Liahona
Disippelskap i hverdagen
Januar 2024


Bare digitalt: Læresetninger fra Kirkens ledere på sosiale medier

Disippelskap i hverdagen

Se hva profeter, apostler og andre ledere i Kirken har undervist på sosiale medier om å følge Herren Jesus Kristus.

Bilde
Kristus helbreder den lamme mannen

Under sitt jordiske virke sa Frelseren: “Dersom dere blir i mitt ord, da er dere i sannhet mine disipler” (Johannes 8:31). Oppføringen for “Disippel” i Veiledning til Skriftene beskriver disse personene som de som “følger Jesus Kristus”. Når vi prøver å følge Frelserens eksempel, vil han lede oss tilbake til vår himmelske Fader.

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, har minnet oss på at “Jesu Kristi evangelium er den planen som gjør det mulig for oss å bli det Guds barn er ment å bli. Denne plettfrie og fullkomne tilstand kommer ved en vedvarende prosess bestående av pakter, ordinanser og handlinger, stadig flere riktige valg og fortsatt omvendelse ‘Dette liv er tiden til å forberede seg til å møte Gud’ (Alma 34:32).

Nå er tiden inne for hver enkelt av oss til å arbeide på vår personlige omvendelse, til å bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli.”1

Uansett hvor vi er på vår reise som disipler, kan disse nylige budskapene fra Kirkens ledere på sosiale medier hjelpe oss å fortsette å være trofaste som Jesu Kristi disipler.

Veiledning på utradisjonelle veier

Bilde
President M. Russell Ballard

“Du føler kanskje at du ikke går på den samme ‘tradisjonelle’ veien som dine jevnaldrende. Kanskje du er redd for å gå videre i livet fordi det er så mange ulike retninger du kan ta. Kanskje du bekymrer deg for om du kan bli det Herren ønsker at du skal bli – og så blir du stående bom stille i mulighetenes veikryss.

Istedenfor å bekymre deg om du er på rett vei, kan du fokusere på å gjøre de tingene som vil utgjøre en forskjell. Sett deg tydelige og konkrete mål for å bli den du ønsker. Søk Herrens veiledning gjennom hele denne prosessen.

Hvis du er usikker på neste skritt på veien, må du oppføre deg som om du var den personen du ønsker å være. Når du gjør det, vil du vokse til å bli den personen. Til syvende og sist vil handlingene dine, holdningen din, lede deg til å bli den slags person du ønsker å være.

Når du arbeider mot å bli denne personen, og du har tro på Guds plan for deg, vil du føle fred fordi livet ditt går fremover i en positiv retning – selv om det ikke er helt klart, eller det er forskjellig fra menneskene rundt deg.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 23. aug. 2023, facebook.com/mrussell.ballard.

Vanskelige og krevende tider med disippelskap

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Gud våker over oss … Vi kan alltid stole på ham … Han besvarer ofte våre bønner gjennom andre mennesker.

På dager da vi føler at vi har blitt presset til det ytterste, blir vi minnet på at vi ikke vil bli presset ut over vår tro. Det finnes et gammelt ordtak: ‘Menneskets nød er Guds mulighet.’ Vi vil ikke finne ut hvor mye styrke vi har, før den blir prøvet, foredlet og prøvet igjen.

Ofte – kanskje vanligvis – er det de vanskelige, krevende tidene i vårt liv som er vekstperiodene – periodene som definerer oss. Det er de som tar oss fra den vi er nå, til den vi er ment å være.”

Eldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 6. juni 2023, facebook.com/jeffreyr.holland.

Disipler forenet på paktens sti

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

“Harriet og jeg kom nylig hjem etter et fantastisk besøk til Dubai i forbindelse med tjenestegjerningen …

Vi deltok på et vakkert nadverdsmøte i en leid ballsal på et hotell, der vi tilba Gud sammen med andre Jesu Kristi disipler fra hele verden. Vi ble fylt av takknemlighet fordi vi følte oss omfavnet av Kirkens medlemmer på stedet. Hvor fantastisk det er å være en del av en verdensomspennende kirke som forkynner og praktiserer Jesu Kristi universelle evangelium.

Uansett hvem vi er eller hvor vi måtte være, er Jesus Kristus vår styrke. Vi kan finne fred i ham og samhold med hans trofaste disipler enten vi er i Utah eller Dubai, London eller Brasil. Uansett hvor vi er i verden, er vi alle forenet på paktens sti hjem til vår kjærlige Fader.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 16. mar. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Frelserens sti

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

“Fra han ble født, til korsfestelsen og den endelige oppstandelsen, var Jesus Kristus på en reise for å utføre misjonen som var fastsatt for ham. Vår oppgave som hans disipler er å lære å følge hans sti.

Det har vært en gledelig opplevelse denne uken å følge i Frelserens fotspor åndelig og fysisk – inkludert i Betlehem, der Frelseren ble født, og der hans jordiske reise begynte.

Mens vi besøkte Katharinakirken, som er anerkjent som Jesu Kristi tradisjonelle fødested, tenkte jeg på den reisen vi alle foretar som disipler. Jeg delte noen av mine tanker om disippelskap under en andakt ved Brigham Young Universitys Jerusalem-senter.

Som Jesu Kristi etterfølgere søker vi å bli som vår Frelser og følge hans eksempel i alt vi gjør. I samme stund som vi setter foten på disippelens vei, begynner vi å oppleve synlige og usynlige velsignelser fra Gud.

Uansett hvor vi er, kan dere og jeg vandre på disippelens vei i dag. La oss være ydmyke, la oss be til vår himmelske Fader av hele vårt hjerte og uttrykke vårt ønske om å komme nærmere ham og lære av ham.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 22. apr. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Bilde
to figurer på en sti

Disipler – lære og følge

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Gjør Bli. Overvinn. Del.

Det er få erfaringer som er like oppløftende som å være sammen med misjonærene på MTC. Det var inspirerende! Kathy og jeg var der nylig, sammen med noen av familiemedlemmene våre. Her er noen tanker som gjelder oss alle.

Misjonærer må utvikle en sterk og klar forståelse av hva de tror på, hva de vet og hva de føler. Dette har sterk innvirkning på det de gjør. Det samme gjelder deg og meg.

Å bli en Jesu Kristi disippel er mer enn bare å lære om ham. Det krever at vi studerer Guds ord i Skriftene, handler i samsvar med vår tro og følger Frelserens eksempel. Å lære og å følge går hånd i hånd.

Med erfaringen fra en misjon lærte jeg å stole på Frelseren, lene meg på ham, søke ham og la ham trøste meg når jeg gikk gjennom utfordringer. Disse lærdommene har veiledet meg gjennom hele mitt liv, slik dine erfaringer har veiledet deg.

Som misjonærer – og som Jesu Kristi etterfølgere – underviser og hjelper vi dem som er rede til å komme nærmere Frelseren. Gjennom våre handlinger og våre ord bør alle vi omgås med, føle et vitnesbyrd om Guds kjærlighet til dem og vår hengivenhet til vår Frelser Jesus Kristus.”

Eldste Neil L. Andersen, Facebook, 23. apr. 2023, facebook.com/neill.andersen.

Den tryggeste, raskeste og lykkeligste veien fremover

Bilde
Eldste Gerrit W. Gong

“‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’ (Filipperne 4:13) …

Som Kristi unge disipler i denne tid vil dere møte skremmende hindringer …

Husk at paktens sti er den tryggeste, raskeste og lykkeligste veien fremover. Disse paktene – sammen med profeter, seere og åpenbarere – fungerer som stimerker og leder din reise tilbake til vår himmelske Fader.”

Eldste Gerrit W. Gong, Facebook, 30. jan. 2023, facebook.com/gerritw.gong.

Fremme fred

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Som Jesu Kristi etterfølgere fremmer vi freden som så generøst tilbys gjennom ham og hans sonoffer.

Én måte å fremme Frelserens fred på, er måten vi behandler hverandre på. Et av de tydeligste tegnene på at vi kommer nærmere Frelseren og blir mer lik ham, er den kjærlige, tålmodige og vennlige måten vi behandler våre medmennesker på, uansett omstendigheter.

Når vi streber etter å utvikle egenskaper som Frelserens, kan vi bli redskaper for hans fred i verden i henhold til mønsteret han selv fastsatte. Jeg oppfordrer dere til å overveie hvordan vi kan forvandle oss selv til oppløftende og støttende mennesker, mennesker som har et forståelsesfullt og tilgivende hjerte, mennesker som ser etter det beste i andre, og alltid husker at ‘vi trakter etter alt som er dydig, skjønt, prisverdig og godt’ (Trosartiklene 1:13).”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 2. apr. 2023, facebook.com/soares.u.

En inspirerende disippel

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Mitt besøk til Brasil nylig inkluderte en uventet – men uforglemmelig – opplevelse med en inspirerende Kristi disippel som het Marcos Baber.

Marcos ble født med Hanhart syndrom, en sjelden lidelse som gjorde at armene og bena hans ikke ble ferdig utviklet. Legene ga ham bare 30 år å leve, men nå har han passert den alderen og fortsetter å se forbi sine begrensninger. Han er ektemann og far, forfatter, surfer, skateboarder, dykker, DJ, sanger, internasjonal taler og mer til.

Vi har alle begrensninger, men det som betyr noe, er hvordan vi lærer og vokser av hindringer som ellers ville ha satt oss tilbake. Til tross for vanskelighetene han har, er Marcos sterk i troen. Han forstår at prøvelsene hans er midlertidige. Hans takknemlighet for vår himmelske Faders evige plan gjør at han er lykkelig og motivert hver dag.

Vår Fader ønsker at vi skal vende tilbake til ham en dag, og vi er lovet at vi kan bli fullkommengjort i Frelseren. Frem til den dagen er han med oss hvert steg på vår jordiske reise. Når vi vender oss til ham, vil vi finne glede til tross for utfordringene som ligger foran oss.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 14. aug. 2023, facebook.com/soares.u.

Daglig hengivenhet til Gud

Bilde
President Camille N. Johnson

“Vi finner lindring – fra skuffelse, hjertesorg og enhver utfordring – når vi innretter vårt hjerte og vårt sinn etter Jesus Kristus. For å bli og forbli innrettet etter Ham deltar vi i daglig hengivenhet til Gud, bønn og studium av Skriftene. Vi omvender oss daglig. Vi tjener. Det vi sier, er ‘dydig, skjønt, prisverdig og godt’ (Trosartiklene 1:13).

Alt dette innbyr Ånden til å være til stede i vårt liv. Vi lytter oppmerksomt etter Den hellige ånds tilkjennegivelser. Vi tilpasser våre tanker og det vi bruker tiden på, for å sikre at vi er i stadig kontakt med himmelen.”

Søster Camille N. Johnson, Facebook, 29. aug. 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Ditt tempo og din fremgang

Bilde
Søster Kristin M. Yee

“Jeg løp et 5 km løp forrige lørdag sammen med noen av de mest fantastiske kvinnene og mennene på Utah YSA-konferansen ‘Together in Christ’. Jeg ble rørt av Ånden den kvelden. Vi hadde det så gøy, og vi følte oss energiske da vi kom sammen og snakket om Kristus og løp i nærheten av hans hellige hus. Jeg merket meg flere analogier som jeg ønsker å dele med dere.

For det første skulle vi løpe i vårt eget tempo.

Målet mitt for dette fem kilometer lange løpet var å løpe hele veien – ikke stoppe, men fullføre (uten å legge for mye press på meg selv!). Mens jeg forberedte meg, innså jeg at jeg kunne nå mye lenger hvis jeg løp konstant i mitt eget tempo. I dette vakre løpet løp noen raskt, noen løp sakte, noen gikk, og noen dyttet venner eller familiemedlemmer i rullestol. Det handlet ikke om hvem som kom først eller sist, men om å oppmuntre hverandre til å fortsette, gjøre det sammen og fullføre.

Ditt tempo og din fremgang er en sak mellom deg og Herren. Og jeg tror ikke han er så opptatt av hvilken plassering du får, sammenlignet med den som kommer foran deg eller bak deg. Jeg tror snarere at han er opptatt av å hjelpe deg å holde det gående, uansett hvor du er på din personlige reise hjem til ham. Så finn og nyt tempoet som fungerer for deg, og la vår himmelske Fader og Frelseren styrke og opplyse dine skritt!

For det andre løper vi bedre sammen!

Jeg syntes det var herlig å møte og løpe sammen med så mange av Frelserens fantastiske disipler! Med andre ved siden av meg følte jeg meg motivert til å holde det gående, og distansen føltes ikke så lang. En søster sa til meg: ‘Jeg løper mye bedre sammen med deg!’ Jeg syntes det var flott at vi heiet på hverandre. Å hjelpe andre underveis ga oss faktisk motivasjon til å fortsette. På en eller annen måte hadde jeg pust nok til å snakke mens jeg løp, og det føltes som om jeg kunne ha fortsatt. Jeg tror det var på grunn av dem jeg løp sammen med, og på grunn av Ham vi i virkeligheten løp for. Vi var samlet i Kristus.

Og akkurat slik vi løftet og oppmuntret hverandre i dette fem kilometer lange løpet, arbeider Frelseren ofte gjennom andre i dette jordiske løpet, for å løfte våre byrder og gi oss styrke, oppmuntring, trygghet, trøst og større glede. Han gir oss lindring gjennom dem som løper ved siden av oss.

Det siste stykket var langt og gikk oppoverbakke, rett mot Saratoga Springs Utah-tempelet, som lyste opp i kvelden. Jeg vil sent glemme kameratskapet og kjærligheten vi følte da vi presset oss til mål. Måtte vi styrke hverandre og føle større glede når vi gjennomfører denne løpeturen sammen i Kristus.”

Søster Kristin M. Yee, Facebook, 18. aug. 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Jesu Kristi eksempel i vårt daglige liv

Bilde
Søster Tracy Y. Browning

“Jesus Kristus innbyr oss til å følge hans eksempel i vårt daglige liv. Og han lover oss lykke når vi prøver å gjøre vårt beste for å følge ham og følger hans mønster i vårt liv. Jeg har nylig følt et større ønske om å være mer tålmodig, som vår Frelser. I sitt jordiske liv og virke var Jesus Kristus det fullkomne eksempelet på tålmodighet. Han tålte alle ting og gjorde alle ting med villig underkastelse til vår himmelske Fader …

Jeg er glad i sangen [‘Jeg prøver å ligne Jesus’] fordi den representerer så mye av det jeg prøver å gjøre hver eneste dag, som er å følge vår Frelsers eksempel …

En del av første vers lyder …: ‘Jeg prøver å ligne Jesus; jeg vandrer på hans sti.’ Jeg er så glad i det budskapet.

Vi kan lære mer om dette i Johannes 13:15 …[:] ‘For jeg har gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg har gjort mot dere.’ Det er en sterk anmodning til meg om at Frelseren gir oss et mønster vi bør følge – at når vi søker etter ham og søker hans mønster, kan vi bli mer lik ham.

Så jeg oppfordrer deg til å lære i dag: Hvordan ønsker Jesus at vi skal bli mer lik ham? Og vær ganske målrettet med hensyn til å prøve å inkludere noe av det i din adferd og dine handlinger og din tale i dag.”

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 27. apr. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Barn som Jesu Kristi disipler

Bilde
Søster Tracy Y. Browning

“Barn er kanskje små av vekst, men de er ikke små i ånden. De fleste barn bruker ikke store ord, og de forklarer ting svært enkelt. De forsvarer fryktløst det de vet er sant. De proklamerer ting. Det er ikke mye tvetydighet hos dem. Det gjør deres vitnesbyrd mektig for meg, og jeg håper vi kan se dem som Jesu Kristi disipler.

Vi oppfordrer dem til å inngå pakter når de er åtte år gamle, og det gjør de. De er også disipler. Når vi oppfordrer dem til å bruke sitt disippelskap, ser på dem som disipler og behandler dem som disipler, vil de strekke seg oppover mot den listen vi legger for dem.”

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 11. aug. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Note

  1. Dallin H. Oaks: “Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40.

Skriv ut