2023
Kuusi syytä säilyttää toivo onnellisesta avioliitosta
Elokuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

Kuusi syytä säilyttää toivo onnellisesta avioliitosta

Meillä on täysi syy jatkaa työtämme kohti iankaikkista avioliittoa ja perhettä.

Kuva
Pariskunta istuu sohvalla ja hymyilee toisilleen

”Me Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet ymmärrämme perheen iankaikkisen luonteen ja uskomme siihen”, vanhin Richard J. Maynes opetti ollessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsen. ”Tämän ymmärryksen ja uskon pitäisi innoittaa meitä tekemään kaikki voitavamme luodaksemme Kristus-keskeisen kodin.”1 Mitä siis tapahtuu, kun

  • muut väittävät meille (valheellisesti), että avioliitto ja vanhemmuus ovat käymässä vanhanaikaisiksi nykypäivän yhteiskunnassa

  • alamme epäillä onnellisia avioliittoja oman perheemme tai muiden perheiden kokemusten vuoksi

  • lannistumme, kun avioliiton tai lasten siunaukset eivät tule silloin kuin toivomme niitä?

Kaikissa näissä tapauksissa me voimme luottaa avioliittoa ja perhettä koskevien evankeliumin totuuksien kauniiseen luonteeseen. Me voimme edelleen osoittaa uskoa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen, kun ”[toivomme] sellaista, mikä ei näy mutta on totta” (Alma 32:21; ks. myös Et. 12:6). Voimme rakentaa lujan perustan niiden perhettä koskevien iankaikkisten totuuksien pohjalle, jotka pitävät meidät keskittyneinä iankaikkisiin tavoitteisiimme ja näkemykseemme. Mieti esimerkiksi, millaista voimaa, tarkoitusta ja toivoa voi tulla (muun muassa) näiden kuuden periaatteen tutkimisesta ja omaksumisesta.

1. Perhe on keskeisellä sijalla Jumalan laatimassa pelastuksen ja korotuksen suunnitelmassa

Perhejulistuksen ytimenä ovat totuudet, joiden mukaan ”avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi”2. Monissa pyhien kirjoitusten kohdissa meitä muistutetaan siitä, miten tärkeää on, että mies ja nainen sinetöidään yhteen aviomiehenä ja vaimona (ks. esim. 1. Moos. 2:18; 1. Kor. 11:11; 4. Nefi 1:11; Moos. 3:18). Viime kädessä ”maailma luotiin ja tämä kirkko palautettiin, jotta perheitä voidaan muodostaa, sinetöidä ja korottaa iankaikkisesti”3, presidentti Russell M. Nelson on opettanut.

Presidentti Nelson on myös kertonut, miksi temppelisinetöiminen on niin tärkeä:

”Miehen ja naisen välinen avioliitto on pyhä – se on Jumalan säätämä [ks. OL 49:15–17]. Vakuutan myös temppeliavioliiton moraalista erinomaisuutta. Se on korkein ja kestävin avioliittotyyppi, minkä Luojamme voi lapsillensa tarjota.

Pelastus on yksilön vastuulla, korotus on perheen vastuulla. Ainoastaan ne, jotka on vihitty avioliittoon temppelissä ja joiden avioliiton on lupauksen Pyhä Henki sinetöinyt, ovat edelleen puolisoita kuoleman jälkeen [ks. OL 76:53; 132:7] ja pääsevät selestisen kirkkauden korkeimpaan asteeseen eli korotukseen.”4

Kun pyrimme saamaan selestisen avioliiton ja kunnioittamaan sitä, me edistymme iankaikkisissa rooleissamme ja korottavissa liitoissamme.

2. Avioliitto on kumppanuutta Jumalan kanssa

Avioliitto voi nopeasti vaihtua lannistumisen tunteesta suuren etuoikeuden ja mahdollisuuden tunteeksi, kun muistamme, ettei kyse ole vain siitä, että mies ja nainen menestyvät yhdessä. Sen sijaan he pyrkivät menestymään kumppanuudessa myös taivaallisen Isän kanssa. Kuten presidentti Nelson on opettanut: ”Ollaksemme kelvollisia iankaikkiseen elämään meidän täytyy tehdä iankaikkinen ja ikuinen liitto taivaallisen Isämme kanssa [ks. OL 132:19]. Tämä merkitsee sitä, että temppeliavioliitto ei ole ainoastaan aviomiehen ja vaimon välinen. Se käsittää kumppanuuden Jumalan kanssa [ks. Matt. 19:6].”5 Ja kun olemme Jumalan kumppaneita, meitä siunataan siten, että meillä on mahdollisuus saada Hänen voimaansa siunaamaan pyrkimyksiämme, kun neuvottelemme Hänen kanssaan.

Kuten vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Kun mies ja nainen sinetöidään temppelissä, he astuvat avioliiton pyhään järjestykseen uudessa ja ikuisessa liitossa. Tämän pappeuden järjestyksen avulla heille annetaan iankaikkisia siunauksia ja jumalallista voimaa johtaa perheensä asioita, kun he elävät tekemiensä liittojen mukaan. Siitä hetkestä lähtien he kulkevat eteenpäin toisistaan riippuvaisina ja täydessä kumppanuudessa Herran kanssa, erityisesti heidän kummankin jumalallisesti asetetuissa vastuissaan hoivata ja johtaa omassa perheessään.”6

3. Avioliitto ja perhe voivat tuoda suurimpia iloja ja siunauksia

Profeetat ovat puhuneet monissa tilanteissa siunauksista, joita tulee temppelisinetöimisen ja iankaikkisen perheen kautta. Tällainen avioliitto ja perhe voivat tarjota esimerkiksi seuraavia:

  • ”Suurimman ilomme lähde.”7

  • ”Siunausten täysi toteutuminen on miltei kuolevaisen käsityskykymme ulottumattomissa.”8

  • ”Ratkaiseva osa iankaikkiseen elämään valmistautumisessa.”9

  • ”Suuremmat mahdollisuudet onneen kuin mikään muu ihmissuhde.”10

  • ”Yhteiskuntajärjestyksen valinkauha, hyveen lähde ja iankaikkisen korotuksen perusta.”11

  • Kallisarvoinen taivaan lahja.12

  • ”Kaikkein syvimpiä ja suloisimpia tunteita.”13

  • ”Tärkeintä, mitä koskaan teette Herran työssä.”14

  • ”Parhaat aarteet maan päällä ja taivaassa.”15

  • ”Suurimpia siunauksia.”16

  • ”Elämämme tärkein syy. – – Jos me omistaudumme tälle syylle, me parannamme elämämme kaikkia muita puolia.”17

  • ”Pyhä etuoikeus, joka opettaa [meitä] tulemaan enemmän Jumalan kaltaisiksi.”18

  • ”Sekä iankaikkisen kehityksemme lähde ja ilo että taivaallisen Isämme järjestys.”19

  • Rakastava, kestävä ja täydellisempi suhde.20

  • ”Vertaansa vailla olevan tyydytyksen ja vieläpä ilon lähde.”21

  • Lasten suuri siunaus sekä onnellisuus, jota he antavat meille tässä elämässä ja iankaikkisuuksissa.22

  • Todellinen ja tasavertainen kumppanuus.23

  • Vapahtajan opettama ykseys.24

  • ”Enemmän iloa matkallamme kohti iankaikkista elämää.”25

  • ”Kykymme palvella toisiamme ja toistemme kanssa kasvaa merkittävästi.”26

  • ”Olla hyvin, hyvin onnellisia iankaikkisesti.”27

  • ”Suurempaa iloa ja täyttymystä kuolevaisuudessa.”28

  • ”[Yksi] elämän suurimmista iloista.”29

  • Palkitseva ja suurenmoinen kokemus.30

  • ”Herra johdattaa teidät yhdessä kaikkien – – kasvukokemusten halki.”31

  • ”Ihanteelliset puitteet voittaa mahdolliset taipumukset itsekkyyteen tai itsekeskeisyyteen.”32

  • ”[Paras tilaisuus] kokea rakkautta ja valmistautua hedelmää tuottavaa elämää varten.”33

  • ”[Ihanteellinen ympäristö], jossa he voivat elää Jumalan kanssa tekemiensä liittojen mukaan.”34

  • ”Vastustaja [ei] saa koskaan valtaa horjuttaa heidän iankaikkisen kumppanuutensa perustusta.”35

  • Kallisarvoinen helmi, mittaamattoman arvokas aarre.36

  • ”Jumalallisesti [säädetty polku]. – – Mikään muu suhde [ei] voi suoda niin paljon iloa, tuottaa niin paljon hyvää tai saada aikaan niin paljon henkilökohtaista hioutumista.”37

  • ”Todellinen onni tässä elämässä ja iankaikkisuuksissa.”38

4. Perhe tarjoaa parhaat edellytykset menestykselle

Sen lisäksi että avioliitto miehen ja naisen välillä tuo iankaikkista kasvua, se tarjoaa myös parhaat edellytykset lasten kasvattamiseen ja yhteiskunnan siunaamiseen. Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Perhe, joka on rakennettu miehen ja naisen väliselle avioliitolle, luo parhaat olosuhteet, joissa Jumalan suunnitelma voi menestyä – olosuhteet, joihin lapset, jotka tulevat puhtaina ja viattomina Jumalan luota, voivat syntyä, ja ympäristön, jossa he voivat saada tarvitsemaansa opetusta ja valmistautumista menestyksekkääseen elämään kuolevaisuudessa ja iankaikkiseen elämään tulevassa maailmassa. Sellaisille avioliitoille rakennettuja perheitä tarvitaan tietty määrä, jotta yhteiskunta selviytyisi ja kukoistaisi. Siitä syystä yhteiskunnat ja kansakunnat ovat yleensä kannustaneet avioliittoon ja suojelleet sitä ja perhettä etuoikeutettuina instituutioina. Kyse ei ole koskaan ollut pelkästään aikuisten rakkaudesta ja onnesta.”39

Myös presidentti M. Russell Ballard, kahdentoista apostolin koorumin virkaa toimittava presidentti, on opettanut:

”Kun ihmiset tekevät perhettä koskevia ja uskonnollisia sitoumuksia, jotka liittyvät evankeliumin periaatteisiin, he alkavat menestyä paremmin hengellisesti ja usein myös ajallisesti.

Ja yhteiskunnat tietenkin yleisesti ottaen vahvistuvat, kun perheet vahvistuvat. Perheeseen liittyvät sitoumukset ja arvot ovat perimmäinen syy. Lähes kaikki muu on seurausta. Kun parit avioituvat ja tekevät keskenään sitoumuksia, he lisäävät suuresti taloudellisen hyvinvoinnin mahdollisuuksiaan. Kun lapset syntyvät avioliitossa ja heillä on sekä äiti että isä, heidän mahdollisuutensa ja todennäköisyytensä ammatilliseen menestykseen nousevat huimasti. Ja kun perheet yhdessä tekevät työtä ja leikkivät, asuinalueet ja yhteisöt kukoistavat, talouselämä kehittyy ja tarvitaan vähemmän julkisen hallinnon apua sekä harvempia kalliita turvaverkkoja.”40

5. Me voimme muuttaa perheen malleja

Vaikka olisitkin tullut kodista, jossa rakkaus ja sopusointu eivät olleet avioliiton perustana, muista, että voit luoda kotiisi Kristus-keskeisen ympäristön. Vanhin Christofferson on opettanut: ”Teistä voi tulla sukupolvi, ehkäpä ensimmäinen suvussanne, jossa Jumalan perheille säätämät jumalalliset mallit todella hahmottuvat ja ovat siunauksena kaikille teidän jälkeenne tuleville sukupolville.”41

Ja kuten Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen neuvoo: Muista, että ”Vapahtajasi tuntee tilanteesi, ja Hän rakastaa sinua. Ole kärsivällinen, pidä edelleen Jumalan käskyt ja ole hyvänä esimerkkinä perheellesi. Luo ihmissuhteita seurakuntaperheessäsi. Valmistaudu nyt rakentamaan omaa perhettäsi, jonka perustana ovat Jeesuksen Kristuksen opetukset.”42

Voimme saada suurta lohtua tietäessämme, että Herra johdattaa meitä vanhurskaissa toiveissamme saada vahva avioliitto ja että Hän antaa meille voimavarat ja voiman, joita tarvitsemme luodaksemme onnellisuutta perhe-elämään43, vaikka se ei olisikaan sitä, mitä olemme kokeneet aiemmin.

6. Voimme luottaa luvattujen siunausten toteutumiseen

Niistäkään, jotka tekevät työtä iankaikkisen avioliiton hyväksi, kaikki eivät saa sitä siunausta tämän elämän aikana. Mutta voimme saada lohtua tästä presidentti Nelsonin lupauksesta, ja samaa periaatetta ovat opettaneet myös monet muut profeetat: ”Olen selvillä siitä, että monet varttuneet kirkon jäsenet eivät ole naimisissa. Ilman mitään omaa syytään he kohtaavat elämän koettelemukset yksin. Muistakaamme kaikki, että Herran omalla tavalla ja omana aikana mitään siunauksia ei pidätetä Hänen uskollisilta pyhiltään.”44

Kun odotamme Herralta näitä siunauksia, me voimme tehdä ”iloisin mielin kaikki, mikä on meidän vallassamme” ja sitten ”[pysyä] sijoillamme” ja ”nähdä Jumalan pelastuksen ja hänen käsivartensa ilmoittamisen” (OL 123:17). Ja voimme valmistautua saamaan suurimman siunauksen, mitä meille tarjotaan – korotuksen tulevassa elämässä.

Tulosta