Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 4: Aadamin lankeemus ja tahdonvapauden lahja


Oppiaihe 4

Aadamin lankeemus ja tahdonvapauden lahja

Johdanto

Aadamin lankeemus oli kiinteä osa Jumalan suunnitelmaa. Se sai aikaan olosuhteet, joissa voisimme tulla maan päälle koeteltaviksi. Jumalan suunnitelmaan sisältyy myös tahdonvapauden antaminen Hänen lapsilleen (ks. 2. Nefi 2:27). Tässä oppiaiheessa oppilaat oppivat, että avain tahdonvapautemme käyttämiseen hyvin on pyrkiä tekemään Jumalan tahto ja siten noudattaa Jeesuksen Kristuksen antamaa esimerkkiä.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

2. Nefi 2:19–26, 28; Alma 42:6–10, 14; Mooses 5:5–9

Aadamin lankeemus

Laita näkyville seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Bruce C. Hafenin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Elder Bruce C. Hafen

”Kristikunta oli opettanut 400-luvulta lähtien, että Aadamin ja Eevan lankeemus oli murheellinen virhe. – – Tuo näkemys on väärä. – – Lankeemus ei ollut katastrofi. Se ei ollut virhe eikä vahinko. Se oli tarkoituksellinen osa pelastussuunnitelmaa.” (”Sovitus – kaikki kaikkien puolesta”, Liahona, toukokuu 2004, s. 97.)

  • Miksihän on tärkeää ymmärtää, ettei lankeemus ollut virhe eikä vahinko vaan pikemminkin tarkoituksellinen osa pelastussuunnitelmaa?

Kehota oppilaita tutkimaan jakeita 2. Nefi 2:19–25 ja laatimaan luettelo lankeemuksen seurauksista – asioista, jotka tapahtuivat Aadamille ja Eevalle sen jälkeen kun he olivat nauttineet kiellettyä hedelmää. Pyydä sitten oppilaita kirjoittamaan luettelonsa asioita taululle. (Huom. Luettelojen etsiminen jostakin pyhien kirjoitusten kohdasta on pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvä taito, jota voisit opettaa tämän kohdan yhteydessä; ks. Evankeliumin opettaminen ja oppiminen, 2012, s. 23.) Luetteloon pitäisi sisältyä seuraavaa: Aadam ja Eeva karkotettiin Eedenin puutarhasta, he saivat lapsia, he siirtyivät koetustilaan, heistä tuli kadotettuja ja he tarvitsivat parannusta, he kokivat vastakohtaisuutta, minkä ansiosta he pystyivät kokemaan hyvää ja pahaa ja käyttämään tahdonvapauttaan viisaasti.

  • Kuinka taululla oleva luettelo omalta osaltaan selittää, miksi Aadamin lankeemus oli välttämätön osa taivaallisen Isän suunnitelmaa? (Oppilaat esittävät todennäköisesti useita eri vastauksia, jotka voisi tiivistää tällä periaatteella: Aadamin lankeemuksen ansiosta me saimme mahdollisuuden tulla kuolevaisuuteen ja edistyä kohti iankaikkista elämää.)

  • Mitä tarkoittaa se, että kaikki ihmiset ”olivat kadotettuja” lankeemuksen tähden? (2. Nefi 2:21.)

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen kehottamalla muutamia heistä lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 42:6–10, 14 samalla kun luokan jäsenet etsivät muita lankeemuksen seurauksia. Kun oppilaat kertovat, mitä ovat huomanneet, voisit lisätä heidän vastauksensa taululla olevaan luetteloon.

  • Mitä tarkoittaa se, että ”erotetaan pois Herran edestä”?

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”[Aadam ja Eeva] rikkoivat Jumalan käskyä, mikä johti siihen, että heidän täytyi lähteä puutarhaympäristöstä, mutta se myös antoi heille mahdollisuuden saada lapsia ennen kuin heillä olisi edessään fyysinen kuolema. Heidän rikkomuksellaan oli myös hengellisiä seurauksia, jotka lisäsivät heidän olosuhteidensa murheita ja monimutkaisuuksia, kun heidät erotettiin Jumalan edestä ikuisesti. Koska me sitten synnyimme tähän langenneeseen maailmaan ja koska mekin rikkoisimme Jumalan lakeja, meillekin määrättiin samat rangaistukset, jotka Aadam ja Eeva saivat. – –

Siitä hetkestä alkaen, jolloin nuo ensimmäiset vanhemmat astuivat ulos Eedenin puutarhasta, Jumala ja meidän kaikkien Isä, joka oli ennakoinut Aadamin ja Eevan valinnan, lähetti taivaan enkelit julistamaan heille – ja aikojen saatossa meille – että koko tämä tapahtuma oli suunniteltu meidän iankaikkiseksi onneksemme. Se oli osa Hänen jumalallista suunnitelmaansa, joka tarjosi Vapahtajan, itse Jumalan Pojan – toisen ’Aadamin’, kuten apostoli Paavali Häntä kutsuisi [ks. 1. Kor. 15:45] – joka tulisi ajan keskipäivänä sovittamaan ensimmäisen Aadamin rikkomuksen. Tuo sovitus saavuttaisi täydellisen voiton fyysisestä kuolemasta. – – Armeliaasti se tarjoaisi myös anteeksiannon henkilökohtaisista synneistä kaikille Aadamista maailman loppuun asti, ehtonaan parannus ja kuuliaisuus jumalallisille käskyille.” (”Siin yhtyy totuus, rakkaus”, Liahona, toukokuu 2015, s. 105–106.)

  • Miksi meille ”määrättiin samat rangaistukset, jotka Aadam ja Eeva saivat”? (Me synnymme langenneeseen maailmaan, ja me rikomme Jumalan lakeja.)

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 2. Nefi 2:26, 28 ja Moos. 5:5–9 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, kuinka lankeemuksen vaikutukset voidaan voittaa meidän elämässämme.

  • Kuinka me näiden jakeiden mukaan voimme tulla lunastetuiksi lankeemuksen hengellisistä vaikutuksista? (Vastauksiin tulisi sisältyä seuraava periaate: Jos teemme parannuksen ja pyydämme Jumalalta anteeksiantoa, meidät voidaan lunastaa synneistämme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.)

Kehota oppilaita pohdiskelemaan, mikä on lankeemuksen tehtävä pelastussuunnitelmassa ja kuinka se on ”suunniteltu meidän iankaikkiseksi onneksemme”. Pyydä yhtä tai kahta oppilasta kertomaan ajatuksiaan luokalle.

2. Nefi 2:14, 16, 26–29; Helaman 14:30–31; 3. Nefi 27:13

Tahdonvapauden lahja

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin presidentin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President Russell M. Nelson

”Aadamista ja Eevasta tuli [lankeemuksen kautta] kuolevaisia. Meidän onneksemme he voivat myös saada lapsia ja täyttää sen tarkoituksen, jota varten maailma luotiin. – – Lankeemuksen kautta saimme muitakin siunauksia. Siinä astui voimaan kaksi muuta läheisesti yhteen liittyvää lahjaa Jumalalta, lähes yhtä kallisarvoisia kuin itse elämä – tahdonvapaus ja vastuullisuus.” (Ks. ”Pysyvyyttä muutoksen keskellä”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 33, kursivointi lisätty.)

  • Millä tavoin tahdonvapaus ja vastuullisuus ovat ”lähes yhtä kallisarvoisia kuin itse elämä”?

Pyydä oppilaita tutkimaan jakeita 2. Nefi 2:14, 16 ja 26 sekä panemaan merkille, mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka Jumalan lapset eroavat Hänen muista luomistöistään.

  • Mitä Jumalan lasten ja Hänen muiden luomistöidensä välistä eroa näissä jakeissa tähdennetään? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava oppi: Jumalan lapset on luotu toimimaan omasta puolestaan eikä olemaan toiminnan kohteita.)

  • Mitä tarkoittaa, että Jumala on luonut meidät toimimaan eikä olemaan toiminnan kohteita?

  • Miksi on tärkeää tietää, että Jumalan lapset on luotu toimimaan omasta puolestaan eikä olemaan toiminnan kohteita?

Voisit auttaa oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen keskustelemalla kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin (1924–2015) seuraavista sanoista:

Kuva
President Boyd K. Packer

”Vanha sanonta ’Herra äänestää minun puolestani ja Lusifer minua vastaan, mutta minun ääneni ratkaisee’ kuvaa opillista varmuutta siitä, että tahdonvapautemme on voimakkaampi kuin vastustajan tahto. Tahdonvapaus on kallisarvoinen. Voimme typerästi ja sokeasti antaa sen pois, mutta sitä ei voi pakkokeinoin ottaa meiltä.

On olemassa myös ikivanha selitys: ’Paholainen sai minut tekemään niin.’ Asia ei ole niin! Hän voi pettää teitä ja johtaa teitä harhaan, mutta hänellä ei ole voimaa pakottaa teitä eikä ketään muutakaan rikkomaan.” (”Astian puhdistaminen sisältä”, Liahona, marraskuu 2010, s. 74.)

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan 2. Nefi 2:26–29 ja toisia lukemaan Hel. 14:30–31. Kannusta oppilaita korostamaan sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat nyt tekemiemme valintojen tulevia seurauksia. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä sanoja ja ilmauksia he ovat korostaneet.

  • Minkä valintojemme seurauksia koskevan totuuden voimme oppia näistä kohdista? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava totuus: Se, miten käytämme tahdonvapauttamme, määrää hengellisen edistymisemme ja iankaikkiset siunauksemme.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Robert D. Hales

”Kun päätämme tehdä taivaallisen Isämme tahdon, tahdonvapautemme säilyy, mahdollisuutemme lisääntyvät ja me edistymme. – – Myös päinvastainen pitää paikkansa: Kun emme pidä käskyjä tai noudata Pyhän Hengen kehotuksia, mahdollisuutemme vähenevät, kykymme toimia ja edistyä heikkenevät. – – Kuuliaisuus käskyille suojelee pohjimmiltaan tahdonvapauttamme.” (”Tahdonvapaus – välttämätön elämänsuunnitelmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 25–26.)

  • Mitä seurauksia koituu tahdonvapauden käyttämisestä väärin?

  • Kuinka kuuliaisuus Jumalan käskyille suojelee tahdonvapauttamme?

  • Miksi tahdonvapautemme käyttäminen siihen, että teemme taivaallisen Isämme tahdon, on avain hengelliseen edistymiseemme?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 27:13 ja miettimään Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä tahdonvapauden lahjan vanhurskaasta käyttämisestä.

  • Millä tavoin Vapahtajan sanat ”minä tulin – – tekemään Isäni tahdon” voivat auttaa meitä käyttämään tahdonvapauden lahjaa viisaasti?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin (1928–2015) seuraava lausunto, jotta se auttaisi oppilaita ymmärtämään, mitä suurenmoisia siunauksia tulee siitä, että käytämme tahdonvapauttamme vanhurskaasti:

Kuva
Elder Richard G. Scott

”Herra on hyvin kiinnostunut teidän henkilökohtaisesta kasvustanne ja kehityksestänne. Tuo edistyminen kiihtyy, kun auliisti annatte Hänen johtaa teidät kaikkien kohtaamienne kasvukokemusten läpi, halusittepa alun perin niitä kokemuksia tai ette. Kun luotatte Herraan, kun olette halukkaita keskittämään sydämenne ja mielenne Hänen tahtoonsa ja kun pyydätte Henkeä johtamaan teitä tekemään Hänen tahtonsa, teille taataan suurin mahdollinen onni elämän aikana ja antoisimmat saavutukset tässä kuolevaisuuden kokemuksessa. Jos teillä on epäilyksiä kaikesta, mitä teitä pyydetään tekemään, tai jos itsepäisesti vastustatte jokaista epämiellyttävää haastetta, niin te vaikeutatte Herran mahdollisuuksia siunata teitä [ks. 1. Nefi 3:7].

Teidän tahdonvapauttanne, teidän oikeuttanne tehdä valintoja, ei ole annettu sen vuoksi, että saisitte sen, mitä haluatte. Tämä jumalallinen lahja on annettu sen vuoksi, että valitsisitte sen, mitä taivaallisella Isällä on teitä varten varattuna. Siten Hän voi johtaa teitä, jotta teistä voisi tulla sellaisia, kuin Hän haluaa teidän olevan [ks. OL 58:26–32].” (Ks. ”Löydä elämästäsi iloa”, Valkeus, heinäkuu 1996, s. 25–26.)

Pyydä oppilaita ajattelemaan tilanteita, jolloin he ovat tehneet päätöksen toimia vanhurskaasti. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, kuinka niiden päätösten seuraukset ovat tuoneet heille siunauksia.

Kannusta oppilaita pohdiskelemaan, kuinka he voivat paremmin noudattaa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä taivaallisen Isän tahdon tekemisessä. Lausu todistuksesi siitä, että tahdonvapautemme asianmukainen käyttäminen voi johtaa meidät iankaikkiseen elämään.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta