Liahona
Jesus Kristus i Mormons bok
Januar 2024


“Jesus Kristus i Mormons bok”, Liahona, jan. 2024.

Jesus Kristus i Mormons bok

Hvor mange ganger er Herren nevnt i Mormons bok?

Bilde
Jesus Kristus betjener folket i Amerika

Hvem vil du si er hovedpersonen i Mormons bok? Selv om noen kanskje vil foreslå at det er Nephi, Alma eller Mormon, er det Jesus Kristus som er den virkelige hovedpersonen. Nephi skrev:

“For vi arbeider flittig med å skrive for å overbevise våre barn, … så de vil tro på Kristus. .…

“Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus” (2 Nephi 25:23, 26).

I 1978 utga Susan Ward Easton en banebrytende artikkel som bruker tall til å vise at Jesus Kristus er hovedpersonen i Mormons bok. Hun fant de forskjellige titlene som ble brukt om Jesus Kristus, og viste at han ble nevnt ved navn eller tittel 3925 ganger i Mormons bok, altså i snitt én gang hvert 1,7. vers.1

Dette verdifulle studiet belyser Frelserens sentrale betydning i Mormons bok. Men den teller ikke med at Kristus ofte blir nevnt ved å utelate pronomener som henviser til ham.

Til syvende og sist er ikke antall henvisninger til Jesus Kristus det viktigste å lære fra Mormons bok. Men hver henvisning til ham kan lære oss noe om hans guddommelige natur og misjon. Vi undersøkte Mormons bok nøye, og så etter alle omtaler av Jesus Kristus, herunder titler og pronomener. Vi fant til sammen 7452 henvisninger – et gjennomsnitt på mer enn én henvisning per vers.2 Tittelen Kristus står for omtrent 50 prosent av henvisningene til Kristus i Mormons bok, mens resten er fra pronomener.

Å se etter Jesus Kristus gir oss en unik måte å lære om ham på. Tenk over hvordan følgende vers vektlegger ham: “Begynn å tro på Guds Sønn, at han vil komme for å forløse sitt folk og at han skal lide og dø for å sone for deres synder, og at han skal oppstå fra de døde. Det vil tilveiebringe oppstandelsen, så alle mennesker på den siste dag – på dommens dag – skal stå for ham for å bli dømt etter sine gjerninger.” (Alma 33:22; uthevelse tilføyd).

I søster Eastons opprinnelige studium ville dette verset blitt regnet som én henvisning til Kristus, fra tittelen “Guds Sønn”. Men Frelseren blir faktisk nevnt fem ganger til. Dette verset understreker ikke bare at Jesus Kristus er Guds Sønn, men også at han er den som forløser oss gjennom sin evige forsoning og oppstandelse, og at det er han som vil være vår dommer.

Det kanskje aller mektigste er når Kristus henviser til seg selv i Mormons bok. For eksempel leser vi at Frelseren sier: “Hvis menneskene kommer til meg, vil jeg vise dem deres svakhet. Jeg gir menneskene svakhet så de kan være ydmyke, og min nåde er tilstrekkelig for alle mennesker som ydmyker seg for meg, for hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27; uthevingen er tilføyd). Selv om Kristi navn ikke forekommer i dette verset, henviser Frelseren til seg selv åtte ganger. Hans rolle blir fremhevet når vi ser etter Frelseren i dette skriftstedet.

Følgende vers viser den personlige tilknytningen Frelseren følte til hver enkelt person, og hva de følte for ham:

“Kom frem til meg, så dere kan stikke deres hender i min side og så dere også kan føle naglegapene i mine hender og i mine føtter, så dere kan vite at jeg er Israels Gud og hele jordens Gud og er blitt drept for verdens synder.

“Forsamlingen gikk frem og stakk sine hender i hans side og følte naglegapene i hans hender og i hans føtter” (3 Nephi 11:14–15; uthevelse tilføyd).

Selv om vi ennå ikke fysisk kan føle Hans merker, kan vi gjennom Mormons bok styrke vårt personlige vitnesbyrd om Jesus Kristus.

De hyppige henvisningene til Herren i Mormons bok hjelper oss å se Hans sentrale betydning i dette hellige verket. Å identifisere Frelseren i Mormons bok: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus er en effektiv måte å komme nærmere Ham på.

Noter

  1. Se Susan Ward Easton: “Names of Christ in the Book of Mormon” [Navn på Kristus i Mormons bok], Ensign, juli 1978, 60–61.

  2. Noen vers inneholder flere henvisninger til Kristus, mens andre ikke har noen. I gjennomsnitt er det én henvisning til Jesus Kristus for hvert 0,88. vers i Mormons bok.

Skriv ut