2008
Yderligere forslag til fællestid i april 2008
April 2008


Yderligere forslag til fællestid i april 2008

Følgende er yderligere forslag, som ledere i Primary kan bruge sammen med Fællestid, der findes i Liahona, april 2008. Vedrørende lektionerne, instruktionerne og aktiviteterne, der svarer til disse forslag, henvises til »Lyt til profeterne – Gør, som de siger« på side L4 og L5 i Lille Liahona.

1. Fremvis Evangelisk kunst - 102 (Arken bygges) og 520 (Gordon B. Hinckley). Sammenlign profeten Noa og præsident Gordon B. Hinckley (1910–2008). Hjælp børnene til at erkende, at selvom kun Noas familie lyttede til hans ord, lyttede mange medlemmer til præsident Hinckleys råd om at læse Mormons Bog. Med biskoppens eller grenspræsidentens tilladelse inviteres en familie til at fortælle om deres oplevelse med at følge profeten ved at læse Mormons Bog.

Hjælp børnene med at slå op i 2 Ne 32:9. Lær sætningen udenad: »Jeg siger jer, at I altid skal bede.« Lær en sang eller en salme om bøn. Bær vidnesbyrd om Mormons Bog og bønnens kraft.

2. Lav en »Følg profeten« labyrint ved at bruge Primary 3, lektion 8. Forstør hvert billede i labyrinten på adskilte stykker papir. Placér figuren med barnet øverst til venstre på tavlen og billedet af Frelseren nederst til højre på tavlen. Læg de andre billeder forskellige steder i lokalet. Skriv sætningerne, der passer til hvert billede på adskilte stykker papir. De bruges som ledetråde.

Syng vers 9 i »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58-59) og bed børnene om at lytte efter, hvad vi kan få, hvis vi følger profeterne. Lær dem, at vores profet giver os vejledning hele vejen. Hvis vi følger ham, kan vi vende tilbage og bo sammen med vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Indbyd et barn til at vælge en ledetråd. Bed hans eller hendes klasse og lærer om at spille ledetråden, så de andre børn kan gætte. Når et barn svarer rigtigt, så lad ham eller hende finde det tilsvarende billede i lokalet. Placér billedet på tavlen, så det fører figuren af barnet til billedet af Frelseren. Syng omkvædet på »Følg Guds profeter« hver gang I placerer et billede på tavlen. Fortsæt med at spille ledetråde og sæt billederne på tavlen, indtil alle er gættet. Bær vidnesbyrd om velsignelserne, der kommer af at følge profeten.

For de ældre børn: Vælg skriftsteder, som passer til ledetrådene og skriv skriftstedshenvisninger på ledetråden. Bed børnene om at slå henvisningen op og læse skriftstedet, før de spiller ledetråden.

3. Sangøvelse: »Hav tak for profeten, du sendte«, (Salmer og sange, nr. 13). Nyn eller spil den første linje. Bed børnene om at række hånden op, hvis de har hørt denne salme før. Sig de første seks ord: »Hav tak for profeten, du sendte« og forklar, at denne salme beskriver de velsignelser, som vi får fra vor himmelske Fader, og når vi synger denne salme, er det en mulighed for at takke for hans velsignelser. Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om den salme og føler for den.

Hold en salmebog op og vis, hvor salmen står. Påpeg, at ordet livfuldt bliver brugt til at beskrive, hvordan den skal synges. Hjælp børnene med at finde rytmen ved at klappe den faste 4/4 takt, idet pianisten spiller den første linje. Lad så børnene klappe rytmen i den første linje. Del børnene i to grupper. Lad den ene gruppe klappe den faste takt og den anden gruppe klappe melodiens rytme. Skift gruppe og gentag.

Når der undervises i salmeteksten, så bed børnene lytte til de velsignelser, som vor himmelske Fader har givet os, og hvordan disse velsignelser hjælper os (fx: Evangeliet, en profet til at vejlede os osv.). Hjælp børnene til at lægge mærke til de sætninger, som beskriver det, de bør gøre, fordi de er blevet velsignet (fx »med jubel og fryd vi dig lyder« og »fyld os med ydmygheds ånd«).

Læs Mosi 2:41. Bær vidnesbyrd om, at vi er velsignede og lykkelige, når vi gør, hvad profeten beder os om.

Udskriv