2023
Hur delar jag med mig av Jesu Kristi evangelium?
Juli 2023


”Hur delar jag med mig av Jesu Kristi evangelium?” Liahona, juli 2023.

Evangeliets grunder

Hur delar jag med mig av Jesu Kristi evangelium?

Bild
ung kvinna med uppslagna skrifterna i knät

När vi tänker på de välsignelser vi får tack vare vårt medlemskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, vill vi dela med oss av evangeliet till dem vi älskar. Vi kan bära vårt vittnesbörd om sanningen genom våra ord och vårt exempel. Vi kan be om inspiration till att veta vem vi ska dela det med och vad vi ska säga.

Bild
Jesus fattar en sjuk mans hand

Älska andra

En viktig del av att dela med sig av evangeliet är att älska andra. När vi visar vår kärlek till andra genom kristuslika handlingar delar vi med oss av Jesu Kristi evangelium – ibland utan att säga ett ord. Och när andra vet att vi verkligen bryr oss om dem, kan de bli mer öppna för att höra våra tankar om evangeliet. (Se Gary E. Stevenson, ”Älska, dela med sig, inbjuda”, Liahona, maj 2022, s. 84–87.)

Dela på ett normalt och naturligt sätt

Vi kan berätta vad det är vi älskar med evangeliet. När vi gör detta till en del av vårt dagliga liv blir det varken pinsamt eller obekvämt. Vi kan till exempel prata med släkt och vänner om vad vi gör på söndagar. Eller så kan vi berätta för dem om den glädje vi känner när vi tjänar andra. (Se Dieter F. Uchtdorf, ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 15–18.)

Bjud in andra att vara med

Vi kan bjuda in andra att få lära sig mer om evangeliet. Vi kan till exempel fråga om de vill komma till ett möte eller en aktivitet i kyrkan, läsa Mormons bok, titta på en video från kyrkan eller träffa missionärerna. De här upplevelserna kan hjälpa dem att känna Anden och vilja lära sig mer.

Bild
två äldre kvinnor som sitter och pratar

Fråga om deras upplevelse

När vänner och släktingar kommer till kyrkan eller får en lektion med missionärerna kan vi fråga dem om deras upplevelse. En del av evangeliets lärdomar kan vara nya för dem, så vi kan besvara frågor som de har. Vi kan visa vår kärlek och vårt stöd för deras ansträngningar att komma till Kristus.

Bidra till deras tro

Vi värdesätter och respekterar andras trosuppfattningar, och vi försöker bidra till den tro de redan har. Till exempel kan en vän som funnit tröst i Bibelns ord också finna tröst i de lärdomar vi delar med oss av från Mormons bok.

Bild
unga kvinnor som hjälper en äldre kvinna att gå över en gata

Hjälp nya medlemmar i kyrkan

När människor blir medlemmar i kyrkan kan vi stärka deras tro. Vi kan vara deras vän, besvara deras frågor och stötta dem när de får ämbeten. Vi kan uppmuntra dem att fortsätta följa Jesus Kristus och lära sig om hans evangelium.

Bild
två äldstemissionärer och en man som tittar på en telefon tillsammans

Verka som heltidsmissionär

Förutom att sprida evangeliet i vårt dagliga liv, kan kyrkans medlemmar kallas att verka som heltidsmissionärer. Om de är förberedda, kan unga män verka så tidigt som vid 18 års ålder. Unga kvinnor och äldre vuxna kan också utföra en mission. Du kan hitta mer information på ChurchofJesusChrist.org/callings/missionary.

Skriv ut