2023
Att sprida evangeliet – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan
Juli 2023


Endast digitalt

Att sprida evangeliet – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan

Se vad kyrkans ledare nyligen har undervisat om på sociala medier om att inbjuda andra att ta emot Jesu Kristi evangelium.

Bild
Kristus undervisar sina följare

President Russell M. Nelson har sagt:

”Jesu Kristi evangelium har aldrig behövts mer än vad det behövs i dag. …

Vi har det heliga ansvaret att dela med oss av Jesu Kristi kraft och frid till alla som vill lyssna och som vill låta Gud råda i sina liv.

Alla som har ingått förbund med Gud har lovat att bry sig om andra och tjäna de behövande. Och vi kan visa vår tro på Gud och alltid vara redo att svara dem som frågar om ”det hopp [vi] har” [1 Petrusbrevet 3:15]. Var och en av oss har en uppgift att fylla i Israels insamling …

Alla förtjänar möjligheten att få lära sig om Jesu Kristi återställda evangelium. Alla förtjänar att få veta var de kan finna det hopp och den frid ’som övergår allt förstånd’ [Filipperbrevet 4:7].1

Se vad profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan har sagt på sociala medier om vår möjlighet och vårt ansvar att sprida evangeliet.

Gud rör vid miljontals människors liv

”Allteftersom ditt vittnesbörd växer börjar du känna ljuset tillta i ditt liv. Det sker inte utan ansträngning. Men det sker när ditt vittnesbörd växer och du väljer att ge det näring.

Du är ett ljus för världen när du delar med dig av ditt vittnesbörd till andra. Då återspeglar du Kristi ljus till andra i ditt liv. Herren finner sätt för det ljuset att påverka dem du älskar. Och genom Guds söner och döttrars samlade tro och vittnesbörd påverkar Gud med sitt ljus miljoner människor i sitt rike och i hela världen.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 20 aug. 2020, facebook.com/henry.b.eyring.

Hitta sätt att ge den bästa gåvan

”Herren förändrar ett liv i taget. Frälsarens födelse var början på en inspirerande jordisk verksamhet. Under hela sitt liv förde han oräkneliga själar till evangeliets ljus. Han har bett oss att göra detsamma. Hitta sätt att föra dig själv och andra närmare Kristus. … Det är den bästa gåvan du kan ge.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 12 dec. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Prata med andra om att gå på mission

”Jag uppmanar unga män och de unga kvinnor som vill gå på mission att omedelbart börja prata med era föräldrar om att gå på mission. Jag uppmanar er också att prata med era vänner om att gå på mission, och om ni har någon vän som inte känner sig säker på den saken uppmuntrar ni honom eller henne att prata med sin biskop.

Mitt tjänande som missionär förberedde mig för att bli en bättre make och far, och för att lyckas i affärslivet. Det förberedde mig också för att under en hel livstid tjäna Herren i hans kyrka.

Till missionärer som har återvänt hem efter sin mission, kom ihåg att ni inte blivit avlöst från aktivitet i kyrkan. Bygg vidare på de goda vanor ni skaffat er under er mission, fortsätt att stärka ert vittnesbörd, arbeta hårt, be och lyda Herren. Hedra de förbund ni har ingått. Fortsätt att vara till välsignelse för och tjäna andra.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 9 maj 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Älska, dela med sig, inbjuda

”Jag tror att tre ord har makten att förvandla vårt tjänande till Gud och våra medmänniskor. När vi lever efter dem förändras vårt sätt att umgås med varandra i våra församlingar, med våra vänner och med alla Guds barn: älska, dela med oss och inbjuda.

1) Kärlek bör vara grunden och motivationen till allt vi gör. Det gör våra ansträngningar mer meningsfulla och mer glädjerika!

2) Dela med dig av det du älskar med Jesu Kristi evangelium. Berätta varför du tycker om att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

3) Inbjud andra att komma och se, komma och hjälpa till och komma och känna sig hemma.

I din strävan att vandra lärjungeskapets stig kan, även om du snubblar ibland, Jesu Kristi evangeliums ljus och glädje stråla i ditt liv. Andra märker att du har något värdefullt i ditt liv, och det leder till tillfällen att berätta om det.

Jag har i mitt liv erfarit att Jesu Kristi evangelium ger hopp, glädje och läkedom. Det är vår stora förmån och välsignelse att få dela med oss av detta evangelium till alla Guds barn.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 1 juli 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Varje litet penseldrag är viktigt

”Harriet och jag delade den här videon under en andakt nyligen. Den skildrar skapelsen av en vacker målning av Jay Ward. På ett speciellt sätt skildrar den här processen vad det innebär att försöka leva våra liv på ett mer kristuslikt sätt, och vårt dagliga arbete med att inbjuda andra att komma närmare Kristus. Vi uppmuntrar människor på normala och naturliga sätt att ta till sig evangeliet och Jesu Kristi kyrka. Vi älskar, delar med oss och inbjuder andra att göra ett försök att komma närmare Frälsaren. Vi ber dem komma och se, komma och hjälpa till, komma och känna sig hemma i denna stora gemenskap av sista dagars heliga.

Kära vänner, upphör aldrig med att utföra Frälsarens heliga verk. Genom era hängivna ansträngningar hjälper ni till att skapa en mer fullständig bild genom att hjälpa andra att komma närmare Jesus Kristus och hans kyrka. När vi tillämpar de här principerna får världen större glädje.

Det krävs massor av arbete – små, nästan obemärkta penseldrag som bidrar till att göra bilden fullständig och hel. Konstnären vet exakt vad han vill uppnå. Penseldragen kan se slumpartade eller kaotiska ut för en utomstående, men de är avsiktligt placerade för att fullända mästerverket. Genom att be, bry sig om och tålmodigt försöka nå människor omkring oss får vi alla hjälp med att komma närmare Kristus. Era dagliga små vänliga, medkännande gester och er kärlek till Gud och hans barn gör att de befinner sig inom räckvidden av Guds kärlek.

Varje penseldrag är viktigt. Ni är viktiga. Ni behövs, ert arbete behövs, ingenting är för litet eller obetydligt.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 19 mars 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Använd teknik och sociala medier på Herrens sätt

”Det är imponerande hur våra kära missionärer lär sig att använda teknikens kraftfulla verktyg på ett klokt och effektivt sätt – Herrens sätt. Precis som missionärerna fulländar sig genom sin användning av teknik och sociala medier bör vi göra detsamma från våra hem och i våra församlingar och grenar. Om du inte är säker på hur du ska börja, så låt missionärerna lära dig. De hjälper gärna till!

Kära vänner, Gud lever och älskar er. Jesus Kristus leder sin kyrka … Kom ihåg att dina ansträngningar på sociala medier och med tekniken inte behöver vara fullkomliga eller proffsiga. De behöver vara äkta och avsiktliga.

Inbjud dina vänner och närstående att komma och se, komma och hjälpa till och komma och känna sig hemma. Tillämpa principerna ’älska’, ’dela med sig’, och ’inbjuda’ …

I allt detta står Kristus i centrum. Genom honom och tack vare honom kan vi skänka världen glädje.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 6 mars 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Var tålmodig, fortsätt försöka och lita på Herren

”När det gäller att sprida evangeliet ger det enkla mönstret ’älska, dela med sig och inbjuda’ större fokus på alla aspekter av Herrens verk. Att naturligt leva enligt dessa grundläggande evangelieprinciper gör det möjligt för oss att hjälpa andra att komma till Kristus genom att ingå och hålla förbund. Vi inser kanske inte ens att vi delar med oss av evangeliet, för detta att dela med sig och inbjuda är naturliga uttryck för vår genuina kärlek till andra. Det är helt enkelt en del av dem vi är!

I skrifterna står det att ’kärleken är tålig’ och ’allt uthärdar den’ (1 Korintierbrevet 13:4, 7). Kärleken har inget tidsschema eller utgångsdatum. När vi delar med oss och inbjuder av kärlek blir vi inte otåliga. Vi fortsätter att försöka, och vi litar på Herren i våra försök att nå andra.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 2 aug. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Hjälp andra att finna frihet från fångenskap

”När vi samlar in oss själva till Jesus Kristus genom att följa hans lärdomar upplever vi en frihet som endast hans evangelium ger – frihet att få personlig uppenbarelse och frihet att bli den som vår himmelske Fader vill att vi ska vara.

Orättfärdigt leverne kan leda till fångenskap och begränsningar, både fysiska och andliga. När vi hjälper till att samla in våra vänner och nära och kära till evangeliet, bland annat genom att hjälpa dem ingå och hålla heliga förbund med Gud, kan vi hjälpa dem att finna frihet från många typer av fångenskap.

När du lever rättfärdigt undflyr du inte bara fångenskap hos motståndaren – du blir också ett exempel på hopp och ljus för andra.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 23 okt. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Inbjud andra att njuta av Frälsarens evangeliums välsignelser

”Jag uttrycker min tacksamhet för våra underbara missionärer runt om i världen som vill sprida återställelsens budskap och bygga upp tro på Herren Jesus Kristus.

Precis som de här missionärerna har var och en möjlighet att älska, dela med sig och inbjuda andra att förena sig med oss och glädjas åt Frälsarens evangeliums välsignelser.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 30 okt. 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Dela den här viktiga sanningen med alla vi känner

”Innan jag nyligen talade på en andakt för Primär i Anchorage i Alaska frågade jag några av mina barnbarn vad jag skulle säga till andra barn i deras ålder.

’Farfar, säg till dem att du känner Jesus och att han älskar dem’, svarade de.

Jag tog deras förslag till hjärtat och såg till att lova vart och ett av barnen att vår himmelske Fader, Jesus Kristus och den Helige Anden känner dem vid namn. Jag berättade också för dem att Gud älskar dem.

Sanningarna jag delade med dessa dyrbara barn är samma sanningar som jag delar med var och en av er.

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar oss så mycket. Vi är Guds barn. Vi bör dela med oss av den här viktiga sanningen till alla vi känner. Vi är egentligen aldrig ensamma. I vår himmelske Fader och Jesus Kristus har vi alltid vänskap och stöd.”

Äldste Ronald A. Rasband, Facebook, 12 juli 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Var ett ljus i denna allt mörkare värld

”Ni kan vara ett ljus i denna allt mörkare värld, stå som vittnen om Gud och hans rättfärdighet alltid, inga undantag, och finna glädje i att tjäna. Må ni vara medvetna om ert djupa inflytande och må ni hängivet tjäna er Fader i himlen.”

Äldste Ronald A. Rasband, Facebook, 30 april 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Vi har ansvaret att inbjuda

”Under en nylig andakt på BYU talade jag om länken mellan välsignelser och ansvar för medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Vi har ansvaret att inbjuda alla att ta emot evangeliet. Missionärer blir välsignade i sitt tjänande genom sina familjers och medlemmars stöd.

Vi har ansvaret att förena familjer för evigheten. Vi är välsignade med tempel över hela världen.

Vi har fått ansvaret att leva efter Jesu Kristi evangelium. Vi får välsignelser genom olika resurser i kyrkan, bland annat Mormons bok – nu på 112 språk.

Vi har ansvaret att ta hand om de behövande. Tack vare våra medlemmars generositet och trofasthet har vi delat med oss av våra välsignelser till världen genom många humanitära insatser.

Min uppmaning är att vi begrundar vår roll i att uppfylla dessa gudomliga ansvar och ivrigt engagera oss. När vi gör det kommer vi att känna igen och åtnjuta himlens välsignelser.”

Äldste Gary E. Stevenson, 16 mars 2021, facebook.com/stevenson.gary.e.

Låt ljus stråla i dag

”Det är svårt att inte älska sången ’Jag vill en solstråle vara’! Varje gång jag hör den föreställer jag mig barn sjunga den med glada miner. Den andra versen lyder: ’Alltid jag lydig vill vara och älska en och var. Jesus för oss vill förklara, att vi hans kärlek har.’

Vi har var och en ett ljus inom oss, och Kristus vill att vi ska låta det ljuset stråla! Vänner, jag hoppas att ni tar emot den här uppmaningen att låta ljuset stråla i dag, var ni än är.”

Syster Tracy Y. Browning, 24 jan. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Skriv ut