Bibliotheek
Keuzevrijheid


ā€˜Keuzevrijheidā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
vrouw staat voor een pad dat splitst

Evangeliestudiewijzer

Keuzevrijheid

De gave om zelf te kiezen en te handelen

VĆ³Ć³r je geboorte leefde je als geestzoon of -dochter van God. Je leerde over het plan van onze hemelse Vader waardoor jij vooruitgang kunt maken en zoals Hij worden. Hij gaf je de gave van morele keuzevrijheid, wat betekent dat het je vrijstaat om God en zijn plan te volgen of niet (zie Leer en Verbonden 101:78). Het beginsel keuzevrijheid geeft je de macht om zelfstandig te handelen (2 Nephi 2:16). Het houdt ook in dat je de verantwoordelijkheid voor je keuzes op je neemt (zie Helaman 14:29ā€“31).

In de voorsterfelijke wereld trachtte Satan ā€˜de keuzevrijheid van de mens te vernietigenā€™ (Mozes 4:3), en velen volgden hem (zie Leer en Verbonden 29:35ā€“36). Het feit dat je hier op aarde bent, betekent dat je je keuzevrijheid hebt gebruikt om Gods plan te aanvaarden en Hem te volgen (zie Abraham 3:24ā€“26, 28). God zal je door de leiding van de Heilige Geest sterken in je streven om morele keuzevrijheid te gebruiken om Hem te volgen. Als je ervoor kiest om rechtschapen te zijn, zul je meer gemoedsrust en vreugde ontdekken en uiteindelijk in aanmerking komen voor het eeuwige leven.

Wat is keuzevrijheid?

God heeft zijn kinderen het vermogen en voorrecht gegeven om ā€˜zelfstandig te handelen en niet om met zich te laten handelenā€™ (2ā€ÆNephi 2:26). Dat betekent dat we kunnen kiezen of we Gods geboden wel of niet willen gehoorzamen. We zullen de gevolgen ā€“ goed of slecht ā€“ van onze keuzes ondervinden. God heeft deze gave als ā€˜morele keuzevrijheidā€™ omschreven (Leer en Verbonden 101:78).

Overzicht onderwerp: Keuzevrijheid en verantwoording

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Heilsplan, Voorsterfelijk leven, Sterfelijk leven, Gehoorzaamheidā€Æ

Sectie 1

Je bent verantwoordelijk voor de keuzes die je in dit leven maakt

Afbeelding
vrouw wandelt op straat

Je maakt elke dag honderden keuzes over wat je denkt, zegt en doet. President ThomasĀ S. Monson heeft gezegd dat sommige van onze beslissingen ā€˜voor de eeuwigheid niet veel uitmaken, maar andere zullen alle verschil uitmakenā€™. Met Gods hulp kun je weten welke keuzes het belangrijkst zijn.

Een van de redenen waarom God zijn kinderen naar de aarde stuurt, is om ā€˜hen [te] beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebiedenā€™ (Abraham 3:25). In deze wereld heb je te maken met ā€˜tegenstelling in alle dingenā€™ (2 Nephi 2:11) en talloze mogelijkheden om je keuzevrijheid uit te oefenen. Op een dag zul je verantwoording moeten afleggen voor je gedachten, woorden en daden (zie Mosiah 4:30). Hoe je je morele keuzevrijheid gebruikt, zal je ervaring in dit leven en in de toekomende wereld beĆÆnvloeden.

Om over na te denken

  • Ouderling DavidĀ A. Bednar heeft uitgelegd: ā€˜In de onderverdeling van alle scheppingen Gods zijn er dingen die handelen en dingen die met zich laten handelen (zie 2 Nephi 2:13ā€“14). [ā€¦] Begiftigd met keuzevrijheid kunnen wij naar eigen believen handelen, en we dienen voornamelijk te handelen en niet met ons te laten handelen.ā€™ Hoe verduidelijkt dit citaat het verschil tussen Gods kinderen en zijn andere scheppingen? Waarom is het beginsel van morele keuzevrijheid een essentieel onderdeel van Gods plan voor het heil van zijn kinderen?

  • Lees eventueel wat Lehi zijn zoon Jakob in 2Ā Nephi 2:26ā€“29 over het belang van keuzevrijheid leerde. Hoe zou je de ervaringen van vrijheid en gevangenschap in deze verzen beschrijven? Wat leer je uit deze tekst over ā€˜het eeuwige leven kiezenā€™?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk de video ā€˜The Ten Virginsā€™ (1:40) of lees samen de gelijkenis van de tien meisjes in MattheĆ¼s 25:1ā€“13. Bespreek wat deze gelijkenis over keuzevrijheid zegt. Bespreek manieren waarop we ons kunnen voorbereiden om de Heiland te ontmoeten.

Meer weten

Sectie 2

Jezus Christus koos ervoor om in alle dingen de wil van de Vader te doen

Afbeelding
jonge Jezus Christus onderwijst mannen

Toen Jezus 12 jaar was, ontdekten Maria en Jozef dat Hij niet bij hun gezin was toen ze van Jeruzalem naar huis reisden. Ze troffen Hem aan in de tempel, waar Hij vragen beantwoordde van mensen die Gods wet bestudeerden. Maria vroeg Jezus of Hij wist dat ze naar Hem op zoek waren geweest. Jezus antwoordde: ā€˜Wist u niet dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader?ā€™ (Lukas 2:49.) Jezus nam altijd beslissingen op basis van de wil van zijn Vader (zie Lukas 22:42; 3 Nephi 11:11; 27:13). Jezus Christus is het volmaakte voorbeeld van iemand die morele keuzevrijheid gebruikt om rechtschapenheid boven eigenbelang en zonde te verkiezen.

Om over na te denken

  • Jezus Christus stond tijdens zijn aardse leven voor verleidingen, net als wij (zie HebreeĆ«n 4:15; Mosiah 3:7; Alma 7:11). Lees MattheĆ¼s 4:1ā€“11. Wat kun je leren van de reactie van Jezus toen Satan probeerde Hem een onrechtschapen keuze te laten maken?

  • In zijn toespraak ā€˜De wereld overwinnen en rust vindenā€™ zegt president RussellĀ M. Nelson: ā€˜Wat betekent het om de wereld te overwinnen? Het betekent dat we de verleiding weerstaan om wereldse zaken boven die van de Heer te stellen. Het betekent dat we meer op de leer van Christus vertrouwen dan op de filosofieĆ«n van mensen. Het betekent dat we behagen in de waarheid scheppen, bedrog afwijzen, en ā€œootmoedige volgelingen van Christusā€ worden [2 Nephi 28:14]. Het betekent dat we ons onthouden van alles wat de Geest wegjaagt. Het betekent dat we zelfs onze meest gekoesterde zonden willen ā€œafleggenā€ [Alma 22:18].ā€™ Hoe kun jij het voorbeeld van Jezus Christus volgen in je streven om de wereld te overwinnen?

  • Welke dingen kunnen je ervan weerhouden je aan de wil van de Vader te onderwerpen? Wat kun je doen om je vollediger aan Hem te onderwerpen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Vaak hoeven we niet te kiezen tussen goed en kwaad of juist en fout. Lees samen de volgende uitspraak van president DallinĀ H. Oaks: ā€˜Als we alternatieven overwegen, moeten we bedenken dat het niet altijd genoeg is dat iets goed is. Andere keuzes zijn beter en weer andere zijn het beste. Al is een bepaalde keuze duurder, zij zou door haar grotere waarde wel eens de beste keuze van allemaal kunnen zijn.ā€™ Bespreek enkele beginselen die je kunnen helpen als je tussen goede, betere en de beste opties moet kiezen. Wat kun je van het voorbeeld van Jezus Christus leren als je die keuzes maakt?

Meer weten

Sectie 3

Laat God in je leven zegevieren

President RussellĀ M. Nelson heeft gezegd: ā€˜We hebben allemaal onze keuzevrijheid. [ā€¦] We kunnen ervoor kiezen om God in ons leven te laten zegevieren, of niet. We kunnen ervoor kiezen om God de grootste invloed op ons leven te laten hebben, of niet.ā€™ Als je bereidwillig besluit om God te volgen in de keuzes die je maakt, toon je dat zijn plan in jouw leven prioriteit heeft.

Kiezen om te geloven is een van de eerste stappen om je keuzevrijheid goed te gebruiken. Geloof in Jezus Christus vergroot je vertrouwen in Hem. Christus wil ook dat je zijn woorden gelooft die door zijn profeten zijn geopenbaard tijdens de voortdurende herstelling van de volheid van zijn evangelie. Als je ervoor kiest om geloof te hebben, zul je meer geestelijk begrip krijgen en helderheid hebben bij het nemen van beslissingen. Je verlangen om gehoorzaam te zijn zal toenemen en je zult meer geneigd zijn een pad te kiezen dat naar het eeuwige leven leidt.

Om over na te denken

  • President RussellĀ M. Nelson heeft gezegd: ā€˜Blijf op het verbondspad. Uw toewijding aan het volgen van de Heiland, door verbonden met Hem te sluiten en u daaraan te houden, zal de deur opendoen naar elk geestelijk voorrecht en elke zegen die mannen, vrouwen, en kinderen overal ter beschikking staan.ā€™ Welke keuzes hebben jou geholpen om vooruitgang te maken op het verbondspad van de Heer? Welke keuzes ga je maken waardoor je op het pad zult blijven?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Laat anderen vertellen over situaties waarin het leven anders uitpakte dan verwacht. Bespreek de gedachten en gevoelens die zulke ervaringen met zich mee kunnen brengen. Lees eventueel samen Jesaja 55:8ā€“9 en bespreek waarom God laten zegevieren een beginsel is dat vrede en vertrouwen brengt.

Meer weten

Andere informatiebronnen over keuzevrijheid

Noten

  1. ThomasĀ S. Monson, ā€˜De drie aspecten van keuzesā€™, Liahona, november 2010,Ā 67.

  2. DavidĀ A. Bednar, ā€˜Wakende met alle volhardingā€™, Liahona, mei 2010,Ā 42.

  3. RussellĀ M. Nelson, ā€˜De wereld overwinnen en rust vindenā€™, Liahona, november 2022,Ā 96.

  4. DallinĀ H. Oaks, ā€˜Goed, beter, bestā€™, Liahona, november 2007, 104ā€“105.

  5. RussellĀ M. Nelson, ā€˜Laat God zegevierenā€™, Liahona, november 2020, 92.

  6. RussellĀ M. Nelson, ā€˜Nu we samen verdergaanā€™, Liahona, april 2018, 7.

Afdrukken