Liahona
Hvorfor forandret ikke Gud livet mitt?
Januar 2024


“Hvorfor forandret ikke Gud livet mitt?” , Liahona, jan. 2024.

Unge voksne

Hvorfor forandret ikke Gud livet mitt?

Da ekteskapet mitt ble et mareritt, lærte jeg om handlefrihetens kraft.

Bilde
hånd som holder en penn og skriver i en åpen bok

Da jeg var 23, ble jeg beseglet i tempelet til drømmemannen min. Jeg kan ikke huske en lykkeligere dag i hele mitt liv.

Men alle forventningene jeg hadde for livet mitt, gikk veldig raskt i oppløsning. Min mann misbrukte meg stadig mer, både fysisk og følelsesmessig.

Jeg følte forvirring og smerte. Jeg forstod ikke hvorfor min trofasthet ikke så ut til å utgjøre noen forskjell i ekteskapet mitt. Jeg hadde vært på heltidsmisjon, overholdt paktene, holdt budene og til og med tjent som tempelarbeider. Men uansett hvor mye jeg prøvde å komme nærmere Jesus Kristus, ble ekteskapet mitt bare vanskeligere.

Da jeg så tilbake, innså jeg at selv om jeg med bønnens hjelp hadde vurdert om jeg skulle gifte meg med mannen min, og jeg hadde tro på at vi kunne jobbe oss gjennom potensielle problemer, hadde jeg ignorert tegn på mulige problemer som senere oppsto i ekteskapet vårt.

Finne svar

Etter fem år med ensomhet og overgrep gikk det ut over mitt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Mine forventninger til livet ble avsporet og uoppfylt.

Jeg følte meg ødelagt.

Da det ble klart at mannen min ikke var villig til å forandre seg, begynte jeg å be til Gud om å befri meg fra situasjonen eller vise meg den rette veien å gå. Men da jeg ikke fikk svarene jeg trengte, begynte jeg å klandre vår himmelske Fader som årsaken til min smerte.

Jeg fortsatte å gå i kirken og overholde mine pakter, men mitt hjerte var fylt av bitterhet over manglende veiledning.

En dag innså jeg at jeg faktisk hadde svaret på situasjonen min – jeg måtte bruke handlefrihet min til å handle og forandre omstendighetene. Og jeg visste hvilken avgjørelse som ville være best for meg, med det endelige målet om å vende tilbake til vår himmelske Fader.

Til slutt bestemte jeg meg for å ta et skritt fremover: Jeg snakket med mannen min, og på mirakuløst vis avsluttet vi forholdet vårt i enighet.

Evnen til å velge

Denne vanskelige opplevelsen hjalp meg med å lære om kraften, og den viktige betydningen av, den gudegitte gaven som handlefrihet er.

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, har sagt: “Når vi ser tilbake, kan vi se hvor stor forskjell noen av våre valg har gjort i livet vår. Vi gjør bedre valg, og tar bedre avgjørelser hvis vi ser på alternativene og tenker på hvor de vil føre hen. Når vi gjør dette vil vi følge president Russell M. Nelsons råd om å begynne med målet i tankene. For oss er alltid målet paktens sti gjennom tempelet til evig liv, den største av alle Guds gaver.”1

Jeg innså at vår himmelske Fader ikke vil blande seg inn i noens handlefrihet – han lot meg ta min egen beslutning om å gifte meg med mannen min. Han ville heller ikke tvinge min mann til å forandre seg, selv om jeg holdt mine pakter, fordi et evig ekteskap krever åndelig og timelig innsats fra begge når de følger Jesus Kristus.

Når vi står overfor vanskeligheter, kan vi bruke handlefriheten til å endre vårt perspektiv, våre holdninger og til og med oss selv. Det er handlefrihetens guddommelige gave. Vår himmelske Fader ønsker at vi skal søke ham og Ånden, og deretter stole på at vi tar de beste avgjørelsene for vårt eget liv.

Se hen til Frelseren

Først forventet jeg at jeg ville helbredes og gå raskt videre fra det krenkende ekteskapet, men prosessen har vært langsom og vanskelig. Gjennom terapeutiske verktøy, lytte til profetenes budskap, lese Skriftene, be og føle kjærlighet og støtte fra venner og familie, føler jeg håp om en bedre fremtid. Når jeg bruker handlefrihet til å finne helbredelse, ser jeg frem til et liv som innebærer tilgivelse og vakre forhold til andre, også Frelseren.

Med større forståelse av hvordan jeg kan bruke handlefrihet i livet mitt, gikk bitterheten min mot Gud over til forståelse, og forholdet mitt til Ham kunne helbredes.

Det er dette evangeliet handler om – å ta våre egne valg om å komme til Kristus, handle ut fra råd fra profetene som oppmuntrer oss til å bruke handlefriheten vår til å stole på Herren og skape et vakkert, trosfylt liv.

Som søster Camille N. Johnson, Hjelpeforeningens generalpresident, sa: “Handlefrihetens storslåtte prinsipp gjør det naturligvis mulig for oss å skrive våre egne historier … Men Jesus Kristus står klar til å bruke oss som guddommelige redskaper … å skrive et mesterverk … Hvis [vi] har tro til å la Ham, hvis [vi] vil la ham være opphavsmannen til [vår] historie.2

Å avslutte ekteskapet var noe av det mest smertefulle jeg noensinne har opplevd. Men jeg har lært at når vi står overfor uventede prøvelser i livet, kan vi søke åndelig veiledning og ta avgjørelser som fører oss fremover på paktens sti. Ved å følge vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan vi alltid ha håp om at gode ting skal skje, og i deres lovede velsignelser fred og glede.

Artikkelforfatteren bor i Chile.

Skriv ut