Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 2: Ottakaa varteen profeettojen sanat


Oppiaihe 2

Ottakaa varteen profeettojen sanat

Johdanto

Jumala kutsuu profeettoja todistamaan Jeesuksesta Kristuksesta, julistamaan parannusta ja kutsumaan kaikkia tulemaan Vapahtajan luokse. Mormonin kirjassa opetetaan, että niitä, jotka ottavat varteen näiden profeettojen sanat, siunataan, kun taas ne, jotka vastustavat heitä, kokevat katumusta ja murhetta.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

1. Nefi 1:4–15, 18; Moosia 11:20–25; 13:33–35

Profeettojen tehtävä

Kysy luokan jäseniltä:

  • Kuinka meidän uskomme elävään profeettaan erottaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon muista uskonnoista?

  • Miksi elävät profeetat ovat nykyään yhtä tarpeellisia kuin he ovat olleet muina aikakausina maailman historiassa?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 1. Nefi 1:4–15, 18 samalla kun luokan jäsenet seuraavat mukana ja panevat merkille, kuinka Herra kutsui Lehin ja valmisti häntä olemaan profeetta.

  • Mitä sellaista Lehi koki, mikä valmisti häntä olemaan profeetta? (Hän sai todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta, ja hän näki ennalta jumalattomien tuhon ja sen armon, joka suodaan niille, jotka tulevat Jumalan luo.)

  • Miksi ihmiset Jerusalemissa tarvitsivat Lehin kaltaisia profeettoja? (Kun oppilaat vastaavat, huolehdi siitä, että he huomaavat tämän totuuden: Jumala kutsuu profeettoja ja ilmoittaa tahtonsa heidän välityksellään.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti John Taylorin (1808–1887) seuraavat sanat:

Kuva
President John Taylor

”Me tarvitsemme elävää puuta – elävää lähdettä – elävää älyä, joka lähtee elävältä pappeudelta taivaassa ja tulee maan päällä elävän pappeuden välityksellä. – – Ja siitä lähtien, kun Aadam ensimmäisen kerran sai tietoa Jumalalta, siihen aikaan kun Johannes sai Patmos-saarella ilmoituksensa tai taivaat avautuivat Joseph Smithille, tarvittiin aina uusia ilmoituksia, jotka oli sovitettu juuri niihin erityisolosuhteisiin, joissa seurakunnat tai yksityiset henkilöt olivat.

Aadamin saamat ohjeet eivät neuvoneet Nooaa rakentamaan arkkiaan, Nooan saamissa ilmoituksissa ei kehotettu Lootia lähtemään Sodomasta, eivätkä edellä mainitut puhuneet Israelin lasten Egyptistä lähtemisestä. Nämä kaikki saivat ilmoituksia itseään varten, ja samoin saivat Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Jeesus, Pietari, Paavali, Johannes ja Joseph. Ja niin on meidänkin saatava.” (Kirkon presidenttien opetuksia: John Taylor, 2002, s. 158.)

  • Miksi on tärkeää tietää, että Herra ilmoittaa tahtonsa elävien profeettojen välityksellä yhä nykyäänkin?

  • Millä tavoin Mormonin kirjan profeettojen tehtävän tarkasteleminen voisi auttaa meitä nykyään?

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet:

Moosia 11:20–25

Moosia 13:33–35

Selitä, että vaikka profeetat esittävät monia sanomia, jotka koskevat nimenomaan heidän aikaansa, on monia sanomia, joita kaikki profeetat esittävät. Kehota oppilaita etsimään kaksi sellaista sanomaa, kun he lukevat taululla olevat kohdat itsekseen. Pyydä oppilaita merkitsemään pyhiin kirjoituksiinsa keskeinen sanoma, jonka profeetta Abinadi esitti kummassakin kohdassa. (Huom. Pyhien kirjoitusten merkitseminen on pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvä taito, jota voisit opettaa läpi oppikurssin.)

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat huomanneet, ja tiivistä heidän löytämänsä asiat tähdentämällä tätä oppia: Kaikki Jumalan profeetat julistavat parannusta ja todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.

Voisit kehottaa oppilaita käyttämään muutaman minuutin siihen, että he etsivät esimerkin Mormonin kirjan profeetasta, joka julisti parannusta tai todisti Jeesuksesta Kristuksesta. (Esimerkkejä parannuksen julistamisesta: Jesaja – 2. Nefi 16:9–11; Jaakob – MK Jaak. 2–3; Abinadi – Moosia 11–12; Samuel – Hel. 13–16; ja Mormon – Morm. 3. Esimerkkejä Jeesusta Kristusta koskevasta opettamisesta: Nefi – 1. Nefi 19 ja 2. Nefi 25; Alma – Alma 7; ja Mormon – Morm. 7.) Kehota oppilaita kertomaan löytämänsä esimerkki luokalle.

  • Miksihän profeetat johdonmukaisesti julistavat parannusta ja todistavat Jeesuksesta Kristuksesta?

  • Kuinka näiden sanomien kuunteleminen auttaa meitä saavuttamaan pelastuksen?

Helaman 13:24–33; 3. Nefi 8:24–25; 9:10–11

Jumalan profeettojen hylkääminen johtaa katumiseen

Laita näkyville presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”Kun profeetta huomauttaa maailman synneistä, maailmalliset ihmiset haluavat joko sulkea profeetan suun tai menetellä niin kuin profeettaa ei olisi olemassakaan, sen sijaan että tekisivät parannuksen synneistään. Suosio ei ole milloinkaan totuuden mitta. – – Herran toisen tulemisen lähestyessä ja maailman ihmisten muuttuessa entistä jumalattomammiksi voitte odottaa, että profeetta on heidän keskuudessaan yhä vähemmän suosittu.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 159.)

  • Miksihän jotkut ihmiset eivät ota varteen profeettojen sanoja?

Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen profeetta Samuelin sanoja jakeissa Hel. 13:24–29 ja panemaan merkille, miksi yksilöt hylkäävät profeettojen varoitukset. Voisit jälleen kannustaa oppilaita merkitsemään, mitä he huomaavat.

  • Miksi nefiläiset Samuelin mukaan hylkäsivät Jumalan profeetat?

  • Vaikka me emme syyllistykään profeettojen pahoinpitelemiseen tai surmaamiseen, kuinka nämä jakeet voivat toimia varoituksena meille nykyään?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 13:30–33 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, mitä seurauksia Samuel Lamanilainen profetoi tulevan niille, jotka hylkäisivät profeettojen sanat. Kehota luokkaa sitten lukemaan tämän profetian täyttymisestä jakeista 3. Nefi 8:24–25; 9:10–11.

  • Minkä totuuden me voimme tiivistää näistä jakeista? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava periaate: Jos hylkäämme Herran profeettojen sanat, me joudumme tuntemaan katumusta ja surua. [Ks. myös 3. Nefi 28:34.])

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat lausumat:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”Jos haluamme tietää, mikä on asemamme Herran edessä, kysykäämme itseltämme, mikä on asemamme Hänen asettamansa kuolevaisen johtajan edessä; kuinka hyvässä sopusoinnussa meidän elämämme on Herran voidellun – elävän profeetan – kirkon presidentin kanssa ja ensimmäisen presidenttikunnan koorumin kanssa” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, s. 157–158).

”Se, kuinka suhtaudumme elävän profeetan sanoihin, kun hän kertoo meille, mitä meidän tulee tietää mutta mitä emme haluaisi kuulla, on uskollisuutemme koetus” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, s. 159).

  • Kuinka presidentti Bensonin sanat omalta osaltaan motivoivat teitä olemaan uutterampia elävän profeetan neuvojen noudattamisessa?

  • Mitkä profeetalliset sanomat ovat teidän mielestänne tärkeimpiä myöhempien aikojen pyhille nykyään?

Moosia 15:10–13; 3. Nefi 10:12; 12:1–2; Eter 7:23–27

Jumalan profeettojen seuraaminen tuo siunauksia

Kerro oppilaille, että profeetta Abinadi opetti kuningas Nooalle ja tämän jumalattomille papeille, miten tärkeää on ottaa varteen profeettojen sanat. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan Moosia 15:10–13 samalla kun luokan jäsenet miettivät, kuinka nämä jakeet voisi tiivistää yhdeksi periaatelauselmaksi.

  • Kuinka esittäisitte Abinadin sanat yhtenä periaatelauselmana? (Oppilaat voisivat tiivistää tämän kohdan seuraavasti: Ne, jotka ottavat varteen profeettojen sanat, uskovat Jeesuksen Kristuksen lunastavaan voimaan ja tekevät parannuksen synneistään, ovat Jumalan valtakunnan perillisiä.)

Pyydä oppilaita miettimään ja kertomaan Mormonin kirjan esimerkkejä uskollisista henkilöistä ja ryhmistä, joita siunattiin, koska he ottivat varteen profeettojen sanat. Mahdollisia esimerkkejä: Lehin perhe pakeni tuhoa noudattamalla neuvoa paeta Jerusalemista (2. Nefi 1:4); Alma vanhempi otti varteen Abinadin sanat ja pystyi opettamaan monia ihmisiä (Moosia 17:1–4; 18:1–3); sotapäällikkö Moronin sotajoukko sai tietää, mihin mennä puolustautuakseen lamanilaisten sotajoukkoa vastaan, pyytämällä neuvoja Almalta (Alma 43:23–24).

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet (älä kirjoita lihavoituja periaatteita):

3. Nefi 10:12 (Jumalan profeettojen seuraaminen suo turvaa.)

3. Nefi 12:1–2 (Profeetat opettavat meille, kuinka saada syntimme anteeksi.)

Et. 7:23–27 (Kun noudatamme profeettojen neuvoja ja muistamme Herran, Hän siunaa meitä tarpeidemme mukaisesti.)

Anna oppilaille tehtäväksi lukea yksi taululla olevista kohdista ja tiivistää lukemansa periaatelauselmaksi. Kun oppilaat kertovat periaatelauselmansa, voisit kirjoittaa ehdotetun periaatelauselman kunkin viitteen viereen.

Auta oppilaita ymmärtämään, että profeetan seuraamisesta koituu lisää siunauksia, laittamalla näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat ja pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Elder M. Russell Ballard

”Veljeni ja sisareni, se, että meillä on Jumalan profeetta keskuudessamme, ei ole mikään pikkuasia. Suurenmoisia ja ihmeellisiä ovat ne siunaukset, joita saamme elämäämme kuunnellessamme profeetan kautta saamaamme Herran sanaa. – – Kun kuulemme Herran neuvoja, jotka ilmaistaan kirkon presidentin sanojen välityksellä, meidän reaktiomme tulisi olla varma ja viivyttelemätön. Historia on osoittanut, että saamme osaksemme turvallisuutta, rauhaa, menestystä ja onnea vastatessamme profeetan neuvoihin.” (Ks. ”Teidän tulee ottaa vastaan hänen sanansa”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 80.)

  • Milloin teitä on siunattu, kun olette vastanneet myönteisesti ja ripeästi profeettojen neuvoihin?

  • Kun katsotte kohti tulevaa, miksi mielestänne on tärkeää, että maan päällä on profeettoja?

Anna oppilaille haaste pohtia, kuvastuuko heidän omista teoistaan heidän halunsa seurata Herran profeettoja uskollisesti. Pyydä heitä miettimään, mitä heidän pitäisi kenties muuttaa elämässään, jotta he voisivat täydemmin päästä osallisiksi uskollisille luvatuista siunauksista.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta