2010
De talade till ungdomarna
Maj 2010


De talade till ungdomarna

Lär dig mer, tillämpa och berätta: Din plikt mot Gud

Vi har anförtrotts att bära prästadömet och att handla i Guds namn. Vi har fått ett heligt förtroende. Mycket förväntas av oss … Låt oss begrunda vår kallelse, låt oss tänka på vårt ansvar och låt oss följa Jesus Kristus, vår Herre.

President Thomas S. Monson, ”Förberedelse medför välsignelser”, 64.

För bara några veckor sedan såg jag hur en ny diakon började gå längs flitens väg. Hans far visade mig en skiss som sonen ritat. Den visade varje bänkrad i deras kapell, hade ett nummer för varje diakon som skulle få uppdraget att dela ut sakramentet och vägen de skulle ta genom kapellet för att ge medlemmarna sakramentet. Fadern och jag log vid tanken på att en pojke, utan att bli ombedd, hade tagit fram en plan för hur han skulle lyckas i sitt tjänande i prästadömet.

I hans flit såg jag mönstret som lagts fram i det nya Plikt mot Gud- häftet. Det består av att lära sig vad Herren förväntar sig av en, ta fram en plan för hur man ska utföra det, handla enligt planen med flit och sedan berätta för andra hur erfarenheten har förändrat en själv och välsignat andra.

President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, ”Verka med all flit”, 60.

Vuxna medlemmar bör förstå att uppgifterna i Personlig tillväxt och Plikt mot Gud inte bara är långa listor med uppgifter att pricka av. De är personliga mål som sätts upp av varje ung man och ung kvinna för att hjälpa dem bli värdiga att ta emot templets förrättningar, verka som missionär, vigas för evigheten och åtnjuta upphöjelse. Men en sak ska vi ha klart för oss: Det är en stor förlust och tragedi om vi låter våra unga män och unga kvinnor genomföra dessa uppgifter på egen hand!

Fäder, mödrar och ungdomsledare, vi uppmanar er att delta i Personlig tillväxt och Plikt mot Gud tillsammans med era barn och ungdomar. Då växer inte bara de, ni växer också. Och lika viktigt är att ni växer samman i tro och en vänskap som gör att ni kan stärka varandra och gå på evangeliets stig för alltid.

Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum, ”Vår plikt mot Gud: Föräldrars och ledares ansvar mot det uppväxande släktet”, 95.

Scenen är er, mina kära pojkar i aronska prästadömet. Är ni redo och villiga att göra er del? Herren behöver att varje ung man förbereder och förpliktigar sig, med början ikväll, att vara värdig en kallelse från Guds profet att gå på mission.

Äldste Ronald A. Rasband i de sjuttios kvorum, ”Missionärens gudomliga kallelse”, 51.

Ni kommer som diakon, lärare och präst att delta i aktiviteter som hjälper er att bygga upp andlig styrka och att lära er utföra era plikter inom prästadömet. Varje aktivitet följer detta enkla mönster:

Först lär ni er mer om en av evangeliets principer eller en av prästadömets plikter. Ni får reda på vad vår himmelske Fader vill att ni ska göra, och strävar efter att få ett andligt vittnesbörd om varför det är viktigt.

Därefter planerar ni hur ni ska tillämpa det ni har lärt er. Ni uppmuntras att i er planering utgå från era egna behov, omständigheter och möjligheter att tjäna andra. Det här är ett underbart tillfälle för er att ta ansvar för er egen tillväxt och utveckla andligt självförtroende.

Sedan berättar ni för andra vad ni har lärt er och upplevt. När ni gör det stärker ni ert vittnesbörd och bygger upp tron hos människor i er omgivning. Ni ökar er förmåga att tala om evangeliet med andra …

Jag vittnar om att ert trofasta tjänande inom aronska prästadömet kommer att förändra livet för dem ni tjänar. Det finns människor som behöver ert tjänande i prästadömet. Er familj behöver er. Ert kvorum behöver er. Kyrkan behöver er. Världen behöver er.

David L. Beck, Unga mäns generalpresident, ”Det storslagna aronska prästadömet”, 54.

Information om det nya Plikt mot Gud-programmet finns på många språk på DutyToGod.lds.org.

Stå för dygden: Personlig tillväxt

På första sidan i boken Unga kvinnor: Personlig tillväxt finns följande ord: ”Du är en älskad dotter till vår himmelske Fader och har förberetts för att komma till jorden i just denna tid i ett heligt och härligt syfte.”

Systrar, dessa ord är sanna! De är inte påhittade i en saga! Är det inte förunderligt att veta att vår himmelske Fader känner dig, hör dig, vakar över dig och älskar dig med oändlig kärlek? Faktum är att hans kärlek till dig är så stor att han har gett dig det här jordelivet som dyrbar gåva, ett ”Det var en gång”, med en egen berättelse om äventyr, prövningar och möjligheter till storhet, ädelhet, mod och kärlek. Och härligast av allt: Han erbjuder dig en gåva bortom pris och förståelse. Vår himmelske Fader erbjuder dig den största tänkbara gåvan — evigt liv — och möjligheten och oändliga välsignelsen av ett eget ”lyckliga i alla sina dagar”.

President Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet, ”Och så levde de lyckliga i alla sina dagar”, 124.

Ni unga kvinnor i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: Kom ihåg vilka ni är! Ni är utvalda. Ni är Guds döttrar. Ni får inte vara en generation av unga kvinnor som nöjer sig med att ”passa in”. Ni måste ha modet att utmärka er, att ”stå upp och stråla, så att ert ljus kan vara ett baner för nationerna” (L&F 115:5). Världen vill att ni ska tro att ni inte betyder något — att ni är omoderna och att ni inte hänger med. Världen ropar med hög och obeveklig röst att ni ska ”leva livet”, ”prova på allt”, och vara lyckliga”. Men den Helige Anden viskar till er och Herren uppmanar er att vandra på dygdens stigar, att lägga åt sidan det som hör världen till och hålla fast vid de förbund som ni har slutit (se L&F 25:2, 10, 13).

Elaine S. Dalton, Unga kvinnors generalpresident, ”Kom ihåg vem du är!” 120.

Programmet Personlig tillväxt ger dig ett underbart sätt att steg för steg ge näring åt ditt vittnesbörd. Uppgifterna och projekten är små steg som ger näring åt ditt vittnesbörd om Jesus Kristus medan du lär dig mer om hans lärdomar och regelbundet tillämpar dem i ditt liv. Den ständiga näringen gör att du håller dig kvar på stigen.

Mary N. Cook, första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, ”Ge aldrig, aldrig, aldrig upp!” 117.

Herren finns alltid vid vår sida och kommer aldrig att lämna oss ensamma. Vi undervisas om att vår himmelske Fader känner och älskar vart och ett av sina barn. Som en av hans dyrbara döttrar har du tillgång till hans uppmuntran och vägledning genom bönens kraft.

Se Ann M. Dibb, andra rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, ”Var frimodig”, 114.

För mer information om Personlig tillväxt-programmet, gå till PersonalProgress.lds.org.

Skriv ut