2007
Fler förslag till samlingsstunden, april 2007
April 2007


Fler förslag till samlingsstunden, april 2007

Här följer fler förslag som Primärföreningens ledare kan använda tillsammans med samlingsstunden i det här numret av Liahona. För lektionen, anvisningarna och aktiviteten som hör samman med dessa förslag, se ”Han lever!” på sidorna LS4 och LS5 i Lilla stjärnan i det här numret.

  1. Skriv upp ordet ”fel” på skrivtavlan. Säg till barnen att när de omvänder sig så ändrar de fel till rätt. Be barnen att hjälpa dig ändra ordet fel till rätt genom att fundera på vad de kan göra för att omvända sig. Använd tre praktikfall (se ”Praktikfall”, Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s 175–176) för att ge situationer där barn behöver omvända sig. Sjung en sång eller psalm om omvändelse efter det första praktikfallet och säg att omvändelse är evangeliets andra princip. Sjung också en sång eller en psalm om omvändelse efter det andra praktikfallet. Sjung en sång eller en psalm om förlåtelse efter det tredje praktikfallet och säg att vi behöver förlåta andra som omvänder sig. Sudda ut ordet fel från tavlan och skriv ordet rätt. Läs från Mina evangelieideal: ”Jag ska välja det rätta. Jag vet att jag kan omvända mig när jag har gjort något fel.” Bär ditt vittnesbörd om omvändelse och om Jesu Kristi försoning.

  2. Säg att vår levande profet har alla prästadömets nycklar och all myndighet i kyrkan idag. Håll upp en bild av profeten. Men säg att han leder kyrkan under någon annans ledning. Fråga barnen vem den personen är. (Jesus Kristus) Håll upp en bild av Jesus Kristus och sätt upp den ovanför bilden av profeten för att visa att profeten verkar under hans ledning. Visa barnen det senaste konferensnumret av Liahona. Säg att när vår profet talar till oss på generalkonferensen så undervisar han oss om det som Jesus Kristus vill att vi ska höra och göra. Välj noga ut fyra meningar från profetens senaste budskap och be några äldre barn att läsa upp dem. Skriv upp fyra saker som barnen kan göra för att följa profetens ord. Du kan till exempel skriva ”betala tionde”, ”var mer förlåtande” eller ”läs skrifterna”. Be barnen rita en bild av ett av de förslagen som de vill arbeta på för att följa profeten bättre. (Se ”Rita och måla”, Undervisning: Den högsta kallelsen, s 176.) Välj en sång eller psalm som handlar om var och en av de fyra principer som profeten nyligen har talat om. Be barnen som ritade bilder av en viss princip att ställa sig längst fram och hålla upp sina bilder medan Primär sjunger den tillhörande sången. Bär ditt vittnesbörd om hur viktigt prästadömet är.

  3. Sångpresentation: ”En ängel kom till Joseph Smith” (det här numret, s LS13). Öva på att leda den annorlunda rytmen innan du lär ut den här sången. Takten ändras från 3/4 till 2/4 i varje rad.

    Sätt upp följande ordremsor i slumpartad ordning — ”Moroni”, ”Kullen Cumorah”, ”Nephiter” och ”Mormons bok”. Säg till barnen att den här sången handlar om det som står på ordremsorna. Be dem hjälpa dig att sätta ordremsorna i samma ordning som i sången. Sjung sången för dem och fråga sedan vilken ordremsa som kommer först. Eftersom första meningen lyder ”en ängel kom till Joseph Smith” så är rätt ordremsa ”Moroni”. Låt barnen sjunga denna fras tillsammans med dig. Sjung sången tre gånger till och sätt en ordremsa på rätt plats varje gång. Säg att Joseph Smith tog guldplåtarna från kullen Cumorah, att plåtarna är en urkund om nephiterna och att den dyrbara heliga boken är Mormons bok. Eftersom sången är kort kan du sjunga hela sången varje gång du ställer en fråga. Det hjälper barnen att bekanta sig med orden och den intressanta rytmen. Uppmana barnen att återge berättelsen om Mormons bok för sin familj genom att sjunga den här sången. Bär vittnesbörd om att berättelsen i sången är sann.

Skriv ut