Liahona
Søk flittig og du vil finne.
Januar 2024


“Søk flittig og du vil finne”, Liahona, jan. 2024.

Søk flittig, og du vil finne.

Herren har åpenbart hvordan vi kan søke sannhet og veiledning i vårt liv.

Bilde
forstørrelsesglass

Da min hustru Regina og jeg dro hjem til Brasil etter å ha tjent i Angola Luanda misjon fra 2016 til 2019, hadde vi en viktig beslutning å ta. Vi hadde solgt huset vårt før vår misjon. Ett år etter at vi kom hjem, måtte vi velge mellom å kjøpe eller leie et hus. Hvordan skulle vi velge hva som var riktig for oss?

Avgjørelser som dette er en del av hverdagens mange oppgaver, aktiviteter og bekymringer vi alle må forholde oss til. Noen ganger kan de distrahere oss fra de strålende velsignelsene og privilegiene som bare Jesu Kristi gjengitte evangelium gir oss. Når vi står overfor så mange forpliktelser og ansvarsoppgaver, kan det være krevende å vite hva som er sant, eller hvilken retning vi skal ta. Dette kan gjøre at vi plutselig føler oss overveldet av store krav.

Heldigvis har ikke vår kjærlige himmelske Fader overlatt oss til oss selv for å finne ut hva som er sant, eller hva vi bør gjøre.

Kilden til all sannhet

Før han forlot denne jorden, lovet vår Frelser Jesus Kristus sine disipler at Faderen ville sende Trøsteren, eller Den hellige ånd, for å velsigne dem. Trøsteren, sa Jesus, “skal lære dere alle ting, og minne dere om alt” (Johannes 14:26).

En av Den hellige ånds viktige oppgaver er å være sannhetens åpenbarer (se Johannes 16:13). Vår himmelske Fader er kilden til all åpenbart sannhet, enten den kommer gjennom profeter, seere og åpenbarere, eller til hver og en av oss gjennom Den hellige ånd. Når vi streber etter å ha Den hellige ånds ledsagelse, vil vår himmelske Fader veilede oss gjennom selv de mest utfordrende tider.

Be, let og bank på

Siden vår himmelske Fader ønsker å inspirere, undervise, instruere og bygge oss opp, blir vi oppfordret til å “Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere” (Matteus 7:7, se også Lukas 11:9; 3 Nephi 14:7).

Da Nephi hørte sin far Lehis ord om Lehis syn om livets tre, sa Nephi at han “ønsket at [han] også kunne få se og høre og vite disse ting ved Den hellige ånds kraft som er Guds gave til alle som flittig søker ham” (1 Nephi 10:17).

Å søke etter sannhet krever flid. Når vi er flittige, streber vi konsekvent, oppriktig og energisk etter å få vite sannheten og Herrens vilje for vårt liv. Flid når det gjelder å søke sannheten fra Herren trekker oss nærmere ham i alle faser av livet vårt.

Profeten Joseph Smith lærte tidlig i livet at en av de mest effektive måtene å finne sannheten på, er trofast å søke svar på spørsmål (se Joseph Smith – Historie 1:10, 18). Vi kan stille følgende spørsmål mens vi søker etter sannhet. Svarene presenterer et mønster vi kan følge for å lære oss å kjenne sannheten.

Bilde
kvinne som holder Skriftene og ber

Hvem vender vi oss til for sannhet?

På slutten av Mormons bok oppfordrer profeten Moroni alle til å spørre Gud med et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og tro på Kristus, “om ikke disse ting er sanne.” Moroni vitner om at Gud “vil åpenbare sannheten av [Mormons bok] for oss ved Den hellige ånds kraft. Og ved Den hellige ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting” (Moroni 10:4-5).

Gud, vår evige Fader, har etablert en praktisk og tilgjengelig måte hans barn kan spørre ham på (se Jakobs brev 1:5) og komme nærmere ham hver dag, hver time – til og med til enhver tid. Denne enkle, men kraftfulle måten er bønn.

Almas læresetninger til sin sønn Helaman gjelder fullt ut for oss: “Rop til Gud om alt ditt underhold.” I “alle dine gjerninger … og hvor du enn går … la alle dine tanker være rettet mot Herren, ja, la alltid ditt hjertes ønsker være hos Herren” (Alma 37:36). Alma sa: “Søk råd hos Herren i alt du foretar deg, og han vil lede deg til det gode” (Alma 37:37). Vi trenger ikke et bestemt tidspunkt eller et bestemt sted for å be. Selv om vi kanskje ikke alltid kan be høyt, kan vi alltid ha en bønn i vårt hjerte (se Alma 34:27).

Svarene på bønnene våre er kanskje ikke alltid det vi forventer. Noen ganger kan det til og med være mot vår vilje. Det kan også ta lengre tid før vi får svar på bønnene våre enn vi skulle ønske. Noen ganger kan de bli møtt med stillhet en stund. Men vår himmelske Fader er oppmerksom på våre behov. Svarene hans vil alltid være til vårt beste. Vi må bare gå fremover med tro på Jesus Kristus. (Se Lukas 11:9-13.)1

Vår Frelser og Forløser har erklært at vi aldri vil nå vår himmelske Fader uten at det skjer gjennom ham. “Jeg er veien og sannheten og livet”, sa Jesus. “Ingen kommer til Faderen uten ved meg” (Johannes 14:6). Dette eliminerer ethvert annet alternativ, eller til og med enhver hindring, i vår kommunikasjon med Gud. Dette er grunnen til at alt av bønner, taler, vitnesbyrd, klasser og så mange andre ting vi gjør – i kirken, hjemme med familien eller på egenhånd – gjøres i Jesu Kristi navn.

“Hvordan skulle holdningen vår være?”

For å finne sannheten må vi være oppriktige og ha sanne hensikter. Når vi ydmykt påkaller vår himmelske Fader, gjør vi oss tilgjengelige for å handle ut fra svarene vi får, og utvider evnen vår til å gjøre akkurat det.

Oppriktighet og ærlig hensikt får oss til å gjøre ting vår himmelske Fader ønsker at vi skal gjøre, ikke det vi selv ønsker å gjøre. Vi viser vår himmelske Fader at vi har tillit til Ham når vi “saktmodig, ydmyk, full av kjærlighet, [er] villig til å bøye [oss] for alt som Herren finner gavnlig å pålegge [oss]” (Mosiah 3:19). Ved hjelp av disse egenskapene lærer vi å forstå og stole på at vår himmelske Fader alltid vil gjøre det som er best for oss.

Bilde
person som sitter og ser opp på fjellet

Foto: Lee Michael Ragsdale

Hvordan vil svarene komme?

Da vi skulle bestemme oss for å kjøpe eller leie hus, ba, grunnet og snakket min hustru og jeg mye om det. Til slutt fikk vi en følelse i vårt hjerte og sinn av at vi ikke skulle kjøpe hus. Vi fulgte trofast svaret vi fikk, uten å vite hva som var i ferd med å skje i livet vårt.

Ca. 18 måneder senere, i april 2022, ble jeg kalt til generalautoritetsytti. Etter generalkonferansen i april 2022 hadde vi bare tre uker på oss til å forlate Brasil for vårt første oppdrag. Det at vi da bare leide huset vi bodde i, gjorde det mye enklere å flytte. I dag kan Regina og jeg tydelig se at Herren veiledet oss i beslutningen vår.

Nephi fikk også ifølge sitt ønske. Ved flittig å søke sannhet og tro, og stole på at vår himmelske Fader ville åpenbare sannheten for ham, ble Nephi velsignet med å se det hans far så. Han så livets tre, som symboliserer Guds kjærlighet – kjærligheten som “er det mest ettertraktelsesverdige av alt” og “som gir sjelen størst glede” (1 Nephi 11: 22, 23).

Gjennom Den hellige ånd åpenbarer vår himmelske Fader sannheter som er tilgjengelig for alle Hans barn. Herren åpenbarte gjennom profeten Joseph Smith at Den hellige ånd kan tale til vårt sinn og vårt hjerte (se Lære og pakter 8:2), “trenge … på [våre] følelser” (Lære og pakter 128:1), forårsake “en brennende følelse i [oss]” (Lære og pakter 9:8), fylle vår sjel med glede, opplyse vårt sinn eller tale fred til vårt urolige hjerte (se Lære og pakter 11:13; 6:14–15, 22–23).

Jeg vitner om at Guds sannhet fordriver tvil og frykt og styrker vårt vitnesbyrd. Sammen med Nephi erklærer jeg: “For den som søker flittig, skal finne” (1 Nephi 10:19). Gud vil åpenbare sannheten hvis vi flittig søker den, for Han “lønner dem som søker ham” (Hebreerne 11:6). Og Han vil gjøre det klart at det ikke vil være noen tvil om at Hans hånd veileder oss.

Note

  1. Se Richard G. Scott: “Benytt den himmelske gaven bønn”, Liahona, mai 2007, 8–11.

Skriv ut