Kirjasto
Oppiaihe 4: Mormonin kirja – uskontomme lakikivi


Oppiaihe 4

Mormonin kirja – uskontomme lakikivi

Johdanto

Mormonin kirja on uskontomme lakikivi ja todiste siitä, että Jumala on palauttanut Jeesuksen Kristuksen evankeliumin maan päälle meidän aikanamme. Presidentti Ezra Taft Benson (1899–1994) on opettanut, että Mormonin kirja ”on lakikivi todistuksessamme Kristuksesta. Se on oppimme lakikivi. Se on todistuksen lakikivi.” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 54.) Kun oppilaat syventävät todistustaan Mormonin kirjasta, he saavat vahvistusta niitä vastaan, jotka pyrkivät kumoamaan sen aitouden.

Taustalukemista

  • Ezra Taft Benson, ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 53–58.

  • Jeffrey R. Holland, ”Turvaa sielulle”, Liahona, marraskuu 2009, s. 88–90.

  • ”Book of Mormon and DNA Studies”, Gospel Topics, lds.org/topics.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 17:6; 19:26; 20:5–12

Mormonin kirja on todiste siitä, että Jumala on palauttanut totuuden meidän aikanamme

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat ajankohdat ja tapahtumat:

1820 Ensimmäinen näky saadaan

1823 Moronin vierailut alkavat

1829 Pappeus palautetaan

Kesäkuu 1829 Mormonin kirjan käännös valmistuu

6. huhtikuuta 1830 Kirkko perustetaan

  • Mitä näiden tapahtumien järjestys voi opettaa meille Mormonin kirjan tehtävästä evankeliumin palautuksessa? (Mormonin kirja täytyi saada valmiiksi ennen kuin kirkko voitiin palauttaa. Sillä tulisi olemaan keskeinen tehtävä evankeliumin leviämisessä.)

Selitä, että kun kirkko perustettiin huhtikuussa 1830, Mormonin kirja oli juuri painettu. Sen myyntiä alettiin mainostaa vajaa kaksi viikkoa aiemmin. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 20:8–12 ja panemaan merkille, mitä Mormonin kirja pitää sisällään ja mitä se todistaa. Voit halutessasi ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä asiat. (Huom. Voisit koko oppikurssin ajan kannustaa oppilaita merkitsemään pyhiin kirjoituksiinsa löytämiään tärkeitä totuuksia.) Oppilaiden lukiessa kirjoita taululle seuraava vaillinainen lause:

Mormonin kirja todistaa maailmalle, että…

Riittävän ajan kuluttua esitä oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Kuinka täydentäisitte taululla olevan lauseen sen pohjalta, mitä olette lukeneet? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta pidä huoli, että he panevat merkille seuraavan totuuden: Mormonin kirja todistaa maailmalle, että pyhät kirjoitukset ovat totta, että Jumala innoittaa ja kutsuu ihmisiä tekemään Hänen työtään meidän aikanamme ja että Jumala on muuttumaton.)

  • Millä tavoin Mormonin kirja todistaa, että Jumala innoittaa ja kutsuu ihmisiä tekemään Hänen työtään meidän aikanamme?

  • Kun henkilö saa tietää, että Mormonin kirja on totta, mitä hän saa selville profeetta Joseph Smithistä?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen kohdat OL 17:6 ja 19:26 ja panemaan merkille, mitä yhteistä näissä kahdessa jakeessa on.

  • Mitä yhteistä näissä kahdessa jakeessa on? (Herran julistus siitä, että Mormonin kirja on totta.)

  • Mitä arvoa teille on sillä tiedolla, että Herra on julistanut todistuksensa Mormonin kirjan totuudesta?

Mormonin kirja on uskontomme lakikivi

Kirjoita taululle seuraava totuus: Mormonin kirja on uskontomme lakikivi.

  • Mitä tämä toteamus mielestänne tarkoittaa?

Laita näkyville presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Mormonin kirja on kolmella tavalla uskontomme lakikivi. Se on lakikivi todistuksessamme Kristuksesta. Se on oppimme lakikivi. Se on todistuksen lakikivi.” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 54.)

Jaa luokka pieniin ryhmiin. Anna kullekin ryhmälle tehtäväksi keskustella yhdestä seuraavista aiheista: millä tavalla Mormonin kirja on ”lakikivi todistuksessamme Kristuksesta”, millä tavalla se on ”oppimme lakikivi” tai millä tavalla se on ”todistuksen lakikivi”. (Sinun täytyy ehkä antaa kukin aihe useammalle kuin yhdelle ryhmälle.) Anna kullekin ryhmälle seuraava moniste ja pyydä heitä käyttämään lausuntoa, joka vastaa heidän saamaansa keskustelunaihetta.

Kuva
moniste, Uskontomme lakikivi

Mormonin kirja – uskontomme lakikivi

Palautuksen perustukset – oppiaihe 4

”Lakikivi todistuksessamme Kristuksesta”

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Mormonin kirja on lakikivi todistuksessamme Jeesuksesta Kristuksesta, joka itse on kulmakivenä kaikessa, mitä me teemme. Se todistaa Hänen todellisuudestaan. – – Sen todistus Mestarista on selkeä, laimentumaton ja voimakas. – – Suuri osa kristikuntaa nykyään torjuu Vapahtajan jumalallisuuden. Se asettaa kyseenalaiseksi Hänen ihmeellisen syntymänsä, Hänen täydellisen elämänsä ja Hänen suurenmoisen ylösnousemuksensa todellisuuden. Mormonin kirja opettaa selkein ja varmoin sanoin näiden kaikkien totuutta. Se myös selittää täydellisesti opin sovituksesta.” (Ezra Taft Benson, ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 54–55.)

”Oppimme lakikivi”

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Mormonin kirjasta löytyy niiden oppien täyteys, joita me tarvitsemme pelastuaksemme. Ja niitä opetetaan selkeästi ja yksinkertaisesti, niin että lapsikin voi oppia tien pelastukseen ja korotukseen. Mormonin kirja tarjoaa paljon sellaista, mikä avartaa ymmärrystämme pelastuksen opeista. Ilman sitä muiden pyhien kirjojen sisältämät opetukset eivät olisi läheskään niin selkeitä ja kallisarvoisia.” (Ezra Taft Benson, ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 55.)

”Todistuksen lakikivi”

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Mormonin kirja on todistuksen lakikivi. Aivan niin kuin holvi sortuu, jos lakikivi otetaan pois, niin koko kirkko seisoo tai kaatuu Mormonin kirjan totuuden mukana. – – Jos Mormonin kirja on tosi – –, silloin on hyväksyttävä väitteet palautuksesta ja kaikesta, mikä siihen liittyy.” (Ezra Taft Benson, ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 55.)

Riittävän ajan kuluttua pyydä ryhmiä kertomaan luokalle, mistä he keskustelivat.

Päätä oppiaiheen tämä osio pyytämällä oppilaita kertomaan tunteistaan Mormonin kirjaa kohtaan ja siitä, kuinka se on ollut heidän oman todistuksensa lakikivi.

Viholliset yrittävät kumota Mormonin kirjan totuudellisuuden

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Tätä kirjaa on tutkittu ja sitä vastaan on hyökätty [yli 180] vuotta; se on kielletty, sitä on todisteltu vääräksi, sitä vastaan on käyty ja se on revitty kappaleiksi pahemmin kuin kenties mikään muu kirja nykyajan uskonnollisessa historiassa – kenties pahemmin kuin mikään muu kirja missään uskonnollisessa historiassa. Ja yhä se kestää. Sen alkuperästä on syntynyt, toisteltu ja kuollut tuloksettomia teorioita – Ethan Smithistä ja Solomon Spauldingista mielenvikaiseen vainohulluun ja juonia punovaan neroon. Yksikään näistä suoraan sanoen säälittävistä muista vastauksista tämän kirjan alkuperästä esitettyihin kysymyksiin ei ole milloinkaan kestänyt tutkintaa, koska ei ole olemassa mitään muuta vastausta kuin se, minkä Joseph antoi sen nuorena, oppimattomana kääntäjänä. Tässä olen yhtä mieltä oman isoisäni isän kanssa, joka sanoi kyllin yksinkertaisesti: ’Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin.’” (”Turvaa sielulle”, Liahona, marraskuu 2009, s. 89.)

  • Miksi on tärkeää muistaa, että kirkon nykyiset viholliset yrittävät alinomaa horjuttaa Mormonin kirjan uskottavuutta?

  • Millä tavalla vanhin Hollandin isoisän isän sanat tukevat sitä, että Mormonin kirja on totta?

Esimerkkinä voit halutessasi selittää, että yksi tapa, jolla kirkon viholliset nykyaikana pyrkivät osoittamaan Mormonin kirjan epäuskottavaksi, on DNA-todisteiden käyttö. Sillä he pyrkivät osoittamaan vääriksi kaikki mahdolliset yhteydet Mormonin kirjan kansojen ja Amerikan alkuperäiskansojen välillä. Jos oppilailla on kysymyksiä tästä asiasta, kannusta heitä lukemaan Gospel Topics -sivuston artikkeli ”Book of Mormon and DNA Studies”, joka on osoitteessa lds.org/topics.

Pitäkää lujasti kiinni siitä, minkä tiedätte olevan totta

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että heidän ystävänsä on sanonut kuulleensa jotakin sellaista, mikä näyttää kiistävän Mormonin kirjan totuuden.

  • Kuinka neuvoisitte ystäväänne?

  • Kuinka todistuksenne Mormonin kirjan totuudesta voi auttaa teitä, kun kohtaatte Mormonin kirjaa vastaan osoitettua kritiikkiä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Epäilyksen hetkinä tai vaikeina aikoina säilyttäkää se maaperä, jonka olette jo vallanneet, vaikka se maaperä olisikin vähäinen. – – Kun niitä hetkiä tulee ja ongelmia ilmaantuu eikä niiden ratkeaminen ole heti näkyvillä, pitäkää lujasti kiinni siitä, mitä te jo tiedätte, ja pysykää vahvoina, kunnes saatte lisää tietoa.” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 94.)

  • Millä tavalla voisitte soveltaa vanhin Hollandin sanoja kohdatessanne kysymyksiä, jotka koskevat Mormonin kirjan aitoutta? (Oppilaat saattavat antaa monenlaisia vastauksia, mutta voit halutessasi tähdentää seuraavaa periaatetta: Kun kohtaamme kysymyksiä tai epäilyksiä evankeliumista, meidän tulisi pitää lujasti kiinni siitä, minkä jo tiedämme, ja luottaa siihen, että joko löydämme vastauksen tutkimalla asiaa edelleen tai Jumala ilmoittaa vastauksen jonakin tulevana aikana.)

  • Mitä totuuksia te jo tiedätte Mormonin kirjasta ja periaatteista, joita se sisältää? Kuinka olette päätyneet siihen tietoon?

Päätä oppiaihe laittamalla näkyville presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat sanat. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Jokaisen myöhempien aikojen pyhän tulee ottaa tämän kirjan tutkiminen elämäntehtäväkseen. Muussa tapauksessa hän asettaa sielunsa vaaralle alttiiksi ja lyö laimin sitä, mikä voisi antaa hänen koko elämälleen hengellistä ja älyllistä eheyttä. On eroa käännynnäisellä, joka Mormonin kirjan avulla rakentaa Kristuksen kalliolle ja pitää kiinni rautakaiteesta, ja käännynnäisellä, joka ei sitä tee.” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 57.)

  • Kuinka Mormonin kirjan säännöllinen tutkiminen on varjellut teitä niiltä, jotka yrittävät tuhota uskonne?

Todista, että Mormonin kirja on totta. Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka Mormonin kirja on vaikuttanut heidän elämäänsä. Pyydä heitä miettimään, mitä he voisivat tehdä asettaakseen Mormonin kirjan tutkimisen entistä tärkeämmälle sijalle elämässään. Muistuta oppilaita Moronin lupauksesta, joka on kohdassa Moroni 10:3–5. Siinä sanotaan, että ne, jotka haluavat vahvistaa todistustaan Mormonin kirjasta, voivat tehdä sen tutkimalla kirjaa itseään ja rukoilemalla sen totuudesta.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta