2023
Vårt kall att sprida Frälsarens evangelium
Juli 2023


”Vårt kall att sprida Frälsarens evangelium”, Liahona, juli 2023.

Vårt kall att sprida Frälsarens evangelium

Som Guds tjänare är vi kallade att dela med oss av det hopp som Frälsaren erbjuder genom sitt liv, sina lärdomar, sin försoning och sitt återställda evangelium.

Bild
två äldstemissionärer tittar på en surfplatta

Som unga missionärer i England undervisade min kamrat och jag en man som hade upplevt fruktansvärda, livsfarliga saker under andra världskriget. Han hade varit med i en väpnad konflikt på land och sedan överlevt en förödande attack mot fartyget han befann sig på innan han återvände hem till England. När han äntligen kom fram till England överväldigades han så av känslor och tacksamhet över att ha kommit hem i säkerhet att han föll på knä, kysste marken och uppsände sitt tack.

När vi undervisade honom om återställelsen och beskrev Joseph Smiths första syn, grät han. Med tårar i ögonen beskrev han det överväldigande vittnesbörd han hade fått. Han förklarade att återställelsens budskap gav honom känslor som liknade dem han hade känt när han återvänt i säkerhet till engelsk mark. Han kände att han hade ett evigt ändamål.

Bild
en grupp missionärer i England

”Det återställda evangeliet erbjuder just det ljus som Guds barn behöver i en tumultartad tid”, säger äldste Quentin L. Cook (övre raden, femte från höger), som tjänade i brittiska missionen med äldste Jeffrey R. Holland (översta raden, sjunde från vänster).

Till höger: foto med tillstånd av författaren

Vårt kall som Guds tjänare

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är vi Guds tjänare. Som hans tjänare är det vårt uppdrag att berätta för andra – som dem jag undervisade i England – om det hopp som Frälsaren erbjuder genom sitt liv, sina lärdomar, sin försoning och sitt återställda evangelium (se 3 Nephi 27:13–14). Det är ingen lätt uppgift i en värld fylld av tvivel, förtvivlan och mörker, men det återställda evangeliet erbjuder just det ljus som Guds barn behöver i en tumultartad tid.

President Russell M. Nelson har förkunnat att världen behöver Jesu Kristi evangelium nu mer än någonsin: ”Hans evangelium är det enda svaret när många i världen chockas av rädsla. Det här understryker det trängande behovet som finns att vi följer Herrens befallning till sina lärjungar att ’gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen’ [Markus 16:15, betoning tillagd; se även Matteus 28:19]. Vi har det heliga ansvaret att dela med oss av Jesu Kristi kraft och frid till alla som vill lyssna och som låter Gud råda i sina liv.” President Nelson tillade: ”Var och en av oss har en uppgift att fylla i Israels insamling.”1

Bild
systermissionärer och ett par som tittar på en telefon

Ett sätt att fullgöra den rollen är att ta emot kallelsen att verka som heltidsmissionär. Vi vet, som president Nelson nyligen betonade, att ansvaret för missionsarbete på heltid främst vilar på unga män som har blivit sparade för insamlingen i de sista dagarna. För dem är missionsarbete ett ”prästadömsansvar”. Även om missionsarbete är valfritt för unga kvinnor har president Nelson bett dessa att fråga Herren om han vill att de också ska tjäna. ”Det ni bidrar med till det här arbetet är storslaget!” har han sagt till dem. Och naturligtvis behöver Herren äldre par till att tjäna efter vad deras omständigheter tillåter. ”Deras ansträngningar”, för att använda president Nelsons ord, ”är helt enkelt oersättliga.”2

Ett annat sätt att fullgöra vår roll i Israels insamling är genom att minnas vårt förbund att ”stå som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt” (Mosiah 18:9). Vi behöver inte ha en kallelse som heltidsmissionär för att stå som ett vittne. När vi lever efter evangeliet, älskar och tjänar andra, står starka när vi möter frestelser och förföljelse, och bär vittnesbörd i ord och handling, leder vi andra till Jesus Kristus.

Det kan kännas skrämmande att dela med sig av evangeliet, även för dem som redan har verkat som missionär. Men när vi har ett starkt vittnesbörd om Frälsaren och återställelsen kan vi inte låta bli att vittna om det vi vet.

Bild
kvinna som ler

Vikten av ett vittnesbörd

Hur stärker vi vårt vittnesbörd så att vi kan bli effektiva missionärer? Vi behöver bara följa vår levande profets råd. Våra vittnesbörd växer när vi:

  • ökar vårt andliga momentum3

  • tar oss tid för Herren4

  • stärker vår andliga grund5

  • låter Gud råda i våra liv6

  • hör honom.7

När vi studerar president Nelsons ord och följer hans maningar, stärker vi vårt vittnesbörd om Frälsaren och hans evangelium, profeten Joseph Smiths roll i återställelsen, Mormons boks äkthet och profeter och apostlar som kallats i vår tid. Ett stärkt vittnesbörd förbereder oss för – och fördjupar vår önskan – att hörsamma president Nelsons uppmaning till oss som profet att samla in Israel på båda sidor om slöjan.

För att sprida evangeliet på ett effektivt sätt behöver vi inte vara skickliga talare. Vi behöver inte känna till evangeliets lära till punkt och pricka. Vi behöver inte lära oss dussintals skriftställen utantill. Vi behöver inte ens vara välutbildade. Sådant hjälper oss att sprida vårt budskap, men sann kraft till omvändelse kommer av ödmjukhet, ett levande vittnesbörd och bekräftelse från den Helige Anden.

”Ingen”, sa profeten Joseph Smith, ”kan predika evangeliet utan den Helige Anden.”8

”Som eld i märg och ben”

År 1830, efter att ha hört missionärer undervisa om det återställda evangeliets budskap, ville Brigham Young själv få veta sanningen om det de undervisade om. Metodiskt studerade han Mormons bok, såväl som karaktären hos dem som vittnade om den och om profeten Joseph Smith.

Det var något hos dessa första missionärer som berörde Brighams hjärta och själ. ”Deras vittnesbörd brann som eld i märg och ben på mig”, sa han.9

En av dessa missionärer, Eleazer Miller, hade bara varit medlem i kyrkan i fyra månader.10 Han var ”grön”, som dagens missionärer skulle säga, och var ingen bra talare. Men det hade ingen betydelse.

Bild
Eleazer Miller.

Eleazer Miller

Flera år senare förkunnade president Brigham Young: ”När jag såg en man som utan vältalighet eller fallenhet för offentligt tal endast kunde säga: ’Jag vet genom den Helige Andens kraft att Mormons bok är sann [och] att Joseph Smith är en Herrens profet’, så upplystes mitt förstånd av den Helige Anden som mannen utstrålade, och jag stod inför ljus, härlighet och odödlighet.”

President Young sa att han blev omsluten och fylld av detta ljus och denna härlighet, och att han själv visste att Eleazers vittnesbörd var sant.

”Världen med all dess visdom och kraft, med all härlighet och yttre glans från dess kungar och potentater”, sa president Young, ”krymper till fullkomlig obetydlighet jämförd med ett enkelt, oförfalskat vittnesbörd från en Guds tjänare.”11

Hur stor blir då vår glädje

Profeten Joseph Smith förkunnade: ”Efter allt som sagts är vår största och viktigaste plikt att predika evangeliet.”12

Att hedra sina förbund som medlem i Guds rike innefattar att dela med sig av Jesu Kristi evangelium. Att dela med sig av evangeliet är ett av de högsta uttrycken för att älska sin nästa som sig själv (se Matteus 22:37–39). Att sprida evangeliet är Frälsarens stora uppdrag åt oss.

De av oss som har hjälpt till att föra själar till Kristus har fått smaka den eviga glädje som utlovas åt dem som arbetar på att frälsa Guds barn (se Läran och förbunden 18:15–16). Jag tänker fortfarande tillbaka på mitt tjänande på heltid som ung missionär i England – kamraterna jag tjänade med, människorna vi träffade, Guds dyrbara söner och döttrar som vi hjälpte till att föra in i hans fålla. Mitt liv blev sig aldrig likt igen.

Av egen erfarenhet upprepar jag första presidentskapets löfte till dem som ”ger världen Herrens ord”13, vare sig det sker hemma eller utomlands: ”Herren kommer att belöna och rikligen välsigna dig när du ödmjukt och under bön tjänar honom. Du kommer att få uppleva större lycka än vad du någonsin tidigare har gjort när du verkar bland hans barn.”14

Skriv ut