Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
Oktober: Prästadömets välsignelser är till för alla


Oktober

Prästadömets välsignelser är till för alla

”Alla de som tar emot detta prästadöme tar emot mig, säger Herren” (L&F 84:35).

Komplettera förslagen som ges här med egna idéer. Planera varje vecka hur du ska (1) förklara läran, (2) hjälpa barnen förstå den och (3) hjälpa dem tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Värdiga unga män får prästadömet när de är 12 år gamla.

Förklara läran (se en bild): Visa barnen en bild av Jesus Kristus när han instiftar sakramentet. Förklara att Kristus gav sakramentet till sina apostlar och till sina lärjungar i Mormons bok, och han bad dem att fortsätta välsigna och dela ut sakramentet när han var borta. Läs Tredje Nephi 18:5–6 tillsammans. Ställ frågor till barnen, som: Vilka välsignar sakramentet i vår tid? Vilka delar ut sakramentet? Vilken kraft behöver en person för att kunna välsigna och dela ut sakramentet?

Hjälp barnen förstå läran (samtala om läran): Förklara att prästadömet är Guds kraft att tjäna och välsigna människor på jorden. I vår tid har Kristus lärt oss att alla män kan ha prästadömet så länge som de uppfyller två krav. Det första är att de måste vara i en viss ålder. Be barnen ställa sig upp när de hör dig säga åldern när en pojke kan få prästadömet. Räkna sakta från ett till tolv. Säg till barnen att det andra kravet är att pojken måste vara värdig. Förklara vad det innebär att vara värdig, och säg att både pojkar och flickor kan använda ”Mina evangelieideal” för att få veta hur man lever värdigt.

Hjälp barnen tillämpa läran (fysisk aktivitet): Dela in barnen i grupper. Ge ett ideal från ”Mina evangelieideal” till varje grupp. Be varje grupp komma på en enkel handling som representerar deras ideal. Säg några ord som syftar på ett ideal och låt den tilldelade gruppen ställa sig upp och visa sin handling. Fortsätt tills alla grupperna har fått visa sinhandling. Säg att genom att följa de här idealen kan pojkar förbli värdiga att ha prästadömet och ta emot prästadömsförrättningar och flickor förbli värdiga att ta emot prästadömsförrättningar, till exempel dop och tempelförrättningar.

Vecka 2: Vi får frälsningens förrättningar genom prästadömet.

Bild
children under umbrella

Åskådningsundervisning kan användas för att skapa intresse, fånga barnens uppmärksamhet eller för att presentera en evangelieprincip.

Förklara läran (se en åskådningsundervisning): Låt ett barn hålla i ett uppfällt paraply. Låt några barn ställa sig under det. Jämför paraplyet med prästadömet. Påpeka att om det regnade skulle alla barnen under paraplyet välsignas med att få vara torra, inte bara den som håller i det. På liknande sätt har Gud, genom sitt prästadöme, gjort så att alla hans barn kan välsignas. Genom prästadömet får vi frälsningens förrättningar som gör att vi kan komma tillbaka och bo hos Gud igen.

Bild
baptism puzzle

Hjälp barnen förstå läran (lägga pussel): Skriv följande termer på olika papperslappar: dop, konfirmation, prästadömsordination (för män), tempelbegåvning och tempelbesegling. Klipp sönder varje pappersbit i pusselbitar. Förklara kort för barnen vad en förrättning är (en helig ceremoni eller handling som har andlig betydelse) och säg att några prästadömsförrättningar krävs för att vi ska kunna komma tillbaka och bo hos vår himmelske Fader. Rita fem trappsteg på tavlan och sätt upp en bild av Jesus Kristus på det översta steget. Dela in barnen i fem grupper och ge varje grupp ett av pusslen som du har gjort. Be dem att sätta ihop pusslet och sedan berätta vad de vet om förrättningen för resten av primärbarnen. Låt grupperna sätta upp sitt pussel i rätt ordning på stegen på tavlan.

Bild
steps to salvation
Bild
chalk words

Vecka 3: Jag kan få kraft genom prästadömets välsignelser.

Förklara läran (samtala om läran): Be barnen att hålla upp händerna och titta på dem. Fråga dem hur deras händer hjälper dem leka, arbeta och göra sig klara för kyrkan. Be dem att visa sitt svar med en pantomim. Fråga dem sedan hur man kan använda sina händer för att hjälpa andra. Förklara att prästadömsbärare kan använda sina händer för att ge välsignelser som hjälper och stärker oss.

Hjälp barnen förstå och tillämpa läran (läsa skriftställen och berätta om upplevelser): Sätt upp bilder på sakramentet, dop, konfirmation, ett barn som välsignas och en sjuk som välsignas runt om i rummet och förklara vad som händer på varje bild. Be barnen att rita längs konturerna av sina händer och klippa ut bilderna. Låt dem skriva sitt namn på framsidan av varje pappershand. Låt dem tejpa fast en av sina pappershänder nära en bild som visar en välsignelse eller förrättning som de har fått från en prästadömsbärares händer. Välj några händer och be dessa barn berätta hur prästadömet har välsignat och stärkt dem. Återge berättelsen om när Jesus välsignar barnen från Tredje Nephi 17:11–25. Sätt upp en bild av Jesus med barn längst fram i rummet och be varje barn tejpa fast sin andra pappershand nära bilden. Förklara att prästadömsbärare har kraft att handla i Jesu Kristi namn. De kan välsigna oss precis så som Jesus skulle göra om han var här.

Bild
hand tracing

Genom att hjälpa barnen vara aktivt engagerade i lektionen hjälper du dem att förstå läran du undervisar om.

Vecka 4: Jag kan komma till templet och ta emot förrättningar för mina förfäder när jag är äldre.

Förklara och hjälp barnen förstå läran (färglägga): Påminn barnen om att vi behöver ta emot vissa prästadömsförrättningar innan vi kan komma tillbaka och bo hos vår himmelske Fader. Be dem att nämna några av förrättningarna. Säg att många människor har dött utan att ha fått chansen att ta emot de här förrättningarna, och de behöver vår hjälp. Berätta för barnen om en av dina förfäder som dog innan han eller hon kunde ta emot de här förrättningarna. Ge varje barn en enkel pappersfigur. Be dem att rita sig själva på ena sidan av figuren och en bild av förfadern du berättade om på andra sidan. (Om barnen känner till någon av sina förfäder som har dött utan att ha tagit emot prästadömsförrättningarna så kan de rita den personen.) Låt dem upprepa temat för den här veckan medan de håller upp pappersfiguren framför sig. Be dem att visa bilden av sig själva när de säger ordet ”jag” och bilden av förfadern när de säger ordet ”förfäder”.

Skriv ut