2016
Kom och följ mig: Undervisa om grunderna i hemmet
Januari 2016


Kom och följ mig: Undervisa om grunderna i hemmet

Del 1

Författarna bor i Utah, USA.

Söndagslektionerna för ungdomar – Kom och följ mig – tar upp en fundamental evangelieprincip varje månad. Här är några sätt att studera de här principerna med din familj.

Bild
Family studying scriptures together in Cochabamba, Bolivia.

En mor sitter ner till familjens hemafton och börjar med att fråga sina två barn: ”När har ni känt er ledda av Anden?”

Hennes sjuttonåriga dotter klagar: ”Jag har redan haft tre lektioner om Anden den här månaden.”

”Bra, då har du mycket att bidra med”, säger hennes pappa. Det är tyst medan mamma och pappa tålmodigt väntar medan barnen tänker på frågan.

Till sist berättar deras fjortonårige son om en upplevelse i skolan den dagen.

”Ja”, svarar hans mor, ”det påminner mig om hur Nephi följde Anden när han inte visste hur han skulle kunna få plåtarna från Laban.”

Dottern berättar sedan hur hon följde en maning att prata med en ensam flicka på bussen. Hennes pappa berömmer hennes beslut och berättar om något som hänt på arbetet.

De avslutar diskussionen med att sjunga ”Låt den Helige Andens stämma” (Psalmer, nr 91).

En enkel undervisningsmetod – att berätta om upplevelser som berör läran – gjorde hemaftonen lyckad.

Den här artikeln ger verkliga exempel ur vardagslivet på hur människor lärt sig principerna i Söndagsskolans kurs, organiserade månadsvis. De här exemplen är naturligtvis inte de enda sätten att lära sig de här lärosatserna. Du kan söka inspiration för din familjs behov.

Januari Gudomen

Medlemmarna i Gudomen – vår himmelske Fader, Jesus Kristus och den Helige Anden – är tre åtskilda personer men är enade i avsikt och härlighet.

En ung kvinna berättar om hur hon lärde sig om Gudomen: ”Det är viktigt för mig att min himmelske Fader, min Frälsare och den Helige Anden är åtskilda varelser som jag kan lära känna enskilt men följa i enighet. Jag har kommit att med tacksamhet inse att jag kan bli lik Gud eftersom Gudomen inte är någon odefinierad och obegriplig substans utan snarare gudomliga varelser som älskar, välsignar, leder och känner mig.”

För att undervisa om den här läran kan du ta upp frågor som ”Vad kan vi lära av Gudomen om att samarbeta i enighet?” eller ”Hur kan vi stärka vår relation till medlemmarna i Gudomen?”

En jämförelse mellan Johannes 10:30 och Läran och förbunden 50:43 kan skapa en bra diskussion och hjälpa oss förstå begreppet enighet.

Februari Frälsningsplanen

Frälsningsplanen besvarar de mest grundläggande mänskliga frågorna, till exempel ”Vem är jag?” och ”Vad är meningen med livet?” Att ställa egna frågor och söka svaren kan vara ett mäktigt sätt att lära sig mer om Faderns plan för vår lycka.

En ung man började till exempel sina skriftstudier med frågan: ”Hur kan Guds egenskaper jämföras med de karaktärsdrag jag hade i livet före dödligheten? som jag har nu? som jag hoppas ha i nästa liv?” Han skrev ner svaren på de här frågorna allteftersom han hittade dem och använde dem för att lära andra om frälsningsplanen.

Vilka frågor har era barn om frälsningsplanen?

Mars Jesu Kristi försoning

Hur lär vi oss inte bara om Jesu Kristi försoning, utan också om vår Frälsarens innerliga hopp att vi ska använda försoningen i våra liv?

Eftersom vi alla har varit ensamma, begått misstag och behövt styrka, behöver vi alla bättre förstå och använda försoningen bättre. En rådgivande till Unga kvinnor använde en video för att hjälpa sina elever bättre förstå Frälsarens försoning.

Här är en ung kvinnas upplevelse:

”Vi såg videon ’Ingen var med honom’ (video, LDS.org). Till tonerna av en enda klagande flöjt säger äldste Jeffrey R. Holland: ’En av de trösterikaste delarna av denna påskhögtid är att tack vare att Jesus vandrade en sådan lång och ytterst ensam stig behöver inte vi göra det.’

Jag hade känt skam över att behöva Frälsarens försoning, men omsluten av den Helige Anden kände jag hoppet om hans försoning sopa bort mina skuldkänslor. Herren gav sitt liv för mig. Han ångrade det inte, och det skulle inte jag heller göra.”

Eftersom försoningen är den största händelsen i vår frälsning, måste vi undervisa och lära om den med den Helige Andens ledning. Du kanske inspireras att diskutera skrifternas eller apostlarnas vittnesbörd, till exempel ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, (Liahona, apr. 2000, s. 2). Ni kan diskutera en fråga som: ”När har du känt försoningens helande, stärkande eller återlösande kraft?”

April Tidsutdelning, avfall och återställelse

Bild
Cups stacked in a pyramid.

Bild av muggar © moodboard/Thinkstock

Att förstå avfallet – att man föll bort från det sanna evangeliet – hjälper oss förstå behovet av återställelsen av evangeliet, prästadömet och Jesu Kristi Kyrka.

Följande åskådningslektion hjälpte en del missionärer att undervisa en undersökare om avfallet och återställelsen.

”Min kamrat och jag använde plastmuggar med etiketter som nämnde delar av den sanna kyrkan. Vi byggde en pyramid med dem för att illustrera hur Jesus Kristus grundade sin kyrka.

Sedan illustrerade vi avfallet genom att ta bort muggarna som föreställde apostlar, och såg hur hela bygget rasade. När vi förklarade evangeliets återställelse genom profeten Joseph Smith, byggde vi tornet igen och visade att kyrkan i dag är organiserad på samma sätt som Kristus organiserade den från början.

För första gången förstod den här mannen. Återställelsen fick en mening för honom och han förstod varför den behövdes.”

Det finns många andra sätt att illustrera cykeln med tidsutdelning, avfall och återställelse. Du kan läsa skriftställen om de här ämnena och med Andens ledning skapa en egen illustration av vad du lärt dig (se till exempel Amos 8:11–12; 1 Ne. 13; L&F 136:36–38; Mose 5:55–59).

Maj Profeter och uppenbarelse

Herren är mycket angelägen om att kommunicera med oss. Vi får hans ledning i livet genom uppenbarelser som han ger till profeterna och till oss personligen.

Vi förstår ofta evangeliets principer bättre om vi jämför dem med föremål och upplevelser i vardagslivet. En ung kvinna berättar om hur en jämförelse hjälpte henne känna igen uppenbarelse:

”Jag lärde mig om uppenbarelse genom en nutida profet. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum talade om uppenbarelsens ande och förklarade den med en liknelse om ljus. Ibland är uppenbarelsen plötslig och klar som när man tänder ljuset i ett mörkt rum. Vanligare är att det kommer gradvis, som när den uppåtstigande solen blir allt ljusare. Oftast, säger äldste Bednar, är uppenbarelsen som ljuset en dimmig dag. ’Det är tillräckligt ljust så att du … kan se nog för att ta några steg framåt i dimman’ (i ”Ljusets mönster: Uppenbarelsens ande” [video], LDS.org). Den här liknelsen är enkel, men gjorde djupt intryck på mig, för jag insåg att uppenbarelse fanns att få om jag tog mig tid att uppfatta den.”

När vi tar oss tid att studera metaforer, liknelser och symboler kan vår insikt om läran fortsätta växa. De här undervisningsmetoderna gör att vi lär oss ännu mer när vi låter Anden uppenbara nya perspektiv.

Juni Prästadömet och prästadömsnycklar

Bild
Statue depicting the restoration of the Melchizedek Priesthood. Temple Square in Salt Lake City, Utah.

Prästdömet är ett viktigt ämne för alla. Det är Guds makt och kan välsigna oss alla. Vi har alla en viktig uppgift att utföra i prästadömets verk.

En del människor känner inte till prästadömets plikter, ämbeten och historia. En frågesport kan vara ett roligt sätt att lära sig de här sakerna.

Beroende på vad ni vill studera kan ni använda några av följande frågor och låta barnen leta efter svaren i skrifterna och i nutida profeters undervisning.

  • Vilka är aronska prästadömets ämbeten och plikter? och melkisedekska prästadömets?

  • Vad är prästadömets nycklar? Vem innehar dem? Varför är nycklar nödvändiga?

  • Vad är skillnaden mellan prästadömets ämbete, myndighet och kraft?

  • Hur välsignar prästadömet både män och kvinnor?

Svaren finns i böcker som Evangeliets principer (2009) och Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet (2004) och i skriftställen som Läran och förbunden 13, 20 och 107.

Svaret på den sista frågan: ”Hur välsignar prästadömet både män och kvinnor?” återfinns i skrifterna men i än högre grad i begrundan av hur den här läran påverkar oss personligen.

Skriv ut