2005
SKAPADE I GUDS AVBILD, MAN OCH KVINNA
Januari 2005


STÄRK FAMILJEN

SKAPADE I GUDS AVBILD, MAN OCH KVINNA

Ett återkommande inslag som ger insikt i dina studier och användning av ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen.”

”Alla människor — män och kvinnor — är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar. Att det finns olika kön är nödvändigt för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift.”1

I begynnelsen

”Människan var även i begynnelsen hos Gud”, förkunnade Herren. ”Intelligens, eller sanningens ljus, är icke skapad eller formad, ej heller kan den skapas.” (L&F 93:29)

Det är inte mycket som har uppenbarats om processen genom vilken vi blev andebarn till Gud, men vi förstår att himmelska föräldrar organiserade andekroppar till oss och att dessa andekroppar var intelligenta, eller innehade ljus och sanning, som ”har självständig handlingskraft i den sfär, vari Gud har satt dem.” (L&F 93:30) Alltså är handlingsfriheten, förmågan och friheten hos intelligenta varelser att välja en väg eller en annan — med tillhörande ansvar — en evig princip.

Guds avkomma

Många religioner lär att människorna är barn till Gud, men deras uppfattning om honom utesluter ofta alla slags band som liknar relationen mellan föräldrar och barn. Profeten Joseph Smith undervisade om en mycket enklare och förnuftigare relation: ”Gud själv var en gång såsom vi äro nu och är en upphöjd människa och sitter på sin tron i himlarna därovan! Det är den stora hemligheten. Om förlåten rämnade idag och den store Guden, som håller denna jord i dess bana … skulle visa sig … skulle ni se honom vara lik en människa till formen — såsom ni själva till person, avbild och form såsom en människa, ty Adam skapades i Guds egen form, avbild och liknelse och mottog instruktioner från och vandrade, talade och samtalade med honom såsom en människa talar med en annan.”2

Vi tillhör Guds familj. Vi är hans söner och döttrar, skapade i avbild av himmelska föräldrar. ”Inget högre ideal har uppenbarats”, lärde president Boyd K Packer, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, ”än den himmelska sanningen om att vi är Guds barn, och att vi skiljer oss från alla andra levande varelser på grund av vår skapelse. (Se Moses 6:8–10, 22, 59.) Ingen föreställning har varit mer ödeläggande för lyckan, ingen filosofi har skapat mer sorg eller gjort mer skada; inget tänkesätt har bidragit mer till att förstöra familjen, än uppfattningen att vi inte är Guds avkomma, endast långt komna djur, som är tvungna att underkasta oss alla köttsliga drifter.”3

Könen är eviga och nödvändiga

Äldste Richard G Scott i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att vår skapelse som man och kvinna, barn till Gud, ”skedde andligt i din föruttillvaro, när du bodde i din himmelske Faders närhet. Du var man eller kvinna innan du kom till jorden.”4

Vårt kön är en del av vår eviga identitet och är nödvändigt för vårt eviga framåtskridande. President Packer förklarade: ”Lycksalighetsplanen fordrar den rättfärdiga föreningen av han- och honkön, man och kvinna, make och hustru … En kropp som formats efter Guds avbild skapades åt Adam, och han sattes i Edens lustgård. Först var Adam ensam … men ensam kunde han inte uppfylla syftet med sin skapelse. Det dög inte med någon annan man. Adam kunde varken framåtskrida ensam eller tillsammans med andra män. Inte heller var detta möjligt för Eva tillsammans med en annan kvinna. Det var så då. Det är så idag. Eva, en medhjälpare, skapades. Äktenskapet instiftades.”5

Handlingsfrihet och dragning till samma kön

Förvirring angående frågor om dragning till samma kön är mycket vanlig idag. En del män och kvinnor känner dragning till samma kön — en stor prövning för dem som önskar följa Guds bud. Äldste Dallin H Oaks i de tolv apostlarnas kvorum har talat om detta ämne: ”[Satan] strävar efter att underminera principen om personligt ansvar, att förmå oss att missbruka vår heliga fortplantningsförmåga och motverka att värdiga män och kvinnor gifter sig och får barn samt förvirra innebörden i att vara man eller kvinna … En del känslor tycks vara medfödda. Andra hänför sig till jordiska erfarenheter. Det finns även andra känslor som tycks förvärvade genom ett komplicerat samspel mellan ’vår natur och fostran’. Vi har alla en del känslor som vi inte valt, men Jesu Kristi evangelium lär oss att vi ändå har kraften att stå emot och omvandla våra känslor (alltefter behov) och förvissa oss om att de inte får oss att underhålla olämpliga tankar eller ägna oss åt syndfulla handlingar.”6

Jordelivets prövningar är inte lätta och det är inte meningen att de ska vara det. Men hur vi än får kämpa, så kan vi vända oss till gudomliga lärdomar, till kraften i försoningen och till den Helige Anden för att få hjälp och tröst.

Vi kan tänka på att vi är Guds söner och döttrar, att han skapade oss i sin avbild och att hans plan förbereder oss för evigt liv. Om vi följer hans bud undanhåller han inga välsignelser som han har lovat oss.

SLUTNOTER

  1. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, okt 2004, s 49.

  2. Profeten Joseph Smiths lärdomar, s 298.

  3. ”Vår moraliska miljö”, Nordstjärnan, jul 1992, s 63.

  4. ”Glädjen av att leva efter den stora lycksalighetsplanen”, Nordstjärnan, jan 1997, s 70.

  5. ”För tid och all evighet”, Nordstjärnan, jan 1994, s 20.

  6. ”Dragning till samma kön”, Nordstjärnan, mar 1996, s 15–17.

Skriv ut