2005
Loganin kaste
Heinäkuu 2005


Loganin kaste

”Portti, josta teidän tulee mennä si- sälle, on parannus ja vesikaste” (2. Nefi 31:17).

Perustuu kirjoittajan seurakuntaan kuuluvan perheen kokemukseen

Logan oli täyttänyt edellisellä viikolla kahdeksan vuotta. Tänään oli erityinen päivä – hän oli menossa kasteelle. Logan ja hänen isänsä pukeutuivat valkoisiin vaatteisiin ja istuutuivat kastealtaan lähelle.

Loganin isosiskon puolisoa Ryania oli pyydetty pitämään kastetilaisuudessa puhe. Alkulaulun ja rukouksen jälkeen Ryan luki neljännen uskonkappaleen: ”Me uskomme, että evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset ovat ensimmäiseksi, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen; toiseksi, parannus; kolmanneksi, upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi; neljänneksi, kätten päällepaneminen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.”

Sitten Ryan asetti sinisen paperineliön lattialle huoneen toiselle laidalle ja valkoisen paperineliön huoneen toiselle laidalle. ”Logan, tule seisomaan tähän siniseen neliöön”, Ryan sanoi. ”Pystytkö kulkemaan tästä sinisestä neliöstä valkoiseen neliöön astumatta matolle?”

Logan katsoi huoneen poikki ja ravisti päätään. ”Se on liian kaukana.”

Ryan nyökkäsi. ”Se on liian kaukana, jotta pääsisit sinne ilman apua. Entä mitä luulet, pystytkö palaamaan taivaallisen Isän luo ilman apua?”

Logan pudisti jälleen päätään.

Ryan asetti lattialle kuusi paperineliötä lisää. Ne kaikki olivat eri värisiä. ”Taivaallinen Isä on antanut meille askelia, jotka tuovat meidät takaisin Hänen luokseen. Tiedätkö, mitä ne ovat?”

Logan ajatteli uskonkappaletta, jonka Ryan oli juuri lukenut. ”Ensimmäisenä on usko.” Ryan nyökkäsi samalla kun Logan astui punaisen neliön päälle. ”Ja toisena on parannus.” Logan siirtyi keltaiseen neliöön.

Ryan osoitti vihreää neliötä. ”Tämä neliö kuvaa toista niistä askelista, jotka otat tänään.”

Hymyillen Logan astui vihreään neliöön. ”Kaste”, hän sanoi. Hän oli nyt paljon lähempänä valkoista neliötä, mutta välissä oli vielä kolme neliötä.

”Oranssi neliö kuvaa Pyhän Hengen lahjan saamista”, Ryan sanoi. ”Se on toinen askel, jonka otat tänään.”

Logan astui oranssiin neliöön.

”Mitä arvelet kahden viimeisen neliön kuvaavan?” Ryan kysyi.

Logan mietti hetken. Neljäs uskonkappale sisälsi evankeliumin periaatteista ja toimituksista vain neljä ensimmäistä . Hän oli oppinut Alkeisyhdistyksessä, että kaste oli ensimmäinen niistä monista liitoista, joita hän tekisi. ”Kuvaako harmaa neliö temppeliä?” hän kysyi.

”Oikein!” Ryan hymyili säteilevästi. ”Kun sinut on kastettu ja konfirmoitu, valmistaudut saamaan pappeuden ja temppelitoimitukset. ”Mitä arvelet viimeisen neliön kuvaavan?”

Logan ei muistanut enää enempää askelia. Sitten hän keksi – se oli se yksinkertainen totuus, jota profeetat opettivat ja josta kerrottiin pyhissä kirjoituksissa. ”Pysy vanhurskaana”, Logan sanoi.

”Aivan”, Ryan sanoi. ”Kun olemme solmineet kaikki nämä liitot, meidän täytyy pysyä uskollisina.”

Logan kävi istumaan ja Ryan lopetti puheensa. Sitten Logan ja hänen isänsä astuivat kastealtaaseen. Isä kastoi Loganin pappeuden valtuudella. Kun he olivat vaihtaneet ylleen kuivat vaatteet, Logan konfirmoitiin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseneksi.

”Muista se Henki, jota tunnet juuri nyt”, Ryan sanoi myöhemmin halatessaan Logania. ”Yritä säilyttää se sisimmässäsi loppuelämäsi ajan.”

Logan tiesi, ettei hän koskaan unohtaisi tätä erityistä päivää – päivää, jolloin hän oli ottanut kaksi tärkeää askelta kohti taivaallista kotiaan.

Jane McBride Choate on Big Thompsonin seurakunnan jäsen Lovelandin vaarnassa Coloradossa Yhdysvalloissa.

”Kastetoimitus ja Pyhän Hengen lahjan saaminen ottavat meidät pois tästä maailmasta ja siirtävät meidät Jumalan valtakuntaan.”

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista, ”Kasteenliitto: Olla Jumalan valtakunnassa ja kuulua siihen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 6–7.

Tulosta