2010
Det som hör rättfärdigheten till
Maj 2010


Det som hör rättfärdigheten till

Som föräldrar och ledare behöver vi vaka över våra medlemmar och familjer och hjälpa dem hålla sig borta från sådant som kan leda till andlig död.

Bild
Elder Francisco J. Viñas

I Läran och förbunden läser vi att efter Guds tjänares vittnesbörd skulle jordbävningars vittnesbörd och andra händelsers vittnesbörd följa. ”Och allt skall vara i uppror och människors hjärtan skall förvisso försmäkta, ty fruktan skall komma över alla människor” (L&F 88:91; se också v. 88–90).

Som medlem i presidentskapet för det karibiska området bevittnade jag personligen hur trofasta heliga ersatte fruktan med tro. Det vi lärde oss i Haiti kan liknas vid det som berättas i Mormons bok.

Intrycket av den fruktansvärda förödelsen påminde mig om orden i Almas tjugoåttonde kapitel: ”Detta var nu en tid då det hördes mycken gråt och klagan överallt i landet” (Alma 28:4).

Fyrtiotvå medlemmar miste också livet. Trots att deras släktingar och vänner ”sörjer förlusten av sina släktingar gläds och jublar de ändå i hoppet, och till och med vet att de enligt Herrens löften skall uppväckas för att leva på Guds högra sida i ett tillstånd av oändlig lycka” (Alma 28:12).

Kyrkan sände omedelbart hjälp till medlemmar och alla andra och den delades ut under ledning av prästadömets och Hjälpföreningens lokala ledare. De fick inte bara läkarhjälp, mat, vatten och andra förnödenheter, de fick också råd, ledning och tröst av lokala ledare. De har stöd av kyrkans medlemmar i hela världen som ”sörjer med dem som sörjer, ja, och tröstar dem som står i behov av tröst” (se Mosiah 18:9).

Profeter har genom tiderna varnat oss för en annan tragedi som är mindre påtaglig men inte mindre viktig, och det är en ”hemsk död [som] drabbar de ogudaktiga, ty de dör i fråga om det som hör rättfärdigheten till, ty de är orena, och inget orent kan ärva Guds rike” (Alma 40:26).

Nephi undervisade sina bröder om den här principen och sade till dem att de som ”dör i sin ogudaktighet måste … även förskjutas i fråga om de andliga ting som tillhör rättfärdigheten” (1 Nephi 15:33).

Lamaniten Samuel lärde att ”alla som inte omvänder sig skall huggas ned och kastas i elden, och de drabbas återigen av en andlig död, ja, en andra död, ty de är återigen avskurna från de ting som tillhör rättfärdigheten” (Helaman 14:18).

Tragedin att dö i fråga om det andliga har större inverkan för dem som ”en gång har upplysts av Guds Ande och har haft stor kunskap om det som hör till rättfärdigheten och sedan har avfallit i synd och överträdelse[. De blir] mera förhärdade, och deras tillstånd blir värre än om de aldrig hade haft denna kunskap” (Alma 24:30).

Som föräldrar och ledare behöver vi vaka över våra medlemmar och familjer och hjälpa dem att hålla sig borta från sådant som kan leda till andlig död. Vi försöker också rädda dem som nu är döda i fråga om det andliga och hjälpa dem att ”födas på nytt. Ja, födas av Gud, förändras från sitt köttsliga och fallna tillstånd till ett tillstånd av rättfärdighet, genom att de återlöses av Gud och blir hans söner och döttrar” (Mosiah 27:25).

Det andliga helandet av dem som varit döda i fråga om det som hör rättfärdigheten till åstadkoms av försoningens makt, omvändelse till sanningen och att hålla fast vid rättfärdighetens principer.

Att undervisa våra medlemmar och familjer om det som hör rättfärdigheten till är en ytterst viktig del av processen att uppnå en hållbar omvändelse, eftersom det kan leda dem till sann kunskap om Herrens bud, om evangeliets principer och lära samt de krav och förordningar vi måste rätta oss efter för att uppnå frälsning i Herrens rike.

Det finns många exempel i skrifterna som bekräftar betydelsen av att undervisa om ”det som hör rättfärdigheten till” för att uppnå en hållbar omvändelse. I redogörelsen som ges av Ammon och hans bröder om när de predikade evangeliet bland lamaniterna läser vi: ”Och Ammon predikade för kung Lamonis folk, och det hände sig att han undervisade dem om allt som tillhör rättfärdigheten” (Alma 21:23).

Vi kan se resultatet av att ivrigt undervisa om det som hör rättfärdigheten till om vi fortsätter läsa i kapitel 23 där det står att ”alla som trodde, eller alla som bringades till kunskap om sanningen … blev omvända till Herren [och de] avföll aldrig” (Alma 23:6).

När Alma den äldre grundade kyrkan avskilde han värdiga män som präster och lärare som ”vakade … över sitt folk och närde dem med sådant som hörde rättfärdigheten till” (Mosiah 23:18).

Föräldrar spelar en viktig roll i att hjälpa barnen förstå det som hör rättfärdigheten till. I Mormons bok finner vi att Alma den yngre sörjde över sitt folks ondska, krigen och de stridigheter som förekom och var nedslagen över folkets hjärtans hårdhet, och att han ”lät … samla sina söner för att han skulle kunna ge dem alla, var för sig, ansvar för sådant som hör rättfärdigheten till” (Alma 35:16; kursivering tillagd).

Det är intressant att notera att han undervisade och gav sina barn ansvar var för sig och anpassade sin undervisning till var och en, alltefter den sonens behov. Han bar vittnesbörd och undervisade om lära och principer och förberedde dem för att predika för andra om de principerna.

I en tid när familjen angrips av ondskans krafter och när våra levnadsförhållanden inte är helt olika dem som Alma upplevde, har första presidentskapet och de tolvs kvorum sagt i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” att ”föräldrar har ett heligt ansvar att uppfostra sina barn i kärlek och rättfärdighet” (Liahona, okt. 2004, s. 49).

Det innefattar att vårda, stödja och undervisa barnen i allt det som hör rättfärdigheten till så att de kan förbli trofasta, med ”sanningens bälte om [sina] höfter, iförda rättfärdighetens bröstplåt och ha som skor på fötterna den förberedelse som fridens evangelium skänker” (L&F 27:16).

Liksom på Almas tid vakar våra ledare över kyrkans medlemmar och ger dem näring av det som hör rättfärdigheten till. Dessa ting hjälper oss uppnå en bestående omvändelse. I dokumentet ”Ledarskapsutbildning i fokus” som reviderades den 10 december 2009 ber första presidentskapet och de tolvs kvorum att både prästadömets och biorganisationernas ledare ska ”uppmuntra varje familjemedlem, både föräldrar och barn, att studera skrifterna, be regelbundet och följa Jesu Kristi evangelium” (Brev från första presidentskapet, 15 dec. 2009).

Att studera skrifterna, be regelbundet och leva efter Jesu Kristi evangelium är sådant som hör rättfärdigheten till, och Herren har uppenbarat detta underbara löfte: ”Den som gör rättfärdighetens gärningar skall få sin lön, ja, frid i den här världen och evigt liv i den kommande världen” (L&F 59:23).

För att bättre kunna undervisa om det som hör rättfärdigheten till är det viktigt att förstå att vi förutom att undervisa också måste skapa gynnsammare förutsättningar för uppenbarelser. På så sätt kan den som undervisas få en önskan att själv lära känna de här principerna.

Herren uppenbarade för Hyrum Smith genom hans bror, profeten Joseph Smith:

”Jag skall ge dig av min Ande, som skall upplysa ditt förstånd, vilket skall fylla din själ med glädje.

Och då skall du få veta … allt som du begär av mig rörande det som hör rättfärdigheten till, i tro och med tillit till mig att du skall få” (L&F 11:13–14).

Avslutningsvis varnar skrifterna oss för faran att dö i fråga om det som hör rättfärdigheten till och för de allvarliga följder det har för dem som, efter att ha upplysts av Guds Ande, faller i synd och överträdelse.

Att undervisa om det som hör rättfärdigheten till är en viktig del av att hjälpa människor komma till kunskap om sanningen, omvända sig och stå fast i tron på Kristus ända till slutet.

Föräldrar har det heliga ansvaret att undervisa barnen om det som hör rättfärdigheten till. Ledare och lärare kan vaka över och vårda medlemmar som de har ansvar för och hängivet undervisa dem om allt det som hör rättfärdigheten till.

Detta uppnås på ett bättre sätt om gynnsamma förutsättningar för uppenbarelse skapas vid undervisningen, så att man inom eleverna skapar en önskan att upplysas av Guds Ande. När de sedan utövar tro kan Anden undervisa dem om det som hör rättfärdigheten till. Om dessa sanningar vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut