2010
Var frimodig
Maj 2010


Var frimodig

Råden från Josuas bok leder till den mäktigaste källan till mod och styrka som finns: tro på vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Bild
Ann M. Dibb

Många gånger när generalauktoriteterna talar till prästadömsbröderna under generalkonferensen börjar de med att säga att det känns som om de talar till en ”mäktig armé” av starka prästadömsledare. I kväll känns det som om jag står framför en ”mäktig armé”av Guds utvalda döttrar. Ni har blivit utvalda att sträva framåt tillsammans med de modiga prästadömsbärarna, i rättfärdighet i de här sista dagarna. Ni är en imponerande och vacker syn.

Jag vill börja ikväll med att kortfattat gå igenom den historiska bakgrunden till vårt tema i Josua 1:9: ”Var … stark och frimodig … Var … inte förskräckt eller förfärad, ty HERREN, din Gud, är med dig vart än du går.”

Det var den store profeten Mose som ledde Israels barn ut ur Egyptens land, där de hade varit slavar och lärt sig dyrka falska gudar. Efter fyrtio års vedermödor i öknen var de nu nära sitt nya hem, där de kunde vara fria och få dyrka den levande och sanne Guden. Då Mose dog kallade Gud Josua till att vara profeten som skulle avsluta denna mirakulösa vandring.

Josua var en inflytelserik ledare. Bible Dictionary beskriver honom som ”den mest hängivna av alla krigare” och nämner att hans namn betyder ”Gud är frälsning” (Bible Dictionary, ”Joshua”). Hans inspirerade ledarskap behövdes verkligen, för de behövde fortfarande korsa många floder och vinna många strider innan allt det som Herren lovat Israels barn skulle förverkligas och uppnås.

Herren visste att profeten Josua och Israels barn skulle behöva stort mod under den här tiden. I Josuas första kapitel säger Herren flera gånger till Josua att ”vara stark och frimodig”. Att vara frimodig betyder att man är ”oförsagd, orädd” (Svenska akademiens ordlista, s. 237; http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx. 18 mars 2010), att man har mental och moralisk styrka att uthärda och stå emot faror, rädsla och svårigheter. Tack vare sitt mod och sin lydnad kunde Josua och Israels barn nå löftets land och finna glädje i Herrens välsignelser.

Josua och Israels barn levde för länge, länge sedan. Men vi i vår tid strävar också efter att nå ett ”löftets land”. Vårt största mål är att uppnå evigt liv tillsammans med vår himmelske Fader. I första kapitlet i Josuas bok finns det fyra säkra råd som hjälper oss övervinna våra hinder, fullborda vår vandring och njuta av Herrens välsignelser i vårt ”löftets land”.

Det första finns i vers 5 där Herren lovar Josua: ”Jag skall inte lämna dig eller överge dig.” Vi kan hämta mod och styrka från löftet att Herren alltid finns vid vår sida och aldrig kommer att lämna oss ensamma. Vi undervisas om att vår himmelske Fader känner och älskar vart och ett av sina barn. Som en av hans dyrbara döttrar har du tillgång till hans uppmuntran och vägledning genom bönens kraft. I Läran och förbunden står det: ”Var ödmjuk så skall Herren din Gud leda dig vid handen och besvara dina böner” (L&F 112:10).

Jag tror på de här orden och lovar dig att din himmelske Fader verkligen hör och svarar på våra böner. Men ofta krävs det tålamod medan vi ”väntar på Herren” (se Isaiah 40:31, King James Bible). Medan vi väntar kan det kännas som om han har övergett oss, eller som att våra böner inte blev hörda, eller att vi kanske inte är värdiga att få något svar. Så är det inte. Jag älskar kung Davids tröstande ord: ”Jag väntade [tålmodigt] på HERREN, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop” (Ps 40:2).

Oavsett vad du ställs inför under din personliga vandring påminner det första rådet i Josua oss om att be, vara tålmodiga och minnas Guds löfte: ”Jag skall inte lämna dig eller överge dig” (Jos 1:5).

Det andra rådet finner vi i vers 7, där Herren säger till Josua: ”Följ … all den undervisning [du har fått]. Vik inte av från den vare sig till höger eller till vänster, så skall du ha framgång vart du än går.” Herren sade åt Josua att noga lyda buden och inte avvika från Herrens stig. President Howard W. Hunter sade: ”Josua visste att hans lydnad skulle ge honom framgång och även om han inte visste exakt hur han skulle lyckas, hade han nu tillförsikt i fråga om resultatet … Visst är det så att erfarenheterna som de stora profeterna i Gamla testamentet fick är nedskrivna för att hjälpa oss förstå vikten av att välja att noga lyda buden” (se ”Förpliktelse mot Gud”, Nordstjärnan, apr. 1983, s. 109, 110).

För en månad sedan besökte jag en grupp unga kvinnor. Jag frågade de äldre flickorna om de hade några råd som kunde hjälpa en ny bikupsflicka att fortsätta vara trofast och dygdig oavsett vad hon ställs inför. En ung kvinna sade: ”När du går längs korridoren i skolan kanske du i ögonvrån ser något som fångar din uppmärksamhet, något som inte är riktigt rätt. Du blir kanske nyfiken och vill titta på det. Mitt råd till dig är: Titta inte. Jag lovar att du ångrar dig om du gör det. Tro mig, fortsätt titta rakt fram.”

När jag lyssnade till den unga kvinnan insåg jag att jag hörde Herrens råd till Josua, ”vik inte av från den vare sig till höger eller till vänster” (Jos 1:7), i en modern och vardaglig tappning. Unga kvinnor, undvik frestelserna som omger er genom att noga följa buden. Se rakt framåt mot ditt eviga mål. Det andra rådet påminner dig om att när du gör det så beskyddas du och får ”framgång vart du än går” (Jos 1:7).

I vers 8 finns vårt tredje råd. Här nämner Herren en ”lagbok” och säger till Josua: ”Tänk på den både dag och natt, så att du håller fast vid och följer allt som är skrivet i den … Då skall du … ha framgång.” Herren uppmanar Josua, och oss alla, att läsa skrifterna. Dagliga skriftstudier — särskilt i Mormons bok — bygger en fast grund för ditt spirande vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium. De inbjuder Anden till ditt liv. President Harold B. Lee sade: ”Om vi inte dagligen läser i skrifterna blir våra vittnesbörd allt svagare och vår andlighet fördjupas inte” (Kyrkans presidenters lärdomar: Harold B Lee [2001], s. 66).

Skrifterna innehåller oräkneliga vägledningar, löften, lösningar och påminnelser som kan hjälpa oss under vår vandring till ”löftets land”. Det tredje rådet är att vi ska läsa och begrunda skrifterna dagligen så att vi kan blomstra och nå framgång.

När Herren slutat tala till Josua talar Josua i sin tur till Israels barn. Efter hans tal ser vi i vers 16 Israels barns svar på det han sade, och det ger oss vårt fjärde råd. De svarade: ”Allt som du har befallt oss skall vi göra, och vart du än sänder oss skall vi gå.”

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har vi möjlighet att bestämma oss för samma sak, att följa vår profet president Thomas S. Monson, som är här med oss ikväll. Genom bön och Andens bekräftelse kan var och en av oss få ett eget vittnesbörd om den levande profeten. Det vittnesbördet växer när vi lyssnar på, uppmärksammar och har modet att tillämpa hans lärdomar i vårt dagliga liv.

När vi lyssnar till och lyder vår profets råd får vi tillgång till speciella välsignelser. Lyssna på en del av de profetiska löften som president Monson gav oss under vår senaste generalkonferens: ”Må Gud välsigna er. Må hans utlovade frid vara med er nu och alltid” (”Avslutningsord”, Liahona, nov. 2009, s. 110). ”Stora löften väntar oss om vi är trofasta” (”Vårda dina känslor, broder”, Liahona, nov. 2009, s. 69). ”Jag nedkallar himlens välsignelser över er alla” (se Liahona, nov. 2009, s. 110).

Nästa vecka under generalkonferensen ber jag dig lyssna till all undervisning och alla löften vi får genom vår profet och apostlarna. Tillämpa sedan det fjärde rådet genom att bestämma dig för att följa profetens råd och åter utropa att ”allt som [han] har befallt oss skall vi göra, och vart [han] än sänder oss skall vi gå” (Jos 1:16).

I nuläget kan dessa fyra råd — att vi ska be, lyda Guds bud studera skrifterna dagligen och bestämma oss för att följa den levande profeten — verka små och obetydliga. Låt mig påminna dig om ett skriftställe i Alma: ”Se, jag säger dig, att med små och enkla medel uträttas mycket stort” (Alma 37:6). När vi i vårt dagliga liv tillämpar dessa fyra ”små och enkla” råd från Josuas bok leder det till den mäktigaste källan till mod och styrka som finns: tro på vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Vår himmelske Fader vet att vår personliga vandring inte är lätt. Vi står varje dag inför situationer som kräver mod och styrka. En artikel nyligen i Church News bekräftar denna sanning:

”En lärare vid high school började för några månader sedan sin lektion med att be eleverna som stödde en viss politisk åsikt att ställa sig på ena sidan rummet och de som var emot den på andra sidan.

När eleverna ställt sig på vardera sidan anslöt sig läraren till dem som var emot åsikten. Hon valde ut en ung kvinna som stödde åsikten och började attackera henne och hennes klasskamrater på grund av deras åsikter.

Den unga kvinnan var en miaflicka i sin församling och stod emot angreppet som kritiserade hennes trosuppfattning.

Hon tappade inte lugnet trots attacken från en myndighetsperson inför hennes klasskamrater” (”What Youth Need”, Church News, 6 mars 2010, s. 16).

Den unga kvinnan var anmärkningsvärt frimodig på sitt eget slagfält, som den dagen råkade vara hennes klassrum. Var du än är och vad du än ställs inför hoppas jag att du använder dig av råden som finns i Josuas bok så att du kan lita på Herrens löfte: ”Var … stark och frimodig … Var … inte förskräckt eller förfärad, ty HERREN, din Gud, är med dig vart än du går” (Jos. 1:9).

Jag vill lämna er med mitt vittnesbörd om att vår himmelske Fader känner och älskar var och en av er. Om ni vänder er till honom så sviker han er aldrig! Han välsignar er med den styrka och det mod ni behöver för att fullborda er vandring tillbaka till honom. Jag är tacksam för skrifterna och för mäktiga exempel, som profeten Josua. Jag är tacksam för president Monson, som strävar efter att tryggt leda oss tillbaka till vår himmelske Fader. Det är min bön att vi, liksom Israels barn, alla ska nå vårt ”löftets land” och finna ro i Herrens välsignelser. Jag säger detta i Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut