2005
Gläd dig åt återställelsen av Jesu Kristi evangelium
Januari 2005


BESÖKSLÄRARNAS BUDSKAP

Gläd dig åt återställelsen av Jesu Kristi evangelium

Välj under bön ut och läs från det här budskapet de skriftställen och lärdomar som tillgodoser behoven hos de systrar som ni besöker. Berätta om era erfarenheter och bär vittnesbörd. Inbjud dem ni undervisar att göra detsamma.

Joseph Smiths skrifter 2:18–19: ”[Jag] frågade … personerna, som stodo över mig i ljuset, vilken av alla sekterna, som var rätt … Jag fick till svar, att jag inte skulle sluta mig till någon av dem.”

Varför är återställelsen en så underbar händelse?

President Boyd K Packer, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum: ”Efter Kristi korsfästelse ägde ett avfall rum. De läror ledare började förkunna var ”människobud”. [JS skrifter 2:19] De förlorade myndighetens nycklar och utestängde sig själva från uppenbarelsens kanaler. Denna förlorade myndighet kunde inte bara återtas. Den måste återställas av dem som hade myndighetens nycklar i forna dagar.” (”’Sanningens standar har upprests’”, Liahona , nov 2003, s 24.)

President Gordon B Hinckley: ”Efter århundraden av mörker och smärta och kamp var tiden mogen för evangeliets återställelse … Denna härliga dag grydde år 1820 när en pojke, uppriktig och med tro, gick in i en lund och höjde sin röst i bön …

Som svar kom en förunderlig manifestation. Gud den evige Fadern och den uppståndne Herren Jesus Kristus visade sig och talade med honom. Den förlåt som varit tillsluten i nära två årtusenden, drogs åt sidan för att inleda tidernas fullhets hushållning …

Erkänner ni er plats i den mänskliga historiens stora drama? Detta är brännpunkten för allt som varit tidigare. Detta är återställelsens tid. Detta är återupprättandets dagar.” (”Vid tidsåldrarnas middagshöjd”, Liahona , jan 2000, s 88–89.)

Hur kan vi glädja oss i återställelsen?

Äldste Neal A Maxwell (1926–2004) i de tolv apostlarnas kvorum: ”Vi kan bäst uttrycka vår tacksamhet för denna [det återställda evangeliets] underbara fullhet genom att utveckla en mer fullständig kärlek till hela mänskligheten. Och varför inte, eftersom återställelsen talar om för oss vem vår nästa verkligen är! Låt oss dessutom uttrycka vår tacksamhet genom att sträva efter att bli, i egenskap efter egenskap, mer och mer såsom Jesus är.” (”Från begynnelsen”, Nordstjärnan , jan 1994, s 20.)

Äldste Robert D Hales i de tolv apostlarnas kvorum: ”Följ … Joseph Smiths exempel och återställelsens mönster. Sök i skrifterna. Knäböj i bön. Be i tro. Lyssna till den Helige Anden. Få vetskap om att vår himmelske Fader vet vad ni heter och vad ni behöver, precis som det var för Joseph. Lev efter evangeliet med tålamod och uthållighet.” (”Hur man får ett vittnesbörd om Jesu Kristi återställda evangelium”, Liahona , nov 2003, s 31.)

Bonnie D Parkin, Hjälpföreningens generalpresident: ”Få underverk kan jämföras med återställelsens underverk. Faktum är att många underverk härrör från återställelsen. Jag har undervisat lektioner tillsammans med kvinnliga missionärer. Jag har hört dem återge denna enkla berättelse om Joseph Smith gång på gång. Och Anden har alltid vittnat för mig om att den händelsen är verklig. Det har verkligen gjort stor skillnad att själv veta!”

Skriv ut