2011
Jesus Kristus sonade våra synder
April 2011


Vad vi tror på

Jesus Kristus sonade våra synder

En av anledningarna till att vi finns här på jorden är att vi ska lära oss följa Guds bud. Förutom Jesus Kristus, som levde ett fullkomligt liv, har alla som levt på jorden syndat (se Rom 3:23; 1 Joh 1:8). Synd är när vi medvetet bryter mot Guds bud, och med alla synder följer ett straff. När vi syndar kräver rättvisan att vi genomlider straffet (se Alma 42:16–22).

En följd som alla synder har är att vi skiljs från Gud (se 1 Nephi 10:21). Den separationen är så allvarlig att vi inte kan åtgärda den själva.

För att övervinna separationen har vår himmelske Fader berett ett sätt för sin enfödde Son, Jesus Kristus, att ta på sig bördan av våra synder och göra det möjligt för oss att bli andligt rena så att vi kan återförenas med honom. Det här är barmhärtighetens plan.

Frälsaren sade: ”Ty se, jag, Gud, har lidit detta för alla, för att de inte skall behöva lida om de omvänder sig. Men om de inte omvänder sig måste de lida liksom jag” (L&F 19:16–17).

Som en del av sin försoning led Jesus för våra synder i Getsemane örtagård och på Golgatas kors. När vi omvänder oss från våra synder kan vi ta del av kraften i hans försoning i vårt liv.

Jesus Kristus, som villigt sonade våra synder, sade:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.

”Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.

Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt” (Matt 11:28–30).

Försoningen ger också följande välsignelser:

  1. Uppståndelse för alla som föds på jorden (se Alma 11:42–45).

  2. Evigt liv i Guds närhet för alla barn som dör innan de uppnått ansvarighetsålder, 8 år (se Mosiah 3:16; 15:24–25; Moroni 8:8–12).

  3. Förmågan att känna frid under svårigheter eftersom Jesus tog på sig våra smärtor och sjukdomar (se Joh 14:27; Alma 7:11–12).

  4. Kompensation åt de rättfärdiga för orättvisor i livet (se Predika mitt evangelium [2005], s. 52).

”Jesus Kristus som Guds enfödde Son och den enda syndfria person som levt på jorden var den ende som kunde sona alla människors synder” (Bible Dictionary, ”Atonement”).

O min Fader, av Simon Dewey; Jesus Kristus kommer till Amerika, av John Scott © IRI; fotoillustration av spädbarn © Getty Images; andra fotoillustrationer Christina Smith

Skriv ut