Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 9: Etsikää Jumalan valtakuntaa


Oppiaihe 9

Etsikää Jumalan valtakuntaa

Johdanto

Kun Mormonin kirjan profeetta Jaakob kannusti kansaansa etsimään Jumalan valtakuntaa (ks. MK Jaak. 2:18), hän teki sen aikana, jolloin ylpeyden, rikkauksien tavoittelun ja moraalittomuuden synnit olivat vakavia ongelmia. Nämä synnit ovat uhka Jumalan valtakunnan ykseydelle ja edistymiselle maan päällä. Jumalan valtakunnan etsiminen on sitä, että asetamme evankeliumin mukaisen elämän etusijalle omassa elämässämme. Tämä oppiaihe auttaa oppilaita sitoutumaan siihen, että he hylkäävät synnin ja etsivät täydemmin Jumalan valtakuntaa.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Alma 7:14–16, 19, 21–24

Mormonin kirjassa meille opetetaan, kuinka kulkea polkua, joka johtaa Jumalan valtakuntaan

Pyydä oppilaita miettimään, mitä pitää tarkistaa säännöllisesti, jotta hyvä toimintakunto säilyisi (esim. tarkistaa moottorista öljyt tai palovaroittimesta patterit, tai käydä säännöllisesti lääkärissä tai hammaslääkärissä).

  • Mitä hyötyä on näiden tarkistamisesta säännöllisesti? (Voimme korjata ongelmat ja välttyä vaikeuksilta tai vaaralta tulevaisuudessa.)

Selitä, että meidän tulee samalla tavoin jatkuvasti tarkastella hengellisen elämämme tilaa sekä arvioida heikkouksia ja välttää vaaroja.

Kerro oppilaille, että kun Alma nuorempi palveli ylipappina, hän kävi kirkon jäsenten luona Gideonissa ja kehotti heitä arvioimaan omaa hengellistä tilaansa. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 7:19 ja katsomaan, mikä oli Gideonin kansan hengellinen tila.

  • Kuinka Alma kuvaili Gideonin kansan hengellistä tilaa? (Ihmiset olivat ”polulla, joka johtaa Jumalan valtakuntaan”.)

Selitä, että ”Jumalan valtakunnalla” on ainakin kaksi erillistä merkitystä – maanpäällinen ja taivaallinen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien (1915–1985) seuraavat sanat ja auta oppilaita ymmärtämään, että jakeessa Alma 7:19 ”Jumalan valtakunta” viittaa selestiseen valtakuntaan:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko sellaisena kuin se on nyt muodostettu on Jumalan valtakunta maan päällä. – – Iankaikkisissa maailmoissa selestinen valtakunta on Jumalan valtakunta. – – Evankeliumin tarkoituksena on valmistaa ihmisiä perintöosaan Jumalan selestisessä valtakunnassa.” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 415–417.)

Pyydä oppilaita lukemaan Alma 7:14–16 ja panemaan merkille, mitä ihmisten täytyy Alman opetuksen mukaan tehdä periäkseen iankaikkisen elämän.

  • Miksihän Alma kehotti ihmisiä tekemään parannuksen, kun nämä olivat jo vanhurskauden polulla? (Gideonin kansan täytyi pysyä vanhurskauden polulla.)

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 7:21–24. Pyydä luokkaa panemaan merkille tekoja ja ominaisuuksia, jotka auttavat meitä perimään Jumalan valtakunnan.

  • Mitä meidän täytyy tehdä ja mitä meidän täytyy olla kulkeaksemme sitä polkua, joka johtaa Jumalan valtakuntaan? (Tiivistä oppilaiden vastaukset kirjoittamalla taululle seuraava periaate: Elämällä evankeliumin periaatteiden mukaan me kuljemme polkua, joka johtaa Jumalan valtakuntaan.)

Kehota oppilaita miettimään, kuinka heidän tekonsa auttavat heitä tulemaan enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi ja edistymään kohti Jumalan valtakuntaa. Pyydä heitä miettimään, mitä he ajattelevat tämänhetkisestä edistymisestään.

1. Nefi 10:21; 2. Nefi 9:39; MK Jaakob 2:12–14, 20–28; 3:10–12; Moosia 2:20–25; 4:13, 21–26; 3. Nefi 12:27–30

Rikkauksien tavoittelu, ylpeys ja moraalittomuus estävät meitä etsimästä Jumalan valtakuntaa

Selitä, että läpi koko Mormonin kirjan Jumalan profeetat varoittavat kansaa synnistä. Herra käski esimerkiksi Jaakobia nuhtelemaan kansaansa synneistä, jotka olivat ”iljettäviä Jumalasta” (ks. MK Jaak. 2:5).

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: MK Jaak. 2:12–14, MK Jaak. 2:20–21 ja MK Jaak. 2:23–28. Pyydä oppilaita silmäilemään näitä jakeita ja katsomaan, mitä nimenomaisia syntejä Jaakob mainitsi. Ehdota, että oppilaat merkitsevät sanoja tai ilmauksia, jotka kuvailevat näitä syntejä. Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita kertomaan, mitä syntejä Jaakob mainitsi kussakin kohdassa. Kirjoita taululle kukin heidän mainitsemansa synti siihen liittyvän viitteen yläpuolelle seuraavasti:

Rikkauksien tavoittelu

Ylpeys

Moraalittomuus

MK Jaak. 2:12–14

MK Jaak. 2:20–21

MK Jaak. 2:23–28

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 3:10–12 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, joilla Jaakob havainnollisti ihmisten syntien vakavuutta.

  • Mitkä sanat tai ilmaukset havainnollistavat ihmisten syntien vakavuutta?

  • Jaakob käytti ilmausta synnin ”kauheat seuraukset” (ks. jae 12). Kehota oppilaita merkitsemään jakeen MK Jaak. 3:12 rinnakkaisviitteiksi kohdat 2. Nefi 9:39 ja 1. Nefi 10:21. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä muita seurauksia synnillä on. Kehota luokan jäseniä etsimään näistä kohdista totuus, joka koskee sitä, kuinka synnit kuten ylpeys, moraalittomuus ja rikkauksien tavoittelu voivat vaikuttaa henkilöön, joka etsii Jumalan valtakuntaa. (Oppilaiden tulisi huomata seuraavanlainen totuus: Synti johtaa hengelliseen kuolemaan ja estää meitä pääsemästä Jumalan valtakuntaan.)

Lisää taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet:

Rikkauksien tavoittelu

Ylpeys

Moraalittomuus

MK Jaak. 2:12–14

Moosia 4:13, 21–26

MK Jaak. 2:20–21

Moosia 2:20–25

MK Jaak. 2:23–28

3. Nefi 12:27–30

Kehota oppilaita valitsemaan yksi uusista kohdista ja lukemaan se. Pyydä heitä etsimään tapoja välttää rikkauksien tavoittelun, ylpeyden ja moraalittomuuden syntejä. Pyydä heitä riittävän ajan kuluttua kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

  • Kuinka näissä kohdissa annettujen neuvojen noudattaminen auttaisi kirkon jäsentä etsimään Jumalan valtakuntaa ja vahvistamaan Herran kirkkoa maan päällä?

Matteus 6:33; MK Jaakob 2:17–19

Meidän tulee etsiä Jumalan valtakuntaa ennen kaikkea muuta

Selitä, että sen lisäksi että Jaakob varoitti kansaansa rikkauksien tavoittelusta, ylpeydestä ja moraalittomuudesta, hän antoi neuvoja auttaakseen heitä voittamaan epävanhurskaat halunsa. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 2:17–19 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, mitä neuvoja Jaakob antoi.

  • Mitä sellaista me voimme oppia Jaakobin neuvoista, mikä voi auttaa meitä välttämään syntiä? (Oppilaiden tulisi mainita seuraava asia: Jumala on käskenyt meitä etsimään Jumalan valtakuntaa ennen kaikkea muuta.)

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että etsii Jumalan valtakuntaa?

Laita näkyville presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”Kun asetamme Jumalan ensimmäiselle sijalle, kaikki muu asettuu oikealle paikalleen tai jää pois elämästämme. Rakkautemme Herraa kohtaan määrää sen, mihin kohdistamme kiintymyksemme, kuinka käytämme aikamme, mitä harrastamme ja millainen on tärkeysjärjestyksemme.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 43.)

  • Mitkä ovat esimerkkejä asioista, jotka ”asettuvat oikealle paikalleen tai jäävät pois elämästämme”, kun asetamme Jumalan ensimmäiselle sijalle?

  • Mikä on esimerkki asiasta, joka on asettunut oikealle paikalleen tai jäänyt pois teidän elämästänne, kun olette asettaneet taivaallisen Isän ja Hänen valtakuntansa elämässänne ensimmäiseksi?

  • Miten Jumalan asettaminen ensimmäiseksi vaikuttaisi meihin, kun meitä koetellaan ylpeyden, rikkauksien tavoittelun tai moraalittomuuden synneillä tai muilla synneillä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 6:33. Kerro oppilaille, että Joseph Smithin raamatunkäännöksessä sanotaan seuraavaa: ”Älkää sen vuoksi etsikö sitä, mikä on tästä maailmasta, vaan pyrkikää ensiksi rakentamaan Jumalan valtakuntaa ja vahvistamaan hänen vanhurskauttaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin” (PKO, JSR Matt. 6:38).

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”’Pyrkikää ensiksi rakentamaan Jumalan valtakuntaa’ tarkoittaa sitä, että asetamme etusijalle Jumalan ja Hänen työnsä. Jumalan työtä on Hänen lastensa iankaikkisen elämän toteuttaminen (ks. Moos. 1:39) ja kaikki, mikä liittyy [siihen]. – – Kaikki muu on tärkeysjärjestyksessä alempana. – – Kuten joku on sanonut, ellemme ole valinneet Jumalan valtakuntaa ensimmäiseksi, ei loppujen lopuksi ole paljonkaan väliä sillä, mitä olemme valinneet sen sijaan.” (Ks. ”Keskittyminen ja asioiden tärkeysjärjestys”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 101.)

  • Millä tavoin nuoriin aikuisiin kuuluva kirkon jäsen voi ”rakentaa Jumalan valtakuntaa”?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Robert D. Hales

”Päättäessämme olla [Jumalan valtakunnassa] me erotumme – emme eristäydy – maailmasta. Asumme on säädyllinen, ajatuksemme ovat puhtaita, kielemme on siistiä. Elokuvat ja televisio-ohjelmat, joita katselemme, musiikki, jota kuuntelemme, kirjat, aikakausjulkaisut ja sanomalehdet, joita luemme, ovat kohottavia. Valitsemme ystäviä, jotka edistävät iankaikkisia tavoitteitamme, ja kohtelemme toisia ystävällisesti. Kartamme moraalittomuuden, uhkapelin, tupakan, alkoholin ja huumeiden paheita. Sunnuntain vietostamme kuvastuu Jumalan käsky muistaa pyhittää lepopäivä. Noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä siinä, kuinka kohtelemme toisia. Elämme kelvollisina astumaan Herran huoneeseen.” (Ks. ”Kasteenliitto: Olla Jumalan valtakunnassa ja kuulua siihen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 9.)

  • Kuinka Jumalan valtakunnan etsiminen voi merkittävästi vaikuttaa elämämme jokaiseen osa-alueeseen?

  • Kuinka Jumalan valtakunnan etsiminen on vaikuttanut teidän elämäänne tai perheenne jäsenten tai tuttavienne elämään?

Kannusta oppilaita pohtimaan, mitä he voisivat tehdä etsiäkseen jatkuvasti Jumalan valtakuntaa. Kannusta heitä kuuntelemaan Hengen kehotuksia ja kirjoittamaan muistiin, mitä he aikovat tehdä. Todista siunauksista, joita tulee, kun asetamme Jumalan elämässämme ensimmäiseksi.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta