2012
Amos 3:7
Maart 2012


Regel op regel

Amos 3:7

Dit vers leert ons over de essentiële rol van profeten.

7 Voorzeker, de Here HERE doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten.

De Here HERE

Afbeelding
President Henry B. Eyring

‘Omdat onze Vader zijn kinderen liefheeft, zal Hij ons niet laten raden naar wat het belangrijkste is in dit leven, wanneer onze oplettendheid geluk tot stand kan brengen of onze onverschilligheid verdriet kan veroorzaken. Soms laat Hij iemand die dingen rechtstreeks, door inspiratie, weten. Maar daarnaast zal Hij ons die belangrijke zaken door middel van zijn dienstknechten overbrengen. (…) Dat doet Hij zodat ook wie geen inspiratie kunnen voelen, er kennis van kunnen nemen, als ze maar willen luisteren, en weten dat hen de waarheid is verteld en ze gewaarschuwd zijn.’

President Henry B. Eyring, eerste raadgever in het Eerste Presidium, ‘The Family’, Liahona, oktober 1998, p. 12; Ensign, februari 1998, p. 10.

Hij openbaart

Hoe communiceert de Heer met zijn profeten? Dat gebeurt op velerlei manieren, zoals:

Zijn raad

Het oorspronkelijke Hebreeuwse woord in de Bijbel betekent raad in de zin van de plannen en doeleinden die de Heer heeft, ofwel zijn beraadslagingen en bedoelingen.

Zijn knechten, de profeten

Afbeelding
Ouderling L. Tom Perry

‘In de Schriften wordt herhaaldelijk verklaard dat de Heer zijn geboden door middel van profeten aan de mensenkinderen geeft. Geen comité, samenkomst of welk gezag dan ook heeft het recht Hem leerstellingen te dicteren die in strijd zijn met zijn wet. Gods eeuwige zegeningen krijgt men alleen als men gehoorzaam is aan het woord van de Heer zoals dat geopenbaard is aan zijn heilige profeten.’

Ouderling L. Tom Perry van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Wij geloven alles wat God heeft geopenbaard’ Liahona, november 2003, p. 88.

Wat hebben hedendaagse profeten en apostelen ons recent gevraagd te doen? Neem de laatste conferentietoespraken door (zie conference.lds.org) en schrijf bijvoorbeeld in je dagboek op wat je naar aanleiding van de woorden van de dienstknechten van de Heer voelt dat je moet doen.

Afdrukken