2005
PLANEN FÖR LYCKA
Januari 2005


SAMLINGSSTUNDEN

PLANEN FÖR LYCKA

”Ty se, mitt verk och min härlighet är att åvägabringa odödlighet och evigt liv för människan.” (Moses 1:39)

Många människor vill veta varifrån de kom, varför de är här och vart de är på väg. Vår himmelske Faders plan för vår lycka besvarar dessa frågor. Innan vi föddes bodde vi tillsammans med vår himmelske Fader och Jesus Kristus i himlen. Vi lärde oss och växte så mycket vi kunde. Men så småningom samlade vår himmelske Fader sina barn till ett råd och sade till oss att vi var tvungna att lämna himlen en tid för att kunna bli som han. Han skulle skapa en jord åt oss, han skulle ge oss friheten att välja mellan gott och ont och han skulle visa oss hur man kan veta vad som är gott. Han skulle ge oss en Frälsare, så att vi, när vi hade syndat, kunde omvända oss och fortfarande återvända till honom.

Vi kom till jorden för att få en kropp och leva i tro. Vi kan inte komma ihåg vårt hem i himlen, men vi kan välja det rätta genom att följa Jesu exempel, lyda våra föräldrar och följa Mina evangelieideal.

När vi har dött kommer vi att få leva igen tack vare Jesu Kristi försoning. Han övervann döden genom uppståndelsen, och alla kommer att uppstå. Han övervann också synden, och de som har tro, omvänder sig, döps, får den Helige Anden och håller buden får återvända och bo hos vår himmelske Fader och Jesus Kristus. De kommer att få det eviga livets gåva, och det är det som planen för vår lycka handlar om.

Häfte om frälsningsplanen

Ta bort sidan LS9 från tidningen och klistra fast den på tjockt papper. Klipp längs de heldragna linjerna. Klistra fast den andra delen av sidan mot fliken på första delen. Vik fram och tillbaka längs de prickade linjerna.

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Dela upp barnen i sju grupper och ge varje grupp ett skriftställe som beskriver en av de sju dagarna i skapelseberättelsen. (Se 1 Mosebok 1:3–2:3; Moses 2:3–3:3.) Låt varje grupp rita bilder av den delen av skapelsen. Låt dem sedan hålla upp sina bilder och återge skriftstället. Gå från dag ett till dag sju. Låt barnen sätta fast sina bilder på en stor cirkel som representerar jorden. Påpeka att vår himmelske Fader skapade världen åt oss för att han älskar oss. Vi visar vår kärlek till vår himmelske Fader genom att behandla hans skapelser vördnadsfullt.

  2. 2. Skriv orden till den tredje trosartikeln på tavlan blandat med många andra ord. Medan ni upprepar trosartikeln låter du barnen sudda ut orden som inte hör till. Upprepa trosartikeln tillsammans flera gånger och sudda ut orden till trosartikeln ett efter ett tills barnen kan upprepa den själva. Säg att försoningen har två delar: (1) Jesus Kristus övervann fallet och den fysiska döden genom uppståndelsen. Alla som har levat på jorden kommer att uppstå. (2) Jesus Kristus övervann också den andliga döden för oss genom att ta på sig våra synder. För att bli frälsta från våra synder måste vi lyda evangeliets lagar och förordningar. Tillverka något som representerar det celestiala riket, till exempel en sol. Klipp sönder den i pusselbitar. På varje bit skriver du ett skriftställe som undervisar om lagar (till exempel tionde, visdomsordet, förlåtelse) och förordningar (dopet, sakramentet). Gör och dela ut så många bitar så att det finns en bit till varje barngrupp. Be grupperna ta reda på skriftstället, förklara lagen eller förordningen och lägga sin bit till pusslet.

Skriv ut