Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 24: Kaikki ovat Jumalalle yhdenvertaisia


Oppiaihe 24

Kaikki ovat Jumalalle yhdenvertaisia

Johdanto

Lehin kuoleman jälkeen Herra kehotti Nefiä ja muita vanhurskaita Lehin perheen jäseniä suojelemaan itseään eroamalla Lamanista ja Lemuelista sekä näiden seuraajista. Sen jälkeen kiistat ja sodat määrittelivät usein nefiläisten ja lamanilaisten välistä suhdetta. Tässä oppiaiheessa käsitellään sitä, kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi nousee uskonnollisten, etnisten, kulttuuriin liittyvien ja muiden erojen yläpuolelle yhdistämään Jumalan lapsia.

Taustalukemista

  • Dallin H. Oaks, ”Kaikkia ihmisiä kaikkialla”, Liahona, toukokuu 2006, s. 77–80.

  • Howard W. Hunter, ”Evankeliumi – maailmanuskonto”, Valkeus, tammikuu 1992, s. 20–22.

Opetusehdotuksia

2. Nefi 26:23–28, 33; MK Jaakob 7:24; Enos 11, 20

Kaikkia Jumalan lapsia kutsutaan tulemaan Hänen luokseen

Pyydä oppilaita ajattelemaan uskonnollisia, etnisiä tai kulttuuriin liittyviä ryhmiä maailmassa ja miettimään, millaisia asenteita joillakin näihin ryhmiin kuuluvilla ihmisillä on muihin ryhmiin kuuluvia ihmisiä kohtaan.

Muistuta oppilaille, että Lehin kuoleman jälkeen hänen jälkeläisensä jakaantuivat kahteen ryhmään: nefiläisiin ja lamanilaisiin (ks. 2. Nefi 5:1–7). Pian tämän erkaantumisen jälkeen nämä kaksi ryhmää alkoivat kiistellä ja sotia keskenään (ks. 2. Nefi 5:34). Näiden kahden ryhmän kokemukset havainnollistavat sitä, että kun ihmiset eivät tunne Jumalan käskyjä eivätkä seuraa niitä, niin he usein korostavat itsensä ja muiden välisiä eroja, mikä johtaa erkaantumiseen muista ja vihan tunteisiin heitä kohtaan. Tähdennä, että sitä vastoin taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat kaikkien ihmisten tuntevan rakkautta toinen toistaan kohtaan ja olevan yhtä.

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen 2. Nefi 26:23–28, 33. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, kuinka Nefi käytti sanoja mitään, ketään ja kaikki eri taivutusmuodoissaan. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään nämä sanat pyhiin kirjoituksiinsa.

  • Minkä keskeisen opin me opimme näistä jakeista? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi huomata seuraava oppi: Jeesus Kristus rakastaa kaikkia ihmisiä ja kutsuu kaikkia tulemaan luokseen ja pääsemään osallisiksi Hänen pelastuksestaan. Voisit kirjoittaa tämän opin taululle. Voisit myös kannustaa oppilaita merkitsemään kohdan 2. Nefi 26:33 rinnakkaisviitteiksi kohdat Alma 5:33–34 ja Alma 19:36.)

Anna oppilaille muutama hetki aikaa lukea itsekseen MK Jaak. 7:24 ja En. 11, 20 sekä panemaan merkille, mitä nefiläiset halusivat lamanilaisten hyväksi profeetta Jaakobin ja profeetta Enosin aikana.

  • Mitkä väärät perimätiedot estivät lamanilaisia ottamasta vastaan kutsua tulla Jeesuksen Kristuksen luokse?

  • Kun tietää, että lamanilaiset tunsivat usein vihaa nefiläisiä kohtaan, niin mitä asenteita tai vääriä perimätietoja monien nefiläisten piti todennäköisesti voittaa voidakseen kertoa heille evankeliumista?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Mormonin kirjassa luvataan, että kaikista niistä, jotka ottavat vastaan Herran kehotuksen tehdä parannus ja uskoa Hänen Poikaansa sekä toimivat sen mukaan, tulee Herran liittokansaa (ks. 2. Nefi 30:2). Tämä on painava muistutus siitä, ettei minkään rikkauksien tai sukuperän tai minkään muun syntymäoikeuden tulisi saada meitä luulemaan, että olisimme muita parempia (ks. Alma 5:54; ks. myös MK Jaak. 3:9). Tosiaankin Mormonin kirja käskee: ’Älkää pitäkö yhtä lihaa toista korkeammassa arvossa, eli yksi ihminen älköön luulko olevansa toisen yläpuolella’ (Moosia 23:7).” (Ks. ”Kaikkia ihmisiä kaikkialla”, Liahona, toukokuu 2006, s. 79.)

Kehota oppilaita hetken aikaa pohtimaan, mikä on heidän asenteensa niitä kohtaan, jotka tulevat erilaisesta taustasta kuin he itse. Kannusta heitä noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä pyrkimällä rakastamaan kaikkia Jumalan lapsia, myös niitä joiden etninen tausta, kulttuuri tai uskonto ovat erilaisia kuin heillä itsellään.

Moosia 28:1–3; Helaman 6:1–8

Kuinka saamme halun kertoa evankeliumista kaikille Jumalan lapsille

Muistuta oppilaille, että Mormonin kirjassa kerrotaan huomattavista kokemuksista, joita nefiläisillä oli heidän saarnatessaan evankeliumia lamanilaisille. Muistuta oppilaita Moosian poikien merkittävästä kääntymyksestä (ks. Moosia 27) ja pyydä sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 28:1–3. Pyydä luokan jäseniä katsomaan, mistä syistä Moosian pojat halusivat saarnata evankeliumia lamanilaisille.

  • Mitkä löytämistänne syistä ovat teille erityisen merkityksellisiä, kun ajattelette evankeliumista kertomista muille?

  • Mikä sana jakeessa 1 ilmaisee, kuinka Moosian pojat suhtautuivat lamanilaisiin?

  • Kuinka se, että näemme muihin uskontoihin, rotuihin tai etnisiin ryhmiin kuuluvat ihmiset veljinämme ja sisarinamme, vaikuttaa haluumme kertoa evankeliumista? (Kun oppilaat vastaavat, auta heitä huomaamaan seuraava periaate: Kun näemme muut veljinämme ja sisarinamme, meidän halumme kertoa heille evankeliumista vahvistuu.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Howard W. Hunterin (1907–1995) seuraavat sanat:

Kuva
President Howard W. Hunter

”Kaikki miehet ja naiset ovat paitsi fyysisesti ensimmäisten maanpäällisten vanhempiensa Aadamin ja Eevan jälkeläisiä, myös hengellisesti Jumalan, iankaikkisen Isän, jälkeläisiä. Näin kaikki ihmiset maan päällä ovat kirjaimellisesti veljiä ja sisaria Jumalan perheessä.

Juuri ymmärtämällä ja hyväksymällä tämän Jumalan yleismaailmallisen isyyden kaikki ihmisolennot voivat parhaiten arvostaa Jumalan huolenpitoa heistä ja suhdettaan toisiinsa. Tämä on elämän ja rakkauden sanoma, joka iskee suoraan kaikkia niitä tukahduttavia perinteitä vastaan, jotka perustuvat etniseen taustaan, kieleen, taloudelliseen tai poliittiseen asemaan, oppiarvoon tai kulttuuritaustaan, sillä me olemme kaikki samaa hengellistä alkuperää.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Howard W. Hunter, 2015, s. 127.)

  • Mitä ajatuksia teissä herää, kun kuulette nämä presidentti Hunterin sanat?

Anna oppilaille muutama hetki aikaa lukea jakeet Hel. 6:1–8. Tuo esiin, että näissä jakeissa kuvatut olosuhteet vallitsivat suunnilleen 50 vuotta sen jälkeen kun Moosian pojat olivat palvelleet lähetystyössä lamanilaisten keskuudessa. Pyydä oppilaita ajattelemaan, millainen nefiläisten ja lamanilaisten välinen suhde oli Moosian poikien lähetystyön aikaan, ja katsomaan, kuinka suhde oli muuttunut 50 vuodessa.

  • Mikä oli muuttunut nefiläisten ja lamanilaisten välisessä suhteessa? Miksi suhde oli muuttunut?

  • Mitä me voimme oppia evankeliumista kertomisesta sen pohjalta, millainen oli Moosian poikien asenne ja millaisia olivat heidän lähetystyönsä tulokset?

Alma 27:1–2, 20–24; 53:10–11, 13–17; 4. Nefi 1–3, 11–13, 15–18

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi nousee ihmisten välisten eroavuuksien yläpuolelle

Kehota oppilaita miettimään seuraavaa kysymystä ja sitten kertomaan ajatuksiaan:

  • Miksihän ihmiset, joilla on hyvin erilainen tausta, voivat kokoontua kirkossa yhteen rauhan ja rakkauden hengessä? Mikä kirkon jäseniä yhdistää?

Jaa luokka kahteen ryhmään. Kehota ensimmäistä ryhmää tutkimaan jakeita Alma 27:1–2, 20–24 ja katsomaan, mitä nefiläiset tekivät auttaakseen Anti-Nefi-Lehin kansaa. Kehota toista ryhmää tutkimaan jakeita Alma 53:10–11, 13–17 ja katsomaan, mitä Anti-Nefi-Lehin kansa (Ammonin kansa) teki nefiläisten hyväksi. Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

  • Mikähän sai nämä kaksi ryhmää tuntemaan sellaista rakkautta ja huolenpitoa toisiaan kohtaan? (Auta oppilaita tämän keskustelun aikana huomaamaan seuraava periaate: Kun ihmiset ottavat vastaan Jeesuksen Kristuksen opetukset, heistä tulee yhtä toistensa kanssa.)

Selitä, että erinomainen esimerkki tästä periaatteesta on tallennettu 4. Nefiin. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 4. Nefi 1–2. Tähdennä, että kun Vapahtaja oli käynyt Amerikan mantereella, kaikki nefiläiset ja lamanilaiset tekivät parannuksen, heidät kastettiin, he saivat Pyhän Hengen ja kääntyivät Herraan. Anna oppilaille tehtäväksi tutkia jakeita 4. Nefi 3, 11–13, 15–18 ja panna merkille, mitä siunauksia ihmiset kokivat, kun jokainen oli kääntynyt evankeliumiin.

  • Mitkä sanat tai ilmaukset kuvailevat ihmisiä sinä aikana?

  • Miksi Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan eläminen johtaa näihin siunauksiin?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 4. Nefi 17.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, ettei ole mitään ”-laisia”? (Ihmiset eivät enää erotelleet toisiaan nimityksin kuten nefiläinen tai lamanilainen. He voittivat kaikki erimielisyydet, joita oli vallinnut heidän välillään, ja he elivät ykseydessä ja rauhassa.)

  • Kuinka olette nähneet evankeliumin vähentävän taustoiltaan erilaisten ihmisten välisiä erimielisyyksiä?

Jotta voisit syventää oppilaiden ymmärrystä siitä, kuinka evankeliumin mukainen elämä yhdistää taustoiltaan erilaisia ihmisiä, lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin (1928–2015) seuraavat sanat:

Kuva
Elder Richard G. Scott

”Taivaallinen Isänne on antanut teidän syntyä tiettyyn sukuun, josta saatte rodullisen, kulttuurisen ja muun perintönne. Tuo suku voi antaa runsaan perinnön ja suurenmoisia syitä iloita. Teidän velvollisuutenanne on kuitenkin päättää, onko tuossa perinnössä jotakin sellaista, mikä on hylättävä, koska se on vastoin Herran onnensuunnitelmaa. – –

Todistan, että voitte poistaa onnen esteitä ja saada suuremman rauhan, kun pidätte jäsenyyttänne Jeesuksen Kristuksen kirkossa ensisijaisena ja Hänen opetuksiaan elämänne perustana. Kun suvun tai kansan perinteet tai tavat ovat ristiriidassa Jumalan opetusten kanssa, pankaa ne syrjään. Kun perinteet ja tavat ovat sopusoinnussa Hänen opetustensa kanssa, niitä tulisi vaalia ja noudattaa kulttuurinne ja perintönne säilyttämiseksi.”(Ks. ”Onnen esteiden poistaminen”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 97, 99.)

  • Mistähän syystä taustoiltaan erilaisten ihmisten erimielisyydet vähenevät, kun nämä ihmiset ovat ensisijaisesti kuuliaisia Jeesuksen Kristuksen evankeliumille?

  • Kuinka kirkon jäsenyys on auttanut teitä tuntemaan olevanne yhtä niiden kirkon jäsenten kanssa, joilla on erilainen tausta kuin teillä?

Todista lopuksi, että Mormonin kirja sisältää todellisia esimerkkejä siitä, kuinka taustoiltaan erilaiset ihmiset ovat eläneet Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan ja voittaneet keskinäiset erimielisyytensä. Jeesuksen Kristuksen sovitus ja Hänen evankeliuminsa nousevat rotuun, etniseen taustaan, kulttuuriin, ikään ja sukupuoleen liittyvien eroavuuksien yläpuolelle yhdistämään Jumalan lapsia.

Kannusta oppilaita miettimään, kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi voi auttaa heitä voittamaan mahdollisia vääriä perinteitä tai käsityksiä, joita he ovat oppineet sukulaisilta tai ystäviltä, tai ratkaisemaan erimielisyyksiä, joita heillä mahdollisesti on jonkun tuntemansa henkilön kanssa. Kannusta heitä etsimään tapoja, joilla he voivat päästä suurempaan ykseyteen paikallisen seurakunnan jäsenten kanssa.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta