2007
Hur stor ska inte din glädje bli
Oktober 2007


Samlingsstunden

Hur stor ska inte din glädje bli

”Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.” (Matt 5:16)

Har du tänkt på att när du delar med dig av något, till exempel något gott eller en leksak, att det känns bra? Naturligtvis har du det. Förutom godsaker och leksaker kan du dela med dig av annat, till exempel kunskap. Att dela med sig av kunskap kan ge stor glädje — inte bara åt mottagaren utan också åt givaren. Den bästa kunskapen vi kan dela med oss av är Jesu Kristi evangelium.

Nioåriga Ashley blev glad när hon delade med sig av evangeliet. När Ashley hade uppmanats att ge bort en Mormons bok körde Ashleys pappa hem henne till hennes rektor i skolan som hon gav en Mormons bok till. Ashley gav också heltidsmissionärerna rektorns namn. Vilken glädje Ashley kände! (Se ”Nine-Year-Old Member Missionary”, Friend, jul 1997, s 42–43.)

Det viktigaste du kan dela med dig av är Jesu Kristi evangelium. Herren kallade Oliver Cowdery och David Whitmer att predika evangeliet. Han berättade vilken glädje de skulle känna:

”Om så skulle ske, att I arbeten hela edert liv med att ropa omvändelse till detta folk och därigenom fören blott en enda själ till mig, huru storligen skolen I icke glädjas med honom i min Faderns rike!

Och om I kunnen glädja eder storligen över en enda själ, som I haven fört till mig i min Faders rike, huru mycket större glädje skolen I icke hava, om I fören många själar till mig!” (L&F 18:15–16)

Vi visar vår tro på Jesus Kristus när vi berättar för andra om evangeliet. Och vilken stor glädje vi känner när vi hjälper andra få veta om Jesus Kristus och vår himmelske Faders plan.

Aktivitet

Skriv ditt namn under en av missionärsfigurerna. Klipp ut den och klistra fast den på tjockt papper. På familjens hemafton sätter du missionärsfiguren bredvid var och en av bilderna och förklarar för familjen hur personen i varje situation är en missionär. Be din familj att göra en sketch av situationerna på bilderna eller andra situationer de kan komma på och låta dig öva på att berätta om evangeliet.

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Gör i ordning flera papperslappar där du skriver ner handlingar som visar upp ett exempel, gott eller dåligt. Låt några barn ta varsin lapp från en låda. Turas om att läsa lapparna. Låt barnen avgöra om situationen visar på ett gott eller ett dåligt exempel. Sätt fast papperslapparna på tavlan under rubrikerna ”Gott exempel” eller ”Dåligt exempel”. ”Jag har passande klädsel” ska till exempel sättas under ”Gott exempel”, och ”Jag svär ibland” ska sättas under ”Dåligt exempel”. Hjälp barnen slå upp, läsa och lära sig Matteus 5:16 utantill. Bär vittnesbörd om att Jesus Kristus var ett exempel för oss alla.

  2. 2. Be barnen tänka på en situation då de hör andra bära vittnesbörd. Säg att vittnesbördsmöten är tillfällen för oss att bära vårt vittnesbörd, men vi kan bära vårt vittnesbörd vid andra tillfällen också. Slå upp Andra Timoteusbrevet 1:7–8. President Gordon B Hinckley har sagt: ”Jag önskar att varje medlem i denna kyrka ville sätta upp dessa ord där han kan se dem varje morgon, då dagen börjar.” (”Var inte rädd”, Liahona, feb 2005, s LS2). Han säger att dessa ord ger oss mod, tro och styrka. Låt barnen skriva ner vers 7 och första delen av vers 8 och ta hem dem och sätta upp dem där de kan se dem varje morgon. Hjälp barnen känna kraften i profeternas och apostlarnas vittnesbörd. Om så är möjligt kan du spela upp ett av vittnesbörden från generalkonferensen eller från videon Särskilda vittnen om Kristus. Eller så kan du läsa från ett nummer av Liahona.

Obs: Om du inte vill klippa bort sidor från tidningen kan aktiviteten kopieras eller skrivas ut från Internet på www.lds.org. För engelska, klicka på ”Gospel Library”. För andra språk, klicka på ”Languages”.

Skriv ut