2011
Hänen armonsa riittää
Helmikuu 2011


Me puhumme Kristuksesta

Hänen armonsa riittää

Monien ihmisten tavoin minunkin on ollut suuren osan elämääni vaikeaa ymmärtää omaa arvoani. Olen kamppaillut monia vuosia paino-ongelmien kanssa, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet kielteisiin tuntemuksiini. Vaikka olen laihtunut ja elän nyt terveellisesti, huomaan yhä toisinaan taistelevani päästäkseni eroon noista kielteisistä ajatuksista ja tunteista.

Eräänä aamuna tunsin itseni erityisen surkeaksi ja mietin, kuinka voisin tehdä tilanteesta paremman. Aloin rukoilla ja pyytää taivaallisen Isän apua päästäkseni näistä riittämättömyyden tunteista. Rukoillessani tuli mieleeni seuraava pyhien kirjoitusten kohta: ”Jos teillä ei ole toivoa, teidän täytyy olla epätoivossa; ja epätoivo tulee pahuuden tähden” (Moroni 10:22).

Pahuus tuntui hyvin vakavalta sanalta – jopa siinä määrin, että ensin torjuin ajatuksen, koska en keksinyt mitään, missä olisin tehnyt todella väärin. Ajatus pysyi kuitenkin mielessäni, joten rukoilin, kuten Moroni myös opetti, että taivaallinen Isä näyttäisi minulle heikkouteni, jotta minut voitaisiin tehdä vahvaksi (ks. Et. 12:27).

Huomasin muistavani edellisten kahden päivän ajalta kolme tapausta, jolloin en ollut osoittanut kärsivällisyyttä lapsiani kohtaan. Olin asettanut omat tunteeni ja tarpeeni heidän tunteidensa ja tarpeidensa edelle enkä ollut ollut ymmärtäväinen heidän tunteitaan kohtaan. Minusta tuntui pahalta ja päätin toimia paremmin. Pyysin anteeksi lapsiltani ja rukoilin anteeksiantoa. Heti kun rukoilin, riittämättömyyden tunteeni hävisivät ja kykenin tuntemaan rauhaa, joka oli kartellut minua.

Oli kuin mielessäni olisi syttynyt valo, kun ymmärsin viimein yksinkertaisen asian, joka minulta oli jäänyt oivaltamatta kaikki nämä vuodet. Kun elämässäni on jokin selvittämätön synti, vaikka se olisi pienikin, annan Saatanalle vallan vaikuttaa minuun. Hän tuntee heikkouteni ja tietää, mitkä sanat ”yllyttävät minua” ja ”johdattavat minua tuhoon” (ks. OL 10:22). Itse asiassa minä en vihaa itseäni, vaan Saatana vihaa minua ja käyttää jokaista mahdollista taktiikkaa kääntääkseen minut pois valosta.

Mutta kun teen parannuksen, turvaudun Jeesuksen Kristuksen voimaan. Koska Hän tietää täydellisesti, kuinka Hän voi auttaa minua heikkoudessani (ks. Alma 7:11–12), Hänen voimansa kohottaa minua ja tekee minut vahvaksi tavoilla, joihin en omin voimin kykenisi.

Jopa apostoli Paavali, joka saarnasi evankeliumia hyvin urhoollisesti, kärsi heikkoudesta, ja sen vaikutukset kiusasivat häntä. Siitä huolimatta, kun hän rukoili, että heikkous otettaisiin pois, Herra vastasi: ”Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Sitten Paavali jatkoi huudahtaen: ”Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.” (2. Kor. 12:9.)

Samoin minä teen parhaani mukaan parannusta ja noudatan käskyjä, jotta ”minuun asettuisi Kristuksen voima” ja voisin täyttyä rauhalla ja rakkaudella.

Apostoli Paavalin tavoin minä teen parhaani mukaan parannusta ja noudatan käskyjä, jotta ”minuun asettuisi Kristuksen voima”.

Kuvitus Dilleen Marsh