2007
Jag ska följa honom i tro
Februari 2007


Samlingsstunden

Jag ska följa honom i tro

”Och vi tror och förstår att du är Guds Helige.” (Joh 6:69)

Har du lekt följa John någon gång? Reglerna är enkla: Välj en ledare och följ sedan honom eller henne.

Syftet med vårt liv på jorden är att följa vår ledare Jesus Kristus. När Jesus såg Petrus och Andreas fiska så sade han till dem: ”Följ mig.” Petrus och Andreas lämnade sina nät och följde honom. (Se Matt 4:18–20.)

Liksom med Petrus och Andreas så inbjuder Jesus var och en av oss att följa honom. (Se L&F 100:2.) Vi kommer förmodligen inte att gå just där han har gått, men vi kan göra det han gjorde. Vi kan läsa skrifterna. Vi kan be till vår himmelske Fader. Vi kan döpas.

När Petrus hade slagit följe med Jesus sade han: ”Och vi tror och förstår att du är Guds Helige.” (Joh 6:69) När vi följer Jesus Kristus i tro kan vi få samma vittnesbörd.

Vår tro på Jesus Kristus växer när vi lär oss mer om honom. Och ju mer vi vet om honom desto lättare blir det att följa honom i tro.

Aktivitet

För att göra ett korsstygnsbroderi färglägger du först symbolerna på sidan LS4. För att sy broderiet kalkerar du mönstret på ett slätt tyg, till exempel muslin. Använd tre broderitrådar i den färg du önskar för varje symbol. Be en vuxen visa dig hur man gör korsstygn över varje symbol. (Se bilden.) Sätt upp broderiet där du kan se det ofta.

Obs: Den här aktiviteten kan kopieras, kalkeras eller skrivas ut från Internet på www.lds.org. För engelska, klicka på ”Gospel Library”. För andra språk, klicka på världskartan.

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Skriv barnens namn tillsammans med namnen på flera forntida profeter på olika ordremsor. Fråga vad alla dessa namn har gemensamt. Läs tillsammans Abraham 3:22–24 och förklara att vi alla bodde hos vår himmelske Fader i föruttillvaron. Säg att tack vare skrifterna så vet vi lite om vad som hände där. Be barnen ta reda på vem av Guds alla andebarn som var den som föddes först genom att slå upp L&F 93:21. Låt pianisten spela första takten och sedan två takter av en sång som handlar om föruttillvaron. Fortsätt att lägga till en takt tills barnen har gissat vilken sång det är. När barnen har gissat rätt sjunger ni hela sången och betonar de ställen som talar om vårt liv med vår himmelske Fader innan vi kom till jorden. Förklara att vi alla var andebröder och andesystrar i föruttillvaron. Vi säger ”broder” och ”syster” till varandra eftersom dessa titlar visar vårt andliga släktskap med varandra. Sjung ”Jag är Guds lilla barn”.

  2. 2. Visa barnen olika slags planer. Till exempel ett recept, en planritning eller instruktioner för hur man bygger en leksak. Säg att när vi ska sätta ihop något — till exempel ett hus, en sats kakor eller en leksak — så är det bäst om man vet vad som händer i slutet. Vi behöver en plan. Innan vi kom till jorden presenterade vår himmelske Fader sin plan. Den heter frälsningsplanen. Inbjud heltidsmissionärerna eller en nyligen återvänd missionär efter godkännande av biskopen eller grenspresidenten att undervisa om frälsningsplanen från Predika mitt evangelium (s 47–59).

Skriv ut