Liahona
5 enkle måter å dele Mormons bok på
Januar 2024


Bare digitalt

5 enkle måter å dele Mormons bok på

Det har aldri vært lettere å hjelpe andre å føle kraften i Mormons bok i sitt liv.

Bilde
to kvinner som ser på en mobiltelefon

Uttalelser fra vår tids profeter og apostler om velsignelsene ved å lese Mormons bok er forbløffende.

Profeten Joseph Smith sa: “Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.”1

President Ezra Taft Benson (1899–1994) underviste: “Mormons bok er det redskap som Gud forberedte til å ‘fare frem over jorden likesom en flom for å samle [sine] utvalgte’ (Moses 7:62).”2

Nylig vitnet president Russell M. Nelson: “Dette er boken som vil bidra til å forberede verden for Herrens annet komme.”3

Slike mektige erklæringer minner oss på hvor viktig det er å dele Mormons bok med menneskene rundt oss. Når vi gjør det, kan vi hjelpe andre å få ytterligere kraft i sitt liv gjennom sannhetene som undervises i dem, slik president Nelson vitnet om da han sa:

“Når jeg tenker på Mormons bok, tenker jeg på ordet kraft. Sannhetene i Mormons bok har kraft til å helbrede, berolige, restituere, hjelpe, styrke, trøste og oppmuntre vår sjel.”4

Forslag til hva du kan prøve

I vår moderne verden finnes det uendelig mange muligheter til å dele Mormons bok med andre. Når vi overveier hvordan vi skal dele, kan vi begynne med å tenke på hvem vi kan dele Mormons bok med, og hva som foregår i deres liv. Da kan vi følge Ånden for å forstå hvordan Mormons bok best kan velsigne dem. Her er fem forslag (av mange!) til ting vi kan prøve:

  1. I vårt studium av Mormons bok kan vi se etter vers som vi synes skiller seg ut. Får ett av dem oss til å tenke på noen vi kjenner? Vi kan følge tilskyndelsen og kjærlig dele ordene vi leser, med vedkommende i en tekstmelding, en e-post, en telefonsamtale eller en håndskrevet hilsen.

  2. Når vi føler oss positivt påvirket av Mormons bok, kan vi be og spørre Gud hvem andre som kan ha nytte av å høre våre erfaringer. Så kan vi fortelle historiene våre og stole på Herrens løfte om at “jeg vil gå foran dere. Jeg vil være ved deres høyre og ved deres venstre hånd, og min Ånd skal være i deres hjerter og mine engler rundt om dere for å støtte dere” (Lære og pakter 84:88).

  3. Har vi blitt rørt av en historie som er fremstilt i en video fra samlingen av Mormons bok-videoer? Stadig flere finner disse videoene på Internett og blir tiltrukket av evangeliets sannheter gjennom historiene de fremstiller. Som sagt, hvis vi føler oss inspirert når vi ser på, kan vi overveie hvem andre som kan ha glede av en lignende opplevelse, og dele en videokobling med dem.

  4. En av de enkleste måtene å dele på er ved å trykke på en knapp i Mormons bok-appen. Du kan dele en kobling med noen eller ganske enkelt be dem skanne en kode fra appen på mobiltelefonen din. Du kan til og med dele den mens du sitter ved siden av noen på bussen, og så kan de få tilgang til Mormons bok på et hvilket som helst språk. Appen inneholder fulltekstversjonen av Mormons bok. Den inneholder også Mormons bok-videoene og mange andre ressurser som kan lede mennesker til å lære mer om Jesus Kristus og hans læresetninger.

  5. En av de mest tradisjonelle måtene vi kan dele Mormons bok på, er ganske enkelt å gi noen et trykt eksemplar av den. Mange vil gjerne ha en god bok å lese. Vi kan dele Mormons bok med dem og fortelle dem hvorfor den betyr så mye for oss når vi leser den.

Mormons bok har svar på livets utfordringer!5 Den opprettholder tro på Jesus Kristus6 og leder mennesker til ham! Den kan løfte mennesker ut av synd og sorg, lære dem hvordan de kan føle Frelserens fred7 og utvide deres forståelse av hvem de er, hver gang de leser den!

Som president Nelson har sagt, er Mormons bok “Guds redskap for å tilveiebringe [Israels innsamling].8 Herren har frembragt Mormons bok som en del av sitt verk, og det er vår mulighet til å dele dens gode budskap med andre. Uansett hvordan vi deler Mormons bok med andre, kan vi være sikre på at det gjør oss engasjert i Guds frelsesverk og opphøyelse og hjelper til med å samle hans barn.

Skriv ut