2006
Kaikkia ihmisiä kaikkialla
Toukokuu 2006


Kaikkia ihmisiä kaikkialla

Yhä uudestaan Mormonin kirja opettaa, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumin lupaus ja vaikutus ovat maailmanlaajuisia.

Viime vuonna miljoonat ihmiset lukivat profeetan kehotuksesta Mormonin kirjan. Miljoonat hyötyivät. Jokainen meistä sai kuuliaisuuden siunauksia, ja useimmat meistä saivat myös lisää tietoa ja vahvemman todistuksen Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, kenestä tämä kirja todistaa.

Monia muitakin asioita opittiin, mutta se, mitä opittiin, riippui lukijasta. Se, mitä me saamme jostakin kirjasta – varsinkin pyhästä kirjoituksesta – riippuu pääasiassa siitä, mitä me panostamme sen lukemiseen – kuinka halukkaita ja auliita olemme oppimaan ja kuinka virittäydymme siihen valoon, jonka Herran Henki välittää.

I

Yksi asia, jonka opin tällä viimeisimmällä Mormonin kirjan lukukerralla, oli se, kuinka paljon Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan jokaisen kansan keskuudessa. Ensimmäisessä luvussa isä Lehi ylistää Herraa, jonka voima, hyvyys ja armo ”ovat kaikkien maan asukkaiden yllä” (1. Nefi 1:14). Yhä uudestaan Mormonin kirja opettaa, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumin lupaus ja vaikutus ovat maailmanlaajuisia – ne ulottuvat kaikkiin, jotka ovat joskus eläneet maan päällä. Seuraavassa on muutamia esimerkkejä lainattuna suoraan Mormonin kirjasta:

• ”[Sovitus] on ollut valmistettuna maailman perustamisesta asti koko ihmissuvulle, kaikille, jotka koskaan ovat olleet Aadamin lankeemuksesta alkaen – – tai jotka koskaan tulevat olemaan” (Moosia 4:7).

• ”Ja ihmisen lunastuksen tähden, joka tuli Jeesuksen Kristuksen kautta, – – on kaikki ihmiset lunastettu” (Morm. 9:13).

• ”Hän kärsii kaikkien ihmisten tuskat – – niin miesten, naisten kuin lastenkin – –. Ja hän kärsii tämän, jotta ylösnousemus tulisi kaikkien ihmisten osaksi.” (2. Nefi 9:21–22.)

• ”Onko hän kieltänyt ketään pääsemästä osalliseksi pelastuksestaan? – – Ei; vaan hän on antanut sen vapaasti kaikille ihmisille, ja – – kaikilla ihmisillä on yhtäläinen oikeus, eikä ketään kielletä.” (2. Nefi 26:27–28.)

Pyhissä kirjoituksissa meille sanotaan myös, että ”hänen verensä sovittaa niiden synnit, – – jotka ovat kuolleet tuntematta Jumalan tahtoa heitä kohtaan tai jotka ovat tehneet syntiä tietämättään” (Moosia 3:11). Samalla tavoin ”Kristuksen veri sovittaa [pienet lapset]” (Moosia 3:16). Nämä opetukset siitä, että sovituksen kuolleista herättävä ja puhdistava voima on kaikkia varten, kiistävät sen väitteen, että Jumalan armo pelastaisi vain muutamat valitut. Hänen armonsa on kaikkia varten. Nämä Mormonin kirjan opetukset laajentavat näkemystämme ja avartavat ymmärrystämme Jumalan kaiken käsittävästä rakkaudesta ja Hänen sovituksensa maailmanlaajuisesta vaikutuksesta kaikkiin ihmisiin kaikkialla.

II

Mormonin kirja opettaa, että Vapahtajamme ”kutsuu [kaikkia ihmislapsia] tulemaan luoksensa ja pääsemään osallisiksi hänen hyvyydestään; eikä hän torju ketään niistä, jotka tulevat hänen luoksensa, mustia eikä valkoisia, orjia eikä vapaita, miehiä eikä naisia; ja hän muistaa pakanat, ja kaikki ovat Jumalalle yhdenvertaisia, sekä juutalaiset että pakanat” (2. Nefi 26:33; ks. myös Alma 5:49).

”Hän kutsuu heitä kaikkia.” Ymmärrämme viittauksen miehiin ja naisiin. Ymmärrämme myös viittauksen mustiin ja valkoisiin, joilla tarkoitetaan kaikkia rotuja. Mutta entä orjat ja vapaat? Orjilla – vapaiden vastakohdalla – tarkoitetaan muutakin kuin vain tavanomaisia orjia. Heillä tarkoitetaan sitä, että on minkä tahansa sellaisen orjuuttama (sitoma), mistä on vaikea päästä irti. Orjia ovat ne, joiden vapautta rajoittavat fyysiset tai tunneperäiset koettelemukset. Orjia ovat ne, jotka ovat riippuvaisia jostakin aineesta tai tavasta. Orjilla varmastikin viitataan niihin, jotka ovat synnin vankeudessa – ”heidän ympärillään” on sellaista, mitä eräässä toisessa Mormonin kirjan kohdassa kutsutaan ”helvetin kahleiksi” (Alma 5:7). Orjia ovat ne, joita pidättelevät Jumalan käskyjen vastaiset perinteet tai tavat (ks. Matt. 15:3–6; Mark. 7:7–9; OL 74:4–7; 93:39). Lopuksi, orjia ovat myös ne, jotka ovat muiden erheellisten ajatusten kahlitsemia. Profeetta Joseph Smith on opettanut, että me saarnaamme ”vapauttaaksemme vangitut”1. Meidän Vapahtajamme ”kutsuu – – kaikkia tulemaan luoksensa ja pääsemään osallisiksi hänen hyvyydestään; eikä hän torju ketään niistä, jotka tulevat hänen luoksensa, – – ja kaikki ovat Jumalalle yhdenvertaisia”.

III

Jumala on luvannut lapsilleen kaikkien kansakuntien keskuudessa, että Hän ilmaisee itsensä heille. Mormonin kirja kertoo meille:

”Hän ilmoittaa itsensä kaikille niille, jotka uskovat häneen, Pyhän Hengen voimalla, niin, jokaiselle kansakunnalle, suvulle, kielelle ja kansalle, tehden voimallisia ihmeitä, merkkejä ja ihmetekoja ihmislasten keskuudessa heidän uskonsa mukaisesti” (2. Nefi 26:13).

Huomatkaa, että Herra lupaa ilmoittaa itsensä ”jokaiselle kansakunnalle, suvulle, kielelle ja kansalle”. Tänä päivänä me näemme tämän lupauksen täyttyvän jokaisen kansakunnan kohdalla, jonka keskuudessa lähetyssaarnaajillamme on lupa tehdä työtä – jopa niiden kansojen keskuudessa, jotka eivät ole aiemmin olleet tekemisissä kristinuskon kanssa.

Esimerkiksi tiedämme monista tilanteista, joissa Herra on ilmoittanut itsensä miehille ja naisille Venäjän kansakunnan keskuudessa, joka hyvin äskettäin vapautui jumalattoman kommunismin pitkäaikaisesta otteesta. Lukiessaan kriittisiä tai ivallisia artikkeleita mormoneista kaksi eri venäläistä miestä sai voimakkaan tunteen siitä, että heidän tuli etsiä käsiinsä meidän kokouspaikkamme. Kumpikin tapasi lähetyssaarnaajat ja liittyi kirkkoon.2

Erään kylän lääkäri Nigeriassa näki unen, jossa hän näki hyvän ystävänsä puhuvan seurakunnalle. Uteliaana hän matkusti sunnuntaina ystävänsä kylään ja hämmästyi nähdessään täsmälleen samaa, mitä oli nähnyt unessaan – seurakunnan, jota opetti hänen ystävänsä, joka oli heidän piispansa. Koska se, mitä hän kuuli toistuvilla käynneillä, teki häneen suuren vaikutuksen, häntä ja hänen vaimoaan opetettiin ja heidät kastettiin. Kaksi kuukautta myöhemmin yli 30 muuta heidän kylässään oli myös liittynyt kirkkoon ja heidän klinikastaan oli tullut kokouspaikka.

Pohjois-Intiasta oleva mies, jonka tapasin, ei ollut koskaan edes kuullutkaan Jeesuksen Kristuksen nimeä ennen kuin näki sen erään suutarinliikkeen kalenterissa. Henki johdatti hänet kääntymään erääseen protestanttiseen kirkkoon. Myöhemmin ollessaan käymässä eräässä kaukaisessa yliopistokaupungissa hän näki mainoksen amerikkalaisesta ryhmästä nimeltä ”The BYU Young Ambassadors”. Heidän esityksensä aikana sisäinen ääni kehotti häntä menemään ohjelman jälkeen eteisaulaan, niin sinitakkinen mies kertoisi hänelle, mitä hänen pitäisi tehdä. Tällä tavoin hän sai Mormonin kirjan, hän luki sen ja kääntyi palautettuun evankeliumiin. Hän on sittemmin palvellut lähetyssaarnaajana ja piispana.

Eräällä pienellä tytöllä Thaimaassa oli muistikuva rakastavasta taivaallisesta Isästä. Kun hän varttui, hänellä oli usein tapana sydämessään rukoilla ja pyytää Häneltä neuvoa. Parikymppisenä hän tapasi lähetyssaarnaajamme. Heidän opetuksensa vahvistivat ne hellät, henkilökohtaiset tunteet Jumalasta, jotka hän muisti lapsuudestaan. Hänet kastettiin, ja hän on palvellut kokoaikaisessa lähetystyössä Thaimaassa.

Vain viisi prosenttia kambodžalaisista on kristittyjä. Eräs perhe siinä maassa etsi totuutta. Kun heidän yksitoistavuotias poikansa oli ajelemassa pyörällään, hän näki, kuinka jotkut miehet yllään valkoiset paidat ja solmiot näyttivät jollekulle kuvaa ja kysyivät, kuka kuvassa oli. Hän tunsi, että hänen pitäisi pysähtyä. Katsellessaan hän tunsi innoitusta sanoa: ”Se on Jeesus Kristus, Jumalan Poika, ja Hän tuli pelastamaan ihmisen.” Sitten hän ajoi pois. Lähetyssaarnaajilta kesti kuukauden löytää hänet ja hänen perheensä. Tänä päivänä isä on neuvonantaja lähetyshallituksessa.

Viime kesäkuussa eräs viiden hengen perhe kävi uuden kappelin avoimien ovien tilaisuudessa Mongoliassa. Kun isä astui ovesta sisään, ”hänen kehonsa läpi kulki mahtava voima”, rauhan tunne, jota hän ei ollut kokenut koskaan aikaisemmin. Kyyneleet tulvivat. Hän kysyi lähetyssaarnaajilta, mikä se hämmästyttävä tunne oli ja kuinka hän voisi tuntea sen uudestaan. Pian koko perhe meni kasteelle.3

Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä. Niitä on tuhansia lisää.

IV

Mormonin kirja opettaa myös, että suuri Luoja kuoli ”kaikkien ihmisten puolesta, jotta kaikki ihmiset voisivat tulla hänen alamaisikseen” (2. Nefi 9:5). Tulla Vapahtajamme alamaisiksi tarkoittaa sitä, että jos meidän syntiemme on määrä tulla anteeksiannetuiksi Hänen sovituksensa kautta, meidän täytyy noudattaa Hänen määräämiään ehtoja, mukaan luettuina usko, parannus ja kaste. Näiden ehtojen täyttyminen riippuu meidän toiveistamme, valinnoistamme ja teoistamme. ”Hän tulee maailmaan voidakseen pelastaa kaikki ihmiset, jos he kuulevat hänen ääntään” (2. Nefi 9:21).

Herra järjestää keinon kaikille lapsilleen, ja Hän haluaa meidän jokaisen tulevan Hänen luoksensa. Mormonin kirjan viimeisessä luvussa Moroni vetoaa:

”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä ja kieltäkää itseltänne kaikki jumalattomuus; ja jos te kiellätte itseltänne kaiken jumalattomuuden ja rakastatte Jumalaa koko väkevyydestänne, mielestänne ja voimastanne, silloin hänen armonsa riittää teille, niin että te hänen armostaan voitte olla täydellisiä Kristuksessa” (Moroni 10:32).

V

Raamatussa meille kerrotaan, kuinka Jumala teki liiton Abrahamin kanssa ja lupasi hänelle, että hänen kauttaan siunattaisiin kaikkia maailman kansoja eli kansakuntia (ks. 1. Moos. 12:3; 22:18). Se, mitä kutsumme Abrahamin liitoksi, avaa oven Jumalan parhaimpiin siunauksiin kaikille Hänen lapsilleen kaikkialla. Raamatussa opetetaan, että ”jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu” (Gal. 3:29; ks. myös Abr. 2:10). Mormonin kirjassa luvataan, että kaikista niistä, jotka ottavat vastaan Herran kehotuksen tehdä parannus ja uskoa Hänen Poikaansa sekä toimivat sen mukaan, tulee Herran liittokansaa (ks. 2. Nefi 30:2). Tämä on painava muistutus siitä, ettei minkään rikkauksien tai sukuperän tai minkään muun syntymäoikeuden tulisi saada meitä luulemaan, että olisimme toisia parempia (ks. Alma 5:54; ks. myös MK Jaak. 3:9). Tosiaankin Mormonin kirja käskee: ”Älkää pitäkö yhtä lihaa toista korkeammassa arvossa, eli yksi ihminen älköön luulko olevansa toisen yläpuolella” (Moosia 23:7).

Raamatussa opetetaan, että jotkut Abrahamin jälkeläisistä hajaantuisivat ”kaikkiin suuntiin” ja ”kaikkien kansojen sekaan kautta koko maanpiirin” (5. Moos. 28:25, 64; ks. myös jae 37). Mormonin kirja vahvistaa tämän opetuksen julistaen, että Abrahamin jälkeläiset ”hajotetaan – – kaikkialle maan päälle sekä kaikkien kansakuntien sekaan” (1. Nefi 22:3).

Mormonin kirja antaa lisäksi meille tietoa siitä, kuinka meidän Vapahtajamme maanpäällinen palvelutyö ulottui koko Hänen hajalla olevaan laumaansa. Sen lisäksi, että Hän palveli siellä, mitä nykyään kutsutaan Lähi-idäksi, Mormonin kirja kertoo Hänen ilmestymisestään ja opetuksistaan nefiläisille Amerikan mantereella (ks. 3. Nefi 11–28). Siellä Hän toisti, että Isä oli käskenyt Hänen käydä muiden lampaiden luona, jotka eivät olleet Jerusalemin maasta (ks. 3. Nefi 16:1; Joh. 10:16). Hän sanoi myös käyvänsä muiden luona, jotka eivät olleet vielä kuulleet Hänen ääntään (ks. 3. Nefi 16:2–3). Kuten oli profetoitu vuosisatoja aikaisemmin (ks. 2. Nefi 29:12), Vapahtaja kertoi seuraajilleen Amerikan mantereella aikovansa näyttäytyä ”Israelin kadonneille heimoille, sillä Isälle ne eivät ole kadonneita, sillä hän tietää, minne hän on ne vienyt” (3. Nefi 17:4).

Mormonin kirja on suurenmoinen todistus siitä, että Herra rakastaa kaikkia ihmisiä kaikkialla. Se julistaa, että ”hän ilmoittaa itsensä kaikille kansakunnille” (1. Nefi 13:42). ”Ettekö tiedä, että kansakuntia on enemmän kuin yksi?” Herra kysyi profeetta Nefin välityksellä.

”Ettekö tiedä, että minä, Herra, teidän Jumalanne, olen luonut kaikki ihmiset ja että minä muistan ne, jotka ovat meren saarilla, ja että minä hallitsen ylhäällä taivaissa ja alhaalla maassa; ja minä tuon julki sanani ihmislapsille, niin, vieläpä kaikille maan kansakunnille?” (2. Nefi 29:7.)

Samalla tavoin profeetta Alma on opettanut: ”Herra antaa kaikille kansakunnille niiden omaa kansaa ja kieltä olevia opettamaan hänen sanaansa, niin, viisaudessa kaikkea sitä, mitä hän näkee hyväksi heidän saada” (Alma 29:8).

VI

Sen lisäksi että Herra ilmoittaa itsensä kaikille kansakunnille, Hän myös käskee heitä kirjoittamaan Hänen sanansa:

”Ettekö tiedä, että kahden kansakunnan todistus on teille todisteena siitä, että minä olen Jumala, että minä muistan yhden kansakunnan niin kuin toisenkin? Sen vuoksi minä puhun samat sanat yhdelle kansakunnalle kuin toisellekin. – –

Sillä minä käsken kaikkia ihmi- siä – –, että heidän tulee kirjoittaa ne sanat, jotka minä heille puhun. – –

Sillä katso, minä puhun juutalaisille, ja he kirjoittavat sen; ja minä puhun myös nefiläisille, ja he kirjoittavat sen; ja minä puhun myös muille Israelin huoneen heimoille, jotka olen johdattanut pois, ja ne kirjoittavat sen; ja minä puhun myös kaikille maan kansakunnille, ja ne kirjoittavat sen” (2. Nefi 29:8, 11–12; ks. myös 1. Nefi 13:38–39).

Edelleen Mormonin kirja opettaa, että kaikki nämä ryhmät saavat toisten kirjoitukset (ks. 2. Nefi 29:13).

Tästä me päättelemme, että lopulta Herra tuo esiin kaikkien ihmisten hyödyksi niitä innoitettuja opetuksia, joita Hän on antanut lapsilleen eri kansakuntien keskuudessa. Näihin sisältyvät kertomukset ylösnousseen Herran käynnistä niiden keskuudessa, joita me kutsumme Israelin kadonneiksi heimoiksi, sekä Hänen ilmoituksensa kaikille Abrahamin jälkeläisille. Kuolleen meren kääröjen löytyminen on esimerkki yhdestä tavasta, jolla tämä voi tapahtua.

Kun uusia kirjoituksia tulee esiin – ja profetian mukaan niitä tulee – toivomme, ettei niihin suhtauduta torjuen, kuten jotkut ovat suhtautuneet Mormonin kirjaan, koska heillä on jo ollut Raamattu (ks. 2. Nefi 29:3–10). Kuten Herra on sanonut erään Mormonin kirjan profeetan kautta: ”Ja koska olen puhunut yhden sanan, teidän ei pidä luulla, että en voi puhua toista; sillä minun työni ei ole vielä tullut valmiiksi, eikä tule ennen ihmisen loppua” (2. Nefi 29:9).

Evankeliumi on todellakin kaikkia ihmisiä varten kaikkialla – jokaista kansakuntaa, jokaista kansaa varten. Kaikki ovat kutsuttuja.

Me elämme sitä aikaa, josta on ennustettu, jolloin vanhurskautta lähetetään alas taivaasta ja totuutta lähetetään maasta, jotta se vyöryisi ”yli maan kuin tulva” ja kokoaisi valitut ”maan neljältä ilmansuunnalta” (Moos. 7:62). Mormonin kirja on tullut esiin muistuttamaan meitä Herran liitoista, saamaan kaikki vakuuttuneiksi siitä, ”että Jeesus on Kristus, iankaikkinen Jumala, joka ilmoittaa itsensä kaikille kansoille” (Mormonin kirjan nimisivu). Lisään tämän todistukseni Hänestä ja Hänen tehtävästään. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. History of the Church, osa 2, s. 229.

  2. Ks. Gary Browning, Russia and the Restored Gospel, 1997, s. 200–201, 220–221.

  3. Esimerkit Nigeriasta, Thaimaasta, Kambodžasta ja Mongoliasta kyseisissä maissa palvelleiden lähetysjohtajiemme kertoman mukaan.

Tulosta