Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 27: Usko, toivo ja rakkaus


Oppiaihe 27

Usko, toivo ja rakkaus

Johdanto

Uskon, toivon ja rakkauden ominaisuudet ovat välttämättömiä kaikille, jotka haluavat asua Isämme luona taivaassa. Nämä ominaisuudet ovat Jumalalta tulevia lahjoja niille, jotka tavoittelevat näitä lahjoja noudattamalla Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Eter 12:28; Moroni 10:18–21

Usko, toivo ja rakkaus ovat välttämättömiä pelastukselle

Pyydä oppilaita mainitsemaan nopeasti ominaisuuksia, jotka heidän mielestään on tärkeätä saavuttaa kuolevaisuudessa. Pyydä heitä sitten mainitsemaan, mitkä niistä ominaisuuksista ovat heidän mielestään keskeisimpiä Jumalan valtakunnan perimiseksi.

Muistuta oppilaille, että kun Moroni oli päättämässä työtään kultalevyjen parissa, hän kirjoitti lopuksi muutamia kehotuksia niille, jotka jonakin päivänä lukisivat aikakirjan. Neuvoissaan hän tähdensi kolmea ominaisuutta, jotka ovat välttämättömiä pelastuksellemme. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 10:18–21 ja pyydä luokan jäseniä mainitsemaan nämä kolme ominaisuutta.

  • Miksihän uskon, toivon ja rakkauden ominaisuudet ovat niin välttämättömiä pelastuksellemme?

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 12:28 ja pyydä luokkaa mainitsemaan tässä jakeessa opetettava oppi.

  • Mikä oppi on tallennettu tähän jakeeseen? (Oppilaiden tulisi mainita seuraava asia: Uskon, toivon ja rakkauden omaksuminen tuo meitä Jeesuksen Kristuksen luo.)

Kehota oppilaita etsimään tämän oppitunnin aikana periaatteita ja oppeja, jotka voivat auttaa heitä ymmärtämään ja omaksumaan näitä tärkeitä ominaisuuksia täydemmin.

Alma 32:26–29, 37–41; Moroni 7:21, 25–28, 33

Usko sallii meidän ”tarttua kaikkeen hyvään”

Kirjoita taululle Vahvistamme uskoamme Jeesukseen Kristukseen.

Muistuta oppilaille, että profeetta Alma käytti vertausta kasvavasta siemenestä opettaakseen soramilaisille, kuinka kasvattaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 32:26–29. Kannusta oppilaita mainitsemaan ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, mitä voimme tehdä vahvistaaksemme uskoamme.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan huomaamansa ilmaus ja selittämään, mitä ilmauksessa opetetaan siitä, kuinka me voimme vahvistaa uskoamme. Kun oppilaat mainitsevat ilmauksia, voisit kirjoittaa ne taululla olevan otsikon alle. Mahdollisia ilmauksia: heräätte ja herätätte kykynne; kokeilette sanojani; haluta uskoa; annatte sijaa, niin että sydämeenne voidaan kylvää siemen [sana]. Auta tarvittaessa oppilaita ymmärtämään, että sana kyvyt viittaa kykyymme ajatella ja toimia.

  • Miksihän Alma jakeessa 29 opetti, ettei uskomme tämän kokeen suorittamisen jälkeen olisi vielä täydellinen?

  • Mitä teidän mielestänne vielä tarvitaan, jotta uskomme tulisi täydelliseksi?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 32:37–41 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä meidän täytyy tehdä, jotta meissä kehittyisi sellainen usko, joka on välttämätön iankaikkisen elämän saamiseksi.

  • Minkä periaatteen Alma opetti näissä jakeissa siitä, kuinka me voimme jatkuvasti vahvistaa uskoamme? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava periaate: Jos me uutterasti ravitsemme sydämessämme Jumalan sanaa, niin meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen kasvaa. Kirjoita tämä totuus taululle.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ravitsee sanaa uutterasti? Mitä me voimme tehdä johdonmukaisesti ravitaksemme Jumalan sanaa ja auttaaksemme uskoa kasvamaan syvällä sydämessämme?

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka he voivat ravita Jumalan sanaa, laittamalla näkyville ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraavat sanat ja kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, mitkä ovat avaimia uskomme ravitsemiseen:

Kuva
President Henry B. Eyring

”Onpa meidän tämänhetkinen uskomme olla kuuliaisia Jumalalle kuinka luja hyvänsä, meidän täytyy jatkuvasti vahvistaa sitä ja pitää se alituisesti elävänä. Voimme tehdä niin päättämällä olla nyt ripeämpiä tottelemaan ja päättäväisempiä kestämään. Varhainen oppiminen sekä vakaus ovat avaimet hengelliseen valmistautumiseen. – –

Me kasvatamme ajan mittaan ja päivittäisten valintojemme kautta uskoa selviytyä kuuliaisuuden koetuksista. Me voimme päättää nyt tehdä ripeästi mitä tahansa Jumala meiltä pyytää. Ja me voimme päättää olla vakaita pienissä kuuliaisuuden koetuksissa, jotka lisäävät sellaista uskoa, joka auttaa yli suurten koetusten, jotka varmasti tulevat.” (”Hengellinen valmius: aloita varhain ja ole vakaa”, Liahona, marraskuu 2005, s. 38, 40.)

  • Mitä meidän presidentti Eyringin mukaan täytyy tehdä vahvistaaksemme eli ravitaksemme uskoamme?

  • Miksihän johdonmukainen ja päivittäinen kuuliaisuus Jumalan sanalle on niin keskeistä vahvistaessamme uskoamme ja luottamustamme Häneen?

Kehota muutamia oppilaita kertomaan, kuinka Alman opettamien periaatteiden noudattaminen on vaikuttanut heidän uskoonsa Jeesukseen Kristukseen.

Kerro oppilaille, että profeetta Mormon todisti siitä, miten iankaikkisesti tärkeää on usko Jeesukseen Kristukseen. Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen Mormonin todistus jakeista Moroni 7:21, 25–28, 33 samalla kun luokan jäsenet pohtivat, mitä he voivat tehdä vahvistaakseen uskoaan Herraan ja ”tarttuakseen” Mormonin mainitsemiin siunauksiin.

Eter 12:4, 8–9; Moroni 7:40–42

Toivo on sielun ankkuri

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 12:8–9. Kehota toista oppilasta lukemaan ääneen Moroni 7:40–42. Pyydä oppilaita mainitsemaan ominaisuus, jonka voimme saavuttaa, kun meissä kehittyy uskoa.

  • Mikä ominaisuus näiden kohtien mukaan tulee uskomme myötä?

Lue seuraavat kaksi lausumaa ja pyydä oppilaita mainitsemaan, mitä eroa niiden välillä on: 1) Toivon, ettei tänään sataisi. 2) Minulla on toivo siitä, että jos teen parannuksen, saan anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

  • Kuinka nämä toivon ilmaukset ovat erilaisia? (Ensimmäinen on epävarma toive jostakin, joka ei ole ihmisen hallittavissa, ja toinen on varmuuden ilmaus, joka motivoi toimimaan.)

Auta oppilaita ymmärtämään toivon merkitys pyhissä kirjoituksissa kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Toivo – – [on] pysyvää luottamusta siihen, että Herra täyttää lupauksensa meille. Se on luottamusta siihen, että jos me elämme Jumalan lakien ja Hänen profeettojensa sanojen mukaan nyt, me saamme halutut siunaukset tulevaisuudessa. Se on uskomista ja varautumista siihen, että rukouksiimme vastataan. Se ilmenee varmuutena, myönteisyytenä, innokkuutena ja sisukkuutena.” (”Toivon ääretön voima”, Liahona, marraskuu 2008, s. 22.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Moroni 7:41 ja panemaan merkille, mitä meidän on toivottava, kun meissä kehittyy uskoa Kristukseen.

  • Minkä toivoa koskevan periaatteen Mormon opetti tässä jakeessa? (Oppilaiden tulisi mainita seuraava asia: Kun kasvatamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me saamme toivon siitä, että Hänen sovituksensa kautta meidät voidaan herättää iankaikkiseen elämään.)

  • Miksihän usko Jeesukseen Kristukseen ja toivo liittyvät niin tiiviisti yhteen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 12:4 ja pyydä luokan jäseniä kiinnittämään huomiota siihen, kuinka Moroni kuvaili toivoa.

  • Mitä Moronin käyttämä vertaus ankkurista opettaa meille toivosta? Millä tavoin ihminen, jolta puuttuu toivo, voisi olla kuten vene ilman ankkuria?

Pyydä muutamia oppilaita todistamaan toivosta, jota on tullut heidän elämäänsä uskon ansiosta Jeesukseen Kristukseen.

Eter 12:33–34; Moroni 7:43–48

Aito rakkaus on Kristuksen puhdasta rakkautta

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 7:43–44. Pyydä oppilaita mainitsemaan, mikä ominaisuus meidän täytyy Mormonin mukaan pyrkiä omaksumaan, kun olemme saaneet uskon ja toivon.

Laita näkyville presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”Jos me todella pyrkisimme olemaan enemmän Vapahtajamme ja Mestarimme kaltaisia, meidän ylin päämäärämme olisi oppia rakastamaan niin kuin Hän rakastaa. Mormon sanoi aitoa rakkautta suurimmaksi kaikista (ks. Moroni 7:46).” (Ks. ”Mestarin jumalalliset ominaisuudet”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 43.)

Selvennä, miksi on niin tärkeää, että tavoittelemme rakkauden ominaisuutta, kehottamalla muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Moroni 7:45–47. Tähdennä, että nämä jakeet auttavat meitä ymmärtämään rakkautta luettelemalla, mitä rakkaus on ja mitä se ei ole.

  • Mitkä sanat ja ilmaukset näissä jakeissa kertovat rakkauden tärkeydestä?

  • Mitä ajatuksia tai näkemyksiä voitte esittää jakeessa 45 luetelluista rakkauden ominaisuuksista?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 7:48.

  • Mitä Mormon neuvoi meitä tekemään, kun tavoittelemme rakkauden lahjaa? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava periaate: Jos rukoilemme sydämen voimalla ja seuraamme Jeesusta Kristusta, me voimme täyttyä rakkaudella.)

  • Kuinka rakkauden lahjan tavoitteleminen auttaa meitä tulemaan paremmiksi Jeesuksen Kristuksen seuraajiksi?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 12:33–34 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, miten rakkaus ja Jeesuksen Kristuksen sovitus liittyvät toisiinsa.

  • Miten rakkaus ja sovitus liittyvät toisiinsa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”’Kristuksen puhtaan rakkauden’ suurempi määritelmä ei – – tarkoita sitä, mitä me kristityt yritämme osoittaa muita kohtaan siinä enimmäkseen onnistumatta, vaan pikemminkin sitä, mitä Kristus onnistui täydellisesti osoittamaan meitä kohtaan. Todellista rakkautta on osoitettu vain kerran. Se näkyy täydellisenä ja puhtaana Kristuksen ehtymättömässä, äärettömässä ja sovittavassa rakkaudessa meitä kohtaan. – – Juuri Kristuksen rakkaus meitä kohtaan kestää kaiken, uskoo kaiken, toivoo kaiken, kärsii kaiken. Kristuksesta näkee, että ’rakkaus ei koskaan katoa’. Juuri tämä rakkaus – Hänen puhdas rakkautensa meitä kohtaan – on se, mitä ilman me emme olisi mitään, olisimme toivottomia, säälittävimpiä kaikista ihmisistä. Todellakin ne, joilla viimeisenä päivänä havaitaan olevan Hänen rakkautensa siunauksia – sovitus, ylösnousemus, iankaikkinen elämä, iankaikkinen lupaus – heidän käy epäilemättä hyvin.” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 336.)

  • Kuinka vanhin Holland auttaa teitä ymmärtämään, miksi ”rakkaus ei koskaan katoa” ja miksi se on hengellisistä lahjoista ”suurin”?

  • Mitä te voisitte tehdä osoittaaksenne muita kohtaan sitä Jeesuksen Kristuksen puhdasta rakkautta, jota Hän on niin auliisti antanut teille?

Pyydä oppilaita tarkastelemaan jaetta Moroni 7:45 ja asettamaan sitten tavoite rukoilla ja tehdä työtä, jotta he voisivat omaksua täydemmin yhden rakkauden ominaisuuksista. Todista jumalallisesta avusta, jota olet saanut, kun olet pyrkinyt itse omaksumaan rakkautta.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta