelleen tänään ja huomenna. Kirjoittakaa muistiin ajatuksia, jotka kiinnittävät huomionne ja joita tulee mieleenne ja jotka jäävät sydämeenne. Pyytäkää rukoillen Herraa vahvistamaan, että kuulemanne on totta.

Rakastan teitä, rakkaat veljeni ja sisareni. Rukoilen, että tämä konferenssi tulee olemaan kaipaamanne hengellinen juhla-ateria. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.

Tulosta