2022
Autamme köyhiä ja hädässä olevia
Marraskuu 2022


Autamme köyhiä ja hädässä olevia

Jeesuksen Kristuksen kirkko on sitoutunut palvelemaan apua tarvitsevia, ja se on myös sitoutunut tekemään yhteistyötä muiden kanssa tässä pyrkimyksessä.

Veljet ja sisaret, meille rakas presidentti Russell M. Nelson puhuu meille myöhemmin tässä kokouksessa. Hän on pyytänyt minua olemaan ensimmäinen puhuja.

Aiheeni tänään käsittelee sitä, mitä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko ja sen jäsenet antavat ja tekevät köyhien ja hädässä olevien hyväksi. Puhun myös siitä, miten muut hyvät ihmiset antavat samalla tavoin. Antaminen avun tarpeessa oleville on periaate kaikissa Abrahamista lähtöisin olevissa uskonnoissa sekä muissakin uskonnoissa.

Muutamia kuukausia sitten ensimmäistä kertaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko raportoi tekemämme humanitaarisen työn laajuudesta kaikkialla maailmassa.1 Vuonna 2021 käytimme yhteensä 906 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria – lähes miljardi dollaria – avun tarpeessa olevien auttamiseen 188 maassa. Lisäksi jäsenemme tekivät yli 6 miljoonaa tuntia vapaaehtoistyötä samaan tarkoitukseen.

Nämä luvut ovat tietenkin puutteellinen kertomus siitä, mitä olemme antaneet ja miten olemme auttaneet. Niihin ei sisälly se henkilökohtainen palvelutyö, jota jäsenemme tekevät yksilöinä palvellessaan toisiaan kutsutuissa tehtävissä ja auttaessaan vapaaehtoisesti toinen toistaan yksilötasolla. Vuoden 2021 raportissamme ei myöskään ilmoiteta sitä, mitä jäsenemme tekevät yksilöinä lukemattomien hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta, jotka eivät ole virallisesti yhteydessä kirkkoomme. Aloitan näistä.

Vuonna 1831 – alle kaksi vuotta sen jälkeen, kun palautettu kirkko oli perustettu – Herra antoi tämän ilmoituksen ohjaamaan sen jäseniä ja uskoakseni kaikkia Hänen lapsiaan maailmanlaajuisesti:

”Katso, ei ole soveliasta, että minä käsken kaikessa; sillä se, joka pakotetaan kaikkeen, se on laiska eikä viisas palvelija – –.

Totisesti minä sanon, että ihmisten tulisi tehdä innokkaasti työtä hyvän asian puolesta ja tehdä paljon omasta vapaasta tahdostaan ja saada aikaan paljon vanhurskautta;

sillä heissä on voima, jonka tähden he ovat vapaita toimimaan tahtonsa mukaan. Ja sikäli kuin ihmiset tekevät hyvää, he eivät suinkaan jää palkkaansa vaille.”2

Yli 38 vuoden aikana apostolina ja yli 30 vuoden aikana ammatillisessa työssäni olen nähnyt järjestöjen ja yksilöiden monia avokätisiä hankkeita, joita tämä ilmoitus kuvaa ilmauksin ”työtä hyvän asian puolesta” ja ”saada aikaan paljon vanhurskautta”. Tällaisesta humanitaarisesta palvelusta on lukemattomia esimerkkejä kaikkialla maailmassa omien rajojemme ja yleisen tietämyksemme ulkopuolella. Tätä pohdiskellessani ajattelen Mormonin kirjan profeetta-kuningas Benjaminia, jonka saarnaan sisältyi tämä iankaikkinen totuus: ”Kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa.”3

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko ja me sen jäsenet opetamme ja teemme paljon humanitaarista palvelua ja huoltotyöpalvelua lähimmäisillemme. Me esimerkiksi paastoamme kunkin kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina ja lahjoitamme ainakin syömättä jääneiden aterioiden verran auttaaksemme apua tarvitsevia omissa seurakunnissamme. Kirkko myös antaa valtavia lahjoituksia humanitaariseen ja muuhun avustustyöhön eri puolilla maailmaa.

Huolimatta kaikesta siitä, mitä kirkkomme tekee suoraan, suurimman osan maailmanlaajuisesta humanitaarisesta palvelusta Jumalan lapsille tekevät henkilöt ja järjestöt, joilla ei ole mitään virallista yhteyttä kirkkoomme. Kuten yksi apostoleistamme huomautti: ”Jumala käyttää enemmän kuin yhtä kansaa suuren ja ihmeellisen työnsä toteuttamiseen. – – Se on liian laaja, liian työläs yhdelle ainoalle kansalle.”4 Palautetun kirkon jäseninä meidän tulee olla paremmin tietoisia muiden tekemästä palvelemisesta ja arvostaa sitä enemmän.

Jeesuksen Kristuksen kirkko on sitoutunut palvelemaan apua tarvitsevia, ja se on myös sitoutunut tekemään yhteistyötä muiden kanssa tässä pyrkimyksessä. Teimme hiljattain suuren lahjoituksen Yhdistyneiden kansakuntien Maailman ruokaohjelmalle. Humanitaarisen työmme monien vuosikymmenten aikana kaksi järjestöä on ollut keskeisiä yhteistyökumppaneita: Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kanssa kymmenissä maissa toteutetut hankkeet ovat antaneet Jumalan lapsille ratkaisevan tärkeää apua luonnonkatastrofien ja konfliktien aikana. Samalla tavoin meillä on pitkällistä kokemusta Katolisen avustuspalvelun kanssa. Nämä järjestöt ovat opettaneet meille paljon maailmanlaajuisesta avustustoiminnasta.

Olemme tehneet hedelmällistä yhteistyötä myös muiden järjestöjen kanssa, kuten Muslim Aid, Water for People ja IsraAID, vain muutamia mainitakseni. Vaikka kullakin humanitaarisella järjestöllä on oma erikoisalansa, meillä on yhteinen tavoite lievittää Jumalan lasten kärsimystä. Kaikki tämä on Jumalan työtä Hänen lastensa hyväksi.

Nykyajan ilmoituksessa opetetaan, että meidän Vapahtajamme Jeesus Kristus on ”todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, joka tulee maailmaan”5. Tällä tavoin kaikki Jumalan lapset ovat saaneet ymmärrystä palvella Häntä ja toisiaan parhaan tietonsa ja kykynsä mukaan.

Mormonin kirjassa opetetaan, että ”kaikki, mikä kutsuu ja kannustaa tekemään hyvää ja rakastamaan Jumalaa ja häntä palvelemaan, on Jumalan innoittamaa”6.

Opetus jatkuu:

”Sillä katso, Kristuksen Henki on annettu jokaiselle ihmiselle, jotta hän voi erottaa hyvän pahasta; ja nyt, minä osoitan teille, kuinka on arvosteltava; sillä kaikki, mikä kutsuu tekemään hyvää ja saa uskomaan Kristukseen, on lähetetty Kristuksen voiman ja lahjan kautta – –.

Ja nyt, veljeni, – – te tunnette sen valon, jonka mukaan voitte arvostella ja joka valo on Kristuksen valo.”7

Tässä on muutamia esimerkkejä siitä, kuinka Jumalan lapset auttavat muita Jumalan lapsia heidän keskeisissä tarpeissaan kuten ruoka, terveydenhoito ja opetus:

Kymmenen vuotta sitten Kandharit, Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa asuva sikhiaviopari, panivat henkilökohtaisesti alulle merkittävän hankkeen nälkäisten ruokkimiseksi. Guru Nanak Darbar -sikhitemppelin kautta he tarjoavat nykyään joka viikonloppu yli 30 000 kasvisruoka-ateriaa kaikille, jotka astuvat heidän ovistaan sisään, uskonnosta tai rodusta riippumatta. Tohtori Kandhari selittää: ”Me uskomme, että kaikki ovat yhtä. Olemme yhden Jumalan lapsia, ja olemme täällä palvelemassa ihmiskuntaa.”8

Toisena esimerkkinä on sairaanhoidon ja hammashoidon tarjoaminen sitä tarvitseville. Chicagossa tapasin syyrialais-amerikkalaisen tehohoitolääkärin, tohtori Zaher Sahloulin. Hän on yksi MedGlobalin perustajista. MedGlobal organisoi lääketieteen ammattilaisia antamaan vapaaehtoisesti aikaansa, taitojaan, tietämystään ja johtajuuttaan muiden auttamiseen kriisitilanteissa, kuten Syyrian sodassa, jossa tohtori Sahloul vaaransi henkensä antaessaan sairaanhoitoa siviileille. MedGlobal ja vastaavat järjestöt (joissa toimii myös monia myöhempien aikojen pyhiin kuuluvia ammattilaisia) osoittavat, että Jumala saa uskovia ammattilaisia liikkeelle antamaan köyhille näiden tarvitsemaa apua maailmanlaajuisesti.9

Monet epäitsekkäät Jumalan lapset osallistuvat myös maailmanlaajuisesti opetustoimintaan. Hyvänä esimerkkinä, jonka tunnemme humanitaaristen hankkeidemme kautta, on toiminta, jota tekee mies nimeltä herra Gabriel. Hän on ollut useaan otteeseen pakolaisena eri konflikteissa. Hän totesi hiljattain, että sadattuhannet pakolaislapset Itä-Afrikassa tarvitsevat apua säilyttääkseen toivon ja pitääkseen mielensä virkeänä. Hän on organisoinut muita pakolaisväestön keskuudessa opettamaan ”puukouluissa”, missä lapset kokoontuvat oppitunneille puun varjoon. Hän ei jäänyt odottamaan, että muut järjestäisivät tai ohjaisivat, vaan on itse johtanut toimia, jotka ovat tarjonneet oppimismahdollisuuksia tuhansille peruskoululaisille rasittavina pakolaisvuosina.

Nämä kolme esimerkkiä eivät tietenkään tarkoita, että kaikki se, mitä järjestöt tai yksilöt sanovat tai tekevät väittäen olevansa hyviä tai Jumalasta, olisi todella sitä. Nämä esimerkit kuitenkin osoittavat, että Jumala innoittaa monia järjestöjä ja yksilöitä tekemään paljon hyvää. Se osoittaa myös, että useampien meistä pitäisi tunnustaa muiden tekemä hyvä työ ja tukea sitä, kun meillä on aikaa ja varoja tehdä niin.

Seuraavassa on muutamia esimerkkejä palvelemisesta, jota kirkko tukee ja jota myös jäsenemme ja muut hyvät ihmiset ja järjestöt tukevat yksittäin lahjoittamalla aikaa ja rahaa:

Aloitan uskonnonvapaudesta. Sitä tukemalla me palvelemme omia etujamme mutta myös muiden uskontojen etuja. Kuten kirkkomme ensimmäinen presidentti Joseph Smith opetti: ”Me vaadimme oikeutta palvella kaikkivaltiasta Jumalaa oman omantuntomme vaatimusten mukaan ja sallimme kaikille ihmisille saman oikeuden, palvelivatpa he miten, missä tai mitä tahansa.”10

Muita esimerkkejä palautetun kirkon humanitaarisesta ja muusta avustustyöstä, jota myös jäsenemme tukevat vapaaehtoisina, ovat tunnetut koulumme, korkeakoulumme ja yliopistomme sekä vähemmän tunnetut, mutta nyt julkaistut suuret lahjoituksemme, joilla autetaan luonnonkatastrofien – kuten tornadojen ja maanjäristysten – aiheuttamista tuhoista ja häiriöistä kärsiviä ihmisiä.

Muita hyväntekeväisyystoimia, joita jäsenemme tukevat vapaaehtoisilla lahjoituksillaan ja työllään, on liian paljon lueteltavaksi, mutta jo näiden muutamien mainitseminen antaa viitteitä niiden monipuolisuudesta ja tärkeydestä: rasismin ja muiden ennakkoluulojen torjunta, tutkimustyö sairauksien ehkäisemiseksi ja parantamiseksi, vammaisten auttaminen, musiikkijärjestöjen tukeminen sekä moraalisen ja fyysisen ympäristön parantaminen kaikille.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon kaikissa humanitaarisissa toimissa pyritään noudattamaan Mormonin kirjassa kuvatun vanhurskaan kansan esimerkkiä: ”Ja niinpä he suotuisissa oloissaan eivät lähettäneet pois ketään, joka oli alaston tai joka oli nälkäinen tai joka oli janoinen tai joka oli sairas – –; [ja] he olivat anteliaita kaikille, sekä vanhoille että nuorille, sekä orjille että vapaille, sekä miehille että naisille, kuuluivatpa he kirkkoon tai eivät.”11

Todistan Jeesuksesta Kristuksesta, jonka valo ja Henki ohjaavat kaikkia Jumalan lapsia auttamaan köyhiä ja hädässä olevia kaikkialla maailmassa. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Tulosta