2009
Wanneer moet ik mijn patriarchale zegen ontvangen?
augustus 2009


Wanneer moet ik mijn patriarchale zegen ontvangen?

Janet was zeventien toen ze bij mij thuis kwam voor haar patriarchale zegen. In ons gesprek voordat ze de zegen ontving, kwam ik erachter dat ze de aanbeveling van haar bisschop al een paar maanden op zak had voordat ze me gebeld had voor een afspraak. Ze had gewacht omdat ze bang was dat haar zegen dingen van haar zou vragen die ze niet kon waarmaken. Ze was ook bezorgd dat ze er nog niet klaar voor was.

‘Een belofte van onze hemelse Vader is geen gebod’, vertelde ik haar. ‘De beloften in je zegen worden alleen vervuld als je dat wilt en eraan werkt om ze waar te maken.’ Ik stelde haar ook gerust dat ik haar als patriarch niet zou veroordelen of terechtwijzen. Ik zou haar een zegen geven.

Wat is een patriarch?

De profeet Joseph Smith heeft uitgelegd: ‘Waar de kerk van Christus op aarde is, dient er een patriarch te zijn ten gunste van het nageslacht van de heiligen, zoals in het geval van Jakob, die zijn zoons een patriarchale zegen heeft gegeven.’1

Je ringpatriarch is een toegewijde dienstknecht van onze hemelse Vader. Hij is geordend tot het ambt van patriarch en zal dat ambt de rest van zijn leven behouden. Hij is doorgaans een wat oudere man die op de hoogte is van vele dingen waar je op je levenspad mee te maken kunt krijgen.

Hij is geroepen om zegens te geven. Hij is geen raadgever, dus geeft hij geen raad. Hij is geen bisschop, dus oordeelt hij niet. Wanneer hij zijn handen op je hoofd legt om je een zegen te geven, geeft je hemelse Vader hem door de influisteringen van de Heilige Geest gedachten, ideeën en soms ook specifieke woorden voor jou in. De patriarch neemt die gedachten en ideeën vervolgens op in jouw zegen.

Wat is een patriarchale zegen?

President Harold B. Lee (1899–1973) beschreef een patriarchale zegen als een ‘[alinea] uit het boek van iemands mogelijkheden’.2 Als de patriarch je de handen op het hoofd legt, zal je zegen meestal de volgende elementen bevatten:

Een vermelding van het gezag van de patriarch. Zegens worden gegeven met het gezag van het Melchizedeks priesterschap en door de inspiratie van de Heilige Geest.

Een vermelding van de afstamming. Elk lid van de kerk krijgt de geestelijke zegeningen en verantwoordelijkheden via een van de twaalf stammen van Israël mee. Door de inspiratie van de Geest verklaart de patriarch de stam waardoor je die zegeningen zult ontvangen. Deze afstamming wordt niet eenvoudigweg bepaald door je ras of nationaliteit. Leden van dezelfde genetische familie kunnen tot verschillende stammen van Israël behoren. Deze afstamming heeft vaak te maken met je verantwoordelijkheden in het koninkrijk van de Heer. Veel leden van de kerk behoren tot de stam van Efraïm, Manasse of Juda, die het meest voorkomen in dit stadium van onze prediking van het evangelie aan alle naties, geslachten, talen en volken.3

Een persoonlijke zegen. In dit gedeelte van je zegen worden geïnspireerde en profetische uitspraken over je leven vermeld. In je zegen kunnen dingen staan die je kunt bereiken, beloften van de Heer aan jou, en aansporingen en waarschuwingen die je kunnen beschermen en behoeden voor gevaar of tegenspoed. Je zegen zal niet alle toekomstige gebeurtenissen in je leven vermelden, maar wel datgene waar je speciaal op moet letten. Als het vervullen van een zending niet wordt genoemd, betekent dat niet dat je niet op zending kunt gaan. Het geeft wellicht alleen aan dat je in Gods ogen een zending kunt vervullen zonder dat dit in je patriarchale zegen wordt benadrukt.

Je zegen kan lang of kort zijn. De lengte van je zegen is geen maatstaf van je getrouwheid.

Je zegen lezen lijkt veel op het lezen in de Schriften. Bij het lezen krijg je nieuwe inzichten over wat je moet doen en goede gevoelens over je leven. Hoe vaker je je zegen leest, des te beter zul je de betekenis ervan voor jou begrijpen.

Je patriarchale zegen is een openbaring die speciaal voor jou is bedoeld. Hij is persoonlijk, heilig en vertrouwelijk. Je moet anderen er alleen vanwege hun nieuwsgierigheid geen deelgenoot van maken. Hij wordt ‘onder inspiratie van de Heilige Geest gegeven en dient onder invloed van diezelfde Geest te worden gelezen en geïnterpreteerd.’4

Wanneer moet ik een patriarchale zegen ontvangen?

Eenvoudig gezegd is de beste tijd voor het ontvangen van een zegen wanneer je er klaar voor bent. Er ‘klaar’ voor zijn betekent zowel emotioneel als geestelijk voorbereid zijn. Dat is vermoedelijk in je tienerjaren. Dan begin je zelfstandig te worden en over het leven na te denken en wat er met je gaat gebeuren.

Je hebt dat punt bereikt wanneer je werkelijk naar een zegen verlangt — niet omdat je vrienden of vriendinnen er een krijgen, maar omdat je er echt zelf naar verlangt. Dat kan zijn wanneer je anderen dingen ziet doen die volgens jou verkeerd zijn. Dat kan zijn wanneer een goede bekende van je overlijdt. Dat kan zijn wanneer je een toespraak in de kerk hoort die je hart raakt. Dat kan zijn wanneer je in de Schriften leest en meer leert over de Heiland. Dat kan zijn wanneer je alleen bent en Gods liefde voor jou begint te voelen. Dat kan zijn wanneer je de leeftijd krijgt om op zending te gaan, gaat studeren, in militaire dienst gaat of in de tempel gaat trouwen.

Hoe kom ik aan een patriarchale zegen?

Als je zover bent om een patriarchale zegen te ontvangen, heb je een gesprek met je bisschop of gemeentepresident. Hij stelt je vragen over je getrouwheid, bijvoorbeeld of je je aan het woord van wijsheid houdt, een volledige tiende betaalt, een zedelijk rein leven leidt en een actief lid van de kerk bent. Je hoeft echter niet volmaakt te zijn om in aanmerking te komen voor een patriarchale zegen. Het verlangen naar een zegen en willen weten hoe je dichter bij je hemelse Vader kunt leven, zijn net zo belangrijk als je getrouwheid. Je kunt je verlangen naar een zegen voeden door persoonlijk gebed, evangeliestudie en door te leren luisteren naar de Geest.

Nadat je je zegen hebt ontvangen, stuurt de patriarch je een schriftelijk exemplaar toe. Bewaar dit exemplaar op een veilige plek. Raak het niet kwijt. Mocht je ooit toch een exemplaar nodig hebben, dan kun je contact opnemen met het hoofdkantoor van de kerk in Salt Lake City.

Een patriarchale zegen is beschikbaar voor elk getrouw lid van de kerk. Die zegen is een persoonlijke gave aan jou van je hemelse Vader, die je in je leven wil helpen om vooruitgang te maken en later bij Hem terug te keren. ◼

Noten

  1. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (leergang Melchizedekse priesterschap en Zustershulpvereniging, 2007), p. 151.

  2. Karl G. Maeser, geciteerd in Harold B. Lee, Stand Ye in Holy Places (1975), p. 117.

  3. Zie Dallin H. Oaks, ‘Patriarchale zegens’, Wereldwijde instructiebijeenkomst voor leidinggevenden, 8 januari 2005, p. 8.

  4. Dallin H. Oaks, ‘Patriarchale zegens’, p. 10.

Foto-illustraties Christina Smith; Harry Anderson, Jakob zegent Jozef; foto van president Faust Busath Photography

Afdrukken