2023
Hvis han kan gjøre vann til vin …
Januar 2023


“Hvis han kan gjøre vann til vin … ,” Liahona, jan. 2023.

Jesu mirakler

Johannes 2:4–11

Hvis han kan gjøre vann til vin …

Tre ting jeg lærte av dette ofte oversette mirakelet.

Bilde
krukker med vann og vin

Johannes er den eneste evangelieforfatteren som forteller om Frelseren som gjør vann til vin (se Johannes 2:1–11). Han følte til og med sterkt nok for opplevelsen til å fortelle oss at det var Frelserens “første tegn” (Johannes 2:11).

Kulturelt kan konsekvensene av å gå tom for vin ha skadet de involvertes sosiale status. 1 Og selv om jeg ikke tror et mirakel må være dramatisk for å bli livsendrende, har jeg lurt på hvorfor Johannes følte at dette mirakelet var så viktig blant så mange som var både dramatiske og livsendrende.

Hvorfor mirakler?

Hvorfor var mirakler så viktig gjennom hele Frelserens tjenestegjerning? Det var utvilsomt delvis på grunn av hans medfølelse med de trengende (se Markus 1:41). I tillegg var mirakler viktige tegn på hans guddommelige kraft og myndighet (se Markus 2:5, 10–11). Mirakuløse hendelser kan også styrke troen og rette oppmerksomheten mot hans budskap (se Johannes 2:11; 6:2).

Så påpekte noen for meg at Frelserens mirakler ikke bare fikk folk til å høre budskapet. De hjalp til med å undervise i budskapet.2 Da jeg spurte meg selv hva jeg kunne lære om Jesus Kristus og hans guddommelige misjon ved å gjøre vann til vin, begynte jeg å oppdage nye ting.

Her er tre ting jeg lærte av mirakelet i Kana om Frelseren og hans evne til å frelse.

1. “Min time er ennå ikke kommet”

Da Maria ba Jesus om hjelp, svarte han: “Min time er ennå ikke kommet” (Johannes 2:4). Uten flere detaljer er det ikke klart i Johannes’ opptegnelse nøyaktig hva Maria forventet, eller hva Jesus mente med sitt svar om at timen hans ennå ikke var kommet.

Denne setningen fremsto som viktig for meg. Det er mulig at Jesus siktet til en hendelse i nær fremtid, for eksempel begynnelsen av hans offentlige tjenestegjerning. Samtidig har uttrykket et ekko som gjentar seg gjennom Johannes’ opptegnelse, som ofte peker fremover mot det endelige mirakelet i hans sonoffer (se Johannes 4:21–23; 5:25–29; 7:30; 8:20). Til slutt gjentas setningen igjen på slutten av hans jordiske virke, da “Jesus visste at hans time var kommet da han skulle gå bort fra denne verden til Faderen” (Johannes 13:1, uthevelse tilføyd, se også Johannes 12:23, 27; 16:32). Og før han dro til Getsemane, ba han: “Far, timen er kommet. Herliggjør din Sønn for at din Sønn kan herliggjøre deg” (Johannes 17:1, uthevelse tilføyd).

Å se Johannes gjenta denne setningen gjennom hele opptegnelsen hjalp meg å se enden fra begynnelsen. For det første gjorde Jesus om vann til vin for å tilfredsstille fysisk tørst. Til slutt brukte han nadverdsvin til å symbolisere sitt forsonende blod, noe som gjorde evig liv mulig og fikk dem som tror på ham, til aldri å tørste igjen (se Johannes 4:13–16; 6:35–58; 3 Nephi 20:8).

2. “Hva han sier til dere, det skal dere gjøre”

Etter å ha bedt Jesus om hjelp, sa Maria til tjenerne: “Hva han sier til dere, det skal dere gjøre” (Johannes 2:5). Det er en lærdom i denne uttalelsen og i de fascinerende likhetene mellom denne beretningen og beretningen om Josef i Egypt.

“Da folket i Egypt begynte å sulte, ropte de til farao etter brød. Og farao sa til alle egypterne: Gå til Josef! Det han sier dere, skal dere gjøre” (1 Mosebok 41:55, uthevelse tilføyd).

Maria hadde kanskje ikke til hensikt å skape denne forbindelsen, og det hadde kanskje ikke Johannes heller. Men da jeg la merke til likhetene, fikk jeg to tanker.

For det første så jeg enda en måte Joseph og andre personer fra Det gamle testamente bebudet Jesus Kristus og hans misjon på. Men enda viktigere var det at historiene om Egypt og Kana minnet meg om at ikke bare kan Jesus Kristus frelse oss fra synd og død ved sin forsoning – som han senere symboliserte med brød og vin – men han kan også frelse oss fra fysiske, sosiale og andre utfordringer. Da folket gikk tom for brød, ba farao dem om å gjøre som Josef sa. Det gjorde de, og ble gitt brød og ble reddet fra fysisk lidelse. Da tjenerne gikk tom for vin, ba Maria dem om å gjøre det Jesus sa. De gjorde det og fikk vin, og de involverte ble reddet fra å mislykkes med sine forpliktelser.

Bilde
Jesus med en mann og et barn

Hvis vi er villige til å gjøre det Jesus sier, kan han utføre mirakler i vårt liv.

Balm in Gilead [Gileads balsam], av Annie Henrie Nader, kopiering ikke tillatt

Hvis vi er villige til å gjøre det Jesus sier, kan han gjøre det samme for oss og utføre mirakler i vårt liv (se Hebreerne 10:35–36). Å bli frelst er det største av alle hans mirakler, og det krever lydighet fra vår side (se Lære og pakter 14:7; Trosartiklene 1:3).

3. “Og de fylte dem til randen”

Frelseren befalte tjenerne å fylle seks vannkar av stein med vann. “Og de fylte dem til randen” (Johannes 2:6–7).

Mens eksperter har antydet forskjellige mengder, er det sannsynligvis trygt å si at hvert kar rommet mange liter. Om det er vanskeligere å gjøre én liter eller 100 liter vann til vin, vet jeg ikke. Det som har forandret livet mitt, er at Jesus har kraft til å forandre én ting til noe helt annet. Han laget ikke bare vann med vinsmak. Han tok vann, med sin enkle molekylære struktur, og gjorde det om til vin, en sammensatt blanding av hundrevis av kjemiske forbindelser.

Hvis han kan gjøre det, kan han vende mine utfordringer til velsignelser – ikke bare at over skyene er himmelen blå, men faktisk forandre prøvelsens substans til noe som velsigner meg (se Romerne 8:28; 2 Nephi 2:2).

Og hvis han kan klare det med én utfordring, kan han klare det med alle sammen. Så når livet virker fylt til randen med prøvelser, må du huske at han kan forandre vann til vin. Han kan bytte aske mot skjønnhet (se Jesaja 61:3). Han kan ta ondt og vende det til det gode (se 1 Mosebok 50:20). Han kan vende mine feiltrinn til vekst og ta mine synder og forandre dem fra fordømmelse til fremgang.3

Og for meg er denne erkjennelsen den mest betydningsfulle av alle. Dette mirakelet som jeg en gang overså, har lært meg at ved hans kraft, hvis vi har tro til å gjøre det han ber meg om, kan han forandre oss fra det vi var til det vi kan bli – lik ham.

Noter

  1. Se Peter J. Sorensen, “The Lost Commandment: The Sacred Rites of Hospitality”, BYU Studies, årg. 44, nr. 1 (2005), 4–32.

  2. Se Veiledning til Skriftene, “Mirakler”.

  3. Se Bruce C. Hafen, “Forsoningen – alt for alt”, Liahona, mai 2004, 97–99.

Skriv ut